Gå til innhold

Hodetelefoner eller Høyttalere

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver å kobler opp mitt Astro a40 headsett til den stasjonære pcen min (Windows 10). Det er viktig at jeg får best mulig lyd ut av headsettet, så derfor lurer jeg på om jeg burde koble lyd og mikrofon foran eller bak datamaskinen. Er det noe forskjell mellom disse, har dere noe erfaringer/merket lydforskjell mellom høyttaler og hodetelefoner?

Ps, bør jeg laste ned realtek-drivere for lyd til hovedkortet mitt, eller går det fint med de som er der fra før? Hvis jeg kobler headsettet mitt bak datamaskinen, må ikke da drivere lastes ned til hovedkortet?

Er det stor forskjell mellom realtek og vanlig lyd, har dere noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør først prøve lydkortdrivere fra hjemmesiden til HK-produsenten. Da får du tilgang til alle funksjonene. I noen tilfeller er det bedre med drivere rett fra Realtek.

I teorien kan det bli noe bedre lyd med å bruke tilkoblingen bak PC-en. Ledingen som går fra HK til frontpanelet kan i noen tilfeller plukke opp støy siden den ofte går gjennom hele PC-en, midt i mellom HK, skjermkort, HDD/SSD etc.

Lenke til kommentar

Du bør først prøve lydkortdrivere fra hjemmesiden til HK-produsenten. Da får du tilgang til alle funksjonene. I noen tilfeller er det bedre med drivere rett fra Realtek.

I teorien kan det bli noe bedre lyd med å bruke tilkoblingen bak PC-en. Ledingen som går fra HK til frontpanelet kan i noen tilfeller plukke opp støy siden den ofte går gjennom hele PC-en, midt i mellom HK, skjermkort, HDD/SSD 

I starten når jeg ikke hadde installert driverne, sto det (hodetelefoner) når lyden var koblet inn foran, og (høyttalere) når den var koblet bak. Etter at jeg installerte driverne for lyd til hovedkortet mitt, ble alt endret til (høyttalere), uansett om det var foran eller bak. Betyr det da at lyden har blitt bedre, merka ikke så mye forskjell.

Endret av FelixKalle
Lenke til kommentar

Skal ikke være noe forskjell. Som sagt eneste jeg kan tenke meg er om det er brukt dårlig kabel fra HK til pluggene i front av kabinettet.

Prøvde å teste mikrofonen på headsettet på frontpanelet og bakpanelet. Nivåene er de samme, men jeg merker tydelig forskjell, og hører at den beste mikrofonlyden kommer fra frontpanelet. 

Endret av FelixKalle
Lenke til kommentar

Kan hende inngangen bak er en linjeinngang mens frontpanelet går til en mic-inngang. Pga. forskjell i inngangsimpendans kan det gi forskjellig kvalitet. Noen ganger går også frontpanelet til en integrert hodetelefonforsterker mens bak-tilkoblingen ikke er forsterket.

Det er mange forskjellige løsninger avhengig av produsent og modell.

Lenke til kommentar

Men det du sa om at frontpanelet plukker opp mye støy, fordi det går gjennom pcen. Kanskje mikrofonlyden er svakere i bakpanelet enn frontpanelet, fordi det plukker opp mindre støy. For at jeg skulle få like bra mikrofonlyd i bakpanelet som i frontpanelet, måtte jeg justere sensitiviteten til 20 desibel.

Jeg vurdere egentlig å skaffe meg en slags forsterker, enten et ordentlig lydkort som er inni pcen, eller et eksternt lydkort (DAC, AMP). Har du noe erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Jeg har et veldig bra lydkort selv. Ulempen her er at det må installeres inni PC-en og kan ikke brukes på PC-er som ikke har PCIe-spor. F.eks. bærbare åg disse små mini-PC-ene.

En USB-DAC+Amp er mer fleksibel og vet mange her anbefaler dette. Uheldigvis husker jeg ikke hva som er bra, men kommer kanskje noen som kan anbefale noe spesifikt.

Lenke til kommentar

Jeg har et veldig bra lydkort selv. Ulempen her er at det må installeres inni PC-en og kan ikke brukes på PC-er som ikke har PCIe-spor. F.eks. bærbare åg disse små mini-PC-ene.

En USB-DAC+Amp er mer fleksibel og vet mange her anbefaler dette. Uheldigvis husker jeg ikke hva som er bra, men kommer kanskje noen som kan anbefale noe spesifikt.

Bruker du da egne drivere til lydkort, eller de vanlige realtek-driverne?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

ta en kikk på fiio sine produkter. Ganske grei lyd, med tanke på at dem gjerne er både dac og hodetelefonforsterk i samme enhet.

Har selv brukt en e7k dac/amp.Kjøpte senere en dockinngstasjon til denne, fiio e09, (som er en kraftigere forsterker denn det fioo e7k har innebygget) Da fungerer e7k som dac og dockingen som forsterker.

Den siste tiden har jeg bruk en dac som heter henry audio usb dac 128, sammen med dockingstasjonen/forsterkeren (Fiio e9).

Har litt å si hvor mye du ønsker å buke på dette.  Men syntes selv at en fiio dac/amp til rund +-1000 kr gir god valuta for pengene.

du har fotsatt kun mic inn via lydkort/innebygget. Har ikke sett noe dac/amp med mic inngang dessverre.

Hadde selv et soublaster z som jeg brukte før jeg gikk over til dac/amp... bruker det forsatt til mic inn. z kortet ga ok lyd det. og hadde dedikert opamps/forsterket utgang til headset.

Husk også at en dac/amp vanligvis gir deg tokanals lyd uten diverse fancy lydteknologier, som virtuell 5.1 lyd o.. Noe å tenke på hvis du vanligvis bruker oppsettet til spilling.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...