GoSuperb Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Ønsker meg en god app for påminnelser. Hvilke har dere andre erfart at fungerer mest optimalt? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hvilken type påminnelser? For ting eg skal gjøre/steder eg skal være, Google Calendar. For ting eg skal ha gjort/oppgaver, ToDoIst. For ting eg skal huske/skrive ned, Evernote. Årsaken til at eg splitter dette opp er at hver enkelt ting har eg egne rutiner og metoder for, og trenger da eget verktøy for det. For eks så har alle ting eg gjør eller folk eg skal treffe ett sted og ett tidspunkt. Dette gjør seg best i Google Calendar, og verktøyet gir en veldig god oversikt over nettopp akkurat dette. Ting eg skal ha gjort/oppgaver har en beskrivelse og ofte dato(men ikke tid) og prioritet, men ikke alltid. Eg bestemmer selv når eg gjør oppgavene på en gitt dato, når eg selv finner tid til det og det er mest hensiktsmessig. Dette er veldig raskt å gjøre i ToDoIst og verktøyet gir god oversikt over det som må gjøres og når en har tenkt å gjøre det. Alt annet eg skal huske, notater, huskelister og mye annet som passerer hjernebarken havner i Evernote. Her bruker eg dato for når notatet er laget, men ellers går det veldig mye i tags for å kategorisere og organisere innholdet. Her trenger eg og å kunne legge til bilder og forskjellige tekstformateringer for å gjøre innholdet tydeligere. Dette er mine favoritter og de tingene eg liker å bruke for å huske ting - og det fungerer veldig bra for meg I tillegg så syr eg alt sammen via IFTTT(If This Then That) for å automatisere en del ting. Resultatet er at hver enkelt verktøy styrker hverandre. Veldig kjekt og lettvindt Lenke til kommentar
GoSuperb Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Har ikke slik kalendere også en tendens til å samle på gamle linjer, hvordan er de å rydde opp i når man vil ha slettet gamle ting? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hvilke kalendere, Google Calendar? I tilfelle Google Calendar, hvorfor skal du slette gamle ting? Det er jo det fine med en kalender, den viser kun dagen i dag og fremover som standard - og så kan man velge hvilken som helst dato for å se tilbake eller fremover. Trenger ikke slette ting da Tenker du på Evernote så bruker eg det som sagt som ett rent notatverktøy da det er der det er best. Skal du bruke det som huskeliste/kalender så må du slette ting manuelt forløpende eller periodevis. For ToDoIst så går det av seg selv. Når du har gjort noe så merker du det som fullført og da skjules oppgaven. Den slettes ikke, men skal du se den igjen(for å evnt sjekke alt som er gjort for eks) så må du betale for verktøyet(ca 200 kr i året) da det er en premium-funksjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Jeg har noe som heter Voice Mate på min telefon. Jeg bare snakker til den på engelsk og den oppretter huskelister og legger ting inn i kalenderen av seg selv. Veldig kjekk i bilen eller på nattbordet for å huske alt til dagen etter osv. Den oppretter også alarm/vekkerklokke om jeg ligger å svimer. Den krever tilvenning men funker greit. Kombinerer med googles kalender. Evernote gjør vel også alt du spør om. Det som er kluet er å lage ett system som virker for DEG. Jeg tror selv den simpleste kalender duger om man er rutinert. En stund brukte jeg feks. bare googles document som snarvei på telefonen til huskeliste. Alltid synkronisert og alltid backup. Alltid tilgang fra alle enheter. Jeg vurderer faktisk evernote igjen men det går faktisk fortere å opprette gjøremål og huskelister via voice mate. Lenke til kommentar
GoSuperb Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Takk da har jeg litt å sette meg videre inn i her allerede. Må jo prøves Ja jeg tenkte litt på Google Calendar, som jeg forsiktig prøvde for mange år tilbake. Jeg fant fort ut at det å måtte logge seg på var en ulempe, men i dag så tenker jeg at smarttelefoner hjelper litt på der, ved at de alltid er pålogget. Jeg syntes det var unødvendig at Calender skulle ta vare på alle de gamle linjene. Også kjente jeg litt på usikkerheten ved å kanskje måtte lete etter det opprinnelige varselet for å få slått av repetisjon. Men, jeg testet det siste aldri skikkelig ut på brukervennlighet, fordi brukervennligheten forsvant for hurtig ved at jeg måtte oppsøke en stasjonær PC for å få levert varslene, og da orket jeg ikke teste det ut videre. En sånn typisk mangel som man kunne ha tenkt seg ut på forhånd at ville inntreffe, men av og til så må man bare kaste seg uti det først, for å merke slike åpenbare mangler. Veldig greit å ha en del app-navn å sjekke. Og at dere som har erfaring sier hvilken dere synes er best. Endret 30. desember 2015 av GoSuperb Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Man trenger jo ikke logge inn og ut på noen enheter. Man lager ett bokmerke og går rett inn fra pc, brett, mobil Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Det som er kluet er å lage ett system som virker for DEG. Jeg tror selv den simpleste kalender duger om man er rutinert. Veldig enig. Folk er forskjellige og trenger forskjellige løsninger for å fungere. For noen fungerer penn og papir - for andre fungerer apper på telefonen bedre. Ett viktig poeng er å finne noe som fungerer - men ett minst like viktig poeng er å få ting ut av hodet! Dette er undervurdert. Få det på papir, i notatblokka, på mobilen, nettbrettet eller hva som nå fungerer for deg, men ikke ha det i hodet Som David Allen sier(forfatter av GTD boka): Your brain is for having ideas - not for keeping them Lenke til kommentar
GoSuperb Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Det der må jeg få undersøkt hva går ut på. Takk for tipset https://www.google.no/search?q=GTD+boka&oq=GTD+boka&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8 Lenke til kommentar
GoSuperb Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Nå hadde Tek.no en artikkel om liknende apper på forsiden: http://www.tek.no/artikler/test-disse-appene-anbefaler-vi/224166 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå