zeebra Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 På VG, Dagbladet. Aftenposten og andre aviser er de nye innvandringstiltakene dagens største sak. Her er linken til regjeringens utsagn direkte: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tiltak-for-a-mote-flyktningkrisen/id2469066/ Alternativet til dette forslaget er at nordmenn vil bli en minoritet i eget samfunn på et tidspunkt i fremtiden og at Norge som har eksistert i tusenvis av år permanent blir endret til et helt annet type samfunn hvor det ikke lenger finnes en urbefolkning, og i praksis inget "folk", hvor den nasjonale kulturen og egenheten går tapt og hvor samfunnet blir "identisk" med alle andre samfunn som bedriver samme utvasking av nasjonen som Norge, altså de fleste vestlige samfunn. Her er en link med oversikt fra dagbladet og vg: http://www.dagbladet.no/2015/12/29/nyheter/innenriks/politikk/42560011/ http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/her-er-listhaugs-innstrammingsforslag/a/23587327/ Et par av de viktigste punktene: **Det foreslås en forskriftshjemmel som gir adgang til å gi midlertidig oppholdstillatelse uten å ta endelig stilling til beskyttelsesbehovet. Den midlertidige oppholdstillatelsen gir ikke rett til permanent opphold, og gir heller ikke grunnlag for familieinnvandring. ** Perioden for å få permanent opphold utvides fra tre til fem år, noe som innebærer at det vil ta lengre tid å få innvilget permanent opphold. ** Listhaug vil få til en løsning der oppholdstillatelsen kan bli trukket tilbake i tilfeller der det blir fred eller forhold i hjemlandet som gjør at asylsøkere ikke lenger har behov for beskyttelse. ** Den midlertidige oppholdstillatelsen gir ikke rett til permanent opphold, og gir heller ikke grunnlag for familieinnvandring. ** Det foreslås krav om fire års arbeid eller utdanning i Norge før familiegjenforening kan finne sted. I tillegg foreslås det at søknad om familiegjenforening bør kunne avslås dersom utlendingen ikke har permanent oppholdstillatelse i Norge, og familiegjenforening er mulig i det landet familien samlet sett har sterkere tilknytning til. ** Regjeringen vil gjeninnføre skillet mellom personer som har krav på opphold etter FNs flyktningkonvensjon, og dem som har krav på vern mot retur til hjemlandet etter det menneskerettslige returforbudet. I tillegg virker det som forslaget tilsier at ALLE som skal gå fra asyl til permanent opphold MÅ kunne snakke Norsk, de MÅ ha grunnlagt for å ta vare på seg selv, de må ha jobbet i minst 3 år i Norge. Altså, de må i praksis være integrert. Selv synes jeg ikke dette forslaget går langt nok. Asyl er ment å beskytte mennesker fra forhold i hjemlandet. Det er ikke ment å være et permanent opphold i det nye landet. Fordelen ved å sende folk tilbake til egne land når asylgrunnlaget opphører, er at disse folkene kan ta med seg vestlige verdier til egne samfunn og bidra til at egne land utvikler seg på en mer positiv måte. Selv synes jeg ingen som kommer til Norge som asylsøker skal kunne få permanent opphold og at de alle må returnere til egne land når grunnlaget for asyl opphører. Uansett får vi håpe at forslaget til FRP glår igjennom slik at nasjonen Norge kan reddes fra sin egen naivitet og dumhet. Jeg har aldri likt Listerhaug, men her fremstår hun faktisk som en person som er i kontakt med folkets ønsker og nasjonens interesser, noe som er meget ulikt de fleste politikere. Det er tydelig at Listerhaug passer mye bedre i sin nye rolle, og faktisk kan være personen som fremmer forslaget som kan redde nasjonen Norge fra sin egen undergang. Men går det langt nok? Vi må ikke glemme at Norge med sin støtte til USA faktisk er delaktig i situasjonen som nå har oppstått, og ikke glemme at det finnes milliarder av mennesker som ønsker og har behov for å komme til Norge/Europa. Løser vi virkelig noe ved å ta inn disse menneskene til Norge overhode, eller bør vi søke andre løsninger? Å hjelpe andre land å utvikle seg til stabile, fredelig, frie samfunn uten å bombe de tilbake til steinalderen, vil være et bra steg i riktig retning. Bør vi gjøre en dramatisk endring i vår utenrikspolitikk også? Europa har millioner av arbeidsløse allerede. Kan vi bruke disse som "misjonærer" i underutviklede land for å hjelpe disse landene fremover? Kan vi bruke penger og sende ingenører, leger, lærere, byggarbeidere, agronomer osv til andre land, heller enn å bruke penger på å ødelegge/bombe og ruinere andre land? Så igjen, går forslaget langt nok? 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Så igjen, går forslaget langt nok? Nei, man bør selvsagt følge Listhaugs logikk til dens uungåelige konklusjon. Om man kun vil ha skattebetalere og ikke sosialklienter i Norge får man da deporter alle sosialklienter fra landet. Om man er bekymret for å behandle nordmenn på denne måte, så kan man alltids ta fra dem det norske statsborgerskapet før man deporterer dem. (Tross alt det gikk jo greit sist man gjorde dette). Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Det er stor forskjell på å hjelpe sine egne først og ta imot folk fra et annet land som trenger samme hjelp. Vi har fortsatt landegrenser og vi har fortsatt ikke et ansvar for andre egentlig, det er noe vi velger å gjøre pga moral og medmenneskelighet. Det er ikke et likhetstegn mellom å hjelpe mindre og det å være inhumane sataniske djevler som ønsker alle andre det verste. + at de pengene vi bruker på flyktninger/ innvandrere, hvis de er sosialklienter, kan kjøpe mer hjelp der de kommer fra pga valutaverdi og verdien på ting i andre land og å få hjulpet folk der de kommer fra må være det overordnede målet uansett spør man meg. Edit; Leif Endret 29. desember 2015 av Belphegor 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Det er stor forskjell på å hjelpe sine egne først og ta imot folk fra et annet land som trenger samme hjelp.Mine egne er min familie og venner, folk fra andre landsdeler som også trenger hjelp vil jeg helst at skal deporteres til Somalia. Tross alt de kan kjøpe mer hjelp der pga valutaverdi og verdien på ting i andre land og å få hjulpet folk der det er billigst å hjelpe dem må være det overordnede målet uansett spør man meg. Endret 29. desember 2015 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Jeg syns mange av forslagene til Listhaug er meget positive for Norge og er veldig enig i henne med mange av disse. Er vel som forventet at dama og regjering vil få mye kritikk fra SV, Venstre og KrF. Endret 29. desember 2015 av Slettet-7WVSGN Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) helt idiotisk. Selv om ikke-vestlige innvandrere ønsker å jobbe i Norge, er det svært vanskelig for dem å få jobb. Det er rett og slett for mange arbeidsgivere som ikke ønsker å gi jobb til de med en ikke-vestlig bakgrunn. Dette virker for meg som en catch 22. Staten krever at du skal ha jobb, men ingen ønsker å ansette deg. Endret 29. desember 2015 av Kron Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det er ikke manko på arbeidstagere slik det er nå så vi trenger da absolutt ikke fler om beinet, uansett om de er vakre ariske folk fra Europa eller nydelige eksotiske folk fra overalt ellers (eksotisk = skummelt ,selvfølgelig) Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Så igjen, går forslaget langt nok? Nei, man bør selvsagt følge Listhaugs logikk til dens uungåelige konklusjon. Om man kun vil ha skattebetalere og ikke sosialklienter i Norge får man da deporter alle sosialklienter fra landet. Om man er bekymret for å behandle nordmenn på denne måte, så kan man alltids ta fra dem det norske statsborgerskapet før man deporterer dem. (Tross alt det gikk jo greit sist man gjorde dette). Så du støtter et samfunn hvor nordmenn ikke lenger har rettigheter i sitt eget land og/eller ikke lenger står i særstilling? Da regner jeg med du støttet ubegrenset innvandring også. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Ja, det må gjøres mer for å hindre lykkejegerne fra å komme. Samtidig må vi ikke hindre borgere fra feks. USA og Tyskland det å kunne jobbe og bosette seg her i landet. Når det gjelder norskkunnskaper så bør jo dette bare gjelde asylsøkere siden flere og flere arbeidsplasser er engelskspråkelige her i landet. Så egentlig litt tullete men allikvel viktig for integrering av asylsøkere. Mon tro om det vil sprette opp flere kebabsjapper og vaskehaller som liksom gir jobb til sine "venner" - man svindler Nav med dagpenger og sykepenger i disse sjappene - og om krav til arbeid kommer så vil jo dette arbeidsmarkedet bli en salig røre. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Ja, det må gjøres mer for å hindre lykkejegerne fra å komme. Samtidig må vi ikke hindre borgere fra feks. USA og Tyskland det å kunne jobbe og bosette seg her i landet. Når det gjelder norskkunnskaper så bør jo dette bare gjelde asylsøkere siden flere og flere arbeidsplasser er engelskspråkelige her i landet. Så egentlig litt tullete men allikvel viktig for integrering av asylsøkere. Mon tro om det vil sprette opp flere kebabsjapper og vaskehaller som liksom gir jobb til sine "venner" - man svindler Nav med dagpenger og sykepenger i disse sjappene - og om krav til arbeid kommer så vil jo dette arbeidsmarkedet bli en salig røre. Hva er en lykkejeger? Jeg trodde jeg visste det, men tyskere og amerikanere er tydeligvis ikke inkludert i definisjonen? 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Så du støtter et samfunn hvor nordmenn ikke lenger har rettigheter i sitt eget land og/eller ikke lenger står i særstilling?Nordmenn har kun de rettigheter som politikerne tillater dem, og det er politikerne som står i en særstilling. Og dette er ikke en ordning jeg er spesielt enig i. Da regner jeg med du støttet ubegrenset innvandring også.Det kalles fri ferdsel, en av de grunnleggende menneskerettighetene som jeg selvsagt er tilhenger av. Det har er like irrasjonelt å stoppe folk ved Svinesund, som å stoppe folk som passerer Røros, eller mellom Oslo og Lillestrøm. Endret 29. desember 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Ja, det må gjøres mer for å hindre lykkejegerne fra å komme. Samtidig må vi ikke hindre borgere fra feks. USA og Tyskland det å kunne jobbe og bosette seg her i landet. Når det gjelder norskkunnskaper så bør jo dette bare gjelde asylsøkere siden flere og flere arbeidsplasser er engelskspråkelige her i landet. Så egentlig litt tullete men allikvel viktig for integrering av asylsøkere. Mon tro om det vil sprette opp flere kebabsjapper og vaskehaller som liksom gir jobb til sine "venner" - man svindler Nav med dagpenger og sykepenger i disse sjappene - og om krav til arbeid kommer så vil jo dette arbeidsmarkedet bli en salig røre. Hva er en lykkejeger? Jeg trodde jeg visste det, men tyskere og amerikanere er tydeligvis ikke inkludert i definisjonen? Det er svært lite amerikanere og tyskere som kommer hit pga. velferdsordningene - dette er rake motsetningen av hva man ser fra Syria og Somalia. Nå ser vi jo at mange har valgt å reise hjem - så da kan de vel ikke være så veldig truet og utsatt i sitt eget hjemland likevel? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det er svært lite amerikanere og tyskere som kommer hit pga. velferdsordningene - dette er rake motsetningen av hva man ser fra Syria og Somalia. Nå ser vi jo at mange har valgt å reise hjem - så da kan de vel ikke være så veldig truet og utsatt i sitt eget hjemland likevel? En lykkejeger er altså en som kommer for å leve på staten, og ikke for å jobbe? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hva tror du selv er definisjonen på en lykkejeger i dette øyemed? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Jeg vet ikke, derfor spør jeg deg. Før denne krisen trodde jeg det var sånne som leter etter gull og slikt. Så tenkte jeg at det kanskje er folk som flytter for å "søke lykken". Men, det inkluderer folk som flytter fra bygda til Oslo, f.eks., og jeg tror ikke du mener slike folk. Så, kanskje folk som flytter til Norge? Men nei, for amerikanere og tyskere teller ikke? Kanskje folk uten beskyttelsesbehov som flytter til Norge? Nei, for amerikanere og tyskere teller ikke. Kanskje folk uten beskyttelsesbehov som flytter til Norge uten planer om å arbeide? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det er folk som snylter på den norske velferdskassa. Og det gjelder i stor grad ikke-vestlige innvandrere og asylsøkere. Tyskere og amerikanere kommer ofte hit for og arbeide og ikke snylte. De har flyktet gjennom hele Europa av en eneste grunn, nemlig pengene man får i Norge. Hvilken annen grunn skulle det være for å reise gjennom den ene vakre europeiske landet etter det andre for å ende opp i stusslige Norge? Været? Undersøkelser viser at svært få kommer i arbeid. Nå som arbeidsledigheten stiger i Norge er ingen grunn til å slippe noen over grensene som ikke allerede har fikset seg jobb slik at de kan sørge for seg selv. Beskyttelsesbehov er bare sprøyt - de kan flykte innad i sitt eget land og kjempe for de områdene av landet som ikke er berørt av krigen og som matcher deres religiøse overbevisning bedre enn Norge. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Så. Asylsøkere som prøver å få seg arbeid er ikke lykkejegere, korrekt? 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Ikke bare det - Det er også de som ikke har behov for å komme som lyver på grunn ... for de ser at de kan få det bedre og velger land utifra velferdsgoder 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Så. Asylsøkere som prøver å få seg arbeid er ikke lykkejegere, korrekt? Ja, for de vet jo at de ikke får arbeid her. Hadde de blitt satt til å arbeide så hadde de ikke kommet. Mange nordmenn går på tiltak hos Nav og arbeider fulltid ute i bedrifter for kr. 10.000 pr mnd. Skulle likt å se Syrere gjøre det samme. Hvordan i all verden skal de få seg jobb uten å lære norsk? De er jo ikke dumme og mange av dem klarer nok aldri å lære norsk. De er også traumatisert selvsagt. Det er jo tullete og veldig dobbeltmoralskt av Norge å ta de inn siden vi ikke kan tilby dem jobb - derfor bør de sendes ut igjen slik at de kan søke lykken andre steder hvor de kan få jobb. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Nei, nei. Du kan argumentere for at de som får innvilget asyl i snitt har lavere yrkesdeltakelse enn etniske nordmenn, men du kan ikke si at ingen jobber. Det vil si, du kan selvsagt si det, men det er fullstendig idiotisk. Så. Asylsøkere som kommer til Norge for å jobbe, er de lykkejegere eller ikke? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå