Skatteflyktning Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det er vel igrunnen ikke så overraskende, tross alt de offentlig ansatte lever på forskjellen mellom skatten som kommer inn, og utgiftene som går ut. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Listhaug-om-innvandrere-Vil-ha-skattebetalere-og-ikke-sosialklienter-8286680.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Man må betale for å lese artikkelen, og jeg har ingen planer om å gi Aftenposten penger. Har du mulighet å legge ved artikkelteksten her inne, evt oppsummere hva som står der? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Vel, hvis man skal bli strengere så trenger man jo dokumentasjon for at det ikke er fare for folks liv og helse hvis de sendes tilbake og da blir det vel mye ord mot ord. Fin artikkel og meninger, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Edit; Grimnir; Jeg måtte ikke betale, kanskje jeg er spesiell Endret 29. desember 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Man må betale for å lese artikkelen, og jeg har ingen planer om å gi Aftenposten penger. Har du mulighet å legge ved artikkelteksten her inne, evt oppsummere hva som står der? Diverse referater fra samme uttalelse (courtesy google) https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=vil%20ha%20skattebetalere%20ikke%20sosialklienter Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Den nye innvandringsministeren Sylvi Listhaug skjerper kravene til flyktninger som får bli i Norge. Målet er å gjøre dem til skattebetalere og ikke sosialklienter, sier hun. Det ble en slags trippel nøkkeloverrekkelse i Justisdepartementet da Sylvi Listhaug overtok plastnøklene til innvandrings- og integreringsfeltet fra henholdsvis justisminister Anders Anundsen og barne- og likestillingsminister Solveig Horne. Hun overtar begge partifellenes saksområder på det spesielle feltet. Og gikk selv rett på sak etter få sekunder: - Min ambisjon er å sørge for at vi får ned tilstrømningen av asylsøkere til Norge, integrere dem som får opphold . Det norske samfunnet er ikke bærekraftig uten. Det handler om å lære seg norsk. Og begynne å betale skatt i stedet for å leve på offentlige overføringer. - Er du redd for å mislykkes? - Jeg skal gjøre alt for å lykkes. Og få ned asylstrømmen. Vi vet at våren er tidspunktet når tilstrømningen til Norge er størst. Det er utrolig viktig å gjennomføre de innstramningene det nå er blitt enighet om. Og så skal vi samtidig jobbe med integrering og sørge for at dem som får opphold i Norge er med på å bidra til det norske samfunnet. Glad for at Ap snudde Listhaug sa seg glad for at Arbeiderpartiet, som tidligere hadde tatt til orde for å liberalisere politikken ved å ville ta i mot 10.000 flyktninger nå er med på et bredt forlik. - Vi har et solid flertall bak oss i Stortinget som ser at det er nødvendig å stramme inn for å få ned tilstrømningen. Listhaug ble på en improvisert pressekonferanse spurt om sitt syn på partileder Siv Jensen som i valgkampen sa at kommuner ikke trenger å ta i mot asylsøkere. - Vi skal sørge for at kommunene bosetter, slik at de som kommer kan få kommet seg i jobb og ikke går på offentlige overføringer, sa hun. Økt bosettingen med 41 prosent Aftenposten snakket med Solveig Horne som nå gir fra seg bosettingspolitikken: - Jeg er stolt over at vi har økt bosettingen med 41 prosent mer enn på samme tidspunkt i fjor, som allerede var historiske høye tall. - Du har vært motstander av å bosette flyktninger med tvang i norske kommuner. Tror du at Listhaug nå må finne frem til en eller annen slags pisk som du ikke har brukt til nå, for å få dette til? - Jeg er sikker på at Sylvi Listhaug kommer til å overta dette feltet og gjøre det på en utmerket måte. Jeg gir fra meg stafettpinnen etter et godt samarbeide med kommunene hvor kommunene selv har sett på sin kapasitet. - Du har selv vært klar på at det ikke skulle bli tvang? - Vi ønsker en frivillig bosettingslinje, og det gjelder fortsatt. Listhaug sier nei til tvang Innvandringsminister Listhaug bekrefter overfor Aftenposten at det også er hennes linje fremover: - Jeg mener at tvang ikke er veien å gå overfor kommunene. Hvis vi skal få dem til å gjøre en god jobb, handler det heller om å stimulere dem til å ta i mot. Det har Regjeringen allerede gjort blant annet gjennom å heve tilskuddene som de får til å bosette. - Har du noen nye incentiver som Solveig Horne kanskje ikke hadde? - Nå skal jeg sette meg grundig inn i alt arbeidet som er gjort, men det som er foretatt med neste års statsbudsjett er at det er lagt inn mer penger til bosetting. - Dette går rette veien uten tvang og uten nye incentiver, er det det du sier? - Nå skal jo jeg fremlegge en ny integreringsmelding til våren og disse spørsmålene vil bli behandlet i den. - Noen av dine kritikere på Stortinget mener du bør bli litt rundere i kantene slik at du lettere kan få sakene dine igjennom i Stortinget? Kommer du til å bli det? Rundere i kantene? - Jeg synes jeg er ganske rund i kantene, så jeg forstår ikke hva de snakker om, sier hun med et smil.Støttepartiene støtter ny ministerjobb - Innvandringen til Norge har eksplodert med Frp i regjering, så jeg forstår at dette er en formidabel oppgave som ble for stor for justisminister Anundsen. Derfor er det svært positivt at Frp har gått med på å ta på seg ansvaret ved å bekle posten som innvandrings- og inkluderingsminister, sier Venstreleder Trine Skei Grande. - Listhaug må lykkes med å få til den beste og mest humane integreringspolitikken i Europa. Dersom integreringen skal gå bra, må voksne flyktninger raskt i arbeid og aktivitet og flyktningebarna bør få tilbud om barnehage eller skolegang, sier hun.Men sterk kritikk fra SV SVs Karin Andersen er derimot svært skarp i sin kritikk av den nye statsråden. SV og Miljøpartiet De Grønne har stått utenfor integreringsforliket som blir presentert på Stortinget i kveld. - Det hjelper ikke å smile, når politikken er iskald. Budskapet fra en minister i landet som for n’te gang er kåret til verdens beste å bo i, er at de som er rammet av krig og tap av eget hjemland, skal få smake jernhanske. De sterke og friske kan komme, men er du skadd av krigen så pell deg vekk. Dette er en minister som mener " godhet" er tyranni. I møte med verdens største flyktningkatastrofe, fortsetter hun ved appellen til egoismen. Det er stygt og det er unorsk, mener Andersen Copy/ paste er en gave fra oven! Lagde litt random mellomrom der Endret 29. desember 2015 av Belphegor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Aha, incognito-mode gjorde susen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Men får å diskutere artikkelen: ja det er vel ikke noe rart at politikere heller vil ha folk som gir de penger fremfor folk som krever penger. Uten mennesker som gir politikerne penger så blir jo politikerne nødt til å skaffe seg en skikkelig jobb. Det ville vel heller vært oppsiktsvekkende om politikerne sa det motsatte? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Syns det er så rart at folk klager seg over at innvandrere ikke arbeider nok og bare snylter, etc, men nå er det visst ikke bra at staten sier de vil få dem ut i arbeid heller gitt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hvem er det bra for? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Så ståa er den samme hos staten som det er hos meg, bedriften jeg jobber hos og antakeligvis hos mine naboer. Og min bedrifts konkurrenter. Og i Sverige, Danmark osv? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Syns det er så rart at folk klager seg over at innvandrere ikke arbeider nok og bare snylter, etc, men nå er det visst ikke bra at staten sier de vil få dem ut i arbeid heller gitt. Tja, om staten ville hatt dem ut i arbeid kunne de kanskje begynt med å fjerne forbudet mot å jobbe når de kommer, istedenfor å gjøre det vanskeligere å komme inn i landet? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Syns det er så rart at folk klager seg over at innvandrere ikke arbeider nok og bare snylter, etc, men nå er det visst ikke bra at staten sier de vil få dem ut i arbeid heller gitt. Tja, om staten ville hatt dem ut i arbeid kunne de kanskje begynt med å fjerne forbudet mot å jobbe når de kommer, istedenfor å gjøre det vanskeligere å komme inn i landet? Jeg er ikke uenig der. Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Syns det er så rart at folk klager seg over at innvandrere ikke arbeider nok og bare snylter, etc, men nå er det visst ikke bra at staten sier de vil få dem ut i arbeid heller gitt. Tja, om staten ville hatt dem ut i arbeid kunne de kanskje begynt med å fjerne forbudet mot å jobbe når de kommer, istedenfor å gjøre det vanskeligere å komme inn i landet? Jeg er ikke uenig der. Personlig tar eg gjerne en syrer til å rydde i kjelleren, vaske huset mitt og andre jobber jeg ikke kan ansette folk til å gjøre fordi NAV betaler bedre. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Man må betale for å lese artikkelen, og jeg har ingen planer om å gi Aftenposten penger. Har du mulighet å legge ved artikkelteksten her inne, evt oppsummere hva som står der? Du kan lese artikkelen ved å starte en privat sesjon og så åpne URLen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Du kan lese artikkelen ved å starte en privat sesjon og så åpne URLen. Fant ut av det, vare bare å åpne lenken i incogninto-mode. D'oh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå