Gå til innhold

Garasjeportåpner, Inverter 12VDC -> 230VAC, og rekkevidde...

Anbefalte innlegg

Hei

Inverter
Jeg har noen utfordringer i forhold til strøm i garasjene mine. Jeg har to garasjer som ligger ved siden av hverandre i en typisk rekkegarsje med totalt 10 garasjer. Slik som er vanlig ved rekkehus. Disse er bygget på 1970 tallet, og ingen tenkte tanken på at 230V strøm hadde vært praktisk i garasjen. Beliggenheten er slik at om jeg skal legge kabel fra mitt rekkehus, blir det over to veier, og en parkeringsplass, og dermed er det ikke mulig uten å sage i asfaltert kommunal vei... Så jeg tenkte Solceller og Inverter!! :) Vil gjerne ha strøm med lys også gjerne garasjeportåpner og mulighet for å bruke diverse verktøy som krever strøm.

Så tenkte et solcellepanel, batteripakke og en inverter. Det burde være enkelt... MEN ser nå at en inverter som står på, bruker alt fra 5W og oppover. Og skal garasjeportåpnerne fungere, må jo strømmen være tilgjengelig. Så jeg tenker tanken, er det mulighet å skru en inverter av/på via HS3?  

Inverteren er ikke samme type som dette, men tilnærmet lik. 3000W, og har en liten av/på bryter. Det var inn på denne bryteren jeg lurte på om man kunne koble en eller annen form for z-wave enhet/bryter eller noe 433 trådløst. ?? (denne enheten/bryteren må da få strøm fra 12V eller ha eget batteri).

Slik at jeg kunne fjernstyre denne med HS3. Da kunne man for eksempel skru den på i gitte tidsintervall, eller styre den med mobilen, eller enda bedre at den skrudde seg på når man var i nærheten av garasjen. En eller annen form for GEO/GPS aktivering... Er dette mulig??

2013081616141454686.jpg

Garasjeportåpnere

Hvilken garasjeportåpner kan snakke med HS3?

Denne: http://www.chamberlain.de/diy/produkte/ml700ev_anfrage_en.php 

har: Operating frequency: 6-Band 433 MHz, 868 MHz. (noen sider skriver: 433,92 eller 868,3 MHz.)

Vil den snakke med HS3? Eller må man ha ekstra utstyr for å kunne kontrollere den? Tenkte å kjøpe meg en RFXtrx433E og kjøre en UZB1 til å kontrollere Z-wave. Hva tenker dere?? Er det noen andre garasjeportåpnere som er bedre?

Rekkevidde

Garasjen ligge et stykke fra mitt rekkehus, ca 80 meter. Har nesten fri sikt til den. Er det slik at Z-wave fungerer på denne avstanden, finnes det antenner? Eller skal man bare glemme hele tanken med å integrere garasjen i smarthus tanken og HS3. ??

​Hva tenker dere?? Hadde vært supert om man fant gode løsninger for dette! ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt prosjekt! Det første jeg tenker er at det må da være mulig å få en garasjeåpner som går på 12/24V (den du linket til hadde forøvrig en motor på 24 V). Så slipper du problemstilling med inverter som trekker strøm, selv om du sikkert må ha en inverter der uansett for å kunne bruke verktøy osv. 

Tenker også at det ville være enklere for deg å ikke integrere garasjen fullstendig i HS3, men heller få et statussignal fra en magnetsensor eller liknende om porten er oppe. Selv om dette kanskje er litt for kjedelig som prosjekt... Evt. vil jeg tro at mange porter støtter signal fra et relé eller en ekstern bryter, så ville ikke hengt meg opp i at portåpneren skal være direkte kompatibel med smarthussystemet, om dette i det hele tatt kan skaffes. Dvs. at du (via HStouch eller liknende) sender et signal til smarthuset, som sender Z-wave/433 kommando til en trådløs bryter/motorstyring i garasjen som kontrollerer portmotor direkte eller gir et signal inn på port-elektronikken slik at porten åpner.

Lenke til kommentar

Funderer på samme prosjektet.

Garasjeåpneren finnes hos Torshov: http://www.torshovbil.no/garasjeportapner-ml700ev(Ikke på lager)

Denne er litt mindre, men er på lager mange steder: http://www.torshovbil.no/garasjeportapner-ml510ev

Tenker å benytte en mindre omformer da den trekker mindre hvilestrøm og koster ikke så mye.

Må bare finne hvor mye Amp den trekker i bruk, står ikke noe om det..

Alternativt, som en nevner ovenfor;

Motoren er 24v DC.

Bør kunne gå greitt å koble den utenom 220v vha 2 stk 12 volt batterier  i serie og 24 v solcelle lader. 

Da kan man klare seg med en ganske liten omformer.

En større omformer for verktøy styres like greitt manuelt.

Lenke til kommentar

Har fått bekreftet at det går geit å koble seg rett på Chamberland ML700EV med 24V DC. Men sa man måtte bruke en volt regulator... Forstår ikke helt det om man har 24V annlegg. Men er kanskje litt ømfintlig for lavere eller høyere spenning.

"Well, required are 24V AC and a voltage regulator. Than you can disconnect the transformer from the circuit board and use this connectors for your external power supply."

Så blir nok en løsning uten Inverter, siden de trekker mye strøm på en uke, selv de små i standby mode.

Lenke til kommentar

Har fått bekreftet at det går geit å koble seg rett på Chamberland ML700EV med 24V DC. Men sa man måtte bruke en volt regulator... Forstår ikke helt det om man har 24V annlegg. Men er kanskje litt ømfintlig for lavere eller høyere spenning.

"Well, required are 24V AC and a voltage regulator. Than you can disconnect the transformer from the circuit board and use this connectors for your external power supply."

Så blir nok en løsning uten Inverter, siden de trekker mye strøm på en uke, selv de små i standby mode.

Skal vel være DC, den siste der. Regulator er gjerne greit, ladespenning kan vel bli hele 32 VDC.

Lenke til kommentar

. Regulator er gjerne greit, ladespenning kan vel bli hele 32 VDC.

Det kan skje ved "tomgang", så en bra laderegulator er å anbefale.

Et 12volt panel levere leverer ofte nærmere 20 volt i sterkt sollys.

Så for ikke å koke batteriene er det viktig.

.....

Alt tyder på at det er greitt å komme til og koble bort det som finnes av 220v og likeretter og så koble til 24v DC fra batteri(er) der hvor utgangen fra 220v likeretteren var koblet til. 

Ingen omformer 24-> 220 vil da være nødvendig for porten, Men kan jo være kjekt for verktøy.  

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...