Gå til innhold

D-Link Powerline Adapter - ingen kontakt med hverandre!

Merko

Anbefalte innlegg

Hei.

Maser litt her mens jeg feilsøker selv, i tilfelle det kommer inn et tips eller to.

Kjøpte meg D-Link PowerLine adpater, slik at jeg kan koble opp Canal Digital\TV opp mot internet kablet.

Men av en eller annen grunn får de ikke kontakt med hverandre.

Liten skisse:

L89FsIQ.png

A = Stue\TV Benk

Første bildet, så er (B) inne på kontoret. Da oppnår begge boksene kontakt med hverandre.

Mens bilde til høyre så er (B) i gangen rett vedsiden av ruteren. Da får de ikke kontakt.

Soverom og Stue er jo på 2 forskjellige kurser, så burde det vel i utgangspunktet fungere når den er tilkoblet i gangen også, ikke sant?

tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm.

Aner ikke. Bor i en leilighet.

Er det ikke vanlig at slike mindre leiligheter er tilkoblet én fase?

Synes det bare er merkelig om gangen skulle være på en egen fase mens rensten er tilkoblet den andre fasen.

Sto vel heller ingenting nyttig i sikringsskapet etter hva jeg så :p

Lenke til kommentar

Hm.

Aner ikke. Bor i en leilighet.

Er det ikke vanlig at slike mindre leiligheter er tilkoblet én fase?

Synes det bare er merkelig om gangen skulle være på en egen fase mens rensten er tilkoblet den andre fasen.

Sto vel heller ingenting nyttig i sikringsskapet etter hva jeg så :p

Nei, det er mest vanlig med 3-fase, enten 3x230 Volt (IT) som har 230Volt mellom to faser, eller 3x400Volt (TN) sistnevnte med 230 volt mellom en fase og nøytral.

Fase og kurs er ikke det samme. Hver kurs går på samme fase(r ), men kursene kan benytte forskjellige fase(r ).

OBS! JEG ER IKKE FAGMANN PÅ DETTE OMRÅDET.

I Agderfylkene og på Vestlandet finnes det også TT-nett som er svært likt IT-nett.

400volts anlegg er gjerne brukt på nyere installasjoner. Antar at du har "gammelt" IT-nett.

Endret av Arvid2009
Lenke til kommentar

Se på hovedsikringen, antallet vil fortelle deg om du har en- eller tre-fas.

Er dette korrekt svar?

Tror ikke det er noe som heter "en-fas hovedsikring". Vanligvis er det 3-fas inn med tre hovedsikringer, fra disse tre fasene tas det ut 230volt, enten fra to av fasene (IT-nett/TT-nett) eller fra en av fasene (TN-nett). Belastningen på disse fasene fordeles over kursene slik at fasebelastningen blir jevnest mulig.

OBS!! ER IKKE FAGMANN PÅ OMRÅDET, ETTERLYSER EN FAGMANNS KOMMENTAR!!!!

Lenke til kommentar

Vel, kan du da peke på hvor 3-fas sikringen er på dette bildet?

(hentet fra en tilfeldig valgt artikkel på nett: http://forbruker.nettavisen.no/sjokkerende-prisforskjeller-pa-elektrikerjobben/)

attachicon.gifSikringskap.jpg

Hei!

Det ser ikke ut som det er 3-fas sikringer her nei, men det er ikke noen 1-fas sikring heller!!

Så, en ikke-fagmanns konklusjon er at 3-fas-sikringene enten sitter et annet sted, eller at det er 2-fas inn til anlegget.

Er det et sikringspar som har høy Amp her, 40-50A? I tilfelle kan det være 2-fas hovedsikringer. Det skal være en sikringsspesifikasjon satt opp inne i skapet, hva sier denne?

Lenke til kommentar

Vel, kan du da peke på hvor 3-fas sikringen er på dette bildet?

(hentet fra en tilfeldig valgt artikkel på nett: http://forbruker.nettavisen.no/sjokkerende-prisforskjeller-pa-elektrikerjobben/

Det er ikke noe 3-fas hovedsikring her nei, er ikke alltid det er i leiligheter, men det er nok en 3-fas hovedsikring inn til bygget. Og kun 2-fase sikringer til hver enkelt leilighet.

Ts: Kan du finne ut om du har 2 eller 3-fas?

Lenke til kommentar

Det er da ingen som har 2-fas. Man har enten 3-fas eller 1-fas. https://en.wikipedia.org/wiki/Two-phase_electric_power

To sikringer betyr at man har enfas IT anlegg. Hvis man har enfas TN så har man bare en sikring.

Hei igjen!

Joda, IT-anlegg kan sies å ha 2-fas siden strømmen tas fra to forskjellige faser (Man bruker to av de tre fasene). Og det er riktig at  TN kursene bare har en sikring mot den ene fasen kursene bruker der. (Man bruker en av de tre fasene som kommer inn, ikke nødvendigvis den samme). 

Det er ikke umulig at man har bare 2-fas inn, tror jeg, (jeg mener mormors gamle hus i Askim hadde kun to ledninger inn og det var ikke TN!).

Hva sier sikringsspesifikasjonen?

Fortsetter vi sånn blir vi eksperter begge to!!!

Endret av Arvid2009
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke riktig. Tror du blander fase og faseleder. Det trengs to faseledere for å lede 1-fas strøm. 

Du leste ikke linken jeg ga deg, som viser hva 2-fas var? Det er ingen som bruker noe slikt.

Hei!

Nei jeg hadde ikke lest linken din, denne beskriver en 2-fase alternator, og slikt er ikke i bruk i dag (trur eg).

Men det er et faktum it IT-nett tar sitt forbruk fra to av de tre fasene som kommer inn, derfor kaller jeg det 2-fas, det er mulig at dette navnet ikke er korrekt. Begge disse faseforbindelsene er sikret.

Tilbake til sikringsspesifikasjonen din, hva sier denne?

Ifølge internett er faseledere de lederne som fører de enkelte fasene i et 3-fas opplegg.

Endret av Arvid2009
Lenke til kommentar

Hvis du har IT nett så har du 2-fase (2 forskjellige faser= 230V), men hvis du har TN så har du 1-fase (1 fase og N leder= 230V).

Nei, dette er tull. Strømmen har bare en fase, uavhengig om den ene faselederen er koblet til jord.

Du må se at det er forskjell på begrepene fase og faseleder.

Lenke til kommentar

Hvis du har IT nett så har du 2-fase (2 forskjellige faser= 230V), men hvis du har TN så har du 1-fase (1 fase og N leder= 230V).

Nei, dette er tull. Strømmen har bare en fase, uavhengig om den ene faselederen er koblet til jord.

Vel, du bruker fortsatt 2 faser i IT nett (bruker 2 av 3 faser), men i et TN nett så bruker du en fase og nulleder (en av 3 faser og N leder).

Derfor kalles det 1-fase i TN og 2-fase IT ;)

67c2137821b149e8a742b36403888453.jpg?max

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

IT-nett er i alle fall koblet til to faser, hvorfor skulle man ellers ha to sikringer pr kurs. Jeg kaller det derfor 2-fase, mulig navnet er misvisende.

Lenke til kommentar
Jeg tror vi kan si at vi er enige, det er bare litt forskjellig bruk av begreper. Er nok vanlig å bruke ordet 'fase' i de fleste sammenhenger, selv om det ikke er helt korrekt. Men det kan fort gi misforståelser.

Man finner gode definisjoner på begrepene enfas og trefas.

Men søker man på tofas så finner man at det beskriver noe helt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...