Gå til innhold

Fortsette i jobb, eller satse på noe usikkert

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Hei. Jeg jobber i en jobb jeg ikke trives i. Jeg trives med menneskene, men ikke med arbeidet. Jeg jobber 40 timers uker, og har utbetalt ca 25-30k i måneden etter skatt. 

Det jeg tenker på å gjøre, er å dedikere all min tid til jobbe med en app. Så jeg lurer på hva dere tenker om å slutte i en jobb med stabil inntekt, for å følge drømmen istedet. Det kan jo ta lang tid før man blir ferdig med en app, og enda lengre før man tjener penger på den. 

Med den jobben jeg har nå, har jeg ikke veldig mye tid til å arbeide med dette etter jobb.

Det ble ikke veldig godt mottatt hjemme da jeg fortalte at jeg ville slutte på jobb. Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte finne meg en annen jobb.

Så jeg lurer på hva dere tenker om dette? Vil høre alle meninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Howdy,

Jeg var i samme situasjon for en tid tilbake. Jeg kuttet ned arbeitstiden fra 40 timer til 30 timer, noe som gjorde at jeg hadde mer tid til andre ting. 30 timer var fremdeles altfor mye, så til slutt sa jeg opp jobben.

Et alternativ kunne vært å gå ned til 20 timer. Da får man mye mer tid. 30 timer hjelper godt, men med overvekt av jobb.

Kutter du ned til 20 har du kanskje tid til arbeid pluss utvikling av programvaren.

Det jeg iallefall er sikker på er at man har begrenset tid, og om det finnes noe man virkelig ønsker og vil, så bør man gå for det. Ellers kan muligheten forsvinne og du kan ende opp med å angre valget senere i livet (at du ikke utviklet programvaren.).

Sier du opp jobben er det jo mulig at du kommer til å angre det også, men mindre sannsynlig enn en mulighet du lot gå fra deg.

Du kan jo teste å redusere tiden først? 20 timer? Spør på jobben om mulighetene til det.

Jeg angrer ikke idag på at jeg sa opp jobben, men det kunne muligens fungert med 20 timer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Howdy,

Jeg var i samme situasjon for en tid tilbake. Jeg kuttet ned arbeitstiden fra 40 timer til 30 timer, noe som gjorde at jeg hadde mer tid til andre ting. 30 timer var fremdeles altfor mye, så til slutt sa jeg opp jobben.

Et alternativ kunne vært å gå ned til 20 timer. Da får man mye mer tid. 30 timer hjelper godt, men med overvekt av jobb.

Kutter du ned til 20 har du kanskje tid til arbeid pluss utvikling av programvaren.

Det jeg iallefall er sikker på er at man har begrenset tid, og om det finnes noe man virkelig ønsker og vil, så bør man gå for det. Ellers kan muligheten forsvinne og du kan ende opp med å angre valget senere i livet (at du ikke utviklet programvaren.).

Sier du opp jobben er det jo mulig at du kommer til å angre det også, men mindre sannsynlig enn en mulighet du lot gå fra deg.

Du kan jo teste å redusere tiden først? 20 timer? Spør på jobben om mulighetene til det.

Jeg angrer ikke idag på at jeg sa opp jobben, men det kunne muligens fungert med 20 timer.

Hei. Hvordan gikk det etter du sluttet på jobb? Gikk du lenge uten penge osv.? Tror ikke det er mulighet for å halvere arbeidstimene, men det kan jeg jo sjekke ut. Hvor gammel var du da du sa opp jobben?

Lenke til kommentar

Howdy,

Hei. Hvordan gikk det etter du sluttet på jobb? Gikk du lenge uten penge osv.? Tror ikke det er mulighet for å halvere arbeidstimene, men det kan jeg jo sjekke ut. Hvor gammel var du da du sa opp jobben?

Så langt har det gått greit. Jeg var 31 når jeg sa opp jobben, og jobbet samtidig med eget selskap mens jeg gikk arbeidsledig ett år, med arbeidsledighetsstøtte. Dette var ikke i Norge, men situasjonen er omtrent den samme som i Norge. Det betyr dessverre at man ikke får støtte til å bygge opp et selskap, men man får noe tid til å arbeide med det man har satt seg som mål.

Jeg hadde jobbet 6 år i samme selskap og spart opp en del penger. Det er meget viktig i min oppfatning. Skal du jobbe med noe eget vil du normalt sett alltid trenge penger til diverse kostnader relatert til det man ønsker å gjøre pluss en "buffer" om noe uventet skulle hende. Selv små kostader er tunge om man ikke er forbedredt. Det er viktig å ha egne penger, selv om man kan spør om investeringspenger fra andre.

Jeg regner med at du trenger litt penger for å kunne gjøre det du ønsker. F.eks test-telefoner, eventuelt utviklingsmaskiner (API's osv) og andre kostader relatert til å slippe programvaren du ønsker å utvikle. Dessuten må du aldri undervurdere markedsføringskostnader slik at ditt produkt kan bli kjent, slik at du da til slutt kan tjene penger på det. Selv små markedsføringsting krever noen midler, selv om du tror dette kan gjøres gratis (nettverk).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Mange gode poeng her. Det jeg kanskje burde satse på er å redusere arbeidstimene, eller finne meg en ny jobb hvor jeg har mer energi til å arbeide på prosjektet etter arbeidstid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Går man ikke fremdeles på VGS når man er 18? Og er det du jobber med relatert til programmering/utvikling?

Er ferdig med 2 år vgs. Jobben er ikke programmeringsrelatert.

Lenke til kommentar

Ok. Men om det er programmering du har lyst til å drive med, hva med å forsøke å få jobb i et firma som driver med dette? Eventuelt begynne på en utdannelse relatert til det? Da kan du jobbe med å utvikle på denne appen samtidig som du studerer, i tillegg til at du der vil møte mange som det er mulig å starte noe med under etter etter utdannelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Har gått vg1 elektronikk og vg2 data & elektronikk. Hvis jeg skal videreutdanne meg innen programmering må jeg gå påbygning til generell studiekompetanse. Tror ikke det er noe for meg, og har hørt fra mange hvor mye arbeid der er og hvor mye tid man må dedikere til skole. Får se hva jeg bestemmer meg for.

Lenke til kommentar

Ville prøvd å beholde jobben. 25-30k utbetalt er veldig sterkt som 18-åring. Har selv gått samme utdannelse som deg, og jobber nå innenfor IT. Er dog 21 år, men har selv ikke mer en rett over 20k utbetalt.

Skal sies at lønn så klart ikke er alt, og hvis du ikke trives kan det være aktuelt med noen tiltak. Har du mulighet for å bytte arbeidsplass da? Å si opp jobben totalt er nok ikke det lureste.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Ville prøvd å beholde jobben. 25-30k utbetalt er veldig sterkt som 18-åring. Har selv gått samme utdannelse som deg, og jobber nå innenfor IT. Er dog 21 år, men har selv ikke mer en rett over 20k utbetalt.

Skal sies at lønn så klart ikke er alt, og hvis du ikke trives kan det være aktuelt med noen tiltak. Har du mulighet for å bytte arbeidsplass da? Å si opp jobben totalt er nok ikke det lureste.

Kan prøve å bytte arbeidsplass. Tror ikke det skal være så vanskelig å finne seg ny jobb. Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar

Har gått vg1 elektronikk og vg2 data & elektronikk. Hvis jeg skal videreutdanne meg innen programmering må jeg gå påbygning til generell studiekompetanse. Tror ikke det er noe for meg, og har hørt fra mange hvor mye arbeid der er og hvor mye tid man må dedikere til skole. Får se hva jeg bestemmer meg for.

Mest sannsynlig må du ikke ta påbygg da de fleste retninger som utdanner programmerere krever realfagkompetanse. Her er det flere veier til rom, men om påbygg ikke virker som noe for deg anbefaler jeg deg å se på y-veien/forkurs. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Mest sannsynlig må du ikke ta påbygg da de fleste retninger som utdanner programmerere krever realfagkompetanse. Her er det flere veier til rom, men om påbygg ikke virker som noe for deg anbefaler jeg deg å se på y-veien/forkurs. 

Hadde plan om å ta y-veien, men det var ikke mange bedrifter i området som tok inn lærlinger(3stk i klassen fikk jobb), så da blir det litt vanskelig siden man må ta fagbrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...