Gå til innhold

Pull-up resistor inngang/utgang

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en liten utfordring som jeg ikke helt klarer å vri min hjerne rundt helt. Driver ikke daglig med elektronikk på komponentnivå selv om jeg har tatt udannelse for det for en hel masse år siden....

Altså, jeg har en bevegelses sensor som skal kobles til noe utstyr. Sensoren har en utgang med såkalt "pull-up resistor", ikke helt sikker hva den norske terminologien på det er (opptrekks motstand?). Men det er jo i praksis utgangen koblet på en transistors kollektor med en motstand opp til positiv linje ( i dette tilfelle er det +24v). 

Denne utgangen skal så kobles til utstyret som skal registrere denne sensoren, men utfordringen er at også denne inngangen har en slik "pull-up" motstand. Denne er også merket til å takle 24v DC. Vet ikke helt hvordan elektronikken inni hverken utgangen på sensoren eller inngangen på det jeg skal koble det til fungerer, men det står i brukeveiledningen på begge enhetene at de har en slik "pull-up" motstand.

Det funker jo ikke å koble disse to sammen da jeg jo aldri får trukket sensorsignalet ned mot jord når den ikke er aktiv.

Ingen av de to pull-up motstandene kan fjernes. Har brukt en annen variant av den sensoren før og da kunne man med en bryter velge bort den motstanden, men det er altså ikke mulig her.

Så hva må til for å få dette til å fungere? Dette er jo snakk om små strømmer så jeg skal sikkert kunne klare å "hacke" meg frem til ett eller annet med noen komponenter vel?

Testet først med ett lite rele, men det var ikke nok strøm der til å drive releet :(

Noen som har forslag på kobling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke inngangs- og utgangsnivåer har du i dag, og hvilke ønsker du? Betyr 24V ut fra sensoren "ingen bevegelse", mens 0V ut fra sensoren betyr "bevegelse"? Eller gir den ut analoge verdier mellom 24 og 0V avhengig av mengden bevegelse?

Og hvordan tolker mottaksutstyret signalene den tar inn? Vil den ha inn 0V for "ingen bevegelse", og 24V for "masse bevegelse"?

Lenke til kommentar

Begrepet "pull-up resistor" er litt uvanlig å bruke i forbindelse med  en utgang, men OK. Det er tydelig at inngangen din i uaktivert tilstand blir dratt høg av en resistor, altså må du dra inngangen lav for å trigge den ønskede hendelse. Dette kan du enkelt teste med å legge inn en lask som drar inngangen ned til GND.

Såfremst inngangen tåler 24VDC inn så ser jeg ingen fare med å koble til sensoren å bare prøve. Om du ender opp med motsatt funksjon av hva du ønsker, så kan du bruke en transistor til å snu signalet. For eksempel en BC337 med en strømbegrenser på rundt 4,7K på basis.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke målt så veldig mye her enda. Men når sensoren ikke var koblet til noe så målte jeg 24v fra jord til utgangen når den ikke var aktiv og 0v når den var aktiv. Burde jo også målt fra utgang til + polen når den var aktiv for å se om utgangen da var flytende. Noe den sansynligvis er...

Men jeg målte på inngangen når sensoren var koblet til og der fikk jeg 24v mellom GND og inngangen uansett om sensoren var aktiv eller ikke. Har svært lite dokumentasjon på sensoren annet enn at den gir ut 24v og har en pull-up motstand, men på mottaksutstyret står det følgende:

Rated for 0-24 Volts DC, referenced to GND; Input Impedance: 2.2k Ohms pulled up to 5 Volts DC; Logic Threshold: 2.5 Volts DC nominal with 1 Volt hysteresis band.

Profiessor Baltahazar:

Jupp, tror den ideen din med transistor og motstand på basis vil fungere. Vet ikke om jeg har akkurat den transistoren, men så lenge det er en NPN transistor så burde det jo fungere. Det går helt sikkert små strømmer her uansett.

Men skal teste det. Takker.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du har riktig fase på signalet så egentlig burde det jo virke. Men når det ikke virker så har jeg en mistanke om at sensoren din er av NPN-type og at den er konstruert for at lasten skal henge mellom + og "signal ut". Mellom "signal ut" og GND har den tydeligvis ikke tilstrekkelig styrke til å dra ned inngangen din.

Du nevnte at du har liggende et lite rele. Jeg ville ha testet med å koble dette releet rett til signalgiveren og da med spolens + mot +24V, samtidig som du lar "signal ut" dra relespolen med negative pol ned mot GND når den blir trigget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...