Anonym75896532654 Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) Jeg la merke til at lampa for kjøleveskenivået begynte å lyse, det slukner etter en liten stund. Men når jeg åpna pansret så la jeg merke til at det ene "røret" hadde løsnet. Hvor går denne til og hvordan kan jeg sikre denne? Kan jeg ta lim rundt det lille røret og feste det store over igjen for ekstra sikkerhet? Bil: E46 3 serie (00') - sedan - 316i 1.9 Endret 28. desember 2015 av DerpBoy Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) "Røret" er en slange. Den er festet med slangeklemmen du ser nederst på bildet (Sølvfarget ring med skrue på). Lik den som er i andre enden av slangen. Ikke bruk lim, fest den med slangeklemmen. Om klemmen er ødelagt kan du kjøpe ny hos Biltema, Clas, Jula, etc for noen kroner. Merk at du sannsynligvis må fylle på mer kjølevæske samt lufte systemet etter ett uhell som dette. Usikker på hvordan luftingen gjøres enklest mulig på E46, men det ligger helt sikkert en guide på Bimmers.no Endret 28. desember 2015 av El Matador 1 Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 28. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2015 "Røret" er en slange. Den er festet med slangeklemmen du ser nederst på bildet (Sølvfarget ring med skrue på). Lik den som er i andre enden av slangen. Ikke bruk lim, fest den med slangeklemmen. Om klemmen er ødelagt kan du kjøpe ny hos Biltema, Clas, Jula, etc for noen kroner. Merk at du sannsynligvis må fylle på mer kjølevæske samt lufte systemet etter ett uhell som dette. Usikker på hvordan luftingen gjøres enklest mulig på E46, men det ligger helt sikkert en guide på Bimmers.no Okei, tusen takk! Skal finne ut hvordan lufter systemet og fikse det i morgen:) Men er dette en motor for kjøleveske eller hva er det for noe egentlig? Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 28. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) Lufting av kjølesystemet: Hvor mye du må lufte kommer an på hvor "tomt" systemet er. 1 - Skru ut begge lufte niplene. En på radiatoren og en på termostat huset. 2 - Hell på kjølevæske til det kommer kun kjølevæske ut av begge luftehullene. 3 - Skru igjen lufte nippelen på termostat huset 4 - Fortsett å hell på kjølevæske til det slutter å komme bobler ut av luftehullet på radiatoren. 5 - Skru igjen lufte nippelen på radiatoren. 6 - Senk kjølevæske nivået noe... til streken på ekspansasjons tanken. OBS når du senker nivået må luftenipplene være skrudd igjen! Skrevet av Kure på bimmers.no Endret 28. desember 2015 av DerpBoy Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Har vært å kjøpt inn det som trengs og sett på filmer der de viser hvordan man kan lufte systemet. Men selvfølgelig så har personen klart å fylle feil kjølevæske så må tømme hele systemet. Er det noe jeg burde tenke på før jeg gjør det? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det der har ikke noe med kjølesystemet ditt å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Brian Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det der er noe helt annet enn en del av kjølesystemet ditt. Det ser ut som resirkulasjon av eksos eller noe, uten at jeg kjenner til akkurat denne motoren. Slangen må ikke limes, bare sett den på igjen og strem til fornuftig da plasten kan sprekke. Er klemma dårlig bytter du den. Lampa som lyste er sikkert grunnet lavt nivå, som så slukkes igjen når væska varmes opp og utvides litt. Dette kan bare være normalt forbruk, da det alltid over lang tid vil forsvinne litt kjølevæske. Eventuelt kan du se over om du ser noen utvendige lekkasjer. Toppakning er det mest sannsynlig ikke, da hadde det forsvunnet fort, og du hadde hatt en god del røyk bak bilen selv når den er driftsvarm. Det kan derimot se ut til at toppdekselpakninga er litt sliten da det ser ut som det lekker litt olje derifra på bildet. Du får lekkasjen ned mot eksossiden først. 1 Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det ser ut som personene over meg har riktig. Var nok litt kjapp med å se på bildet. Slangen er i forbindelse med eksos. Den kan ses på bildet her: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AL12-EUR-10_1998_E46_BMW_316i_19&diagId=11_2193#11721715051 Du har uansett ikke gjort noe veldig feil ved å fylle kjølevæske, da det ikke er der man fyller. Fylt burde du nok uansett, men fylt rett væske. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Det ser ut som personene over meg har riktig. Var nok litt kjapp med å se på bildet. Slangen er i forbindelse med eksos. Den kan ses på bildet her: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=AL12-EUR-10_1998_E46_BMW_316i_19&diagId=11_2193#11721715051 Du har uansett ikke gjort noe veldig feil ved å fylle kjølevæske, da det ikke er der man fyller. Fylt burde du nok uansett, men fylt rett væske. Ingen skade skjedd! Det var fylt på feil (rød) kjølevæske i bilen, skal tømme og rense den i morgen Så var bare bra jeg fikk sjekket dette Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Det der er noe helt annet enn en del av kjølesystemet ditt. Det ser ut som resirkulasjon av eksos eller noe, uten at jeg kjenner til akkurat denne motoren. Slangen må ikke limes, bare sett den på igjen og strem til fornuftig da plasten kan sprekke. Er klemma dårlig bytter du den. Lampa som lyste er sikkert grunnet lavt nivå, som så slukkes igjen når væska varmes opp og utvides litt. Dette kan bare være normalt forbruk, da det alltid over lang tid vil forsvinne litt kjølevæske. Eventuelt kan du se over om du ser noen utvendige lekkasjer. Toppakning er det mest sannsynlig ikke, da hadde det forsvunnet fort, og du hadde hatt en god del røyk bak bilen selv når den er driftsvarm. Det kan derimot se ut til at toppdekselpakninga er litt sliten da det ser ut som det lekker litt olje derifra på bildet. Du får lekkasjen ned mot eksossiden først. Okey! Det er automatisk resirkulering av luft i tilfelle man står rolig med bilen. Det var lite og feil kjølevæske i bilen. Tenker du på det belegget på motoren? Sånn var det på mercedesen min også. Trodde dette bare var et beskyttelse belegg. Og det er ikke lenge siden det ble byttet topp deksel pakning. Edit: Åja, du mener oljen som ligger på bunnplata? Det fra etter påfyll Har bare ikke rukket å vaske det enda Endret 29. desember 2015 av DerpBoy Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hvorfor skulle rød kjølevæske være feil? Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Hvorfor skulle rød kjølevæske være feil? Den inneholder noe som motoren ikke er laget for å takle, tror det var silikon i den rød som kan tette deler i motoren. Litt usikker på dette, men jeg sjekket flere steder at den egentlig skal bruke blå. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Fargen har ikke alltid så mye å si, du bør lese på selve flaska når du fyller. Er du usikkert på om det er riktig kjølevæske kan det selvfølgelig være greit å bytte med noe du vet hva er. Ta eksempel med Castrol. Der har du noe som heter NF og SF. NF er fri for nitritt, aminer og fosfat. SF er fri for silikater, nitritt, aminer og fosfat. SF er rød og longlife. NF er blå eller grønn. SF tilfredstiller flere krav og er følgelig dyrere. Den passer bedre til motorer der man har både jern og aluminium. Den har jeg på bilen min med aluminiumsmotor. Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 30. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2015 Fargen har ikke alltid så mye å si, du bør lese på selve flaska når du fyller. Er du usikkert på om det er riktig kjølevæske kan det selvfølgelig være greit å bytte med noe du vet hva er. Ta eksempel med Castrol. Der har du noe som heter NF og SF. NF er fri for nitritt, aminer og fosfat. SF er fri for silikater, nitritt, aminer og fosfat. SF er rød og longlife. NF er blå eller grønn. SF tilfredstiller flere krav og er følgelig dyrere. Den passer bedre til motorer der man har både jern og aluminium. Den har jeg på bilen min med aluminiumsmotor. Okei, veldig fint å vite! Skal lese litt mer om det så jeg skjønner det. Usikker på hvorfor noen mener det er viktig å bruke riktig type kjølevæske. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Det er trolig mest fordi blanding av de ulike typene kan være direkte farlig for motoren.. Før bytte til mottatt type må ALL gammel kjølevæske være ute av systemet, det betyr at man må spyle gjennom med vann til alle rester er borte. Endret 30. desember 2015 av Snylter Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Farge er som nevnt mest for å hindre blanding, men også for hindre korrodering av aluminium. Det er et dårlig utgangspunkt for å velge riktig type. Det enkleste er bare å finne kjølevæske med BMW N600 69.0 sertifisering Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Jeg har vært på 2 BMW-verksteder med en ukes mellomrom hvor det ene påstod at de konsekvent brukte rødt på alt, mens andre påstod at de bare brukte blå/grønn på BMW. Alt sammen er basert på etylenglykol og jeg har til gode å lese om at noen har fått motorskade fordi de brukte feil kjølevæske. Med kjølesystemet til BMW som stadig lekker så ender man opp med å bytte kjølevæske lenge før den har gått ut på dato og rekker å gjøre noe skade. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) Jeg har hørt rødt, grønt og blått, og den ene motsier den andre. Spør om hvilken kjølevæske skal du bruke, på hvilket som helst community, og du vil få en gjennomgang av hele fargespektrumet. BMW sine aluminums-blokker skal ha nitrat- og fosfat-fri (H)OAT, og så langt jeg vet så er det ingen farge som forteller deg mer enn sistnevnte. Additiver er heller ikke påpekt gjennom farge. Det er ikke akkurat slik at man tar seg ekstra betalt for sertifiserte produkter, så hvorfor ikke velge noe som BMW selv anbefaler? Endret 30. desember 2015 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Det finnes også frostvæske som er kompatibelt med alt annet, sånn så dere vet. Som kjent kan man risikere at ulike frostvæsker reagerer med hverandre og ikke lenger holder seg flytende. Det er noen som har en gylden farge, disse kan man stort sett blande med alt. Jeg vet at Peak har noe slikt: Peak Global Lifetime/Longlife A/F Langtidsfrostvæske for alle person- og vare-biler. Blandbar med alle typer frostvæske ved etterfylling. Farge: Gylden Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Det skal ikke spille så stor rolle hva man bruker, men det er vel sagt rød for alutopp. Det viktigste er at man ikke blander de to typene da det vil klumpe seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå