Gå til innhold

Hvor mye har Norge tapt siste årene pga. lav oljepris?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Jeg antar det dreier seg om hundrevis av milliarder kr. ?

Er det virkelig sammenhengen mellom tilbud vs etterspørsel som er egentlig årsak til at pris pr. fat svinger som den gjør? F.eks. i 2008 var prisen $140 første halvdel av året, for så å bli $40 på slutten av året. Tviler på at globale forbruket plutselig sank over natten, for å si det sånn.

Onde tunger vil bla. ha det til at det vi bevitner nå er et komplott for å ødelegge Russland og dets økonomi. I så fall må det være mektige aktører i sving bak kulissene, som "greier" å få med Norge, Saudi Arabia, etc. på en sammensvergelse og samtidig "overtale" de til å akseptere tap av inntekter.

Har ingen linker å slå i bordet med, men bare en generell undring over det som skjer.

Er Norges økonomiske storhetstid over for godt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"F.eks. i 2008 var prisen $140 første halvdel av året, for så å bli $40 på slutten av året. Tviler på at globale forbruket plutselig sank over natten, for å si det sånn."

Hvorfor mener du at globalt forbruk av olje må falle over natten? Hint: Tegn et diagram med tilbud og etterspørsel (eller finn et via Google). Hvilke effekter kan gi lavere pris?

Lenke til kommentar

"F.eks. i 2008 var prisen $140 første halvdel av året, for så å bli $40 på slutten av året. Tviler på at globale forbruket plutselig sank over natten, for å si det sånn."

Hvorfor mener du at globalt forbruk av olje må falle over natten? 

Det jeg mener er at jeg tviler på at det store prisfallet skyldes at etterspørselen sank i slik omfatning på så kort tid. Da må det være andre faktorer mener jeg.

Lenke til kommentar

Fant forresten denne som sier noe om hva kongeriket taper i kr.

"Vi får altså 60 kroner mindre enn forventet for hvert oljefat vi henter opp fra Nordsjøen, og når det er snakk om 1,9 millioner fat hver eneste dag, betyr det rundt 120 millioner kroner i inntektstap - hver eneste dag.

Smak på tallet og se det i sammenheng med bagatellene som blåses opp av politiske uenigheter: 120 millioner kroner hver dag. En milliard kroner i uken. De fleste forstår at et slikt oljeprisfall har enorme konsekvenser for Norge hvis det blir varig."

http://www.nettavisen.no/mener/norge-ma-innstille-seg-pa-lave-oljepriser-i-mange-ar/3422815770.html

Det er anslag fra august (1 milliard i uka), siden har det vel gått ytterligere nedover.

Lenke til kommentar

Et stort oljefunn som gjør at en aktør senker prisen litt vil føre til at alle aktører må senke prisen og en bølge kan være skapt. Jeg husker godt RAM-krigen, det var nesten så ille at man fikk RAM på kjøpet når man kjøpte servelat på Rema.

Litt konspirasjonstanaker; Problemet er ressurskontroll, penger har ingen reèl verdi, men er bundet opp mot diverse ressurser som vil gjøre at land som får dårlige verdi på pengene sine må bruke mer penger på å kjøpe det de trenger som igjen gjør at ting kan bli litt ræva :p En ting som gjør tanken din om at dette er et komplott mot Russland feil er pga. at de har enormt mye som resten av verden trenger, Russland trenger mindre av vesten enn vesten trenger av dem.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at jeg tviler på at det store prisfallet skyldes at etterspørselen sank i slik omfatning på så kort tid. Da må det være andre faktorer mener jeg.

Ja, det er godt mulig. Hvis vi utelukker et skift i etterspørselskurven, hva står vi igjen med da?

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Ja, det er godt mulig. Hvis vi utelukker et skift i etterspørselskurven, hva står vi igjen med da?

At det er villet politikk, iscenesatt av noen.

Men jeg antar du antyder økt produksjon som årsak? I så fall, var det noe spesielt hendelse på det området akkurat i 2008?

Lenke til kommentar

At det er villet politikk, iscenesatt av noen.

Men jeg antar du antyder økt produksjon som årsak? I så fall, var det noe spesielt hendelse på det området akkurat i 2008?

Ja, jeg siktet til tilbudssiden.

Det var mye som skjedde, men hvorfor reagerer du på fallet i '08 og ikke stigningen i '07?

_81103917_81103916.gif

Lenke til kommentar

En ting som gjør tanken din om at dette er et komplott mot Russland feil er pga. at de har enormt mye som resten av verden trenger, Russland trenger mindre av vesten enn vesten trenger av dem.

Nei, det er jeg begynt å tvile på. De er elendige på å produsere og få til noe. Jeg har sjøl vært litt russiofil og hatt "varme tanker" om det landet, men etterhvert har jeg måttet innrømme at det er mye skakkjørt der borte. (da tenker jeg ikke på "demokrati" og den type ting) De har altfor mange late udugelige politikere og en mafia som skremmer vettet av enhver utlending som har prøvd å gjøre business der. Pengene strømmer ut av landet.

Hvis Putin ikke tar tak i alt daukjøttet med jernhansker snart, ser ikke jeg mye håp. 

Lenke til kommentar

Somme Sheasy påpeker er ikke oljeprisen lav, den er tilbake på en normal etter å ha vært høy, meget høy og unormalt høy. Setter man en strek på grafen over er gjennomsnittspris over hele perioden rundt $35. Så det riktige spørsmålet blir vel heller "hvor mye har Norge tjent på høy oljepris?". Følger grafen en normal trend burde "normalprisen" nå variere mellom $25 - $50.

Lenke til kommentar

Det er primært på grunn av supply and demand.

Den har gått kraftig ned fordi USA har auka produksjonen kraftig dei siste åra. Når tilbodet brått aukar kraftig utan at behovet har same stigning, går prisen ned. Det er ikkje det at USA eksporterer så mykje, men at dei importerer mindre som følgje av stor auke i eigenproduksjon.

United States domestic production has nearly doubled over the last six years, pushing out oil imports that need to find another home. Saudi, Nigerian and Algerian oil that once was sold in the United States is suddenly competing for Asian markets, and the producers are forced to drop prices. Canadian and Iraqi oil production and exports are rising year after year. Even the Russians, with all their economic problems, manage to keep pumping.

220px-US_Crude_Oil_Production_and_Import

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du at globalt forbruk av olje må falle over natten? Hint: Tegn et diagram med tilbud og etterspørsel (eller finn et via Google). Hvilke effekter kan gi lavere pris?

Hadde USA brukt like mye olje som Europa per enhet bruttonasjonalprodukt hadde prisen på olje falt enormt. USA er reneste sløser av olje. Hadde Europa og USA kuttet ned forbruket til gjennomsnittet i verden, per person, så kunne vi nok sett en oljepris på rundt 5 dollar per fat, tatt i betraktning kutt i produksjon osv.

Da hadde verden brukt mindre olje, mens olje ville vært billigere for de som faktisk trenger det.

Prisstigningen fra 2005 skyldes hovedsaklig frykt og hysteri i forbindelse med Kina's økte forbruk og behov for olje. Iallefall såvidt jeg husker.

En stigning i oljeprisen trenger ikke nødvendigvis å ha noe med tilgang eller forbruk å gjøre. Mye har også med spekulasjon i finansmarkedet å gjøre. Jeg tror det er hovedgrunnen til at prisen nå synker så raskt. Ikke økt produksjon eller redusert forbruk av olje.

Så har vi en motsatt innvirkning på markedet også, enn den vi hadde fra 2005 med frykt for økt forbruk. Vi har frykten for redusert forbruk, på grunn av fornybar energi og den såkalte grønne økonomien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Etterspørselen sank, samtidig som tilbudet økte. = Prisen kollapset

Lenke til kommentar

Hele endringen kan ikke forklares med synkende etterspørsel og økt tilbud. Prisen hadde ikke sett ut slik om det var tilfellet. Prisen har endret seg dramatisk, etterspørsel og tilgang har ikke endret seg SÅ dramatisk som prisen.

Ser du litt på prisen på gull osv, likner den litt på oljeprisen. En del av prisstigningen kan nok også skyldes økt pengemengde, spekulasjon og andre faktorer.

Lenke til kommentar

Hvorfor benytter aktørene seg ikke av samme mekanismen som i kraftmarkedet? Synker etterspørsel etter strøm, så lar man være å fyre opp "kullovn nr. 3", holder igjen vann i magasinene,  senker effekten på på atomanleggene, osv. siden det tross alt koster penger å produsere. Skulle man kjørt alt for full maskin 24/7 ville man tatt livet av hverandre.

Av en eller annen merkelig grunn virker det ikke som aktørene (regjeringene) som produserer olje har samme bekymring.  :hmm:

Lenke til kommentar

Fordi konkurranse.

Dog, all den tid det hevdes at det er overproduksjon, så kan vel iallefall ingen klandre dem (OPEC , Norge, Gulfen, etc.) om de vedtok å senke produksjonen med f.eks. 5% - 10% ?

Jeg begriper fortsatt ikke hvorfor de ikke gjør det. Prisen ville gått opp, og oljeresursene ville vart lenger.

Lenke til kommentar

Saudi-Arabia blør også nå om dagen ser jeg. http://e24.no/makro-og-politikk/saudi-arabia-med-rekordstort-budsjettunderskudd/23586897

Inntekt 1414 mrd

Utgift 2269 mrd

Underskudd 855 mrd

Alle tall i NOK

Årsaken til økningen i 2007 var vel krig og uro i Midt-Østen som jeg ser det. Og den høye prisen dette medførte seg var at det ble brukt enorme summer på leting og prosjektering i nordsjøen. Oljefolka gasset seg i en årrekke.

Når situasjonen stabiliserte seg i Midt-Østen og Yankees begynte å produsere store mengder skiferolje, omtrent nok til eget lands forbruk, sier det seg selv at prisene faller. Det er et enormt tilbudsoverskudd og det vil vare en stund. Det er ikke dagens priser som er uvanlig, men prisene som var fra 2005 til 2014.

En artikkel sa at oljelagrene hadde ikke vært så fulle på 80 år hos yankees: http://e24.no/energi/80-aar-siden-oljelagrene-var-saa-fulle-til-jul/23585435

484 mill fat på lager. Er jo litt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...