Gå til innhold

Mac vs. Microsoft Surface Pro 4

chillio

Anbefalte innlegg

Nå skranter min gamle macbook pro (2010) skikkelig. Sitter å vurderer surface pro 4 opp mot mac (av noe slag, har vurdert macbook air), og sliter skikkelig med valget. Bruker sjelden dataen lenger, men trenger sårt en ny. Bruker den stort sett til photoshop, Sims 3 og 4, samt nettsurfing og skriving. Jeg har ikke peiling på data, men vil gjerne ha noe som holder litt og som kan klare disse oppgavene uten å måtte sveives i gang... Kan noen hjelpe meg med anbefalinger? 

Takk på forhånd  :xmas: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og jeg liker OSx mye bedre enn Windows og hadde glatt kjøpt Mac...:-)

Men nå skal vel ikke trådstarter kjøpe maskin til meg (eller andre), men til seg selv. Så lenge du ikke har bygget opp et system rundt en av plattformene, så står du helt fritt til å kjøpe standalone maskiner. Det spiller ingen rolle hvilken av de du vurderer som du ender opp med å kjøpe, det er gode maskiner du ser på. Men hvis du enten har, eller kommer til å få, et større system rundt disse maskinene så bør du kanskje vurdere det inn i totalen din.

Jeg har gått all-in på utstyr fra Apple og er svært fornøyd med hvordan alle de ulike enhetene er integrert med hverandre. Hver for seg er hver enkelt enhet strålende god, men sammen er de jammen meg det beste jeg har hatt innen data siden jeg startet med dette på begynnelsen av 80-tallet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå skranter min gamle macbook pro (2010) skikkelig. Sitter å vurderer surface pro 4 opp mot mac (av noe slag, har vurdert macbook air), og sliter skikkelig med valget.  

Jeg ville valgt Surface Pro 4. For meg er det en maskin som gir enormt med fleksibilitet. Å skulle gå tilbake til en non-touchskjerm ville føltes antikvarisk etter et år med en Pro 3. Macbook Air ville jeg ikke vurdert i det hele tatt. Skjermen er for dårlig, ytelsene så som så. Eventuelt en Macbook 12". Men den har for mange kompromisser. Med bare en enkelt USB-C-port som tilkoblingsmulighet blir det for snaut. Og ytelsen til maskinen er for dårlig.

Jeg pleier å bytte maskin ca hvert halvår. Om det er Macbooks eller Windows-maskiner har vært ett fett. Men med Surface Pro 3 ga Microsoft meg en åpenbaring. Og det eneste tenkelige nå er å erstatte den med en tilsvarende maskin. Og det er det bare Microsoft som har i form av Surface Pro 4.

Min bruk er noen småspill en gang i blant, tekstbehandling, powerpoints, regneark, fotoredigering (Lightroom og Photoshop), videoredigering, filbehandling (organisering av bilder, videoer og ellers alt mulig av filer jeg måtte ha), surfing, mail, OneNote etc.  

Mac var vel og bra, men komplett udugelig filbehandler klarer jeg ikke å leve med. Disken ble raskt fylt opp av Apples "skjulte" ekstralagring av skyggefiler. Touchpaden til Apple er suveren, men touchskjerm er milevis foran. Spesielt til Photoshop er pennen en fenomenal hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...