Gå til innhold

Lefdals og elkøps tilbud på Lenovo y700

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stod i avisen i dag.

20% rabatt på alle windows laptops i butikk mellom 06:30 og 10:00 i dag. Gjaldt kun maskiner som ikke allerede var på tilbud. Med andre ord ganske kjedelig.

Så tilbudet er alt slutt og gjaldt ikke på nett.

Edit: står på side 2 i avisen.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Ser ut som det fremdeles er mulig å bestille Lenovo IdeaPad Y700 på nett, men ikke til butikk.

Kanskje nettbutikkene ikke har endret prisene ennå.

Syns generielt laptopmarkedet i butikk (Lefdal\elkjøp) er veldig kjedelig, for de som ikke er kravstore, er villig å betale 10 000 kr for en slik maskin, så er det kanskje noe, men for ungdom er dette ræva.

Er vel heller for godt voksende 40-50 åringer som får godt betalt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

kasse i aluminium på den dyreste. På den billigste står det "Metallic", det er sikkert plast.

Det stemmer nok ikke, så vidt jeg vet har lenovo kun en Y700 kontruksjonsmodell. Som i hovedsak er plast, med enkelte aluminiumsdeler.

Eneste forskjellen som jeg kan se er at de har ulik modell nettverkskort.

Tipper "billigmodellen" forsvinner når elkjøp/lefdal ikke får flere av akkruatt den modellen. 9995,- er nok korrekt pris - det er der konkurrentene ligger for lignende maskiner.

Så tilbudet er faktisk bra, dårlig kronekurs tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

kasse i aluminium på den dyreste. På den billigste står det "Metallic", det er sikkert plast.

Det stemmer nok ikke, så vidt jeg vet har lenovo kun en Y700 kontruksjonsmodell. Som i hovedsak er plast, med enkelte aluminiumsdeler.

Eneste forskjellen som jeg kan se er at de har ulik modell nettverkskort.

Tipper "billigmodellen" forsvinner når elkjøp/lefdal ikke får flere av akkruatt den modellen. 9995,- er nok korrekt pris - det er der konkurrentene ligger for lignende maskiner.

Så tilbudet er faktisk bra, dårlig kronekurs tatt i betraktning.

Hadde det vært forskjell på materiale hadde vi nok merket det på vekten.

Det eneste som er forskjellen er "Trådløs kontroller" og produsentens modellbetegnelse.

Vurderer det tilbudet selv da jeg sitter med en 480 GB SSD kjøpt for 1000 kr på Black Friday og med 8 GB RAM ekstra får man en gulle god PC for ca 9000 kr totalt.

Lenke til kommentar

Ja finner ikke så mye negativt. Noe er det jo å pirke på:

*Blank skjerm - jeg vil helst ha matt.

*Litt harry gamerpreg, foretrekker mer nøytrale maskiner selv.

*En del rapporter på nettet at Lenovo struper skjermkorthastighet, dvs når skjermkortet når 65C vil man miste turbo boost hastigheten og dermed miste en del ytelse sammenlignet med andre maskiner med GTX960M.

Lenke til kommentar

Ja finner ikke så mye negativt. Noe er det jo å pirke på:

*Blank skjerm - jeg vil helst ha matt.

*Litt harry gamerpreg, foretrekker mer nøytrale maskiner selv.

*En del rapporter på nettet at Lenovo struper skjermkorthastighet, dvs når skjermkortet når 65C vil man miste turbo boost hastigheten og dermed miste en del ytelse sammenlignet med andre maskiner med GTX960M.

Vurderer det tilbudet selv da jeg sitter med en 480 GB SSD kjøpt for 1000 kr på Black Friday og med 8 GB RAM ekstra får man en gulle god PC for ca 9000 kr totalt.

Sitter med samme tanken selv. Kjøpe inn RAM og en god SSD til denne, så treffer den budsjettet mitt perferkt.

Er det noen som har noen erfaring med kjøleegenskapene til lenovo?

BIOS sperren på skjermkortet må det vel være en mulighet til å gjøre noe med?

Er HDD hastigheten på 5400 et stort minus om man har en brukbar SSD?

Lenke til kommentar

1: Kjøle egenskapene er helt på nivå med konkurrentene, men lenovo er fæle med å legge inn temp sperrer i BIOS.

2: BIOS sperren kan Lenovo gjøre noe med om de ønsker, men det er usikkert om de kommer til å gjøre det. Forgjengeren (Y50-70) har sperre på CPU hastighet i bios, dette gjorde lenovo aldri noe med - så om de fikser det vil det være en overraskelse.

3: Forskjellen er liten mellom en 5400rpm og 7200rpm laptop HDD, så 5400rpm er helt fint om man oigså har SSD.

Edit:

Hvis noen lurer så er GPU satt til å slå av turbo boost når 65C GPU temp passeres (GPU hastighet går da fra 1176MHz (boost) til 1006MHz og blir liggende stabilt der). CPU er satt til 78C, når CPU temp passerer 78C vil CPU turbo boost slås av.

både CPU og GPU er designet til å tåle mer enn 90C, så her er det lenovo som legger inn egne sperrer. Lenovo er ikke alene om å gjøre dette - men Lenovo er værre på det enn konkurrenter.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Har hatt denne et par uker nå. Faktisk rimelig fornøyd, selv om jeg i utgangspunktet ikke var ute etter en utpreget spillemaskin (det har jeg den stasjonære til). Var helst IPS-skjerm, bakgrunnsbelyste taster, SATA + M2 spor og i5 eller i7 CPU jeg gikk etter, og dette var den eneste jeg fant i butikken i Haugesund som hadde alle disse egenskapene.

Var litt skeptisk til Lenovos mildt sagt frynsete rykte når det kommer til inkludert programvare, men her har de muligens tatt lærdom av å ha blitt tatt med buksa nede noen ganger og enten skjerpet seg eller muligens bare gjemt luskeriet bedre enn jeg klarer å finne det. Blir vel uansett nyinstallering når M2 SSD skal på plass. I forhold til alt det rælet som kom med den gamle Asus X53B-maskinen i sin tid er det i alle fall en soleklar forbedring.

Lenke til kommentar

1: Kjøle egenskapene er helt på nivå med konkurrentene, men lenovo er fæle med å legge inn temp sperrer i BIOS.

2: BIOS sperren kan Lenovo gjøre noe med om de ønsker, men det er usikkert om de kommer til å gjøre det. Forgjengeren (Y50-70) har sperre på CPU hastighet i bios, dette gjorde lenovo aldri noe med - så om de fikser det vil det være en overraskelse.

3: Forskjellen er liten mellom en 5400rpm og 7200rpm laptop HDD, så 5400rpm er helt fint om man oigså har SSD.

Edit:

Hvis noen lurer så er GPU satt til å slå av turbo boost når 65C GPU temp passeres (GPU hastighet går da fra 1176MHz (boost) til 1006MHz og blir liggende stabilt der). CPU er satt til 78C, når CPU temp passerer 78C vil CPU turbo boost slås av.

både CPU og GPU er designet til å tåle mer enn 90C, så her er det lenovo som legger inn egne sperrer. Lenovo er ikke alene om å gjøre dette - men Lenovo er værre på det enn konkurrenter.

Resultatet blir vel da en litt tregere maskin når det belastes mye men trolig med en del mindre viftestøy håper jeg...

Har hatt denne et par uker nå. Faktisk rimelig fornøyd, selv om jeg i utgangspunktet ikke var ute etter en utpreget spillemaskin (det har jeg den stasjonære til). Var helst IPS-skjerm, bakgrunnsbelyste taster, SATA + M2 spor og i5 eller i7 CPU jeg gikk etter, og dette var den eneste jeg fant i butikken i Haugesund som hadde alle disse egenskapene.

Var litt skeptisk til Lenovos mildt sagt frynsete rykte når det kommer til inkludert programvare, men her har de muligens tatt lærdom av å ha blitt tatt med buksa nede noen ganger og enten skjerpet seg eller muligens bare gjemt luskeriet bedre enn jeg klarer å finne det. Blir vel uansett nyinstallering når M2 SSD skal på plass. I forhold til alt det rælet som kom med den gamle Asus X53B-maskinen i sin tid er det i alle fall en soleklar forbedring.

Legger du merke til mye støy eller holder den seg bra?

Lurer litt på om denne maskinen har ett integrert skjermkort som den bruker ved vanlig bruk og kan heller veksle over når den belastes mye på grafikksiden eller brukes det eksterne kortet hele tiden?

Lenke til kommentar

Den har optimus og bytter mellom intel skjermkortet som følger med prosessoren og nvidia skjermkortet.

Støy kan jeg ikke kommentere på annet enn ut fra testen hos notebookcheck: http://www.notebookcheck.net/Lenovo-Ideapad-Y700-15ISK-80NW-Notebook-Review.155878.0.html

De nevner at viften spinner mye opp og ned ved lett bruk om høy ytelse profilen er valgt. Ut over dette er den ganske gjennomsnittlig. ca 41dB ved spilling av de fleste spill, og opp til 47dB under absolutt maks belastning (stresstesting).

Asus, MSI, clevo og acer sine tilsvarende maskiner ligger omtrent på samme støynivå i notebookcheck sine tester.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens... da stikker jeg nok å kjøper en slik i dag.

Men hvordan fungerer det med harddiskskifte?

Følger det med recoverydisker eller må jeg brenne ut slike selv før jeg bytter disk?

Kan jeg eventuelt laste ned en OEM fra MS sine egne sider å bruker nøkkelen som er innebygd i PC-en?

Ett annet spørsmål.... hvilken informasjon trenger jeg angående RAM for å kjøpe en brikke til?

Edit: Ser det er DDR4 2133 Mhz, er det nok informasjon til å kjøpe en annen brikke?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

http://laptopmedia.com/news/inside-lenovo-y700-15-disassembly-internal-photos-and-upgrade-options/

En del bilder av maskinen innvendig her.

Kan ikke bekrefte det, men vil tro maskinen har en 8Gb RAM brikke med plass til en til. Standard DDR4 2133MHz SO-DIMM så vidt jeg vet.

Den skal også ha plass til en m.2 SSD, men man kan bytte 2,5" disken med en SSD om man heller ønsker det.

I følge elkjøp så bryter man garantien om man fjerner bunndekselet (som man må gjøre for å oppgradere minne/bytte HDD). Men man er fremdeles godt dekket av Norsk reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven, så ville ikke bekymret meg for dette. Klart, ødelegger man noe selv under prosessen vil man ikke få skaden dekket.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...