Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til bil 30-50k

petrine_91

Anbefalte innlegg

Det er også verdt å huske at dieselvarmerne også lager problemer etterhvert, de er ikke særlig glad i mye småkjøring de heller..

Jeg har en del erfaring med slike varmere, det er ikke bare morsomme saker..

Noen dieselbiler har et elektrisk varmeelement i stedet, det er en langt bedre løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det kan nok hende bensin er best, om du bare driver småkjøring. Om du skulle falle for en dieselbil så er en slik varmer ett must.

Ett elektrisk varmeelement vil aldri kunne gi samme effekt som en dieselvarmer og små dieselmotorer blir aldri varme på småkjøring/køkjøring. Man bør jo få bort duggen på ruta i det minste.

Når det er sagt så vet jeg ikke hvordan varmeapparatet er på nyere småbiler med bensin.

Lenke til kommentar

Ett elektrisk varmeelement vil aldri kunne gi samme effekt som en dieselvarmer og små dieselmotorer blir aldri varme på småkjøring/køkjøring. Man bør jo få bort duggen på ruta i det minste.

De varmeelementene gir varme umiddelbart, raskere enn dieselvarmeren og effekten varierer.

Eksempelvis har en del biler fra Mercedes et element på 1600w, det gjør ganske så mye.

Lenke til kommentar

De varmeelementene gir varme umiddelbart, raskere enn dieselvarmeren og effekten varierer.

Eksempelvis har en del biler fra Mercedes et element på 1600w, det gjør ganske så mye.

Hvordan er de varmeelementene på Merce?

På Mondeoen jeg hadde var det kun i drift når man kjørte max defrost mot frontruta, så en ganske bråkete affære.

Og synes egentlig ikke det ble så mye fortere varmt med elvarme kontra dieselvarmer.

Lenke til kommentar

Er det noe vits å kjøpe f.eks Toyota Corolla fra 97-00 som har sånn 200-220 000km? De ligger jo ute til rundt +/- 15k, så sånne går det jo ann å kjøre og ha til de skal skrotes bare, men er det noe vits eller er det bare problemer med sånne når de er så gamle, har gått mye osv? For da blir det jo bare en stor utgift istedetfor en billig bil :p

Noe sånt liksom:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67180739&searchclickthrough=true

Noen som har erfaring med Honda Jazz? Kikka på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=64169574&searchclickthrough=true

Så også på denne, men har hatt Volkswagen før og da reagerte alle sånn "Da håper jeg du er forberedt på å ha den stående på verksted". Det endte med at den var kræsjet osv fra før uten at jeg fikk vite det, så jeg fikk hevet kjøpet. Hva mener dere?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68244285&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ville gått for Toyotaen eller Jazz - prøv å prut litt.

Mon tro hvordan de er med tanke på rust - verdt å sjekke ut.

Bremser/slitedeler og eksosanlegg.

Lenke til kommentar

Hvordan er de varmeelementene på Merce?

På Mondeoen jeg hadde var det kun i drift når man kjørte max defrost mot frontruta, så en ganske bråkete affære.

Og synes egentlig ikke det ble så mye fortere varmt med elvarme kontra dieselvarmer.

Det er et element på 1000, 1600 eller 1700W (avhengig av bil) i de tilfellene de har slikt element.

I utgavene med stor bensinmotor er det ikke slikt element, men der trenger man det ikke heller.

Elementet varmer fra oppstart uavhengig av om man bruker defroster eller ei, og varmer så lenge det er behov (altså så lenge motortemperaturen er for lav til at den leverer tilstrekkelig med varme)

Ulempen er selvsagt at det som følge av dette også er en relativt voksen dynamo. (gjerne 150-180A, i noen tilfeller vannavkjølt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...