Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Oppgaver hjemme - 15-16 år


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-GlDE6z

Jeg gjorde ikke i nærheten av like mye for å være ærlig, men du har garantert godt av det. Derimot så høres det ut som at du kommer til å få sjokk av all friheten du får av å flytte ut, det ser ut som du lever et i overkant strukturert liv, men det er vel opp til enhver.

 

 

"Mor og far har jo ikke lønn for det de gjør hjemme, og jeg tjener jo også penger akkurat som dem. Mye mindre enn dem naturligvis, men så skal jo heller ikke jeg betale noe til e-verket, vannverket, televerket, teknisk etat, bensinstasjonen, banken (vel, fra nå i høst betaler ikke mor og far heller akkurat der...), dagligvarebutikken"

- Det er riktig, men de er nødt til å gjøre det. De valgte å få deg, ikke motsatt. Du har ikke rettighet på ukelønn selvfølgelig, men jeg syntes du burde ha det hvis det er sånn at du gjør 1/3 av alt hjemme.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur du ligger langt over gjennomsnittet.

 

Selv gjorde jeg absolutt ingenting da jeg bodde hjemme. Og da mener jeg absolutt ingenting. Men det er nok uvanlig, i andre enden av spekteret.

 

Nå bor jeg for meg selv, og fremdeles gjør jeg ingenting. Det tar kjæresten og hushjelpen seg av. :)

 

Trur nok du bare har godt av det. Jeg er tredve år, og det er noen ganger flaut å ikke vite helt grunnleggende ting.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

LAR, nei jeg var nok ikke på speiderleiren i Asker i 2014. Litt dumt på en måte, men speidertroppen min var for lengst invitert på en slags "vennskapsleir" med en speidertropp i et naboland som vi har hatt god kontakt med og noen ganger bare man velge mellom godt og bedre. :) Ellers driver jeg med speiding fremdeles, selv om jeg ikke har hattt noe lederansvar i speiderne her i vår - det får jeg kanskje nå i høst og i hvert fall etter jul. Men, LAR, en annen ting: Selv om dette er hyggelig nok å snakke om, hva har det egentlig med emnet å gjøre?

 

berZerk, hvorfor skulle jeg få sjokk over all friheten ved å flytte ut? Jeg er klar over at vi i hvert fall ikke er mindre strukturerte enn gjennomsnittet, men jeg trives med det akkurat like mye som mor og far. Ser jo at jeg rekker mest på den måten og det blir ikke mer å gjøre av å være strukturert - bare mer tid til å ha det hyggelig. Men helt enig, slikt er opp til enhver, i hvert fall så lenge man gjør det man skal.

 

Jo da, man godt si at mor og far valgte å få meg, men i hvert fall slik jeg ser det. De valgte nok at de ønsket å få meg, men det var Gud og ikke de som avgjorde at de skulle få meg, derfor ser jeg ikke at jeg står i noen annen situasjon enn dem. Og bare for å presisere: Mor og far har ikke lønn for å gjøre noe hjemme, men de har noen penger som far kaller "personlig bruk" og som det ikke er mer regnskap i husholdningsregnskapet vårt (som jeg også kan lese, ikke bare mor og far) enn "oveført xxxx til personlig bruk" (derfra er regnskapet en privatsak). Det gjelder for meg også nå, og dette regner jeg med å ta opp litt om på en annen tråd. De pengene er imidlertid ikke lønn, for det er ikke noen sammenheng her mellom det gjør hjemme og de pengene. Som mor og far sier: Vi blir heller ikke trukket for dette selv om vi skulle gjøre litt for lettvint arbeid hjemme en uke.

 

Skurupu, det er selvfølgelig deilig å ha en hushjelp og en kjæreste som gjør slikt (merker godt jeg liker at bruken av gulvvaskkluten for min del nå er begrenset til mitt eget rom/bad + gangen like utenfor + kanskje gjesteværelset dersom jeg inviterer noen til å bo der), men synes du ikke det er litt urimelig også? Forstår i hvert fall godt dersom du er flau dersom du f eks ikke kan vaske et gulv, stryke en skjorte eller lage en hverdagsmiddag - det hadde jeg også vært. Mer enn flau også.

 

ikkespisgress, for det ene: Hva med å faktisk holde deg til oppdatert informasjon i stedet for å bruke tid på sitere fra og kommentere ting som det uttrykkelig står både i innlegg #1 (som du siterer fra) og er utgått på dato? For det andre: Dersom dette var viktig for deg å fortelle, hvorfor fortalte du det ikke mens det var aktuelt? For det tredje: Hvorfor indikerer det du har uthevet at foreldrene mine syke og hvorfor er dette ikke normalt? Ubegrunnede påstander har null verdi - de bare forteller mye mer om den som sier dem enn dem de blir sagt til (og særlig når de også gjelder ting som uttrykkelig sies er utgått på dato). Jeg er ingen lege, men etter min mening er foreldrene mine friskere enn de fleste - og de tar mer ansvar enn mange for at jeg skal lære det jeg trenger i livet også. Slikt regner jeg ikke akkurat som tegn på sykdom. Skal jeg forstå svaret ditt som at du både avskyr ansvar og ikke tar ansvar - og derfor mener du folk som som tar ansvar er syke?

Kan du forresten fortelle meg hvorfor den loggboken ble ført? Akkurat det poenget står tydelig nok, men var kanskje ikke så interessant å gå inn når det slo bena under det poenget du absolutt ville ha frem - riktig eller uriktig likegyldig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

  • Vaske/tørke/brette minst tre poser/vaskemaskiner i løpet av to uker + legge det brettede tøyet på mors/fars seng og i skapet mitt + notere i "loggboken" i vaskekjelleren dato og hva jeg har vasket.

 

Foreldrene dine er syke. Dette er ikke normalt.

 

Det er sant, og det samme tenkte jeg!

Lenke til kommentar

 

 

 

  • Vaske/tørke/brette minst tre poser/vaskemaskiner i løpet av to uker + legge det brettede tøyet på mors/fars seng og i skapet mitt + notere i "loggboken" i vaskekjelleren dato og hva jeg har vasket.

 

Foreldrene dine er syke. Dette er ikke normalt.

 

Det er sant, og det samme tenkte jeg!

 

 

Det gode liv, så får jeg jeg gjenta for deg også: "Jeg er ingen lege, men etter min mening er foreldrene mine friskere enn de fleste - og de tar mer ansvar enn mange for at jeg skal lære det jeg trenger i livet også. Slikt regner jeg ikke akkurat som tegn på sykdom. Skal jeg forstå svaret ditt som at du både avskyr ansvar og ikke tar ansvar - og derfor mener du folk som som tar ansvar er syke?"

 

Klarer du ellers den gedigne anstrengelsen å lese innlegg #24 vil du ellers se at du tenkte feil - eller i hvert fall tok et totalt feil utgangspunkt. Da blir også verdien av dine tanker deretter - men de gir meg jo en antydning om hva du mener er "det gode liv" - og da skal selvfølgelig alle andre mene likedan, ellers er de "syke"... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dolandyret, hva med å tenke gjennom hva du orker før du trykker send? Jeg pleier i hvert alltid å regne slikt som tegn på ansvarlighet og en smule tørrhet bak ørene... 

 

flink_gutt, etter mitt syn har du foreldre som viser at de tar ansvar for din oppdragelse - og det er så visst ingen sjølsagt ting i dag, særlig ikke i Norge. Jeg ser ikke noen grunn til at du skal bekymre deg for å gjøre for lite, men det har jeg da heller ikke sett tegn til du gjør. For mye gjør du etter mitt syn ikke men ansvar tar du også - ansvar som tyder på at du erklart tørrere bak ørene enn norsk gjennomsnitt. At foreldrene dine har gjort et stykke håndverk og sørget for at du i dag tar det ansvaret tjener dem til ære og har intet med sjukdom å gjøre - om da ikke det å ta ansvar i seg sjøl er å anse som sjukdom. At de har lært deg slikt ansvar og gjort dette til en naturlig del av livet ditt er du trolig begynt å takke dem for allerede, og det vil du gjøre enda mer når du er 100 % voksen - akkurat som 1BlueAnd1White (innlegg nr 10) skriver.

 

Nei, her støtter jeg deg, ARJ (innlegg nr 16) heilt og fullt likeså f eks berZerks utsagn (nr 21) om at du garantert har godt av det. Og en annen ting: Presis som deg, flink_gutt, gjør også jeg meg mine tanker om folk som snakker om "sjukdom" i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Vaske/tørke/brette minst tre poser/vaskemaskiner i løpet av to uker + legge det brettede tøyet på mors/fars seng og i skapet mitt + notere i "loggboken" i vaskekjelleren dato og hva jeg har vasket.

 

Foreldrene dine er syke. Dette er ikke normalt.

 

Greit nok at det ikke er helt "normalt", men det gjør ikke folk syke. Det er veldig mange som loggfører veldig mange ting og hva er det som er så sykt med å loggføre klesvask? Det kan være greit hvis man vil vite "utvaskingsgrad" og slitestyrke for eksempel.

 

Jeg kan jo lese ut fra det du skriver at det å holde på med statistikker er sykt, men hva som er "normalt" er basert på statistikk så du er dermed syk basert på din egen logikk :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

  • Vaske/tørke/brette minst tre poser/vaskemaskiner i løpet av to uker + legge det brettede tøyet på mors/fars seng og i skapet mitt + notere i "loggboken" i vaskekjelleren dato og hva jeg har vasket.

 

Foreldrene dine er syke. Dette er ikke normalt.

 

Greit nok at det ikke er helt "normalt", men det gjør ikke folk syke. Det er veldig mange som loggfører veldig mange ting og hva er det som er så sykt med å loggføre klesvask? Det kan være greit hvis man vil vite "utvaskingsgrad" og slitestyrke for eksempel.

 

Jeg kan jo lese ut fra det du skriver at det å holde på med statistikker er sykt, men hva som er "normalt" er basert på statistikk så du er dermed syk basert på din egen logikk :rofl:

 

 

I tillegg er det også gitt en heilt logisk -i mine øyne i hvert fall -grunn for den statistikken i innlegg nr 14 (trolig et innlegg for tungt å fordøye for enkelte, men "utgangspunkt galt = resultat orginalt", her som  oftest ellers. 

 

At det i innlegg nr 1 også gjøres utrykkelig oppmerksom på at informasjonen ikke lengre er aktuell er visst også vanskelig å oppfatte for en del. Formodentlig altfor lang setning dersom forsiden på Dagbladet er det eneste man leser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med ikke aktuell? Så det har aldri vært aktuelt heller?

 

 

  • Vaske/tørke/brette minst tre poser/vaskemaskiner i løpet av to uker + legge det brettede tøyet på mors/fars seng og i skapet mitt + notere i "loggboken" i vaskekjelleren dato og hva jeg har vasket.

 

Foreldrene dine er syke. Dette er ikke normalt.

 

Greit nok at det ikke er helt "normalt", men det gjør ikke folk syke. Det er veldig mange som loggfører veldig mange ting og hva er det som er så sykt med å loggføre klesvask? Det kan være greit hvis man vil vite "utvaskingsgrad" og slitestyrke for eksempel.

 

Jeg kan jo lese ut fra det du skriver at det å holde på med statistikker er sykt, men hva som er "normalt" er basert på statistikk så du er dermed syk basert på din egen logikk :rofl:

 

 

Hæ? Det der gir jo ikke mening.

 

Jeg har heller ikke sagt at det er sykt å holde på med statistikker, men det å føre statistikk over ubrukelig ting minner mer om tvangsnevrose enn sunn fornuft.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(Beklager at svar har tatt en del tid. Jeg prioriterer nemlig diskusjon.no når det ikke skjer på bekostning av ting som er viktigere. I motsetning til noen her på forumet, later det til - dersom de da har noe viktigere enn diskusjon i livet sitt.)

 

 

@ikkespisgress:

 

"Hva mener du med ikke aktuell? "

Jeg mener den er utgått på dato og derfor ikke aktuell, altså ikke relevant for dagens situasjon. Usedvanlig vanskelig budskap å oppfatte? Som jeg spurte deg i innlegg #24: "Hva med å faktisk holde deg til oppdatert informasjon i stedet for å bruke tid på sitere fra og kommentere ting som det uttrykkelig står både i innlegg #1 (som du siterer fra) og er utgått på dato?"

 

"Så det har aldri vært aktuelt heller?"

Det har - og jeg understreker har - vært aktuelt, og du fikk et spørsmål innlegg #24 i den forbindelse: "Dersom dette var viktig for deg å fortelle, hvorfor fortalte du det ikke mens det var aktuelt? "

 

"Hæ? Det der gir jo ikke mening."

Hva begrunner du påstandene "hæ" og "gir jo ikke mening" med?

Hvilken håndfast dokumentasjon har du for at begrunnelsen i spørsmålet over ikke bare er egen fantasi og ønsketekning?

 

"Jeg har heller ikke sagt at det er sykt å holde på med statistikker..."

Hva prøver du helt konkret å få sagt gjennom uthevingen og svaret i innlegg #23 dersom du ikke prøver å få sagt det er sykt å holde på med statistikk?

 

"....men det å føre statistikk over ubrukelig ting minner mer om tvangsnevrose enn sunn fornuft."

Hva var de konkrete begrunnelsene jeg gav for at denne statistikken faktisk ble ført?

Hvorfor er disse begrunnelsene etter ditt syn "føre statistikk over ubrukelig ting"?

Hva er din definisjon av "sunn fornuft"?

Hvem har rett til å avgjøvere at din definisjonen er mer riktig enn andre definisjoner?

Hvilke kvalifikasjoner utover "jeg synes at... " har du for å uttale deg om en tvangsnevrose?

Dersom du ikke har ikke har noen kvalifikasjoner å liste opp i forrige spørsmål, hva er det da som antyder at det at det bør legges noen som helst mer vekt på hva du sier om dette enn på lyden av tomme og skranglende brusbokser?

 

Du har nå fått tolv spørsmål fra meg, alle tolv vedrørende innlegget ditt og alle tolv identifiserbare med tegnet "?" Ønsker du diskusjon forventer jeg at du i neste innlegg svarer på alle de tolv spørsmålene, og da understreker jeg svarer: Presist svar inkl både begrunnelse og dokumentasjon for at begrunnelsen faktisk er riktig dersom det kan stilles spørsmål ved dette, verken svada eller utenomsnakk. Kommer ikke de svarene - alle sammen og i første innlegg fra deg - oppfatter jeg det som at målet med innlegget ditt ikke er å delta i noen diskusjon eller debatt, det er å bruke innlegget til det som i Danmark kaller "kradsbørste", altså a) finne noe eller noen å kritisere i dag og slik gjøre seg selv større ved å gjøre andre mindre, samt b) "diskutere" gjennom å hyle ut hva man viill eller meeeener på samme måte som en treåring og dermed vise sin modenhet på nivå "vrang treåring". I så fall har jeg ikke tenkt å bruke mer tid på "diskusjon" av emnet, fordi jeg bruker aldri tid på å diskutere med vrange treåringer som har "behov" for å seg større selv ved å kritisere andre og gjøre dem mindre, jeg har langt mer fornuftige ting å bruke tid på enn det. Både ved å fortsette med den teknikken for "diskusjon" og ved å stikke av med halen mellom bena i stedet for å gi svar på de spørsmålene du er stilt i diskusjonen har du selv sørget for at de tanker jeg gjør meg om modenhet på .... blir like aktuelle i dette tilfellet.

 

- - - - -

 

@alle:

 

Jeg gjør oppmerksom på at trådens emne er gitt i innlegg #1 + henvisningen derfra til innlegg #18 og jeg lurer nå på om det er noen som har mer relevant å si om emnet og med "relevant" mener jeg også "ikke utgått på dato". Kommer det ingen slike innlegg i løpet av en ukes tid anser jeg emnet som utdebattert og tar konsekvensen av det, bl a ved å sette status til "løst" og avslutte diskusjonen for min egen del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...