Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Oppgaver hjemme - 15-16 år

Anbefalte innlegg

[7-9-2016: Saken er nå LØST og AVSLUTTET, jfr innlegg #32, helt på slutten. Jeg forlater nå tråden og videre svar leses ikke av meg.]

[6-7-2016: Opprinnelig problemstilling er utgått, les innlegg #19 for oppdatering før evt svar.]

En ting jeg lurer på: og har tenkt litt på i julen: Har jeg veldig mye ansvar/mange plikter hjemme når jeg er nesten 16 år? Synes ikke det selv, men det hørtes absolutt slik ut på de andre i klassen da vi snakket om dette i klassen siste dagen før jul ...

Ansvaret mitt/pliktene mine:

• Holde rommet mitt + mine egne ting i orden (skulle selvfølgelig bare mangle når jeg er omtrent 16 år, men naturligvis får jeg hjelp av mor eller far dersom jeg trenger hjelp til noe).

• Vaske rommet mitt hver lørdag og bytte sengetøy hver andre lørdag

• Ha "1/3 ansvar" (familien vår er mor, far og jeg) for at stue/kjøkken/bad er ryddig, rent og pent.

• Vaske badet hver lørdag + stuen/gangen en gang hver måned.

• Få skittentøyet mitt i vaskekjelleren innen 24 timer etter at jeg tar det av meg uten planer om å bruke det neste 24 timer + legge det i riktig pose her.

• Vaske/tørke/brette minst tre poser/vaskemaskiner i løpet av to uker + legge det brettede tøyet på mors/fars seng og i skapet mitt + notere i "loggboken" i vaskekjelleren dato og hva jeg har vasket.

• Stryke tøy/sengetøy som er mitt og skal strykes/jeg vil ha strøket + det som hver lørdag måtte ligge av kjøkkenhåndklær som skal strykes.

• Dekke + rydde frokostbordet mandag + onsdag + fredag.

• Vaske opp tirsdag + torsdag kveld (vi har ikke oppvaskmaskin fordi kjøkkenet er for gammelt til å ha blitt laget med plass til det og heller ikke er laget av biter man kan flytte som nye kjøkkener er).

• Lage to middager hver uke inkl dekke/rydde/bære ut avfall da. Vi avtaler hver lørdag hvilke to dager neste uke slik at jeg får dager som passer + enten blant det enkleste eller noe mor vil jeg skal øve meg spesielt på å lage. Menyen henger på tavlen vår, alt jeg trenger ligger i kjøkken-/kjøleskapet og kokebøkene (både de to vanlige vi bruker og mors e gen oppskriftperm) vet jeg jo godt hvor ligger.

• Hver torsdag lage og steke tre store brød av en deig mor har satt til "kald heving" i en bøtte og er ferdig når jeg kommer fra skolen.

• Sykle på butikken (knapt 1,5 km) tirsdag og torsdag og kjøpe inn det som listen sier dersom det ligger noen liste på kjøkkenbenken når jeg kommer hjem (mest sier den en-to liter melk + litt grønnsaker/fersk fisk/mel/gjær). Torsdager pleier jeg gjøre det når brødene steker, for jeg trenger jo ikke passe på dem hele tiden i stekeovnen.

• Være med i butkken og hjelpe til når vi handler de lørdagene jeg ikke er på arbeid (mest for å lære "varekunnskap" + å gjøre fornuftige innkjøp til jeg skal klare meg selv sier mor, men også for å hjelpe far med bæring og mor med plassering i skuffer og skap når vi kommer hjem)

• Ha plenklippansvaret for vår leilighet om sommeren. (Firemannsboligen vi bor i har en plen på ca 6*16 meter. Hver uke når gresset vokser skal dette klippes med en håndklipper + kantene klippes med en stor "saks" som klipper nede ved bakken, men har klippehåndtak i i magehøyde + gresset rakes sammen og bæres i kompostbingen. Arbeider deler vi på, så ca en gang/mnd for hver av leilighetene. Har klippet for to av de andre også når de har spurt og jeg hatt tid, da mot 40 kr i betaling.)

• Ha ansvar for at det alltid er ved nok for neste 24 timer i vedkassen i stuen om vinteren. Veden henter jeg i kjelleren.

• Hjelpe med søndagsfrokosten/-middagen + når jeg får beskjed om det (mye oftere jeg spør om jeg skal hjelpe enn får beskjed om det, men kan f eks være å hjelpe far med å ordne noen på bilen hvor to hender blir en/to for lite eller bære inn "en favn ved" han har vært og hentet på tilhenger hos bestefar.

Når jeg jo tross alt er nesten voksen synes jeg ikke selv dette er så veldig mange plikter og det er også sikkert to år siden etterhvert at far eller mor har behøvd minne meg på det jeg skal gjøre. Flere i klassen himlet likevel helt vilt med øynene da jeg fortalte dette og kalte foreldrene mine både slavedrivere og verre ting. Det som skremte meg litt: Klasselæreren vår hørtes nesten ut til å være enig! (Hun er imidlertid en ordentlig dovenpels selv, helt sikkert dovneste læreren på på skolen vår. Hadde hun arbeidet der jeg arbeider etter skoletid hadde hun sikkert fått en støvel i bakenden av sjefen min og blitt sagt opp! Akkurat slik han 17-åringen fikk og ble som skulle være ekstrahjelp før jul, fikk fire esker på lageret når han burde ha fått i hvert fall tolv og helst 16 dit og etterpå ble stor i munnen også når sjefen så det, kalte ham suse-Petter og dovenpels så vi andre i nærheten hørte det og forlangte han øyeblikkelig skulle se til å våkne og gjøre det arbeidet han ble betalt for!)

Bare så ingen misforstår: Jeg har altså tid til både å være klassens beste i alle fag unntatt ett (uten problem også, for ingen i klassen gidder anstrenge seg nok til å prøve å ta den plassen fra meg en gang selv om noen helt sikkert kunne konkurrert om den dersom de bare gadd!), ha alt arbeid etter skoletid jeg har lov til når jeg er skoleelev og ha tid til vennene mine, speideren (min egen gruppe + en "mellompeider"- + en "småspeider"-gruppe!), basketball og det jeg ellers har lyst til å gjøre. Vet jo etterhvert godt omtrent hvor mye tid arbeidet tar dersom jeg gjør det og ikke bare ser på det mens jeg tenker på noe annet, så da er det bare å legge en plan for dagen og uken slik at jeg får tid til alt. (Akkurat som Egon i Olsenbanden, bortsett fra at mine planer fungerer mye bedre enn hans :D.)

Endret av flink_gutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skrev "speideren" falt alle brikkene på poass for min del. No offence, men erfaringen min tilsier at de som har foreldre innad i speideren (jeg antar at de er det i og med du er med), så er de ofte litt mer strict på ting som dette.

Du burde bare fortsette å gjøre det. Den dagen du flytter ut og skal bo for deg selv har du en stor fordel. Mange setter seg på dataen etter skolen og blir sittende, du griper dagen og gjør noe produktivt! Kudos at du gidder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, kjeksent, men neida, foreldrene mine er nok ikke med i speideren :). Far har vært med en tid da han mener han gjorde bedre nytte for seg der enn andre sted, men verken da jeg begynte eller nå, Speideren er vanskelig å kombinere med arbeidet hans nå og andre oppgaver han nå har i kirken vår lettere. Mor har faktisk aldri vært med som annet enn bollebaker og "supporter" på andre måter, selv om hun alltid har støttet meg som speider på alle måter hun har kunnet. Hun forteller hun fikk ikke lov som liten (og sier hun selv tror det kom av at foreldrene hennes - som ikke vil ha kontakt med henne, far eller meg - var livredd den skulle påvirke henne eller bety arbeid for dem).

Også mor og far har sagt at den dagen jeg bor for meg selv og gjøre oppgavene jeg har selv enten jeg vil eller ikke vil jeg lære alt jeg ikke lærer nå om nytten ved å kunne slikt ordentligallerede. Selvfølgelig skal jeg gjøre det jeg blir bedt om så lenge jeg også har tid til arbeid, skole og venner (man er jo lydig mot foreldrene sine når de ikke er helt urimelige, ikke sant?) men det jeg altså lurer på er: Er dette veldig mye ansvar/oppgaver å ha når man er 15-16 år (enten man nå er speider eller ikke) eller er det slik jeg selv mistenker: En hel del i klassen jeg har gått (flytter etter jul) er akkurat like mye dovenpelser hjemme som de er med skolearbeidet sitt og synes derfor foreldrene mine blir forferdelige slavedrivere når de mener jeg er nesten voksen og er dette også når arbeid hjemme skal gjøres. Det er jo ikke rettferdig på noen som helst måte at de skal gjøre alt som skal gjøres hjemme og jeg - nesten voksen - bare se på arbeidet? Og man blir vel aldri voksen heller om man gjør det?

Lenke til kommentar

Jeg er en mann på 22 år. Da jeg var 16 år hadde jeg mye av det samme ansvaret som deg. Jeg hadde dog ingen tidsfrist eller loggbok knyttet til sengetøy og skittentøy. Jeg hadde heller ikke ansvar for vasking, tørking og stryking av klær eller ansvar for innkjøp og matlaging. Men det siste hadde nok ikke vært så dumt siden jeg i dag må lage min egen mat og er verken begavet eller kreativ på kjøkkenet.

Derimot hadde jeg ansvar for måking på vinteren og lufting og fôring av forskjellige dyr. Dyreholdet var det jeg brukte mest tid på, mellom 45 minutter og to timer hver dag, avhengig av hvilke dyr vi til enhver tid hadde, om de hadde fått avkom og om pappa hadde tid til å dele på ansvaret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

For en 16 åring kan det sikkert høres mye ut, men samtidig, dette er ting man må gjøre når man flytter for seg selv (med små modifikasjoner, jeg har f.eks. aldri stryket håndklærne mine, eller sengetøyet for den saks skyld) 

Lenke til kommentar

Oi, her var det kommet mange svar siden sist jeg hadde mulighet til å gå inn og jeg må visst svare dere litt samlet:

Lixxon, jeg er heller ikke bekymret for at gjør for lite. Regner med jeg hadde fått vite det om mor og far syntes det, og jeg har aldri hørt noen av dem nevne det. De har sagt etterhvert at "nå som du er .... år og ...." synes vi også du er gammel nok til å ta ansvar for .... " , men de har aldri sagt jeg til meg i hvert fall at jeg har gjort for lite inntil da.

Ardenus, mor og far påpeker også at "noen" må gjøre dette i alle boliger, at "noen" akkurat like godt er meg som "noen andre" og at dersom jeg bor alene er "noen" alltid meg, slik at da jeg kunne gjøre dette. Skal jeg det må jeg jo ha lært det først.

Crvena Zvedza, selvfølgelig har jeg tid til skole! Leste du ikke jeg skrev at jeg er den beste i klassen i de fleste fag? Det blir man jo ikke om man ikke har tid til å gjøre skolearbeidet. Hvor mange minutter tror du egentlig dette arbeidet tar hver dag dersom man gjør det og ikke bare står og ser på det? Og hvorfor skal jeg planlegge utflytting? For det ene må jeg jo både lage mat, vaske opp, vaske klær osv da også, og til og mer enn nå, siden jeg da må gjøre dette til alle måltider, alle dager osv. For det andre føler jeg ikke at ungdomstiden min er spesiell unormal, så det kan da ikke være noen grunn til flytting?

1BlueAnd1White, du høres ut som et ekko av mor og far - og når jeg tror de har rett tror jeg jo da naturligvvis du har det også :).

LordNuker, sengetøyet mitt stryker jeg mest fordi jeg synes nystrøket sengetøy er så mye deiligere å legge seg i at det er verdt tiden, litt fordi jeg er vant til å ha det siden mor alltid har strøket alt sengetøyet hos oss. Håndklær stryker vi ikke, bare kjøkkenhåndklær (altså dem til å tørke oppvask med), som jo er mye glattere. Se ellers det jeg har skrevet til de andre, så slipper jeg å gjenta. Jeg skriver langt nok likevel :).

ChristianThorkildsen, listen har vi laget rett og slett fordi det er mest praktisk for oss alle. Da kan jeg planlegge en uke om gangen sammen med det andre jeg har å gjøre, og da slipper mor å drysse X lapper ut kjøkkenbenken.

Daxt3r: og MT-Sci, se ha jeg skrev til 1BlueAnd1White for dette gjelder for dere også :). Ellers et spørsmål til deg MT-Sci:  Hva mener du med siste setning? Hvorfor sparer jeg pga dette, og hvorfor holder jeg meg friskere ved å gjøre dette enn noe annet?

Zarac: Jeg skulle gjerne hatt et dyr eller to å ha ansvar for, men når vi bor i en firemannsbolig med dyreforbud og hun ene her klager nesten bare en fugl lander på altanen hennes og synger fire toner der (helt særlig om søndagsmorgenene dersom hun kom hjem kl fem om natten, bråkte i gangen og kjeftet på nøkkelhullet sitt som ikke ville stå i ro for henne :D) så går nok ikke det, dessverre.

Tidsfristen for sengetøy er bare for at mor gjerne vil ha byttet på alle sengene hver andre lørdag, slik at sengetøyet kan vaskes i samme maskin. Det er da hun helst vasker kjøkkenhåndklær også har jeg funnet ut...

Loggboken er bare for skittentøy, og den gjelder ikke meg, men både meg og far (og mor også). V skriver her hva vi har vasket og når, slik at mor - som er "vaskerisjef" ser hva som er vasket og hva det er lengst siden sist noen vasket og så planlegger ut fra det. En gang da jeg lærte å bruke vaskemaskinen var sikkert dette også ment som en kontroll av at jeg faktisk vasket tre maskiner, i løpet av to uker men jeg torr det er en god stund siden noen sjekket akkurat det. Snåmåking har jeg bittelitt ansvar for, men det er også bittelitt, nemlig en trapp på fire trinn. Kombinerer vi dette med så mye (lite) snø som man har i "midtre og ytre strøk" på Vestlandet blir man ikke akkurat utslitt av snømåking. Ellers er det vel 1-2-3 ganger i året det må måkes fra parkeringsplassen for bilene her ut til veien (25-30 meter?) og da er vi fire-fem som deler på den jobben, så den er fem minutter (ti minutter når vi har "tiårets snøfall" som far sier..)

Jeg tror heller ikke jeg så veldig kreativ på kjøkkenet, jeg følger bare oppskriftene. (Ja, og så vet jeg bittelitt om hva som kan erstatte hva. Å erstatte gulrot med kålrot går f eks som regel veldig fint, men det var f eks ikke noen førsteklasses idé å erstatte timian med oregano da jeg skulle lage ertesuppe av de ertene far hadde lagt i bløt om kvelden + en løk, et par gulrøtter, noen poteter, noen kjøttben og en pølse, og så oppdaget jeg hadde litt lite timian. Men nå vet jeg jo det til neste gang , og ertesuppen kunne godt spises.)

daruu: Akkurat slik tenker jeg også, det er helt rimelig å hjelpe til med slikt hjemme når man er såpass voksen som jeg. Må jo være noen ulemper med å "nesten voksen" også, selv om det er mest fordeler, akkurat det er unødvendig å diskutere en gang! Helt deilig med alt jeg har ansvar for og besttemmer selv nå som jeg verken hadde ansvar for eller bestemte selv da jeg var 11-12 år :D.

Men et spørsmål til deg også, daruu (og andre også dersom noen synes det samme som darru): Hvorfor bør jeg egentlig ha lønn for å gjøre dette hjemme? Mor og far har jo ikke lønn for det de gjør hjemme, og jeg tjener jo også penger akkurat som dem. Mye mindre enn dem naturligvis, men så skal jo heller ikke jeg betale noe til e-verket, vannverket, televerket, teknisk etat, bensinstasjonen, banken (vel, fra nå i høst betaler ikke mor og far heller akkurat der...), dagligvarebutikken og alt slikt de betaler. De betaler alt slikt for oss alle tre, de betaler også klærne både de og jeg trenger (selv om jeg et par ganger har kjøpt litt jeg egentlig ikke trengte selv også), så klart de bare tjene mye mer enn meg. Kan det også, for de trenger ikke bruke tid på skole og lekser slik som meg. Ikke særlig mye i hvert fall. Mor og far er nok på kurs av og til de også, men de er det en uke i året hver eller omtrent det mens jeg jo går på skolen 38 uker i året.

Vi kan vel også si at jeg på en måte har lønn hjemme? For å få mors og fars underskrift på arbeidsavtalen min måtte jeg godta to regler: Den ene var en regel om at dersom skolekarakterene mine begynte å peke nedover var det slutt på arbeidet, for "skolen er den viktigste arbeidsgiveren din nå selv om du bare har godt av en til". Den andre var en regel om hvordan pengene jeg tjente skulle brukes. Slett ikke slik at mor og far bestemmer presis hva jeg kan kjøpe, men de har bestemt hvor mye som skal til en konto jeg ikke kan røre før en viss dato når jeg er helt voksen og da skal bruke til utdannelse, bolig eller begge deler, hvor mye jeg skal spare til ting jeg selv bestemmer og hvor mye jeg kan bruke som jeg vil. Etter å ha godtatt de to reglene fikk jeg vite at på den kontoen jeg ikke får røre før jeg er voksen kom også mor og far til å sette inn 150 kr hver uke (blir 200 kr fra uken etter at jeg fyller 16) fordi jeg ikke trengte ukepenger når jeg tjente mine egne penger, men "ikke skulle tape noe på å være flittig heller". Vi kan altså godt si at jeg får 150/200 kr hver uke av mor og far, men noen lønn for det jeg gjør hjemme er likevel ikke de pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Synes du har svært lite å klage over her.

Jeg var selv en av dem som slapp å gjøre noe som helst hjemme. 

Det lærte jeg på den harde måten når jeg flyttet ut hjemmefra når jeg var 19 år. 

Kunne ikke en dritt.. Vaske gulv og klær var nytt for meg, men jeg lærte meg det etterhvert. 

Foreldrene dine gir deg penger, mat osv. Skulle da bare mangle at du ikke hjelper til hjemme. 

Nå har jeg selv 2 unger på 8 og 11 år og de har allerede mange av de oppgavene du har om ikke så mange enda. 

Men det skal bli flere, og ikke fordi meg og kjerringa ikke gidder å gjøre dem selv, men for de skal kunne lære å stå på egne ben og også innse hvor viktig det faktisk er å gjøre rent og å holde ting ryddig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns hele "må gjøre-listen" er ganske nazi ordning. Men selv oppgavene er veldig allreit. Du må rydde etter deg, og hjelpe litt rundt i huset. Kan hende det er litt meir enn ungdom flest gjør, men ikke noe "slaveri".

Forskjell fra familier flest at de gjør det etter "fri vilje og behov" og ikke etter listen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Oi, trodde jeg hadde avsluttet denne tråden. Nå får jeg konsekvensen av ikke å ha satt trådstatusen til løst - 100 % min egen feil og forsømmelse.

En klargjøring først: Vi har flyttet nå - utenlands faktisk - og siden forholdene ellers ble mye endret da for både mor, far og meg er listen med oppgaver også for lengst endret. Gjeldende liste nå ligger inntil videre ved dette innlegget.

LAR, kunne du utdype og presisiere spørsmålet ditt? Slik det står nå gir det ingen mening for meg, og derfor lar jeg være å si mer om saken inntil du har utdypet og presisert. (Utdyper og presiserer du ikke gjør jeg meg jo noen tanker rundt det også, men mer skal jeg ikke si, fordi "ord har band, tankar ikkje".)

ARJ, jeg beklager om innlegget mitt i desember kan oppfattes som klaging, for akkurat det var ikke meningen. Hos meg var det mer undring. Fikk høre av de andre ungdommene i klassen og på skolen hvor forferdelig jeg hadde det hjemme og lurte altså på om det (mot normalt) kunne være noe i saken eller om dette var akkurat like mye vrøvl som så mye annet de sa. Ellers er det presis det du forteller om mor og far alltid har brukt som argument for at det er viktig å lære husarbeid og det er jo her som ellers - man lærer ikke slikt ordentlig bare ved å lese en bok uten å prøve selv. Mor har alltid sagt at ungdommer som flytter på en hybel uten å vite forskjellen på stekespade og slikkepott, brødkniv og kjøttøks, gulvklut og bordklut eller skurekrem og toalettrens får en del 100 % unødvendige problemer de må ta seg av samtidig som de må ta seg av mye annet i en slik situasjon, og du later til å ha litt praktisk erfaring der, ARJ. Jeg tenker på samme måten som du sier - det er foreldrene mine som sørger for at jeg får alt jeg trenger og da skulle det jo bare mangle at ikke jeg også gjør min del hjemme, akkurat som de gjør sin. Jeg tenker egentlig ikke på dette som oppgaver, at man kjøper inn, lager mat, rydder, vasker og vasker/steller tøy er jo egentlig bare en del av å leve et helt normalt liv som voksen.

cefey, både mor, far og jeg liker godt punktlister hvor vi kan krysse av ting etter hvert som de er ferdige - slikt hjelper både å holde oversikt, ikke glemme ut noe og få orden og system i tingene. Det er likevel ikke punktlisten i seg selv som er viktig, det er at "to do"-ting på den listen både blir gjort og blir gjort til fornuftig tid (for utsetter man bare noe lenge nok går det til slutt alltid over av seg selv på en eller annen måte, men sjelden på særlig god måte). I tillegg er det jo slikt med alt arbeid at man søler bort minst tid når man har en plan for arbeidet man skal gøjre og ikke driver akuttplanlegging på stedet for å i det hele tatt kunne gjøre noe som helst. Siden jeg har mye jeg gjerne vil gjøre har jeg altså bare ikke tid til slik ineffektiv akuttplanlegging. Som jeg skrev i #14 til ChristianThorkildsen har vi laget liste fordi det er mest praktisk for oss alle - jeg kan planlegge mine ting for en uke om gangen og mor slipper å drysse X lapper til meg ut på kjøkkenbenken.

anonyn_diskusjon (hvorfor i all verden trenger du forresten være anonym i en sak som dette? ), du sier at "det høres jo nesten ut som du har 1/3 av alle oppgavene hjemme". Uten at det var snakk om dele i noen nøyaktige tredjedeler var akkurat det et slags utgangspunkt da vi ble enige om listen i innlegg #1 (og mer enn "et slags" utgangspunkt også da vi satte opp listen som gjelder nå) - og hva er galt med det? Jeg var16 år da jeg skrev innlegg #1 og er 16,5 nå, så slik sett var/er familien vår to helt voksne + en så godt som voksen. Da blir det vel helt rimelig at vi deler omtrent likt på arbeidet og tar ca 1/3 hver? (Er man voksen gjør man jo voksent arbeid og tar voksent ansvar også, man har ikke bare alle de fordelene voksne har! Ungdommer som hyler om hvor voksne de er hver gang det å være voksen gir en fordel, men oppfører seg som de var åtteåringer straks det er snakk om noe som lukter av ansvar eller plikt synes i hvert fall ikke jeg er særlig voksne (tvert imot enda mer bleiete enn hjernelamme tolvåringer som godtar å bli behandlet som hjernelamme tolvåringer!)- og jeg lurer en del på hva de som er helt voksne egentlig tenker om slikt!) Selv brukte jeg kanskje litt - men i tilfelle også bare litt - mer tid på skole + skolearbeid + fritidsarbeid enn de brukte på arbeidet sitt, men a) jeg slett ikke sikker på om det er riktig og b) dersom jeg gjorde det var dette bare mitt eget valg og det var bare min egen bankkonto som hadde glede av valget. Det var absolutt ingen som tvang eller presset meg til å ha fritidsarbeid, det var bare mitt eget valg og i tilegg: Selv om jeg tjente mye mer penger enn jeg trengte fikk jeg fremdeles lommepenger hjemme så lenge jeg sparte det jeg tjente til senere når jeg vil få mer nytte av de pengene jeg tjente selv.

[setter ikke status til oppdatert ennå heller, siden jeg nå har lagt ved en ny liste noen kanskje ønsker å si noe om, men det opprinnelige spørsmålet i #1 er altså nå avsluttet og klarlagt. Legger derfor inn en oppdateringskommentar i #1.]

Oppgaver hjemme.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...