Kikert Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hvorfor svare som anonym i denne tråden Vedlikeholdskostnader på 10.000,- i året? Høres litt lite ut egentlig, men det kommer jo an på hva man regner som vedlikehold. Hvis man regner å male huset hvert 5. år så koster det en del, vet ikke helt om man regner at man setter bort jobben eller ikke, men man kan fint regne 20.000,- der. Taket trenger en utskifting hvert 30-40. år og da går det brått noen hundre tusen. Oppussing av bad og kjøkken trenger å regnes inn synes jeg, er ikke uvanlig å gjøre det hvert 10-20. år heller. Mye småting og diverse ting som kan skje av uforutsette ting, kanskje man må skifte et vindu plutselig. Bør regne 1.500,- i måneden på vedlikehold spør du meg, helst 2.000,- for å inkludere litt oppussing også (kan vel halvere summen de første 20 årene hvis huset er splitter nytt?) Disse bør selvfølgelig settes på en egen konto hver måned så man har pengene når man trenger dem, er lurt med en buffer uansett har jeg hørt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Jeg har ikke tatt med vedlikehold i noen av eksemplene. Innvendig vedlikehold har man også i en leilighet. Når ett borettslag skal bytte vinduer koster det enormt. Mange steder må man ha tolv etasjer med stillasje og halve polen i arbeid. Dette koster mye og det er langt dyrere enn å bytte vindu i eneboligen - og slik er det med det meste som skal gjøres i sameie/borettslag. Stordriftsfordelene er en sagablott. I en enebolig kan man bytte vinduet selv eller benytte ufaglært arbeidskraft eller en norsk snekker. Uansett hva man velger blir det billigere. I ett borettslag pusser de ofte opp badet med jevne mellomrom og dette koster langt mer enn en enebolig, hvor man også har mulighet for egeninnsats. Andre kostnader borettslaget har som man ikke har i enebolig er forretningsførsel, vaktmester, styre og stell. Mange steder koster bare denne biten kr. 1000,- pr. mnd. Det finnes også svært effektive borettslag og sameier hvor kostnadene nærmer seg som i en enebolig. Hver leilighet har vannmåler og egen fyring. Sameiet driftes frivillig og man tar snømåking og plenklipping på rundgang. Null kroner til styrehonorar og vaktmester. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Det var ikke mye effektiv drift der jeg bodde før med 4200 kroner i månen til TOBB. Her var da kommunale utgifter og billigste internett alternativet til CD inkludert. Strøm og oppvarming kom i tillegg. For de som har fjernvarme til oppvarming så betaler dere ikke nettleie for energiforbuket til oppvarmingen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Kanskje det var med noe nedbetaling av fellesgjeld i husleien? At fjernvarme er lønnsomt er ett tja... man sparer nettleien MEN ett slikt anlegg og vedlikehold av dette er jo ikke gratis. Så jeg tipper man like godt kunne hengt opp en billig panelovn. Videre er det ikke vanlig at man har måler til hver leilighet på fjernvarmen slik at om man arbeider borte hele uka eller oppholder seg i syden om vinteren så må man fullt og helt betale full pris - dvs. at man betaler for at naboene skal ha det varmt. I eldre leiligheter er det ikke måler på vannforbruk heller så man betaler for vann man ikke bruker. Det absolutt beste er å ha minst mulig inkludert - for da har man mulighet til å påvirke forbruket/regningen selv. Mange har jo også kabeltv inkludert - men hva hjelper det når man må abonnere på Rikstv på hytta eller i båten? Smør på flesk hele veien. Vel, når alt kommer til alt og man oppsummerer sin botid etter la oss 40 år - så tror jeg man kommer ut nogenlunde likt i enten leilighet eller hus om man tar med vedlikehold innvending og utvendig. Det som garantert ikke lønner seg på sikt er jo leie. Anonymous poster hash: 6f72d...ca6 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Da var lånet i orden ihvertfall, snakket litt med banken, de kunne vist strekke seg til maks ca 3 millioner i lån, uoffisiell da, men hun sa nå at det var rundt der jeg maks kunne få. Letter overrasket, men viser jo at banken tror jeg har kontroll på økonomien ihvertfall Da var det bare å se hva det blir til, skummelt men tror ikke økonomien skal gå til grunnen av dette ihvertfall. Men, det står 380 000 i "Bunden egenkapital", hva er det? Er også litt merkelig at det kun står 140 000 i egenkapital selv om jeg oppga 200 000... Er lettere vettskremt Endret 29. desember 2015 av aklla Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Høres bra ut. Det de vil gi deg nå er mellomfinansiering der de en kort periode låner deg penger til nytt hus før det gamle lånet er innfridd. Var omtrent sånn vi hadde det når vi skulle søke lån på hus men hadde en del mere i bundet kapital i den gamle leiligheta en du har. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 15% av 2 mill er vel kr. 300.000,-. Er det ikke 15% man krever i egenkapital i dag? Det er nesten rart de setter i gang mellomfinansiering uten å informere og spør om det er dette kunden ønsker? Det kan hende lånetager velger å selge før overtagelse av ny bolig slik at mellomfinansiering ikke er nødvendig. Eller at man tar mellomfinansiering i en annen bank. Personlig ville jeg valgt så liten egenkapital som overhodet mulig nå det første året siden man ikke har helt oversikt over hvilke utbedringer man ønsker å gjennomføre. Man kan også vurdere ett flexilån/rammelån så man slipper både sparekonto og bufferkonto. Personlig gikk jeg over til flexilån og det ga absolutt en ekstra motivasjon til å bli gjeldri så raskt som mulig. Selv om rentene er noe høyere på flexilån synes jeg det var gull verdt og litt høyere rente har tjent seg inn igjen ganske så raskt. Alternativt kan man jo også foreta en ekstraordinær innbetaling på boliglånet om sparekontoen blir faretruende høy. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Er vel knapt vits å betale lån nå, får jo penger kastet etter seg til under prisen på inflasjon. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Er jo mellomfinansiering jeg vil ha og søkte om Lenke til kommentar
wampster Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Svar til wampster: Årlig eiendomsskatt: kr 1013,- Renovasjon pr. år kr. 2750,- Vann/kloakk kr. fastavgift kr. 1350 + forbruk kr. 55 pr. m3/forbruk 50 m3 = kr. 4100 pr. år Strøm/fyring kr. 10.000 Internett: 3600 Forsikring: kr. 3700 Totalt for min del kr. 25.163 pr. år. Leilighet: Husleie som inkluderer fyring, vann, renovasjon kr. 3500 pr mnd x 12 = kr 42.000 Internett: kr 3600. Strøm kr. 2000 Totalt kr. 47.600 Besparelse ved å bo i enebolig kr. 22.437 Anonymous poster hash: 6f72d...ca6 Hva med renteutgifter?, det kan jo bli riktig dersom man har fått huset men de fleste trenger lån, jeg har 4000,- (-28%) i månedlige renteutgifter og da har jeg sluppet billig unna. 1, Forsikring på 3700? Hva er det du forsikrer, en garasje? 2, Ikke noe TV/GET i eneboligen? Det er jo kjedelig 3, Strøm/nettleie/fyring for 10.000 i året i en enebolig? Igjen, er det snakk om en garasje, eller en enebolig på 60m2 (hentet fra tabell - fjordkraft.no)? Hvis ikke er du nok et stykke unna. 4, Utvendig vedlikehold av vegger/tak/plen/gjerde/+++? Ser ikke det noe sted? 5, Uforutsette utgifter (det kommer det alltid når man bor i enebolig) 6, utstyr som du trenger i enebolig men ikke leilighet (gressklipper/hageredskap/maleutstyr/snømåker/+++) som også trenger utskiftning/bytte/service til tider) kunne fortsatt, men det regnestykke ditt er temmelig far off spør du meg. edit: Selv har jeg 3.800 i fellesutgifter og det dekker ALT (oppvarming/get/internett/komunale utgifter/fyring/vedlikehold inne og ute/forsikring av gården/osv) Endret 29. desember 2015 av wampster Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Jeg har et strømforbruk på rundt 12 000KW/H i året i mitt 87 år gamle hus. Men så går det også med en 5-6m3 ved i løpet av en vinter også men dette er ved jeg skaffer selv uten å betale for den. 1 Lenke til kommentar
Solosup Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Svar til wampster: Årlig eiendomsskatt: kr 1013,- Renovasjon pr. år kr. 2750,- Vann/kloakk kr. fastavgift kr. 1350 + forbruk kr. 55 pr. m3/forbruk 50 m3 = kr. 4100 pr. år Strøm/fyring kr. 10.000 Internett: 3600 Forsikring: kr. 3700 Totalt for min del kr. 25.163 pr. år. Leilighet: Husleie som inkluderer fyring, vann, renovasjon kr. 3500 pr mnd x 12 = kr 42.000 Internett: kr 3600. Strøm kr. 2000 Totalt kr. 47.600 Besparelse ved å bo i enebolig kr. 22.437 Anonymous poster hash: 6f72d...ca6 Hva med renteutgifter?, det kan jo bli riktig dersom man har fått huset men de fleste trenger lån, jeg har 4000,- (-28%) i månedlige renteutgifter og da har jeg sluppet billig unna. 1, Forsikring på 3700? Hva er det du forsikrer, en garasje? 2, Ikke noe TV/GET i eneboligen? Det er jo kjedelig 3, Strøm/nettleie/fyring for 10.000 i året i en enebolig? Igjen, er det snakk om en garasje, eller en enebolig på 60m2 (hentet fra tabell - fjordkraft.no)? Hvis ikke er du nok et stykke unna. 4, Utvendig vedlikehold av vegger/tak/plen/gjerde/+++? Ser ikke det noe sted? 5, Uforutsette utgifter (det kommer det alltid når man bor i enebolig) 6, utstyr som du trenger i enebolig men ikke leilighet (gressklipper/hageredskap/maleutstyr/snømåker/+++) som også trenger utskiftning/bytte/service til tider) kunne fortsatt, men det regnestykke ditt er temmelig far off spør du meg. Ift husleien, med stor sannsynlighet er vel en del av dette faktisk avdrag (nedbetaling av fellesgjeld), og blir ikke en kostnad på samme måte som de andre postene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 På hvilken måte blir avdrag på fellesgjeld en annen type kostnad en andre utgifter? De skal jo ut av samme konto og arbeides akkurat like mye for som alle andre utgifter man har. I tillegg er fellesgjeld noe som aldri blir borte med tanke på at boretslagene alltid har behov for å ta opp nye lån etterhvert som de skal rehabilitere boligmassen sin. BTW. en ekstraordinær generalsforsamling vi hadde dreide seg om å bygge nye carporter til alle, noe som kom til å koste 500-600 kroner i økning på husleien pr. måned om det gikk gjennom. Heldigvis blei ikke dette noe av for vårt boretslag men boretslaget litt bortenfor gikk for dette og fikk denne husleieøkningen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Svar til wampster: Årlig eiendomsskatt: kr 1013,- Renovasjon pr. år kr. 2750,- Vann/kloakk kr. fastavgift kr. 1350 + forbruk kr. 55 pr. m3/forbruk 50 m3 = kr. 4100 pr. år Strøm/fyring kr. 10.000 Internett: 3600 Forsikring: kr. 3700 Totalt for min del kr. 25.163 pr. år. Leilighet: Husleie som inkluderer fyring, vann, renovasjon kr. 3500 pr mnd x 12 = kr 42.000 Internett: kr 3600. Strøm kr. 2000 Totalt kr. 47.600 Besparelse ved å bo i enebolig kr. 22.437 Anonymous poster hash: 6f72d...ca6 Hva med renteutgifter?, det kan jo bli riktig dersom man har fått huset men de fleste trenger lån, jeg har 4000,- (-28%) i månedlige renteutgifter og da har jeg sluppet billig unna. 1, Forsikring på 3700? Hva er det du forsikrer, en garasje? 2, Ikke noe TV/GET i eneboligen? Det er jo kjedelig 3, Strøm/nettleie/fyring for 10.000 i året i en enebolig? Igjen, er det snakk om en garasje, eller en enebolig på 60m2 (hentet fra tabell - fjordkraft.no)? Hvis ikke er du nok et stykke unna. 4, Utvendig vedlikehold av vegger/tak/plen/gjerde/+++? Ser ikke det noe sted? 5, Uforutsette utgifter (det kommer det alltid når man bor i enebolig) 6, utstyr som du trenger i enebolig men ikke leilighet (gressklipper/hageredskap/maleutstyr/snømåker/+++) som også trenger utskiftning/bytte/service til tider) kunne fortsatt, men det regnestykke ditt er temmelig far off spør du meg. edit: Selv har jeg 3.800 i fellesutgifter og det dekker ALT (oppvarming/get/internett/komunale utgifter/fyring/vedlikehold inne og ute/forsikring av gården/osv) Les mine tidligere poster men skal prøve å svare. Jeg har ikke tatt med vedlikehold fordi det også finnes vedlikehold til leiligheter. Dette er forklart tidligere. Det å bytte vinduer i ett borettslag koster tre ganger så mye som i en enebolig. 1. Har en god avtale 2. Låner kort til Rikstv - dessuten må man også ha tv i leiglihet og det er ikke tatt med i sammenligningen. 3.Fyrer med varmepumpe, spiser ikke hjemme og bruker ofte dusjen på treninga. Huset har tre soverom men er ikke så stort. Har åpne løsninger som funker fint med varmepumpe. Kjøper vel fem små vedsekker i året. 4. kommentert tidligere 5. De kommer også i en leilighet og går under vedlikeholdsposten. 6. Dette er en engangsinvestering og vi snakker ikke veldig mange tusen. Jeg bruker snøskuffe og en billig elektrisk klipper. Det blir feil om du sammenligner ett stort hus med boblebad og badstu på hver terrasse med en liten leilighet. Derfor må du sammenligne liten leilighet med lite hus - husk det finnes store dyre leiligheter også, som langt overstiger ett stort hus i pris. Etterhvert som leiligheter blir gamle øker fellesgjelden og den mnd. husleien. En vaktmester i ett borettslag kjører ikke rundt med en elektrisk klipper - sitteklipperen koster svimlende summer, for ikke å snakke om freseren og brøytebilen som borettslaget også leier inn. Deler av de nedfelte søppelcontainerene må varmes med strøm. Styret koster flere hundre tusen vært år for ikke å snakke om heisene. Forretningsfører og revisor skal også ha sitt. Låsesmeden skriver regning med gaffel og sentralvarmen trenger snart egen fyrbøter da den er for avansert slik at rørleggerene klør seg i hodet i dagesvis før de finner ut hva som er galt. Hva tar en rørlegger i timen tror du!!! Dette er langt fra gratis og husleiene kan bli høye. Mine sammenligniner er basert på nøktern enebolig og nøktern leilighet med nøysomt bruk av en person. Du kan gjerne plusse på tv, men da må du også plusse på dette for leiligheten. Du må gjerne plusse på vedlikehold men da må også forrige avsnitt tas med i betraktning av leilgihet. Noen hus må ha pukk i gården vært år - andre har beleggningsstein som ikke krever noe. Noen hus er dårlig isolert - andre ikke Noen har fyringssystemer - andre ikke Noen har basseng - andre ikke Noen deler søppel med naboen - andre ikke Noen har gode forsikringsavtaler - andre ikke Noen har brukt polakker på takarbeidet - andre ikke Noen har unger som dusjer hele dagen - andre ikke Finansering er jo likt for hus og leilighet siden jeg har tatt hensyn til null i fellesgjeld i leilgiheten og dermed null til vedlikehold på enebolig. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Svar til wampster: Årlig eiendomsskatt: kr 1013,- Renovasjon pr. år kr. 2750,- Vann/kloakk kr. fastavgift kr. 1350 + forbruk kr. 55 pr. m3/forbruk 50 m3 = kr. 4100 pr. år Strøm/fyring kr. 10.000 Internett: 3600 Forsikring: kr. 3700 Totalt for min del kr. 25.163 pr. år. Leilighet: Husleie som inkluderer fyring, vann, renovasjon kr. 3500 pr mnd x 12 = kr 42.000 Internett: kr 3600. Strøm kr. 2000 Totalt kr. 47.600 Besparelse ved å bo i enebolig kr. 22.437 Anonymous poster hash: 6f72d...ca6 Hva med renteutgifter?, det kan jo bli riktig dersom man har fått huset men de fleste trenger lån, jeg har 4000,- (-28%) i månedlige renteutgifter og da har jeg sluppet billig unna. 1, Forsikring på 3700? Hva er det du forsikrer, en garasje? 2, Ikke noe TV/GET i eneboligen? Det er jo kjedelig 3, Strøm/nettleie/fyring for 10.000 i året i en enebolig? Igjen, er det snakk om en garasje, eller en enebolig på 60m2 (hentet fra tabell - fjordkraft.no)? Hvis ikke er du nok et stykke unna. 4, Utvendig vedlikehold av vegger/tak/plen/gjerde/+++? Ser ikke det noe sted? 5, Uforutsette utgifter (det kommer det alltid når man bor i enebolig) 6, utstyr som du trenger i enebolig men ikke leilighet (gressklipper/hageredskap/maleutstyr/snømåker/+++) som også trenger utskiftning/bytte/service til tider) kunne fortsatt, men det regnestykke ditt er temmelig far off spør du meg. edit: Selv har jeg 3.800 i fellesutgifter og det dekker ALT (oppvarming/get/internett/komunale utgifter/fyring/vedlikehold inne og ute/forsikring av gården/osv) Les mine tidligere poster men skal prøve å svare. Jeg har ikke tatt med vedlikehold fordi det også finnes vedlikehold til leiligheter. Dette er forklart tidligere. Det å bytte vinduer i ett borettslag koster tre ganger så mye som i en enebolig. 1. Har en god avtale 2. Låner kort til Rikstv - dessuten må man også ha tv i leiglihet og det er ikke tatt med i sammenligningen. 3.Fyrer med varmepumpe, spiser ikke hjemme og bruker ofte dusjen på treninga. Huset har tre soverom men er ikke så stort. Har åpne løsninger som funker fint med varmepumpe. Kjøper vel fem små vedsekker i året. 4. kommentert tidligere 5. De kommer også i en leilighet og går under vedlikeholdsposten. 6. Dette er en engangsinvestering og vi snakker ikke veldig mange tusen. Jeg bruker snøskuffe og en billig elektrisk klipper. Det blir feil om du sammenligner ett stort hus med boblebad og badstu på hver terrasse med en liten leilighet. Derfor må du sammenligne liten leilighet med lite hus - husk det finnes store dyre leiligheter også, som langt overstiger ett stort hus i pris. Etterhvert som leiligheter blir gamle øker fellesgjelden og den mnd. husleien. En vaktmester i ett borettslag kjører ikke rundt med en elektrisk klipper - sitteklipperen koster svimlende summer, for ikke å snakke om freseren og brøytebilen som borettslaget også leier inn. Deler av de nedfelte søppelcontainerene må varmes med strøm. Styret koster flere hundre tusen vært år for ikke å snakke om heisene. Forretningsfører og revisor skal også ha sitt. Låsesmeden skriver regning med gaffel og sentralvarmen trenger snart egen fyrbøter da den er for avansert slik at rørleggerene klør seg i hodet i dagesvis før de finner ut hva som er galt. Hva tar en rørlegger i timen tror du!!! Dette er langt fra gratis og husleiene kan bli høye. Mine sammenligniner er basert på nøktern enebolig og nøktern leilighet med nøysomt bruk av en person. Du kan gjerne plusse på tv, men da må du også plusse på dette for leiligheten. Du må gjerne plusse på vedlikehold men da må også forrige avsnitt tas med i betraktning av leilgihet. Noen hus må ha pukk i gården vært år - andre har beleggningsstein som ikke krever noe. Noen hus er dårlig isolert - andre ikke Noen har fyringssystemer - andre ikke Noen har basseng - andre ikke Noen deler søppel med naboen - andre ikke Noen har gode forsikringsavtaler - andre ikke Noen har brukt polakker på takarbeidet - andre ikke Noen har unger som dusjer hele dagen - andre ikke Finansering er jo likt for hus og leilighet siden jeg har tatt hensyn til null i fellesgjeld i leilgiheten og dermed null til vedlikehold på enebolig. Du bytter vinduer ofte der du bor eller? Å generalisere at det koster 3 ganger så mye i et sameie/borettslag kontra å gjøre selv er HELT NATTA. Det er folk som er flinke til å drifte sameier som får til gode avtaler og det er folk som er ræva! med økonomi som klarer å bruke sinnsvake summer på bytte av vinduer/bad/etc. Akkurat på samme måte som private kan være flinke/middels og ræva. Hvor du har 3 gangeren fra er meg uforståelig. 1, Du har en god avtale, bra for deg. Vi snakker ikke beste avtale mot dårligste her, vi snakker middelverdien. Jeg kjøpte en bil for 2 år siden som jeg kan selge for ca samme pris idag. Det er irrelevant for når man ser på hva bil gjennomsnittlig koster. 2, Jeg snakket om GET/Canal digital Grunnpakke. For folk som har lyst til å se på noe mer enn Nrk. Her inkludert. 3, Hvis du sier så. Her snakker vi igjen gjennomsnittlig. Likevel skeptisk, men whatever. 4, Jeg vet ikke om du har komentert det tidligere eller ikke. Er det du som er anonym poster? Jeg så ihvertfall ikke at han hadde tatt med det i regnestykke sitt. Noe som er med i regnestykke til fellesutgifter/etc. For mitt sameie går vi ca 150-250.000 i pluss pr år. Dette blir satt av til større vedlikehold når det må gjøres uten av fellesutgifter forandres. Dette er nokså vanlig. 5, Nei, det gjør det ikke. Hvis du mener at en leilighet og et hus (med tomt) har de samme uforutsette utgiftene... Ja, reality check. 6, Nei det er det ikke. Utstyr går i stykker og må repareres/fikses. Men du setter jo bare opp beste eksempel/avtale mot dårligst tenkelige i sameie. edit: Og man må sammenligne epler mot epler.. Enig der. Ifølge statistikken så bor du i en 60m2 stor enebolig (10.000 i årlig strømutgift). Det var det med epler og pærer da? edit2: Og som et tillegg til oppussing/bytte av vinduer etc er dyrere i sameie. Ja sansynligvis selv om de kan få inn gode avtaler så kan man ikke gjøre noe selv. MEN, er det noe som skjærer seg, så trenger du aldri å finne ut at firma X som utførte jobben dårlig (siden man betalte så lite?) har gått konkurs. Ånei.. Må man gjøre det helt på nytt? Og før man kommer med argumentasjonen, velg bra/sikkert/osv. Dette er en problematikk som er veldig utbredt. På bad o.l. er det jo muligens noe man ikke finner ut av før det har gått noen år og. På forhånd beklager sitatpyramide. Endret 29. desember 2015 av wampster Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Du bytter vinduer ofte der du bor eller? Å generalisere at det koster 3 ganger så mye i et sameie/borettslag kontra å gjøre selv er HELT NATTA. Det er folk som er flinke til å drifte sameier som får til gode avtaler og det er folk som er ræva! med økonomi som klarer å bruke sinnsvake summer på bytte av vinduer/bad/etc. Akkurat på samme måte som private kan være flinke/middels og ræva. Hvor du har 3 gangeren fra er meg uforståelig. 1, Du har en god avtale, bra for deg. Vi snakker ikke beste avtale mot dårligste her, vi snakker middelverdien. Jeg kjøpte en bil for 2 år siden som jeg kan selge for ca samme pris idag. Det er irrelevant for når man ser på hva bil gjennomsnittlig koster. 2, Jeg snakket om GET/Canal digital Grunnpakke. For folk som har lyst til å se på noe mer enn Nrk. Her inkludert. 3, Hvis du sier så. Her snakker vi igjen gjennomsnittlig. Likevel skeptisk, men whatever. 4, Jeg vet ikke om du har komentert det tidligere eller ikke. Er det du som er anonym poster? Jeg så ihvertfall ikke at han hadde tatt med det i regnestykke sitt. Noe som er med i regnestykke til fellesutgifter/etc. For mitt sameie går vi ca 150-250.000 i pluss pr år. Dette blir satt av til større vedlikehold når det må gjøres uten av fellesutgifter forandres. Dette er nokså vanlig. 5, Nei, det gjør det ikke. Hvis du mener at en leilighet og et hus (med tomt) har de samme uforutsette utgiftene... Ja, reality check. 6, Nei det er det ikke. Utstyr går i stykker og må repareres/fikses. Men du setter jo bare opp beste eksempel/avtale mot dårligst tenkelige i sameie. edit: Og man må sammenligne epler mot epler.. Enig der. Ifølge statistikken så bor du i en 60m2 stor enebolig (10.000 i årlig strømutgift). Det var det med epler og pærer da? På forhånd beklager sitatpyramide. Du kan ikke sammeligne et sammeie og et boretslag. Det er 2 vidt forskjellige verdner der et sammeie ofte har en liten bygningsmasse med enkle forhold mens man i et boretslag er organisert annerledes. 1 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) 75m3 vannforbruk på et år. Det er ikke spesielt mye om man vanner litt i hagen, vasker bilen, steamer verandaen osv. Det kommer også an på hvor mange som er i husstanden, hvor mange boblebad man har osv. Ok, Men jeg bor alene, har ikke hage, vanner derfor ikke blomster, vasker ikke bilen eller verandaen. Dursjer annenhver dag. Likevel har jeg et forbruk på 66m3. Jeg er overrasket. Haha, jeg brukte 15 m3 i år. 10-12 kaldt og 2-3 varmt tror jeg. Bruker så mye jeg vil. Sikker på at du ikke har lekk do eller noe? En do som drypper bruker MYE per år. 15 m3 på ett år? Høres helt usannsynlig ut. Dusjer du og vasker deg hjemme? Vasker du klær? Går du på do? Hvis du bruker dusjen maksimalt 3 minutter hver dag har du allerede brukt mellom 9 og 17 m3 avhengig av om du har sparedusj eller vanlig dusjhode. Kjører du oppvaskmaskinen en gang hver dag bruker du omtrent 3000 liter i året. Skyller du ned toalettet en gang om dagen bruker du 2000 liter i året. Vasker du klær 2 ganger i uka går det minst 1500-2000 liter i året. Hver gang du vasker hendene eller pusser tennene går det 1-2 liter. Det blir fort noen tusen liter i året. I tillegg til alt dette kommer forbruk til konsum og matlaging samt genrelt renhold. Gjennomsnittlig vannforbruk for en person ligger rundt 150-200 liter pr. døgn. Eller i området 50-70 m3 pr. år. Endret 29. desember 2015 av Valotunk 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Svar til wampster: Årlig eiendomsskatt: kr 1013,- Renovasjon pr. år kr. 2750,- Vann/kloakk kr. fastavgift kr. 1350 + forbruk kr. 55 pr. m3/forbruk 50 m3 = kr. 4100 pr. år Strøm/fyring kr. 10.000 Internett: 3600 Forsikring: kr. 3700 Totalt for min del kr. 25.163 pr. år. Leilighet: Husleie som inkluderer fyring, vann, renovasjon kr. 3500 pr mnd x 12 = kr 42.000 Internett: kr 3600. Strøm kr. 2000 Totalt kr. 47.600 Besparelse ved å bo i enebolig kr. 22.437 Anonymous poster hash: 6f72d...ca6 Hva med renteutgifter?, det kan jo bli riktig dersom man har fått huset men de fleste trenger lån, jeg har 4000,- (-28%) i månedlige renteutgifter og da har jeg sluppet billig unna. 1, Forsikring på 3700? Hva er det du forsikrer, en garasje? 2, Ikke noe TV/GET i eneboligen? Det er jo kjedelig 3, Strøm/nettleie/fyring for 10.000 i året i en enebolig? Igjen, er det snakk om en garasje, eller en enebolig på 60m2 (hentet fra tabell - fjordkraft.no)? Hvis ikke er du nok et stykke unna. 4, Utvendig vedlikehold av vegger/tak/plen/gjerde/+++? Ser ikke det noe sted? 5, Uforutsette utgifter (det kommer det alltid når man bor i enebolig) 6, utstyr som du trenger i enebolig men ikke leilighet (gressklipper/hageredskap/maleutstyr/snømåker/+++) som også trenger utskiftning/bytte/service til tider) kunne fortsatt, men det regnestykke ditt er temmelig far off spør du meg. edit: Selv har jeg 3.800 i fellesutgifter og det dekker ALT (oppvarming/get/internett/komunale utgifter/fyring/vedlikehold inne og ute/forsikring av gården/osv) Les mine tidligere poster men skal prøve å svare. Jeg har ikke tatt med vedlikehold fordi det også finnes vedlikehold til leiligheter. Dette er forklart tidligere. Det å bytte vinduer i ett borettslag koster tre ganger så mye som i en enebolig. 1. Har en god avtale 2. Låner kort til Rikstv - dessuten må man også ha tv i leiglihet og det er ikke tatt med i sammenligningen. 3.Fyrer med varmepumpe, spiser ikke hjemme og bruker ofte dusjen på treninga. Huset har tre soverom men er ikke så stort. Har åpne løsninger som funker fint med varmepumpe. Kjøper vel fem små vedsekker i året. 4. kommentert tidligere 5. De kommer også i en leilighet og går under vedlikeholdsposten. 6. Dette er en engangsinvestering og vi snakker ikke veldig mange tusen. Jeg bruker snøskuffe og en billig elektrisk klipper. Det blir feil om du sammenligner ett stort hus med boblebad og badstu på hver terrasse med en liten leilighet. Derfor må du sammenligne liten leilighet med lite hus - husk det finnes store dyre leiligheter også, som langt overstiger ett stort hus i pris. Etterhvert som leiligheter blir gamle øker fellesgjelden og den mnd. husleien. En vaktmester i ett borettslag kjører ikke rundt med en elektrisk klipper - sitteklipperen koster svimlende summer, for ikke å snakke om freseren og brøytebilen som borettslaget også leier inn. Deler av de nedfelte søppelcontainerene må varmes med strøm. Styret koster flere hundre tusen vært år for ikke å snakke om heisene. Forretningsfører og revisor skal også ha sitt. Låsesmeden skriver regning med gaffel og sentralvarmen trenger snart egen fyrbøter da den er for avansert slik at rørleggerene klør seg i hodet i dagesvis før de finner ut hva som er galt. Hva tar en rørlegger i timen tror du!!! Dette er langt fra gratis og husleiene kan bli høye. Mine sammenligniner er basert på nøktern enebolig og nøktern leilighet med nøysomt bruk av en person. Du kan gjerne plusse på tv, men da må du også plusse på dette for leiligheten. Du må gjerne plusse på vedlikehold men da må også forrige avsnitt tas med i betraktning av leilgihet. Noen hus må ha pukk i gården vært år - andre har beleggningsstein som ikke krever noe. Noen hus er dårlig isolert - andre ikke Noen har fyringssystemer - andre ikke Noen har basseng - andre ikke Noen deler søppel med naboen - andre ikke Noen har gode forsikringsavtaler - andre ikke Noen har brukt polakker på takarbeidet - andre ikke Noen har unger som dusjer hele dagen - andre ikke Finansering er jo likt for hus og leilighet siden jeg har tatt hensyn til null i fellesgjeld i leilgiheten og dermed null til vedlikehold på enebolig. Du bytter vinduer ofte der du bor eller? Å generalisere at det koster 3 ganger så mye i et sameie/borettslag kontra å gjøre selv er HELT NATTA. Det er folk som er flinke til å drifte sameier som får til gode avtaler og det er folk som er ræva! med økonomi som klarer å bruke sinnsvake summer på bytte av vinduer/bad/etc. Akkurat på samme måte som private kan være flinke/middels og ræva. Hvor du har 3 gangeren fra er meg uforståelig. 1, Du har en god avtale, bra for deg. Vi snakker ikke beste avtale mot dårligste her, vi snakker middelverdien. Jeg kjøpte en bil for 2 år siden som jeg kan selge for ca samme pris idag. Det er irrelevant for når man ser på hva bil gjennomsnittlig koster. 2, Jeg snakket om GET/Canal digital Grunnpakke. For folk som har lyst til å se på noe mer enn Nrk. Her inkludert. 3, Hvis du sier så. Her snakker vi igjen gjennomsnittlig. Likevel skeptisk, men whatever. 4, Jeg vet ikke om du har komentert det tidligere eller ikke. Er det du som er anonym poster? Jeg så ihvertfall ikke at han hadde tatt med det i regnestykke sitt. Noe som er med i regnestykke til fellesutgifter/etc. For mitt sameie går vi ca 150-250.000 i pluss pr år. Dette blir satt av til større vedlikehold når det må gjøres uten av fellesutgifter forandres. Dette er nokså vanlig. 5, Nei, det gjør det ikke. Hvis du mener at en leilighet og et hus (med tomt) har de samme uforutsette utgiftene... Ja, reality check. 6, Nei det er det ikke. Utstyr går i stykker og må repareres/fikses. Men du setter jo bare opp beste eksempel/avtale mot dårligst tenkelige i sameie. edit: Og man må sammenligne epler mot epler.. Enig der. Ifølge statistikken så bor du i en 60m2 stor enebolig (10.000 i årlig strømutgift). Det var det med epler og pærer da? edit2: Og som et tillegg til oppussing/bytte av vinduer etc er dyrere i sameie. Ja sansynligvis selv om de kan få inn gode avtaler så kan man ikke gjøre noe selv. MEN, er det noe som skjærer seg, så trenger du aldri å finne ut at firma X som utførte jobben dårlig (siden man betalte så lite?) har gått konkurs. Ånei.. Må man gjøre det helt på nytt? Og før man kommer med argumentasjonen, velg bra/sikkert/osv. Dette er en problematikk som er veldig utbredt. På bad o.l. er det jo muligens noe man ikke finner ut av før det har gått noen år og. På forhånd beklager sitatpyramide. Herregud, her er det noe du ikke forstår. Jeg har jo sagt flere hundre ganger at jeg ikke tar med vedlikehold i sammenligningene, og da kan du heller ikke begynne å dra inn fellesgjeld. Det går klart frem av borettslagenes regnskap hvor mye som går til dette. I løpet av 20 år har man spart kr. 400.000 ved å bo i egen enebolig fremfor leilighet. Men da må du også bytte tak og vinduer på eneboligen slik at vinningen blir null. Her ligger også annet vedlikehold. I en leilighet vil derimot slike store investeringer deles på flere og man får fellesgjeld og husleien går opp de neste 40 årene. Man får altså utsatt det hele enda mange år før man må begynne å betale for gildet. Det kalles vel egentlig etterslep i vedlikeholdsrutinene. Derfor kommer ofte nye leiligheter bra ut når det gjelder husleie og fra 20 år og oppover øker husleien vesentlig. Det kan da ofte være like lønnsomt og flytte til en nyere leilighet og heller ta større privat lån fremfor å betale høy husleie. Når jeg ikke tar med GET i regningen for enebolig, så kan man vel ikke ta det i regningen for leilighet heller? Ja, mange leiligheter har dette inkludert, men da går også husleien opp ytterligere. Jeg har derfor ikke tatt dette med i NOEN av kostnadsoverslagene og har avstemt dette med husleien for sammenligningens skyld. Har du enebolig bytter du vinduet sjøv eller leier en polakk, får hjelp av naboen. I en blokk må du ha 12 etasjer med stillas, snekkere til full pris og du kan ikke dra nytte av kampanjesalget hos Maxbo. Videre er egeninnsats nesten en umulighet i leilighet, også når det gjelder alt annet enn å bytte vinduer. Selvsagt har jeg tatt med avsettning til vedlikehold i husleien og satt posten til null for sammenlignens skyld. Påpekt mange ganger - om ikke så har du helt rett - for da blir sammenligningen feil. Jeg synes sammenligningene mine er ganske gode. Ett hus for en person - en leilighet for en person. Her er ingen Merzedes satt opp mot noen Skoda. Jeg har opplevd begge ting selv, flere ganger og vet hva jeg snakker om. Isolert sett er mnd kostnader mindre i en enebolig men over lang tid når man tar med vedlikehold så jevner det seg ut. Jeg er allikevel av den oppfattning at et hus totalt sett er billigere å drifte. Litt pga. egeninnsats og mindre byråkrati som koster penger. Man har også mulighet til å påvirke kostnadene direkte gjennom feks. strømregningen. Drar man til syden og bor i leiglihet så koster sentralfyringen det samme. Sameie og borettslag kan i høyeste grad sammenlignes. Eneste forskjell er egentlig dokumentavgiften og fellesgjelden - derfor må man se bort fra dette når man sammenligner. De faktiske kostnadene er ofte helt like siden strøm, vann, renovasjon osv. koster det samme. Driften av ett borettslag koster mer men der har man igjen noen få gode stordriftsfordeler man kan ta igjen på. Ofte er små sameier mer veldrevne men det kreves ofte også mer egeninnsats. Man får lettere polakker til å male 5 leiligheter enn en 12 etasjes boligblokk. Dette fremgår tydelig om du studerer finn-annonser og trekker ut fellesgjeldkostnadene for å sammenligne med husleier på sameier uten fellesgjeld. Husk også å se om fyring og varmtvann inkluderes eller ikke. Jeg har bodd i alle typer boliger og vet veldig godt hva jeg snakker om. Jeg har også vært styremedlem i alle borettslagene og sameiene. JEG hadde aldri mer enn kr. 10.000 å betale i min enebolig for strøm og fyring, da med varmepumpe pr. år. Naturligvis hører jeg om de som betaler kr. 35.000 man da de badstu og unger osv. I de leilighetene jeg har bodd har det variert fra kr. 600-800 for fyring og varmtvann gjennom husleien, og da kommer en liten strømregning i tillegg. Dyrest var blokka med fjernvarme, billigst var den med egen fyr. Jada, jeg vet noen nå gnåler om at varmepumpe koster penger - men den koster langt mindre enn sentralfyringsopplegget i en boligblokk - derfor utelates investeringen og man kan la utgiften inngå i kjøpsprisen. Når det gjelder rangering er enebolig billigst, deretter kommer sameie og tilslutt borettslag. Grunnen er at i ett borettslag tror man ofte at både fyring og varmtvann er gratis og folk lufter og dusjer hele dagen. I ett sameie er man noe mer realitetsorientert siden disse ofte er mindre med færre boenheter samt at man slipper revisor og styrehonorarer osv. Mange mindre sameier har heller ikke heis eller parkering og unngår også snømåking i større eller mindre grad. Man betaler vaktmesteren svart, eller det går på rundgang. Vinneren er enebolig fordi man har full oversikt og styrer selv de mest krevende utgiftspostene selv. Man tar også snømåking og plenklipping selv. For å konkretisere ytterligere så kan du se hva en 80 kvm ny leilighet koster å drifte pr. mnd inkl. fyring og varmtvann, renovasjon og tv, nett. Så kan du sammenligne samme forbruk av vann osv. i ett nytt middelmådig hus. Da vil kostnadene omtrent bli de samme fordi det finnes vannmålere, og fordi at styrehonorar osv. er satt til ett minimum. Etterhvert vil ingen sitte i styret slik at honoraret må økes kraftig. I eldre borettslag og sameier er ofte byråkratiet vokst seg stort og tungt. Det finnes ingen vannmålere og folk lufter hele vinteren fordi de tror varmen er gratis. Leilighetene faller i pris mot nye leiligheter og boligene inntas av nye landsmenn med hundre unger som bader og dusjer hele dagen. Griser til heiser og hærværk og alt av utgifter når nye høyder. Det finnes heller ingen vannmåler pr. leilighet i eldre blokker og vannforbruket stipuleres. En enslig sponser da vannforbruket til våre nye landsmenn med unger og slik er ballen i gang. Selv har jeg betalt for dobbelt så mye vann som jeg brukte i leiligheten kontra huset. Tiltross for hagevanning, husvask og bilvask brukte jeg altså halvparten i en enebolig pga. stipulert forbruk og skjevfordelinger. Slikt blir det faktisk en god del penger av som jeg har latt mitt regnestykke komme til fordel. Det hadde nok sett helt annerledes ut hadde jeg brukt en familie på fem som eksempel. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 (endret) I løpet av 20 år har man spart kr. 400.000 ved å bo i egen enebolig fremfor leilighet. Man får lettere polakker til å male 5 leiligheter enn en 12 etasjes boligblokk. Når jeg ikke tar med GET i regningen for enebolig I de leilighetene jeg har bodd har det variert fra kr. 600-800 for fyring og varmtvann gjennom husleien, og da kommer en liten strømregning i tillegg. JEG hadde aldri mer enn kr. 10.000 å betale i min enebolig for strøm og fyring, da med varmepumpe pr. år. Vinneren er enebolig fordi man har full oversikt og styrer selv de mest krevende utgiftspostene selv. Man tar også snømåking og plenklipping selv. Jeg hører og ser du sier det tallet der hele tiden. Og at ting er 3 ganger så dyrt bla bla bla å gjøre/fikse i leilighet. Kan du være så vennelig å vise til noe som underbygger de påstandene? Det har like mye for seg som at jeg skulle skrevet "man sparer 400.000 i året ved å bo i leilighet". 12 etasjes boligblokk. Så vi tar utgangspunkt i 2% (tall tatt utifra lufta, men kanskje tilog med litt høyt) av leilighetsmassen i landet. Virker fornuftig. Jeg skjønner at du ikke gjør det, jeg bare påpeker at vanlige folk (flest av dem), jeg vil nesten gå så langt som å si nesten alle, vil ha en form for get/canal digital abn. Spotify/netflix/tidal +++ er det veldig mye mer variabelt med, så det er det ikke noe vits i å regne med. Etter min mening er det bare idiotisk å ikke ta med i regnskapet bare for å få ned utgiftene i en enebolig. Men hver for seg. Igjen, du tar dine erfaringer (som sikkert er ganske få ettersom de færreste flytter ofte) når det kommer til leiligheter. Et kjapt søk på finn.no viser at det ca er 50/50 mellom de som har fyring inkludert i i fellesutgiftene og ikke. Det er snakk om da leiligheter mellom 75 og 85kvm ettersom du tok utgangspunkt i 80kvm lenger ned i innlegget ditt. Søkte også kjapt på finn.no etter eneboliger, under 115kvm er det ca 5 i Oslo/Akershus tilsammen. Det er INGEN under 95kvm. De fleste ligger på 125-180ish kvm. At man på slike har under 10.000 for fyring/strøm pr år tviler jeg sterkt på. Selv med varmepumpe (her også kommer service/utbytte/reperasjon inn i bilde). Vinneren er enebolig fordi man styrer utgiftene selv? Bare fordi man styrer utgiftene selv betyr ikke det automatisk at det derfor er billigst. Snømåking/plenklipping/trekutting/osv osv tar tid. Tid er fortsatt penger, enten i form av jobbinntekt, eller fritid. Og tilslutt. "Leilighetene faller i pris mot nye leiligheter og boligene inntas av nye landsmenn med hundre unger som bader og dusjer hele dagen. Griser til heiser og hærværk og alt av utgifter når nye høyder." For det første, nei det gjør de ikke (som svar til at eldre leiligheter faller mot nye). Beliggenhet og stand er det som avgjør, ikke når den er bygget. Det finnes flust av "gamle" leiligheter på Frogner/Majorstuen som går hinsides over hva mange nye koster. For det andre.. Du skal ikke svartmale det litt mer da? For alle leiligheter ender jo opp slik? Ser ut som du har skylappene på og kun ser ting fra et ståsted du selv vil se det fra, uansett hva andre mener/kommer med av argumenter. Er nokså mye vannskjøttsel av leiligheter/boliger av ikke-nye-landsmenn også. Den siste påstanden der er helt latterlig, generaliserer ut av en annen verden og viser, for meg, at du virkelig ikke har snøring. Og helt på tampen, hvilken størrelse enebolig er det snakk om at dine utgiftene er tatt utgangspunkt i? Uanset, du får tro/mene/synes hva du vil. Jeg/familien min sitter med en nokså stor eiendomsmasse (bygårder/leiligheter/hus) og av erfaring er påstandene dine nokså far off. Riktig nok er det meste av litt større størrelse, men likevel. Det er store variasjoner, både på leiligheter og eneboliger, men gjennomsnittlig vil hus være dyrere. Å fiske opp et eksempel som er billig er akkurat like dumt/idiotisk som å fiske opp et eksempel som er dyrt. Begge er like langt unna "sannheten". For mitt sameie går vi ca 150-250.000 i pluss pr år. Dette blir satt av til Du kan ikke sammeligne et sammeie og et boretslag. Det er 2 vidt forskjellige verdner der et sammeie ofte har en liten bygningsmasse med enkle forhold mens man i et boretslag er organisert annerledes. Aner ikke hva man legger i liten/stor bygningsmasse, men sameiet her består av rundt 120 leiligheter og nokså stor bygningsmasse. Langt fra noe av det større, men langt fra noe av det/de minste og. Sånn ca midt på treet vil jeg tro. edit: Skriveleif. Endret 30. desember 2015 av wampster Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. desember 2015 Del Skrevet 30. desember 2015 Da bor du i et ganske stort sameie. Uansett hvordan du snur og vender på det så greier ikke boretslag på noen måte å ha effektiv drift og det ender opp med store felleskostnader sammenlignet med sammeier. Om det ikke er bygningsmassen som gjør det vet jeg ikke hva det er men noe er det som gjør at man i et sammeie kan ha felleskostnader på under 1000 lappen i måneden mens et tilsvarende boretslag må ha 4000 i månen. Og anngående vindusbytte, hva er dyrest av å bytte vindu 1,5 meter over bakken og 9 meter over bakken. En enebolig har mest av første eksemplet mens ei blokk mest av det andre. Du skal ikke høyere opp en 3. etg så er du fort på 9 meter eller mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå