Gå til innhold

Utgifter ved enebolig

aklla

Anbefalte innlegg

Er ikke eiendomskatt forskjellig fra kommune til kommune?

Jo, noen kommuner har ikke eiendomskatt i det hele tatt, ellers kan den vel vel variere fra tre til sju promille per år av en skattetakst som gjerne er del lavere enn markedsverdien til huset.

Men man må som regel betale noen tusenlapper i kommunale avgifter for vann og avløp, søppeltømming, feiing av pipe og slkt noe, så 1500 kr kan vanskelig være prisen per år, det høres mer ut som en månedspris. Vi betaler ca 20000 i året i Tromsø i kommunale avgifter for et hus på drøyt 240 kvm BRA, to leiligheter. Drøyt halvparten er eiendomsskatt

Derimot høres forsikring på 5000 mer ut som en årspris, vi betaler ca. 8000 i året med beste dekning hos Gjensidige.

10000 kr i vedlikehold? Ja, det er lett å bruke 120000 i året på et gammelt hus, men samtidig er 10000 i året nok hvis det er i god stand og ikke trenger mye mer enn litt maling hvert åttende år.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Summen virker alt for lav, 1500 i offentlige avgifter og eiendomsskatt må jo være pr. måned, jeg betaler rundt 17000 i året nå og jeg vet eiendomsskatten vil stige litt over 3 år, 10000 til vedlikehold kan nok også bli lite på sikt.

Men man må som regel betale noen tusenlapper i kommunale avgifter for vann og avløp, søppeltømming, feiing av pipe og slkt noe, så 1500 kr kan vanskelig være prisen per år, det høres mer ut som en månedspris.

15 000...
Har rettet opp førsteposen. Totalsummen var riktig da, men manglet en 0 der

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eierskifteforsikring er en forsikring for selger og trenerer alle henvendelser fra kjøper så lenge som mulig.

Vet ikke hva en kjøpsforsikring er verdt men selgers eierskifteforsikting er i hvertfall en forsikring som gir selger stengte dører på alle hendvendelser.

Helt enig, eierskifteforsikring er så nære svindel man kan komme og når man vet at de samme takstmennene ofte jobber for både selger og kjøpers forsikringsselskap sier det sitt, at de i tillegg er såkallte fagfolk som setter reparasjonskostnaden til en brøkdel av hva det koster og utbedre og aldri vil ha jobben selv bør få en bjelle til å ringe, svært mange av disse personene er forresten også medlem av samme religiøse sekt som er litt i fokus pga. en del lignende saker, 42 takstmenn fra denne sekten er registrert hos Protector og 15 hos Help, det er sikkert flere men det er disse man har oversikt over.

Lenke til kommentar

Angående utgifter til hus.

Dumpa nettop ned ei regning fra Trondheim Kommune på de kvartalsvis vanlige utgiftene til de på 3137NOK.

Sånne regninger får jeg alltså 4 av i året i tillegg til alt annet.

Denne regningen inneholder da vann, renovasjon, feier og eiendomsskatt.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående utgifter til hus.

Dumpa nettop ned ei regning fra Trondheim Kommune på de kvartalsvis vanlige utgiftene til de på 3137NOK.

Sånne regninger får jeg alltså 4 av i året i tillegg til alt annet.

Denne regningen inneholder da vann, renovasjon, feier og eiendomsskatt.

Er du sikker på at ikke eiendomsskatt kommer i tillegg?,- jeg betaler 3650,- 4 ganger i året i kommunale avgifter + ca. 5000,- i eiendomsskatt, kommunale avgifter er vann, avløp, renovasjon og feiing.

Lenke til kommentar

For min del:

Årlig eiendomsskatt: kr 1013,-

Renovasjon pr. år kr. 2750,-

Vann/kloakk kr. fastavgift kr. 1350 + forbruk kr. 55 pr. m3/forbruk 50 m3 = kr. 4100 pr. år

Totalt for min del kr. 7863 pr. år.

Feieravgift kr. 400 vært 4. år, så kr. 100 pr. år i snitt.

Pr. mnd blir dette da kr. 663,-.

Anonymous poster hash: 6f72d...ca6
Lenke til kommentar

Den store fordelen jeg ser med hus fremfor boretslag er de 50400 kronene pr. år jeg ikke betaler i månedsleie.

Man får mye kommunale avgifter, forsikring, internett og oppussing for den prisen pr. år samt at man slipper et ustabilt styre som øker fellesutgiftene med ting ikke alle er enige i skal utføres.

I tillegg slipper man å bo i et stort felleskap med gud og hvermannsen som følger med på alt alle gjør, man slipper tramping i ganger og naboleiligheter og alt annet blokklivet fører med seg, men ja man må brøyte, male, klippe plenen og alt annet som følger med et huskjøp.

Et godt tips er å ha penger i bakhand til uforutsette utgifter og gjerne da 100 000 eller mere.

Det gir nattero selv om du vet at feieren kommer på besøk dagen etter i det gamle huset med teggelpipe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

I forhold til en leilighet med all inclusive sparer jeg nå over kr. 20.000 pr. år på å bo i enebolig, og da var fellesgjelden på leiligheten nedbetalt.

Vedlikeholdskostnader er da ikke tatt med på hverken enebolig eller leilighet.

Om man da sparer disse tjuetusen kronene så har man kr. 400.000 etter 20 år som man kan bytte tak og vinduer for, eller annet vedlikeholdsarbeide på boligen.

Om leilligheten skal ha nytt tak eller vinduer koster det ofte veldig mye mer å få utført arbeidet selv om kostnadene deles på flere.

Alternativt kan man bruke pengene man sparer på å bo i enebolig på få få utført hagearbeid og snømåking av andre.

Lenke til kommentar

I borettslaget jeg bor i gjør vi alt selv, så sånn sett sparer jeg ikke noe på det i forhold til nå. Fordelen er at jeg ikke har noe problem med å f.eks fikse hagen selv heller, om noe er det enklere når det er min hage enn når det er alle sin hage for da slipper jeg irritere meg over at ett par av naboene aldri gjør noe(bortsett fra å bråke)

Lenke til kommentar

Den store fordelen jeg ser med hus fremfor boretslag er de 50400 kronene pr. år jeg ikke betaler i månedsleie.

Man får mye kommunale avgifter, forsikring, internett og oppussing for den prisen pr. år samt at man slipper et ustabilt styre som øker fellesutgiftene med ting ikke alle er enige i skal utføres.

I tillegg slipper man å bo i et stort felleskap med gud og hvermannsen som følger med på alt alle gjør, man slipper tramping i ganger og naboleiligheter og alt annet blokklivet fører med seg, men ja man må brøyte, male, klippe plenen og alt annet som følger med et huskjøp.

Er akkurat det jeg vil bort ifra, greit nok å bli fulgt med på, men bråk, tramping og at jeg jobber turnus, som gjør at jeg har ett annet søvnbehov enn 2300-0700 noe som gjør at jeg føler jeg bør komme meg ut ganske raskt. Ellers er i praksis jeg styret, så det er ganske stabilt :)

Et godt tips er å ha penger i bakhand til uforutsette utgifter og gjerne da 100 000 eller mere.

Det gir nattero selv om du vet at feieren kommer på besøk dagen etter i det gamle huset med teggelpipe.

Jeg kommer nok til å ha en dei i bakhånd, men går jo kraftig ut over oppsparte midler nå, usikker hvordan banken stiller seg til at jeg ikke har 15% av ny bolig som egenkapital, men etter salg av leiligheten har jeg minst 20%, antagelig nærmere 30%.

Hvordan stiller banken seg til slikt egentlig, jeg er jo under kravet av det jeg kan dekke av egenkapital fra lomma, men har jo mer enn nok sikkerhet i boligen vil jeg tro, selv om jeg ikke har ny verdivurdering ettersom jeg ikke er helt ferdig med å pusse opp enda. Om man regner med at jeg får det jeg kjøpte den for(kjøpte for langt under takst og har snart pusset opp alt) har jeg over 450 000 i egenkapital totalt sett. Så lenge man har bolig man skal selge er de vel relativt snille på egenkapitalet?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

I forhold til en leilighet med all inclusive sparer jeg nå over kr. 20.000 pr. år på å bo i enebolig.

Her er det noe helt feil.

Så etter å ha betalt forsikring/offentlige avgifter/tv/internett/strøm/oppvarming/vedlikehold/uforutsette utgifter/+++ så er altså hus (20.000) billigere å bo i enn leilighet? Skulle gjerne sett det regnestykket, om du hadde giddet å vise/linke det ?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke nye 15% egenkapital til huset, hvis du kan bevise at du har egenkapital i leiligheten og skal selge.

Da jeg byttet bolig satte de opp regnestykket slik:  Litt forsiktig verdivurdering fra megler - lån = Ek fra bolig du skal selge. Dette beløpet får du da som ett mellomfinansieringslån inntil leiligheten din er solgt, og pengene blir automatisk brukt til å nedbetale mellomfinansieringslånet.

Lenke til kommentar

75m3 vannforbruk på et år.

Det er ikke spesielt mye om man vanner litt i hagen, vasker bilen, steamer verandaen osv. Det kommer også an på hvor mange som er i husstanden, hvor mange boblebad man har osv.

Ok, Men jeg bor alene, har ikke hage, vanner derfor ikke blomster, vasker ikke bilen eller verandaen. Dursjer annenhver dag.

Likevel har jeg et forbruk på 66m3.

Jeg er overrasket.

Haha, jeg brukte 15 m3 i år. 

10-12 kaldt og 2-3 varmt tror jeg. Bruker så mye jeg vil.

Sikker på at du ikke har lekk do eller noe?

En do som drypper bruker MYE per år.

Lenke til kommentar

Jeg har 250 000 på konto, altså, 12,5% om boligen koster 2 mill, tror du de bryr seg med å kreve verdivurdering osv. før jeg får lån?

Det kan bare banken svare på, men verdivurdering fra megler får du gratis, og det var vel unnagjort på ca 15min.

Lenke til kommentar

Svar til wampster:

Vann/kloakk kr. fastavgift kr. 1350 + forbruk kr. 55 pr. m3/forbruk 50 m3 = kr. 4100 pr. år

Strøm/fyring kr. 10.000

Internett: 3600

Forsikring: kr. 3700

Totalt for min del kr. 25.163 pr. år.

Leilighet:

Husleie som inkluderer fyring, vann, renovasjon kr. 3500 pr mnd x 12 = kr 42.000

Internett: kr 3600.

Strøm kr. 2000

Totalt kr. 47.600

Besparelse ved å bo i enebolig kr. 22.437

Lenke til kommentar

Svar til wampster:

Strøm/fyring kr. 10.000

Leilighet:

Husleie som inkluderer fyring, vann, renovasjon kr. 3500 pr mnd x 12 = kr 42.000

Strøm kr. 2000

Totalt kr. 47.600

Hva med renteutgifter?, det kan jo bli riktig dersom man har fått huset men de fleste trenger lån, jeg har 4000,- (-28%) i månedlige renteutgifter og da har jeg sluppet billig unna.

Lenke til kommentar

Svar til wampster:

Strøm/fyring kr. 10.000

Leilighet:

Strøm kr. 2000

Totalt kr. 47.600

Problemet er vel at du ikke tar med noe som helst til vedlikehold på eneboligen. Leiligheten er fullt ut vedlikeholdt med ditt eksempel.

Det du sitter igjen med, 20 tusen, holder vel knapt til å dekke innvendig slitasje, langt mindre utvendig.

200 tusen på innvendig slitasje over 10 år er IKKE mye, knapt at det dekker oppussing av bad.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...