JaguarXKR Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Hvis du som mange andre er litt nyskjerring på betegnelsene som står på dekkene dine,og egentlig kunne tenke deg å tilegne deg ekstra informasjon. Her er en oversikt over alle utregningsformlene. Vi kan ikke garantere at du "forstår" noe mer av det, men nå kan du hvertfall regne det ut! Endret 14. januar 2005 av JaguarXKR Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 ok, no skal eg legge meg ned med hodet til hogg, men kva er egentleg: radialdekk? Lenke til kommentar
henrik_er Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Nei den som viste det..... Lurt litt på det selv Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. november 2003 Del Skrevet 21. november 2003 Her kan dere lese litt om radialdekk, kontra gammeldagse diagonaldekk: http://www.autoparts.no/produkter/dekk_felg/dekkhistorie.htm Google er kjekt å ha! *grin* Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 23. november 2003 Del Skrevet 23. november 2003 Først etter 2. verdenskrig ble radialdekket tatt i bruk i noen utstrekning, og brødrene Michelin var sentrale i denne utviklingen. Radialdekket var mye bedre enn det tidligere diagonaldekket. Forskjellen mellom diagonal- og radialdekk er at diagonaldekket arbeider i både dekkside og i mønsterbanen, mens et radialdekk kun arbeider i siden. Dette gjør radialdekket langt mer stabilt. Andre fordeler med radialdekket er dekkets levetid, dvs. antall kjørte kilometer, bedre komfort og økt sikkerhet på grunn av mindre sjanse for punktering. Den som forstod kan gjerne forklare på ein lettare måte til meg.. =/ Lenke til kommentar
olds Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hei Leste dekkartikkelen, og kom hit; quote; "MERK: Siden dekkets bredde øker/minker med 0,2” (0,51 cm) for hver gang hjulets bredde øker/minker med 0,5” (1,27 cm), må denne forandringen tilføyes eller trekkes fra hvis montering av nytt hjul/dekk planlegges." quote end Hva er det du prøver å si? At dekket blir bredere om du setter på et bredere hjul? Tror du må presisere dettet litt... Hva er hjul? Og hvorfor må forandringer tilføyes eller trekkes fra? og hvor skal man tilføye eller trekke fra? ehh... Personlig synes jeg det må definers hva man mener med hjul. Hjul er vel ikke automatisk definisjon på felg? Hjul blir vel ofte brukt som en betgnelse på dekk og felg som en samlet enhet? Mvh Terje Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Når det gjelder hastighets merking, hva er forskjellen på Z og Y? Y er begrenset til "bare 300km/h" mens Z kan du kjøre så fort du vil? Så hvorfor står det ikke 300km/h+ på det dekket istede for 240km/h+? Lenke til kommentar
PorscheTurbo Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg vet ikke om det er sant det jeg sier,men jeg tviler heller ikke,det med Z og Y er sikkert anbefalt hastighet, men det høres litt surrete Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Takk for fin artikkel, fylte ut et par hull i min viten Men jeg syns også det kanskje burde stått <felg> i stedet for <hjul> et par steder. Lett å bli litt forvirret. Lenke til kommentar
jossa Skrevet 3. desember 2003 Del Skrevet 3. desember 2003 veldig bra artikkel oppklarte endel ting for meg! Lenke til kommentar
JaguarXKR Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 ok, no skal eg legge meg ned med hodet til hogg, men kva er egentleg:radialdekk? Det finnes to typer dekk; diagonaldekk og radialdekk. Diagonaldekket brukes ikke lenger, men kan kjøpes til eldre biler. En av mange grunner er at radialdekkene har mye bedre kjøreegenskaper ved våt vei og ved stor fart. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Den makshastigheten som er oppført på hvert dekk, er hastigheten dekket er satt til å klare over et visst antall timer (10+- timer) før det rett og slett går i oppløsning pga av varme og slitasje. Disse 10+- timene er en kombinasjon av rettfrem kjøring, svinging og harde oppbremsinger. Jeg fikk anledning til å hardteste et dekk engang og kjørte så hardt bilen klarte rundt på Rudskogen. Etter ca. 20 runder med maksimal juling på dekkene (dvs. mye skrensing og spinning), gikk dekket i oppløsning ved nedbremsing etter rettstrekken!! Banen løsnet rett og slett fra corden og det spruta dekkrester over alt. Dette var venstre framdekk forøvrig. Hastigheten var da ca. 170km/t ved nedbremsing. H-merket Michelin dekk forøvrig. Et Z dekk er laget for å klare hastigheter over 240 km/t i laaang tid og lang over dette også (over 300 km/t uten problemer). Y merkede dekk er så og si ikke å finne lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg