Niram Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Hei, Jeg prøver å få litt oversikt over hva vi behøver av forsikringer, noe som ikke er bare enkelt. Jeg har noe dekning gjennom jobb, men usikker på om det er nok (personforsikringer). Hvilke forsikringer har dere? Er dere samboer, gift, enslig? Barn? Synes dette er litt interessant og ikke minst viktig. Dumt å dobbeltforsikre seg, men samtidig kan det være ille om man ikke har dekning i det hele tatt! Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 (endret) Samboere, ingen barn, eier leilighet. Forsikringer: Bil, innbo og reise. Sistnevnte er mest for å få samlerabatt som følge av 3 forsikringer. Sparte mer penger i året på å kjøpe en ekstra forsikring (denne er rimelig billig) enn å ikke ha den så det var no brainer. Begge to har personforsikring gjennom jobb. Endret 27. desember 2015 av LtdEdFred Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2015 (endret) Jeg har også personforsikring gjennom jobb (SPK), gruppelivsforsikring og uførepensjon. Førstnevnte er vel 9g, får tro det er nok om krisen skulle ramme en gang. Vanskelig å vurdere om man trenger ekstra privat i tillegg til de man har gjennom jobben. Jeg er samboer med ett barn, eier 1/2 tomannsbolig. - Hus, innbo og reise - 2x biler - 2x hunder - 1 hest - 1 barneforsikring - 1 verdigjenstandforsikring - Gruppelivsforsikring/uførepensjon gjennom jobb/statens pensjonskasse Sambo har privat uførepensjon og ingen livsforsikring enda. Det får vi vel ordne etterhvert. Ulykkesforsikring har jeg bare no småtteri gjennom forbundet, er det poeng med ytterligere dekning der? Endret 27. desember 2015 av NiRaM Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Enig i at overforsikring ikke har så mye for seg. Det jeg kanskje kan være tilbøyelig til å synes er fornuftig, er å sørge for at en ender opp med en grei bosituasjon om en skulle bli helt ufør. Ikke nødvendigvis drømmeboligen 100% gjeldfri, men noe en kan se for seg å bo i over lang tid, uten at husleie eller gjeldsbetaling utgjør en alt for stor belastning med sterkt redusert inntekt. Altså ... hvis boligen du har i dag er grei, og en nedbetaling av gjeld på 9G gir såpass lite gjeld igjen at det resterende kan håndteres greit med uførepensjon, ville jeg ikke vært særlig bekymret. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2015 Om man i verste fall blir 100% ufør er man jo garantert 66% av lønn inntil en viss sum, så det i seg selv er jo ikke ille. Jeg kommer vel opp på snaut 70% med dekningen jeg har gjennom jobb. Bør kunne finnes krypinn man har råd til om så skulle skje Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 «Inntil en viss sum» er etter mitt syn nøkkelen her. Om en har en relativt høy inntekt er det verdt å gjøre noe for å kunne bevare en levestandard som er noenlunde akseptabel; er en happy med en bolig til tre millioner skal det ikke så mye til, men bor en i noe til det tredobbelte med høy gjeldsgrad kan saken se litt annerledes ut. Høres ikke ut som om du har spesielt mye du skal bekymre deg over. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 Hus, innebo og reiseforsikring - det man MÅ ha. Pensjon gjennom jobb og der ligger også en uføreforsikring. Når det gjelder andre typer forsikringer som privat pensjonssparing så gjør man det vel bedre på egenhånd enn om man lar forsikringen ta seg av den biten også. Man kan heller spare i egen bolig og velge å betale ned lånet raskere enn om man sparer ved siden av. Man får også bedre oversikt på denne måten, ved å håndtere dette selv. Om man har problemer med å spare eller prioritere en nedbetalingsplan på bolig kan det likevel være aktuelt å la ett forsikringsselksap gjøre dette - men jeg fraråder dette fordi det også binder kapitalen frem til pensjonstilværelsen. Det kan jo hende man får bruk for pengene til å investere i en bolig som vil gi langt høyere avkastning enn pensjonssparingen. Av andre helserelaterte forsikringer så synes jeg de er dyre, kreftforsikring, uflaksforsikring, arbeidsledighetsforsikring, gjeldsforsikring etc. er jo noe man får vurdere utfra den situasjonen man er i. Om man skal ha noe annet enn Hus, innebo og reiseforsikring så ville jeg vurdert uføreforsikring da mange trår feil når man tar valg ved sykdom. Man kutter feks. ned stillingsbrøken sin når man blir eldre fordi man ikke orker - når man i realiteten kan få sykemelding eller ufør - når man finner ut at man har gjrort det på feil måte er det ofte for sent å rettet dette opp slik at både offentlige trygdeordninger og forsikringsutbetalinger innskrenkes fordi man har frivillig har valgt å jobbe halv stilling i årene før. Mange har også en helseforsikring gjennom jobben som gjør at du sniker i behandlingskøen for å bli fortere behandlet. Dette er ofte i arbeidsgivers interesse fordi man kommer raskere tilbake i arbeid. Anonymous poster hash: 07c0d...003 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 Gift, 1 barn og enebolig. Har forsikret:- Hus- Innbo- 2 biler - Verdigjenstand (ringen til kona) - Barneforskring- Uføre/død på kona og meg - Reiseforsikring dekket gjennom jobben til kona, for begge to Føler at dette er minimum av hva man bør ha, men samtidig tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 28. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2015 Gift, 1 barn og enebolig. Har forsikret: - Hus - Innbo - 2 biler - Verdigjenstand (ringen til kona) - Barneforskring - Uføre/død på kona og meg - Reiseforsikring dekket gjennom jobben til kona, for begge to Føler at dette er minimum av hva man bør ha, men samtidig tilstrekkelig. Høres fornuftig ut. Du har ikke ulykkesforsikring? Er så usikker på ol det er nødvendig. Har noe gjennom jobb, men den dekker ikke så mye på fritiden.. Tror jeg må si meg fornøyd med ufør-dekningen jeg har gjennom jobb, selv om den ikke dekker like mye som en privat variant. 70% av oppr. lønn er vel OK. Er jo så drøyt dyrt å tegne privat.. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) Har innboforsikring og bilforsikring (med 12000 kroner i egenandel, fullkasko). Husk at du bare skal forsikre deg for kriser (uførhet er det veldig viktig å ha tanker om). Edit: Uføreforsikring har jeg gjennom jobben. Endret 28. desember 2015 av Wisd0m Lenke til kommentar
Niram Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 Dere som har ufør/livs gjennom jobben, har dere sjekket opp hva dere faktisk har dekket? Har hvertfall sett at det som gis via fagforeninger ofte er veldig mangelfulle med liten dekning. Den jeg har gjennom forbundet er nesten for pynt å regne, men har heldigvis den gunstige livs/uføre gjennom spk i tillegg. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Hus, innebo og reiseforsikring - det man MÅ ha. Pensjon gjennom jobb og der ligger også en uføreforsikring. Når det gjelder andre typer forsikringer som privat pensjonssparing så gjør man det vel bedre på egenhånd enn om man lar forsikringen ta seg av den biten også. Man kan heller spare i egen bolig og velge å betale ned lånet raskere enn om man sparer ved siden av. Man får også bedre oversikt på denne måten, ved å håndtere dette selv. Om man har problemer med å spare eller prioritere en nedbetalingsplan på bolig kan det likevel være aktuelt å la ett forsikringsselksap gjøre dette - men jeg fraråder dette fordi det også binder kapitalen frem til pensjonstilværelsen. Det kan jo hende man får bruk for pengene til å investere i en bolig som vil gi langt høyere avkastning enn pensjonssparingen. Av andre helserelaterte forsikringer så synes jeg de er dyre, kreftforsikring, uflaksforsikring, arbeidsledighetsforsikring, gjeldsforsikring etc. er jo noe man får vurdere utfra den situasjonen man er i. Om man skal ha noe annet enn Hus, innebo og reiseforsikring så ville jeg vurdert uføreforsikring da mange trår feil når man tar valg ved sykdom. Man kutter feks. ned stillingsbrøken sin når man blir eldre fordi man ikke orker - når man i realiteten kan få sykemelding eller ufør - når man finner ut at man har gjrort det på feil måte er det ofte for sent å rettet dette opp slik at både offentlige trygdeordninger og forsikringsutbetalinger innskrenkes fordi man har frivillig har valgt å jobbe halv stilling i årene før. Mange har også en helseforsikring gjennom jobben som gjør at du sniker i behandlingskøen for å bli fortere behandlet. Dette er ofte i arbeidsgivers interesse fordi man kommer raskere tilbake i arbeid. Anonymous poster hash: 07c0d...003 MÅ man ha reiseforsikring? Hva mener du med å spare i bolig? Å betale ned boliglån? Der er avkastningen lik boliglånsrenten. Når man først eier boligen, så får man avkastning på hele boligverdien lik markedsutviklingen i boligmarkedet. Den kan bli positiv eller negativ, men trolig positiv over tid. Men å tro at de neste 25 årene får i nærheten av samme prosentvise utvikling i boligprisene som de forrige 25 årene høres veldig optimisk ut. Jeg tipper 1-2% over inflasjonen over de neste 25 årene. Ettersom man kan belåne boligen sin kraftig, så vil også 2-4% nominell avkastning i året bli bra med penger over 25 år. Men denne avkastningen kommer fra belåningen og egenkapitalen, ikke i det hele tatt fra nedbetaling av lån. Så å si at det åpenbart lønner seg mer å betale ned boliglån enn å spare til pensjon (i aksjeindeksfond), er en dårlig dokumentert påstand. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Ugift. Eier egen leilighet og bil. Forsikringer: Bil, Innbo, reise og verdigjenstandsforsikring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå