Gå til innhold

S-VHS høy spenning?

timtowtdi

Anbefalte innlegg

Funderer litt på om det er riktig at jeg får støt når jeg berører Video Out pluggen (ser ut som en mus/tastatur plugg) som er koplet til TV via Scart - og PC kabinettet... ikke noe i nærheten av 220 VAC støt, men nok til at det er ganske ubehagelig.

Dette forekommer når jeg skal koble TV på Video Out på Ti4600 kortet mitt, og har forsåvidt gjort det med et Radeon AIW og et Ti4200 kort også. TV'en er den samme, så utelukker ikke at den kan være 'synderen'.

Det kan virke som det ligger en del spenning her. Har ennå ikke opplevet at noe har tatt kvelden som en mulig følge av denne spenningen, men undrer om dette fenomenet kan være normalt/riktig?

timtowtdi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får lignende støt fra min nettverkskabel. Ikke noe greit i det hele tatt :-(((

Hehe, men helt alvorli så har vel dette kunn og gjøre med at PC'en er jorda og de andre tingene er ikke. Er i alle fall sabla lenge siden jeg har sett en tv meg en sånn jordingskontakt på...

Lenke til kommentar
Jeg får lignende støt fra min nettverkskabel. Ikke noe greit i det hele tatt :-(((

Hehe, men helt alvorli så har vel dette kunn og gjøre med at PC'en er jorda og de andre tingene er ikke. Er i alle fall sabla lenge siden jeg har sett en tv meg en sånn jordingskontakt på...

Alle TV'er er jordet, men de er jordet gjennom antenneinngangen. Det blir vel kalt noe som "hot chassis" eller no. Dvs. at chassiset er koblet til den ene fasen på strømnettet, og antennekabelen er igjen koblet til chassiset via en kondensator. Men når denne kondensatoren begynner å bli sliten, så får man støt når man tar på antennekontakten og et annen jordet apparat. I teorien kan man få 220V på antenneutgangen, hvis man har feil på strømnettet i tillegg. Skumle saker med andre ord :wow:

Lenke til kommentar

He he

Jeg grilla et skjermkort på den måten, men jeg fikk 48 Volts phantom mating inn på skjermkortet. (Fra en lydmikser som var kobla på samme multikabel.) Det ble et fint lyssdhow ja ..........

Men tilbake til topic, kan godt hende det er det som står skrevet over, men du har kobla til pcen i ei jorda kontakt? Selv sliter jeg med at det ikke finnes jorda kontakter på hybelen jeg bor. Dette resulterer i støt bare jeg tar i kassen og det er ikke bra, i tillegg "vibrerer" de noe.

Lenke til kommentar

Har i likhet med XtraPlay ikke jorda kontakter i etasjen der PC'en står.

Kan skru opp en kontakt for å se om jeg finner en gul/grønn leder der kanskje...

Så jording er å anbefale? Hvordan kan jeg få gjort dette dersom jeg ikke finner noen jording i stikkontakten da? Ledning ut av vinduet/ned trappa synes jeg blir litt for drøyt til at jeg egentlig gidder det.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...