Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tørste ofte

George Washington

Anbefalte innlegg

Jeg spiste en grandiosa sist onsdag og siden har jeg vært tørst, jeg har ikke vært ekstremt tørst, det variere litt mellom det å være litt tørst og ikke så veldig tørst. Jeg har sett dette kan dreie seg om diabetes, men jeg mener selv dette er ganske usannsyinlig.

Det har kanskje ikke hjulpet på tørsten at det er jul og spising av mye salt mat forekommer. Jeg har prøvd å styre unna ting som brus, søtsaker og spist lite av dette. Jeg har begynt å drikke mer vann, en god del som fører til at jeg må på do oftere. Det er alltid hvitt urin som kommer ut om dette spiller en rolle.

En annen ting kan være at jeg blir veldig oppmerksom på dette og er tørst av den grunn, får ofte på en måte slike tanker som om at tunga i munnen min ikke ligger rett og blir veldig oppmerksom på dette og finner ingen ''rett posisjon'' Jeg er gutt hvis dette spiller noe rolle. 

Jeg vet at nesten ingen av dere er helsepersonell, men jeg ønsker svar på hva det kan være, hvis dere vet om noe. Stopper ikke dette over juleferien drar jeg til legen.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man urinerer omlag 2L hver dag, og urinerer ca. hver 3. time. Julematen er ganske salt, og med økt saltmegde i blodet, stimuleres tørstesenteret.

Så er det spørs om det er det at du drikker mye som gjør at du må ofte på do, eller om du drikker mye fordi du går ofte på do - dette er også ganske vesentlig. 

Klar/blank urin er et tegn på at man er godt hydrert; et godt tegn. Om du er usikker, kan du dra til legen. Der har dem urin-sticks, og man får sjekket urinen der og da for å se om det er noen unormaliteter.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet kan du også teste blodsukkeret på et apotek - det er en temmelig udramatisk ting (lite stikk i fingeren, mini-bloddråpe på måleinstrument, svar etter 5 sekunder). Hvis du mot formodning har diabetes vil det antagelig være høyt.  

Det er selvfølgelig greit å vite hva som er "høyt", også. Du får konsentrasjonen av glukose i blodet, som mmol/L. Jeg er helt frisk, men samboer med en diabetiker, så jeg har testet meg selv sporadisk for å se. Jeg pleier å være mellom 4 og 8 - men apparatet går opp til 24, og det er veldig mulig å havne der oppe om du ikke produserer (eller tar) nok insulin. 

Såvidt jeg kan se er "standard"-testen å ikke spise eller drikke (untatt vann) i 8 timer og så måle - f.eks ved å måle på morgenen uten å spise frokost først. Det skal da helst være under 6.1 . Mellom 6.1 - 7 er suspekt, og over 7 et dårlig tegn. (ref http://www.diabetes.co.uk/fasting-plasma-glucose-test.html).

Med de vanlige forbeholdene om at jeg ikke er lege eller medisinsk personell.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet kan du også teste blodsukkeret på et apotek - det er en temmelig udramatisk ting (lite stikk i fingeren, mini-bloddråpe på måleinstrument, svar etter 5 sekunder). Hvis du mot formodning har diabetes vil det antagelig være høyt.

Det er selvfølgelig greit å vite hva som er "høyt", også. Du får konsentrasjonen av glukose i blodet, som mmol/L. Jeg er helt frisk, men samboer med en diabetiker, så jeg har testet meg selv sporadisk for å se. Jeg pleier å være mellom 4 og 8 - men apparatet går opp til 24, og det er veldig mulig å havne der oppe om du ikke produserer (eller tar) nok insulin.

Såvidt jeg kan se er "standard"-testen å ikke spise eller drikke (untatt vann) i 8 timer og så måle - f.eks ved å måle på morgenen uten å spise frokost først. Det skal da helst være under 6.1 . Mellom 6.1 - 7 er suspekt, og over 7 et dårlig tegn. (ref http://www.diabetes.co.uk/fasting-plasma-glucose-test.html).

Med de vanlige forbeholdene om at jeg ikke er lege eller medisinsk personell.

apparatet går til 34 og har man 13 eller over så HAR MAN diabetes ;) har vært diabetiker i 14 år.. Om det er snakk om høyt blodsukker, så vim du nok også merke at spyttet blir betydelig tjukkere, merker det potensielt i benene og føler deg kanskje litt småkvalm og/eller sliten/utmattet. Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar

Vi har to typer liggende her:

Freestyle Lite kan offisielt måle til 500 mg/dl, som er ca 27.7 mmol/L.

Accu-check Mobile går derimot opp til 600 mg/dl, 33.3 mmol/L.

Jeg vil si "rundt 30" er et greit anslag, men 24 (som jeg opprinnelig skrev) var vel lavt. :)

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...