TangoSierra Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Hei!I 2012 bygget jeg en PC, primært for spilling. Denne har tjent meg godt, men jeg har nylig opplevd litt tapt ytelse på nye spill.Slik ser den ut:Hovedkort - ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX Prosessor - INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155Ram - KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB)Strømforsyning - Corsair HX750 - 750 wattSkjermkort - ZOTAC GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDAVil jeg merke vesentlig bedre ytelse ved kun å oppgradere skjermkort og evnt ram? Eller vil det resterende bli en flaskehals? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Du vil nok få vesentlig mer ytelse med ett nytt skjerm kort, bare overclock CPUen (innvester i en god kjøler), og den vil nok fungere i noen år til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984 Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 (endret) Hovedkort, strømforsyning og CPU holder koken en god stund til! Et nytt skjermkort vil gi denne maskinen et skikkelig løft! Hvis du mot formodning ønsker enda mer maskinkraft, så kan du senere oppgradere hovedkort, minne og prosessor (disse tre må du oppgradere sammen, det finnes ikke enkeltoppgraderinger i din situasjon). Jeg anbefaler en SSD til operativsystem, hvis du ikke har det fra før. Det kan også være greit å formattere disken og reinstallere operativsystem når man oppgraderer - den kan være mye rusk i systemet hvis det har stått siden 2012. Endret 27. desember 2015 av Slettet+987132984 Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2015 Takk for svar! :-)Kan dere anbefale et bra skjermkort, som erstatter, til rundt 2-2500 kr? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 (endret) GTX 970 fåes for 3000 på romhjulssalg hos komplett nå. Det er 500 over budsjett, men du vil ha mye mer igjen for det om du investerer i ett 970 fremfor 960. Du må nok opp i 3000 klassen for å få en merkbar oppgradering, kortet du har i dag ligger nesten på høyde med GTX 960, så en slik oppgradering vil være direkte sløs med penger. Om du derimot ønsker AMD så blir nok r9 390 beste alternativet. Mitt råd blir derfor enten GTX 970 eller R9 390, noe lavere vil gi minimal økning i ytelse (tilnærmet null ytelse i spill som krever mer enn 2gb vram) og derfor være sløs med penger. Om du klarer å få ett 780 eller 970 på bruktmarkedet er nå det også en mulighet, men ett nytt 970 kort for 3000 er en meget god deal om man skal regner ytelse/pris. Endret 27. desember 2015 av 93MiChr Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Takk for svar! :-) Kan dere anbefale et bra skjermkort, som erstatter, til rundt 2-2500 kr? Som 93MiChr sier vil ikke skjermkort i 2-2500Kr klassen være en oppgradering for deg. Måtte i så fall vært R9 380X som blir en liten oppgradering. På ingen måte verdt pengene. Men du har jo både HK og PSU til å kjøre SLI. Hvorfor ikke kjøpe et GTX670 til? 900Kr så er du oppe i nesten GTX970 ytelse. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 27. desember 2015 Del Skrevet 27. desember 2015 Godt innspill, men verdt å nevne at 670 SLI fremdeles vil møte på utfordringer i nyere spill som krever mer enn 2gb vRAM. I slike titler vil nok nytt skjermkort være eneste utvei dersom TangoSierra ønsker å spille på høyere innstillinger enn det han gjør i dag Lenke til kommentar
Peder ola normann ås Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 For en tilfeldighet, har helt likt oppsett bortsett fra at jeg kjører 2x 670 og hadde tenkt å lage lik tråd. Regner med å TS kjøpte https://www.komplett.no/product/649116# i 2012 som meg. Men for min del vil det å oppgradere til 16GB ram utgjøre noen stor forskjell? Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) Men for min del vil det å oppgradere til 16GB ram utgjøre noen stor forskjell?GTX 670 er såpass begrenset (her er video memory) en viktig grunn, forskjellen mellom 1 og 2x 670 er at SLi gir høyere fps, men ikke noe mer. En oppgradering til 16 GB vil nok ikke gi deg noe vesentlig forskjell da 670 kortene vil holde deg tilbake i nyere spill. Beste oppgraderingen du kan gjøre er å selge 670 kortene og går for ett nytt skjermkort med mer vRAM. Om økonomi er viktig for deg så vil nok 970 være den rimeligste oppgraderingen du kan gjøre. 16GB vil iværtfall ikke gi noen økt ytelse når det kommer til gaming, da problemet er at 670 vil begrense deg (selv i SLi). Endret 28. desember 2015 av 93MiChr Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 28. desember 2015 Del Skrevet 28. desember 2015 (endret) Hei! I 2012 bygget jeg en PC, primært for spilling. Denne har tjent meg godt, men jeg har nylig opplevd litt tapt ytelse på nye spill. Slik ser den ut: Hovedkort - ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX Prosessor - INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 Ram - KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB) Strømforsyning - Corsair HX750 - 750 watt Skjermkort - ZOTAC GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA Vil jeg merke vesentlig bedre ytelse ved kun å oppgradere skjermkort og evnt ram? Eller vil det resterende bli en flaskehals? Jeg ville holdt på hovedkortet og CPU'en en liten stund til med mindre du spiller mye spill der det kreves CPU-kraft. Strømforsyningen holder i massevis, jeg har akkurat samme selv og den fungerer kjempebra. Utover det ville jeg satt inn en 512GB SSD, kanskje oppgradert til 16GB RAM samt kjøpt et nytt skjermkort. Når det gjelder skjermkort kan anbefale MSI GeForce GTX 970 4GB, den kjører alt av spill jeg har på max uten å svette. Ville kanskje oppgradert skjermen i samme slengen dersom du kun sitter på 1080p. Endret 28. desember 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Hei! I 2012 bygget jeg en PC, primært for spilling. Denne har tjent meg godt, men jeg har nylig opplevd litt tapt ytelse på nye spill. Slik ser den ut: Hovedkort - ASUS P8Z68-V/GEN3 Z68 S-1155 ATX Prosessor - INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 Ram - KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB) Strømforsyning - Corsair HX750 - 750 watt Skjermkort - ZOTAC GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA Vil jeg merke vesentlig bedre ytelse ved kun å oppgradere skjermkort og evnt ram? Eller vil det resterende bli en flaskehals? Jeg ville holdt på hovedkortet og CPU'en en liten stund til med mindre du spiller mye spill der det kreves CPU-kraft. Strømforsyningen holder i massevis, jeg har akkurat samme selv og den fungerer kjempebra. Utover det ville jeg satt inn en 512GB SSD, kanskje oppgradert til 16GB RAM samt kjøpt et nytt skjermkort. Når det gjelder skjermkort kan anbefale MSI GeForce GTX 970 4GB, den kjører alt av spill jeg har på max uten å svette. Ville kanskje oppgradert skjermen i samme slengen dersom du kun sitter på 1080p. Takk for god info.. Skjermer har jeg absolutt ikke greie på.. Kan noen av dere anbefale en bra en? Har for tiden denne: GL2450HM Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 16. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2016 Takk for alle gode tilbakemeldinger her.. Litt usikker på hva jeg skal lande på :-) Får tygge litt på det..Jeg står mellom å oppgradere PC'en eller bare gi opp og kjøpe ps4 som alle andre... Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Eneste nødvendig oppgradering slik jeg ser det er nytt skjermkort. SSD gir kun raske innlastning av programvare, Windows osv, men ingen ytelses forskjell i spill/gaming. Når det gjelder RAM så holder 8GB enn så lenge. Jeg har noen spill som bruker oppmot 9-10GB men det er med max innstillinger på 4k Men vil neppe tro at man trenger stort mer enn 8GB om man holder seg til 1080p gaming. Mitt råd er derfor kjøp ett GTX 970 kort, da kan du spille grafikk på tilsvarende nivå som dagens spill-konsoller bare med betydelig bedre fps Lenke til kommentar
TangoSierra Skrevet 17. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2016 Eneste nødvendig oppgradering slik jeg ser det er nytt skjermkort. SSD gir kun raske innlastning av programvare, Windows osv, men ingen ytelses forskjell i spill/gaming. Når det gjelder RAM så holder 8GB enn så lenge. Jeg har noen spill som bruker oppmot 9-10GB men det er med max innstillinger på 4k Men vil neppe tro at man trenger stort mer enn 8GB om man holder seg til 1080p gaming. Mitt råd er derfor kjøp ett GTX 970 kort, da kan du spille grafikk på tilsvarende nivå som dagens spill-konsoller bare med betydelig bedre fps Takk for rådet. Har produsenten mye å si? Ser at denne er satt ned. Er den et godt alternativ? Er det like greit å Lenke til kommentar
mna Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Nå har ikke jeg prøvd akkorat den kjølern. men mange lignende å liker dem dårlig pga støy. Jeg ville lagt i de 2-300.- kr det koster ekstra for en ordnlig kjøler. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 (endret) Produsenter har ingenting med selve grafikkortet å gjøre, alle har identisk grafikkort levert og produsert av nVidia. Det som skiller produsentene er at de har ulike kjølere. Har ikke vært bort i referanse kjølerne til PNY, men vet at Gainwards referanse kjøler har en tendens til å bråke. Om PNY kjøleren lager mindre støy vet jeg ikke, men ytelsesmessig så tror jeg nok produsent har lite å si, med mindre du har tenkt og overklokke Endret 17. januar 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 17. januar 2016 Del Skrevet 17. januar 2016 Produsenter har ingenting med selve grafikkortet å gjøre, alle har identisk grafikkort levert og produsert av nVidia. Det som skiller produsentene er at de har ulike kjølere. Dette stemmer neppe. Så vidt jeg har forstått så har Nvidia kjøpt selve chip'en fra GloFo eller TSMC som de så selger videre til skjermkort produsenter som Asus, MSI, Gainward osv. Med på kjøpet får de et referanse design. Man ser de forskjellige produsentene har for eksempel forskjellig farge på PCB'en og bruker forskjellige komponenter og VRAM. Det er fordi de har sine egne fabrikker som lager kortene etter Nvidias spesifikasjoner og design. Noen modeller avviker fra dette designet, kanskje i formfaktor, eller for eksempel flere VRM'er for bedre overklokking, og bruk av bedre komponenter enn nødvendig i henhold til referansedesignet. Disse kortene kan ofte ikke bruke referansekjøleren, siden de har en annen layout på PCB. Det stemmer kanskje at Nvidia også er en produsent av skjermkort via en underleverandør som videreselger kort som da andre i dette tilfellet "skjermkortprodusenter" ikke bidrar med annet enn sitt eget klistremerke. Men det er nok langt fra i alle tilfeller.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Takk for god info.. Skjermer har jeg absolutt ikke greie på.. Kan noen av dere anbefale en bra en? Har for tiden denne: GL2450HM Den skjermen der holder nok en stund til, så du må ikke oppgradere nå med en gang. Men for min egen del så synes jeg det ble litt dumt å kjøpe et nytt og flott skjermkort men samtidig sitte på en gammel skjerm som "bare" taklet 1080p. Jeg kjøpte derfor denne skjermen og har ikke angret et sekund. Ja den er dyr, men jeg har aldre hatt en skjerm med bedre bilde. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Jeg kjøpte derfor denne skjermen og har ikke angret et sekund. Ja den er dyr, men jeg har aldre hatt en skjerm med bedre bilde. Hvis jeg skulle vurdert en skjerm i dag og jeg hadde hatt full HD 120 hz panel. Hadde jeg heller vurdert: ASUS PG27AQ 27" LCD MonitorSynd den bare har 1 displayport 60 hz på 4k og hdmi 1.4 24 hz. Hadde den hatt 120 hz panel og 3d støtte skulle jeg kjøpt den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå