Gå til innhold

Hvor kjøper man digital, tapsfri musikk?

olavrb

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver stadig å gi en sjanse til lovlige alternativer for anskaffelse av tapsfri, digital musikk (ikke misforstå, jeg nyter vanligvis musikk gjennom Spotify Premium-medlemskap :). Men ønsker å ha en tapsfri musikksamling også, bla. til bruk ved medieserverløsninger som PLEX og EMBY).

Jeg ender alltid med å tenke det samme:

Problemet i dag:

Skrøpelig utvalg:

Dette er vel mye takket være lokasjonbegrensninger o.l. vil jeg tro.

Potensiell løsning:

1. Søk med google. Finner dog mye shady sider ved å gjøre dette.

2. Bruk VPN. Er dog tungvindt og strengt tatt ikke helt lov.

Latterlige priser:

Digital musikk er mye dyrere i Norge enn i andre land. Mye skatter og ekstraavgifter sikkert.

Dessuten lurer jeg egentlig litt på hvorfor det skal være så stor prisforskjell på lossy og lossless musikk? Dette går åpenbart til drifting av nettbutikken: Båndbredde og lagringsplass koster penger. Men så mye da?

Potensiell løsning:

Billigere gjennom VPN i andre land. Er dog tungvindt og strengt tatt ikke helt lov.

Dårlig nedlastingsalternativer etter kjøp:

Enkelt butikker tilbyr kun nedlasting av en og en WAV-fil. Hastighetene er ofte treige, og det hender nedlastinger blir brutt. Dessuten har man ofte ingen måter å kontrollere at det man laster ned er 100% likt som kilden: Ingen checksums.

Potensiell løsning:

Kopier lenker over til nedlastingsprogram som "Free Download Manager". Tryggere men tungvindt.

Dårlig tag'ing av musikk:

En del selger musikk utagg'et. Album-bilde følger aldri med, og disse er noen ganger vanskelig å oppdrive i høy kvalitet. Spesielt sære artister. Burde ikke vi få minst like mye info på musikken vi kjøper digital som vi får ved kjøp av fysiske CD'er?

Potensiell løsning:

Automatisk tag'ing. Dette blir ofte feil og unøyaktig. Må alltid gå over manuelt i etterkant. Så jeg tag'er all musikken min sjøl.

Nesten bare lossy, spesielt i Norge:

Mye musikk er kun tilgjengelig lossy i Norske nettbutikker, mens utenlands får man samme musikk i lossless.

Potensiell løsning:

VPN

Dårlig til ingen garanti for at musikk faktisk er lossless:

Jeg har ved flere anledninger funnet ut at såkalt "tapsfri" musikk jeg har kjøpt faktisk er "oppkonvertert" lossy musikk. Beatport og Bandcamp er flinke på å ignorere dette. 

Dette fører til at jeg føler meg lurt som kunde:

- For det første lurer de ut penger av meg som jeg ikke ville betalt om jeg viste hva jeg gikk til anskaffelse av. Å konvertere MP3/AAC/Vorbis/Lossy til FLAC er jo bare lossy i en annen drakt. Dessuten ville jeg ALDRI kjøpt digital, lossy musikk, så i de tilfeller jeg betaler full pris for noe som ikke er lossless føler jeg at hele pengesummen var totalt bortkastet.

- For det andre blir jeg nødt til å sjekke all musikken jeg kjøper. Jeg klager hver gang jeg finner avvik, men har til dags dato ikke fått tilbake noen penger, og kun en sjelden gang får jeg svar på epostene mine.

- For det tredje har jeg ikke like gode rettigheter/ rett til penga tilbake når jeg kjøper digital musikk. Spesielt om det er utenlandske butikker.

Potensiell løsning:

Piracy: Der har jeg sett at det som regel legges ved CUE-sheets og rip-logs ut sammen med filene. Mye tryggere. MEN jeg vil holde meg lovlig.

Fant ut i dag at Tidal selger musikk (lydogbilde.no), også i FLAC. Skal gi dette en sjanse, men synes 114kr for et album fra år 2000 er på smerteterskelen for pris på 12 sanger (El Caco - Viva).

Hva ønsker jeg ved kjøp av digital musikk, kontra fysisk CD:

- Billigere enn fysiske CD'er: Prosessen bak salg av digital musikk kontra fysisk CD nødvendigvis være billigere. Hvorfor skal jeg betale mer?

- Pris på musikk bør synke etterhvert som musikken aldres. Slik er det med fysiske CD'er og alt annet man måtte kjøpe. "Fjorårets modell", "Utgått på dato" etc.

- Garanti for at opprinnelsen til musikken er fra en tapsfri kilde: Jeg må være trygg på at det jeg kjøper er ekte vare.

- Bedre tag'ing: Ellers er det mye manuelt arbeid i etterkant av et kjøp. 

- Album-bilde og annet bør følge med: Man bør minst få det samme "ekstrainnholdet" man får når man kjøper en CD vel?

- Enklere, raskere og bedre enn piratvirksomhet. Få has på områdebegrensninger, forskjellige prising, gradvis utrulling o.l.

- Checksums + sikrere og raskere nedlastingsalternativer: Det er i dag ingen som har noen ordninger for å sikre seg mot korrupsjon av data så vidt jeg vet.

- Ingen hørbar DRM-beskyttelse (Digital Rights Management, vannmerke) på digital musikk (link). Musikken er ikke tapsfri om den er blitt modifisert i så måte? 

Noen tilbydere av digital musikk:

- 7digital.com > Bra utvalg, men veldig lite lossless i Norge.

- Bandcamp.com > Nesten bare indie-band, ingen garanti for lossless kilde.

- Beatport.com > Mye utvalg i elektronisk musikk. Ingen garanti for lossless kilde. 

- HDTracks.com > Dårlig utvalg mtp. musikk jeg ønsker å kjøpe

- Tidal.com/store > Ikke prøvd, noe dyrt IMO.

Hva bruker folk til anskaffelse av digital, lossless musikk? Har dere noen lenker eller tips å dele? :)

Evt. andre tanker rundt kjøp av lossless digital musikk?

Endret av o-l-a-v
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste alternativene jeg vet om for digital tapsfri musikk som er uten ødeleggende vannmerking, er torrents og gode gamle cd-rippinga. Hvis du kjøper musikk digitalt, uten å gjøre research, er sjansen stor for at du ender opp med ovennevnte vannmerking på en del av musikken. Jeg holdt på å irritere meg grønn over det vannmerket når jeg lyttet hos WiMP (nå: TIDAL), før jeg visste hva det var. Nå har det blitt torrents på alt som ellers kommer med vannmerking. Jeg vil si Universal har seg selv å takke.

Edit: korreksjoner osv.

Endret av WD
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg har kjøpt noe høykvalitets musikk fra 7digital. De har noe musikk i FLAC, 44.1KHz, 96KHz, 192KHz med 16bit og 24bit

De har mye mer høykvalitets musikk på sin UK nettbutikk enn det er i den norske nettbutikken til 7digital.

Det er en skam at det selges musikk av norske artister i FLAC-format på 7digital UK, mens 7digital Norge kun selger komprimert MP3.

Likevel den samme artisten fikk jeg kjøpt i FLAC hos TIDAL. Hatet nettbutikken til TIDAL, den var vanskeligere å navigere seg i enn 7digital.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har rippet hele CD-samlingen min til .WAV!

Kjøp av resten jeg trenger på lossless har jeg gitt opp, så jeg laster ned alt jeg allerede har betalt for i årenes løp (som nå kastede/uspillelige vinylplater/kassetter og mistede/ødelagte CD'er osv.)  fra torrent-sider i FLAC-format!

Det bugner av høykvalitets FLAC i vanlig CD-kvalitet og 24bit/92khz utgaver på de fleste torrentsider.

Så får det være opp til ens samvittighet å kun laste ned musikk der man har betalt for en fysisk kopi tidligere.

For eksempel hadde jeg komplett Steely Dan-samling på vinyl på 70&80-tallet, men det gikk rett i søpla(!) når jeg kjøpte meg CD-spiller i 1984 (jeg gremmes!)

Men jeg fant en torrent med komplett diskografi i høykvalitets EAC-rippet CD'er og lastet den ned med god samvittighet!  :thumbup:

Man betaler for musikken, og rett til å lytte til den, så lenge man lever når man kjøper en CD/vinylplate/digital fil!

Så har man først kjøpt en kopi (uansett format), og den blir ødelagt, så har man full rett til å laste ned en til! Artisten og plateselskapet fikk betalt første gang.

Lenke til kommentar

Man betaler for musikken, og rett til å lytte til den, så lenge man lever når man kjøper en CD/vinylplate/digital fil!

Så har man først kjøpt en kopi (uansett format), og den blir ødelagt, så har man full rett til å laste ned en til! Artisten og plateselskapet fikk betalt første gang.

Det kan kanskje føles som man har rettighet til å laste det ned, men faktisk så har man ikke det, selv om man tidligere har kjøpt musikken.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å saumfare informasjon etter et sitat på dette. Her er noen kilder:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2

http://delrett.no/nb/artikler/musikk-og-lyd

https://www.nrk.no/kultur/alt-du-trenger-a-vite-om-andsverkloven-1.896445

Tidligere var det ikke ulovlig å laste ned, men ulovlig å likevel dele. Nå er dette innskrenket ganske mye og nedlasting for uansett hvilken grunn er ikke lovt.

Lenke til kommentar

Når kjøper musikk fra Tidal, får man da filene nedlasted som mp3/flac?

Man kan velge mellom MP3 og FLAC på Tidal

http://tidal.com/no/store/album/59741995

Det jeg lurer litt på er om det er ekte tapsfri og ikke konvertert fra MP3 til FLAC.

Så jeg må ikke lytte på låtene gjennom Tidal etter at jeg har betalt for låtene? Tenker på om låtene er låst til kun Tidal eller noe.

Lenke til kommentar

Når kjøper musikk fra Tidal, får man da filene nedlasted som mp3/flac?

Man kan velge mellom MP3 og FLAC på Tidal

http://tidal.com/no/store/album/59741995

Det jeg lurer litt på er om det er ekte tapsfri og ikke konvertert fra MP3 til FLAC.

Så jeg må ikke lytte på låtene gjennom Tidal etter at jeg har betalt for låtene? Tenker på om låtene er låst til kun Tidal eller noe.

De er ikke låst. Det er ikke noe DRM på musikken. Du kan laste ned musikken du kjøper og høre det hvor som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid til å saumfare informasjon etter et sitat på dette. Her er noen kilder:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-12-2

http://delrett.no/nb/artikler/musikk-og-lyd

https://www.nrk.no/kultur/alt-du-trenger-a-vite-om-andsverkloven-1.896445

Tidligere var det ikke ulovlig å laste ned, men ulovlig å likevel dele. Nå er dette innskrenket ganske mye og nedlasting for uansett hvilken grunn er ikke lovt.

"Med lov skal landet byggjast, og ikkje med ulov øydast"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...