Skatteflyktning Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Så i tenkt situasjon, hvis du skulle gå på isen under de forhold du selv nevner, og politiet bortviser deg fra isen, hva gjør du da? Påpeker vennlig at isen er utrygg, og ber dem fjerne seg fra isen "min" ettersom de utsetter meg for fare ved å komme så nært. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Påpeker vennlig at isen er utrygg, og ber dem fjerne seg fra isen "min" ettersom de utsetter meg for fare ved å komme så nært. Tror ikke politiet vil akseptere det. Og man kan havne i arresten for ikke å etterkomme politiets pålegg Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) Påpeker vennlig at isen er utrygg, og ber dem fjerne seg fra isen "min" ettersom de utsetter meg for fare ved å komme så nært.Tror ikke politiet vil akseptere det. Og man kan havne i arresten for ikke å etterkomme politiets pålegg Ser ikke ut som om de vil ha belegg for noe slikt i paragraf 7 Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-04-53/KAPITTEL_2#%C2%A77 Endret 6. januar 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Påpeker vennlig at isen er utrygg, og ber dem fjerne seg fra isen "min" ettersom de utsetter meg for fare ved å komme så nært.Tror ikke politiet vil akseptere det. Og man kan havne i arresten for ikke å etterkomme politiets pålegg Ser ikke ut som om de vil ha belegg for noe slikt i paragraf 7 Unnlater noen å etterkomme pålegg gitt i medhold av første ledd, kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-04-53/KAPITTEL_2#§7 Hvis du leter videre finner du § 30 om straff: § 30.Straff § 30.Straff Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt 1 unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5 ... 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Hvis du leter videre finner du § 30 om straff: § 30.Straff § 30.Straff Med bøter eller med fengsel i inntil 3 måneder straffes den som forsettlig eller uaktsomt 1 unnlater å etterkomme politiets pålegg, tegn eller signaler, jf. § 5 ... Oops, kom ikke så langt beklager. Så da har vi altså den pussige situasjonen at man kan fengsles i 3 måneder for å utsette seg selv for fare ved å gå på en is man anser som trygg (men politiet er uenig), mens om man aktivt forsøker å ta livet av seg selv blir man ikke straffet? [Tenker da på situasjoner der man mislykkes med forsøket, ettersom de som lykkes er vanskelig å straffe] Det er noe galt her. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 (endret) For å sitere meg selv: "Jeg tror politiet bedømmer situasjonen ut fra "10 cm er minste tykkelse for trygg is". Er man på Østlandet, i disse dager, ligger det stålis på vannet. 3 cm bærer en voksen mann, og sunn fornuft sier derfor at isen bør minst være 4.5 cm tykk." Så i tenkt situasjon, hvis du skulle gå på isen under de forhold du selv nevner, og politiet bortviser deg fra isen, hva gjør du da? For å være eksakt, under forutsetning at: - jeg vet hvor tykk isen er. - jeg anser den trygg der jeg vil ferdes. - jeg nektes å gå på isen av politiet. Da gjør jeg som herr Brun foreslår i #5 . Endret 6. januar 2016 av Thonord Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 9. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2016 Det er vel på tide å legge denne tråden død, men jeg har en sluttkommentar: Så på tv i dag at en annen sa at is må være 15 cm tykk. Samfunnet og autoritetspersoner er sannelig heldig. De kan si hva de vil og andre må gjøre som de sier - uansett om de tar feil. Jeg kjøpte i sin tid dieselbil, selv om den var dyrere. Samfunnet sa at den var bedre. Nå er den verre. Nå sier samfunnet at bensin er mindre ille, og derfor er det mulig at jeg må lide litt i Oslo kanskje annen hver dag eller noe sånt.. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. januar 2016 Del Skrevet 9. januar 2016 15cm is av god kvalitet kjører jeg bil på uten å være særlig bekymret.. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 15cm is av god kvalitet kjører jeg bil på uten å være særlig bekymret.. Ja, er det ny stålis er 5cm godt nok til å gå, 15-20 er bilnivå på slik is. AtW Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Type aktivitet på isen er vell også av betydning? Står folk med sko så er belastninga fordelt langt betre enn dersom dei går på skøyter. Men kanskje forskjellen ikkje er så stor at den utgjer ein nevneverdig forskjell i praksis? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2016 (endret) Type aktivitet på isen er vell også av betydning? Står folk med sko så er belastninga fordelt langt betre enn dersom dei går på skøyter. Men kanskje forskjellen ikkje er så stor at den utgjer ein nevneverdig forskjell i praksis? Absolutt. Is er forbausende sterk mot horisontal trykk, men vertikal punktbelastning kan være farlig. Jeg skrev tidligere at jeg anser 4.5 cm stålis som sikker, men hopper du opp i luften og lander med samla ben - går du sannsynligvis gjennom. Endret 10. januar 2016 av Thonord Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Type aktivitet på isen er vell også av betydning? Står folk med sko så er belastninga fordelt langt betre enn dersom dei går på skøyter. Men kanskje forskjellen ikkje er så stor at den utgjer ein nevneverdig forskjell i praksis? Absolutt. Is er forbausende sterk mot horisontal trykk, men vertikal punktbelastning kan være farlig. Jeg skrev tidligere at jeg anser 4.5 cm stålis som sikker, men hopper du opp i luften og lander med samla ben - går du sannsynligvis gjennom. Hva mener du med "horisontalt trykk" her? Alle relevante aktiviteter på is gir krefter vertikalt på isflaten, at det tåler horisontalt trykk virker lite relevant? AtW Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Er ganske sikker på at han meiner at trykkflata er horisontalt fordelt utover eit større området, i motsettning til ein skjøyteløpar (eller dame på høghelte sko) som legger heile kroppsvekta opppå berre nokre få kvadratcentimeter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. januar 2016 Del Skrevet 10. januar 2016 Er ganske sikker på at han meiner at trykkflata er horisontalt fordelt utover eit større området, i motsettning til ein skjøyteløpar (eller dame på høghelte sko) som legger heile kroppsvekta opppå berre nokre få kvadratcentimeter. Ok, det er riktig, men isåfall kan jeg bare til informasjon nevne at det ikke er riktig formulert, trykk innholder allerede en arealkomponent, har man høyhelte sko så øker trykket med en gitt masse uansett, og dette trykket er vertikalt på isen. AtW Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 (endret) Type aktivitet på isen er vell også av betydning? Står folk med sko så er belastninga fordelt langt betre enn dersom dei går på skøyter. Men kanskje forskjellen ikkje er så stor at den utgjer ein nevneverdig forskjell i praksis? Absolutt. Is er forbausende sterk mot horisontal trykk, men vertikal punktbelastning kan være farlig. Jeg skrev tidligere at jeg anser 4.5 cm stålis som sikker, men hopper du opp i luften og lander med samla ben - går du sannsynligvis gjennom. Hva mener du med "horisontalt trykk" her? Alle relevante aktiviteter på is gir krefter vertikalt på isflaten, at det tåler horisontalt trykk virker lite relevant? AtW Sorry, det var lite gjennomtenkt. På is, ved isbevegelse mot land, strøm - pålandsvind, er det tryggest å gå mot bratte (høy vinkel) svaberg enn mot lav vinkel. Lav vinkel kan skape en vertikal kraft som kan føre til brudd når din vekt kommer i tillegg. Veldig teoretisk og egentlig ikke nyttig å vite. Neppe noe en opplever på Bogstadvannet, men Hudson Bay derimot... EDIT: Yepp, dårlig formulert også, og denne er sannelig ikke bedre heller. Endret 13. januar 2016 av Thonord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå