Gå til innhold

Politiets nye våpen "narkOmeteret" -fare for rettssikkerheten?

Mr.M

Anbefalte innlegg

"Politiets nye verktøy har fått en pangstart"

http://www.nettavisen.no/nyheter/politiets-nye-verkty-har-fatt-en-pangstart/3423174219.html

Dette apparatet avslører narkotikabruk og er visst så følsomt at det "avslører" hasjrøyking som er foregått for ei uke siden eller mer, ifølge leserkommentarene.

Nå vet jeg veldig lite om hasj generelt, men kan de ikke fort bli et plagsomt problem hvis folk blir "degradert til fotgjenger" etter å bli "tatt i kontroll" men i praksis ikke er ruset? Eller anser politi en person som røyket en joint forrige uke, som fortsatt påvirket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres greit ut spør du meg. Å føre kjøretøy er ikke en menneskerett og narkotika er ulovlig.

Ingen er vel uenig i at rusede personer ikke har noe bak rattet å gjøre. Problemstillingen jeg prøver å lufte, er hvorvidt alle som haffes tak i, virkelig er ruset i medisinsk forstand? Eller kan dette verktøyet i verste fall misbrukes til klappjakt på individer/grupper man "ikke liker" osv.

Selv om man evt. får igjen beslaglagt førerkort etter oppfølgende blodprøve(?), så må det jo være irriterende nok, å være uten i mellomtiden.

Men om det er et issue, aner jeg ikke. Bare merket meg diskusjonen i kommentarfeltet.

Lenke til kommentar

Høres greit ut spør du meg. Å føre kjøretøy er ikke en menneskerett og narkotika er ulovlig.

Ingen er vel uenig i at rusede personer ikke har noe bak rattet å gjøre. Problemstillingen jeg prøver å lufte, er hvorvidt alle som haffes tak i, virkelig er ruset i medisinsk forstand? Eller kan dette verktøyet i verste fall misbrukes til klappjakt på individer/grupper man "ikke liker" osv.

Selv om man evt. får igjen beslaglagt førerkort etter oppfølgende blodprøve(?), så må det jo være irriterende nok, å være uten i mellomtiden.

Men om det er et issue, aner jeg ikke. Bare merket meg diskusjonen i kommentarfeltet.

Altså, når en får utslag på spyttesten så blir du nok hanket med for blodprøve / videre prøver. Så lenge det er en feilprosent på disse verktoyene så er vel beslaget kun midlertidig i påvente etterforskning og dom. Dette kan de også gjøre hvis det er mistanke, trenger ikke dette verktøyet for å inndra førerkortet, men alt kan klages på. De som syter i kommentarfeltet i lenken din er åpenbare sympatisører som sannsynligvis føler seg truffet og truet av at det er enklere å sjekke bruk.

Endret av Sampson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig. Narkotika er en uting som stimulerer til kriminell aktivitet.

Fordi narkotika er ulovlig. Legaliser narkotika, og det problemet er borte.

Man kan også unngå å bruke det, og hvertfall i sammenheng med bilkjøring. Det løser enda fler problemer.

Kan ikke akkurat påstå at det er lite samfunnsproblemer med feks. alkohol bare fordi det er et lovlig rusmiddel.

Endret av Vice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge disse linkene/historiene, er det åpenbar forskjellsbehandling alkohol vs. hasj

f.eks. denne karen som ble tatt for cannabis-røyking (ikke tatt for å ha kjørt bil ruset)

En av dem som har mistet lappen, er en mann i 30-årene som ble tatt for cannabis-røyking i fjor høst.

- Jeg var dum nok til å innrømme at jeg røykte av og til i helgene, i stedet for å drikke alkohol. Jeg har ikke røykt dagen før jeg skulle kjøre bil eller på jobb. Likevel ble jeg fratatt førerkortet, sier småbarnsfaren.

Han mener vedtaket er helt urimelig.

- Å miste lappen er mye verre enn forelegget. Jeg ser på dette som ren straff. Når det går et halvt år fra politiet står på døren til vedtaket blir fattet, dreier det seg ikke om trafikksikkerhet, men straff. I tillegg måtte vi i møte med barnevernet, og de kom på hjemmebesøk, sier mannen, som sier han har sluttet å røyke.

Han må nå dokumentere rusfrihet i ett år før han kan håpe på å få tilbake lappen. De ukentlige turene til fastlegen må han ta med bussen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

arrg, alt jeg skrev forsvant i innlegget over, men essensen var at politiet ikke tar førerkort fra folk som f.eks. går på byn å drikker alkohol noen ganger i måneden, når de faktisk ikke har sittet bak rattet. Dvs. de bruker ikke begrepet "ikke edruelig type" slik de åpenbart gjør med de som røyker hasj.

Lenke til kommentar

Helt enig. Narkotika er en uting som stimulerer til kriminell aktivitet.

Fordi narkotika er ulovlig. Legaliser narkotika, og det problemet er borte.

Man kan også unngå å bruke det, og hvertfall i sammenheng med bilkjøring. Det løser enda fler problemer.

Kan ikke akkurat påstå at det er lite samfunnsproblemer med feks. alkohol bare fordi det er et lovlig rusmiddel.

Det er samfunnsproblemer (eller jeg vil heller si personlige problemer) med alkohol, selv om det er lovlig. Det samme vil være tilfelle med narkotika, om det ble lovlig. Bruk/misbruk-problematikken. 

Men legal narkotika vil ikke lenger automatisk føre brukeren inn i kriminelle miljøer. Både må nå et slikt miljø kontaktes for kjøp, og de avsindige prisene gjør at bruk vanskelig kan finansieres på annen måte enn ved kriminalitet (og kvinners prostitusjon).

Lenke til kommentar

å miste førerkortet er noe politiet kan true med for det meste de ikke liker. Var vel en fyr i Flekkefjord som mistet lappen for å ha spilt høy musikk hjemme i helgene. 

Norge er blitt en politistat, i motsetning til en rettsstat. Politiet bedriver det de kaller forebyggende arbeid, som går ut på å ta dem som de ikke liker. Når de ikke kan få dømt dem, misbruker politiet sin makt og gjør livet surest mulig for dem.

I artikkelen referert til over tok politiet førerkortet fra en som i avhør var så dum å innrømme å ha brukt hasj noen ganger. Hadde han tidd stille, måtte de ha ventet til han var tatt for bruk to ganger til, før de kunne inndra lappen.

Når skal folk lære? Politiet vil deg intet godt - fortell dem aldri annet enn navn, adresse osv. Du er ikke pliktig til å svare på noe annet, og det er meget risikabelt å innlate seg med spesialister i forhørsteknikk. Du er nesten garantert å tape.

• Liker 1
Lenke til kommentar

å miste førerkortet er noe politiet kan true med for det meste de ikke liker. 

Var vel en fyr i Flekkefjord som mistet lappen for å ha spilt høy musikk hjemme i helgene. 

Tenker nok at grunnen her var fordi dette var en type som slet med dømmekraft og alkohol flere ganger, og som politiet vurderte som en risiko. Hvis en skal drive å vri og vende på alle sakene blir det vanskelig. Politiet sitter ikke her inne og forklarer saker. Hvis de fikk medhold for å ta lappen har jeg lit til at det var begrunnet.

Lenke til kommentar

Hvis de fikk medhold for å ta lappen har jeg lit til at det var begrunnet.

De trenger ingen rettslig godkjenning for å inndra førerkortet, -det er et rent administrativt vedtak fattet av politiet selv.

Har forøvrig googlet frem historien. Vedkommende (som også betalte 8000 i bot og fikk stereo inndratt) bestemte seg i ettertid for å anke selve førerkort-beslaget til Tingretten. Der tapte han og politi fikk medhold. Deretter anket han ti Lagmannsretten, så gav han medhold, og politi ble dømt til å betale 130.000 i saksomkostninger.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/dalane/Festglad-far-likevel-beholde-lappen-1994740.html

Lenke til kommentar

Det er ikke bare hasjbrukere som mister førerkort. Også diabetikere med plettfri følingshistorie mister lappen hvis de går på medisiner fra nyttår.

Hvis man skal bli straffet med å miste lappen, så burde ugjerningen ha noe med trafikkreglene å gjøre. Du mister ikke muligheten til å ha hund hvis du kapper ned treet til naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...