Gå til innhold

Desktop-PC til mutter'n

Anbefalte innlegg

Hoi!

Mitt utkast

Har fått i oppdarag å sette sammen ny PC til min mor for å erstatte den gamle sliteren av en laptop de har stående. Da den mangler krefter både på prosessor, minne og mest av alt HDD.De ønsker selvsagt å ha det så billig som mulig.

Tanken er å bygge en komplett pakke som kan vare 4-5 år uten at man trenger gjøre store endringer. Den blir ikke brukt til spill bare helt vanlig kontorarbeid, bilder og musikkoverføring til/fra Apple produkter.

Jeg har en 22" 1600x1080 skjerm de kan få, så der er det penger spart.

Krav til builden:

Pris: ~5000,-

-Lite og pent kabinett

-Stille

-SSD minimum 250GB

-Enkelt, billig mus/tastatur, helst kablet og ikke støyende

-Et sett helt enkle høyttalere.

-Windows 10

Om det blir mulig å presse ned prisen kunne det være greit med en Office pakke også.

Mindre viktige ting:

-Intern HDD for automatisk backup av SSD

-WiFi (PC-en blir stående 30cm fra ruter og blir neppe flyttet)

-DVD/BluRay (Lav-pri. Blir brukt en gang i skuddåret)

Spørsmål:

Burde jeg ha dedikert Skjermkort?

Er det bedre å gå for en billigere 2-kjerners i3 skylake?

Er det andre ting i mitt utkast som bare er merkelige valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det blir nok Libreoffice, men dersom prisen blir riktig kan det hende de kjøper basic 365-pakke.

Det skal være en stillegående Mini-build. ATX blir for stort og fælt å ha i stuen. Jeg kikket på pakken til komplett, men var ikke helt fornøyd med tilgjengelige komponentvalg, spesielt mus/tastatur og kabinett.

Lenke til kommentar

Du har for kraftig og dyr prosessor ift til behov/bruk. Ville maks valgt billigste i3, eventuelt en enda billigere pentium. Der kan du spare opp til en tusenlapp faktisk. Egentlig så er en pentium fullt tilstrekkelig til vanlig office, lett bilderedigering osv. Har selv bygd et par maskiner med pentium prosessor til familie, og de fungerer utmerket til vanlig nettsurfing f.eks, så kan anbefale det når du er på trangt budsjett.

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Spør hvor mye hun er villig til å betale for pent utseende og lavt støynivå. Det er egentlig det største hinderet fra å gi henne en eldre PC (din eller fra bruktmarkedet). Win-lisensen kan du mest sannsynlig også spare enten på å få den med på kjøpet av en brukt PC eller ved å velge et eller annet Linux-basert OS (hvis hun ikke er veldig avhengig av uerstattelig Win-only programvare)

Lenke til kommentar

Spør hvor mye hun er villig til å betale for pent utseende og lavt støynivå. Det er egentlig det største hinderet fra å gi henne en eldre PC (din eller fra bruktmarkedet). Win-lisensen kan du mest sannsynlig også spare enten på å få den med på kjøpet av en brukt PC eller ved å velge et eller annet Linux-basert OS (hvis hun ikke er veldig avhengig av uerstattelig Win-only programvare)

Nåja, du vet at ved bytte av hk så med oem så nye lisens på win.

Linux er bra, men de fleste vil ha win og da må du kjøpe nye lisens, men du kan slippe, men da koster det flesk :)

Ts skriver at de vil helst ha det gratis :hmm:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...