Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tolking av PCn`s Speed.


merterje

Anbefalte innlegg

 

Jeg er på et annet nett nå enn hjemme, og oppdager at speed her er bedre/annerledes. Jeg ser at Ping her er 1 ms, mens hjemme er den over 40 ms. Dessuten er Download Speed på 45, mens hjemme er den på ca 20. Upload Speed er også noe høyere. Nedenfor er speeden her (ikke hjemmenettet). Det jeg vil frem til er tolkingen av denne forskjellen ? Jeg oppdager at selve surfingen på nettet her er noe raskere/bedre enn hjemme.

 

http://www.speedtest.net/my-result/4945366456

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja kanskje. Er det sånn at den er raskere ved lav Ping, vet ikke helt hva ms står for ?

 

Du kan se for deg at ms er som ekko, hvis du roper inn i en hule, er ms tiden det tar for å få svar. Kanskje en dårlig metafor, men ja, det er tiden det tar for å få svar fra gitt server.

Lenke til kommentar

Ja kanskje. Er det sånn at den er raskere ved lav Ping, vet ikke helt hva ms står for ?

 

En fin måte å si det på er at når man skal gå inn på en nettside så må man si "heisann, jeg vil ha X" til serveren og jo lavere ms man har jo kortere til tar det før serveren sier "heisann ja, her har du X". Ms har ingenting med hastigheten på nettsider å gjøre, men all reklame og diverse ting krever sitt eget "heisann" så hvis man har lav ms så vil man få mulighet til å laste tingene raskere og da virker det som om nettet er raskere.

 

Man kan ha 50/50 på to linjer, men hvis den ene har 1000ms ping og den andre har 2ms ping så vil den med lavest ms føles raskere selv om den ikke er det i praksis.

 

I FPS spill så er det viktig med lav ms siden høy ms fører til at ting har skjedd i spillet før du får vite det og alt du gjør vil gå "saktere" enn hos de som har lav ms. Hvis du skyter en kule og det tar 100ms før beskjeden blir sendt til serveren og den du skyter på flytter seg så vil kula treffe det punktet du skjøt på før personen flytta seg siden infoen om hvor kulen skulle treffe ble forsinket. Det er nok til at motstanderen kan flytte seg så mye at man bommer.

 

Høy ms er også grunnen til lag da serveren sender ut info, men du får infoen på etterskudd og spillet "kompanserer" for forsinkelsen med X antall bilder (frames) som blir tatt vekk.

 

Det er veldig enkelt forklart og muligens ikke helt teknisk riktig, men i praksis så er det mer eller mindre det som skjer :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...