Gå til innhold

Hvor bra er egentlig Multicoms barebone-laptops?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en liten (max 14") gaming-bærbar, og en svært aktuell kandidat er Multicom P640R. Men hvor bra er disse egentlig? Jeg tenker ikke på komponenter som GPU, CPU, etc - der har jeg god oversikt - men hvordan er det med slike ting som byggekvalitet, kjøling, viftestøy, forekomst av feil, og så videre.

Clevo barebones, som disse er basert på, får visst brukbare karakterer på utenlandske fora mht kjøling, men er det gjengs oppfatning også her på Diskusjon?

Hvordan er det med kontrollere og andre ting som trenger drivere? Er dette en smal sak å finne gode drivere til, eller er det noe som oppdateres sjelden og blir et problem?

Andre nyttige erfaringer med Clevo-baserte gaming-bærbare, eller Multicom generelt?

(For ordens skyld, en annen kandidat er MSI GS40, men denne er dårligere speccet til en høyere pris - men veier bare 1,6 kg.)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale at du sjekker ut testene av Clevo-baserte laptops hos f.eks. www.notebookcheck.net. De fleste av Schenker XMG-maskinene (og også andre "brands", som f.eks Nexoc og Eurocom) er akkurat samme maskiner som de du får hos Multicom, bare med litt andre modellnavn. En annen nettside som relativt ofte tester Clevo-baserte maskiner er www.anandtech.com.

Jeg har selv en P651R (Clevo P651RE-6), og den er jo temmelig lik P640R bortsett fra størrelsen. Dette er min andre Clevo-maskin kjøpt hos Multicom, og for min egen del kan jeg si at hverken Clevo eller Multicom står noe tilbake for konkurrerende merker/forhandlere - snarere tvert imot.

Når det gjelder P640R, så ligger det vel an til at dette blir den første gaming-laptopen i denne størrelsen og med såpass kraftig innmat som ikke kommer til å slite med utilstrekkelig kjøling, throttling osv. Noe som naturlige konkurrenter som Gigabyte og Razer sliter med.

Drivere finner du hos Multicom's support-sider, eller Clevo direkte, eller fra andre forhandlere (som f.eks Sager i USA).

Et lite tips når du skal installere drivere på denne: Last ned driverne til Atheros Killer-kortet direkte fra produsenten først - den "medfølgende" driveren har skapt problemer hos noen - og det gjorde den hos meg også.

Det beste stedet å sjekke ut når det gjelder brukererfaringer m.m fra andre Clevo-eiere er vel Sager/Clevo-delen av forumet til www.notebookreview.com. Der finner du tråder som omhandler det meste når det gjelder Clevo, driver- og BIOS-modifikasjoner, tester osv.

Å kjøpe en Clevo fra Multicom er ikke skummelt i det hele tatt :wee:

Clevo har bare en litt avvikende forretningsmodell enn de fleste av sine konkurrenter, i og med at de overlater til de enkelte forhandlerne å sette in noe av hardware'n, fra Intel, Nvidia m.fl, og lar dem få lov til å "brande" den ferdige maskinen med sitt eget merkenavn. Det finnes jo knapt en Clevo med en Clevo-badge på.

MSI driver jo litt med dette de også, og noen maskiner basert på MSI barebones finner du jo også hos Multicom. Dette kan de gjøre fordi både Clevo og MSI tilhører den lille håndfullen av "riktige" laptopfabrikker. Flere av de mest kjente merkenavnene bruker jo en av disse forholdsvis få fabrikkene når de skal produsere sine varer.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vurderer veldig sterkt å kjøpe den Multicom-laptopen som du har thomit (P615R), men jeg har hørt at G-sync ikke fungerer sammen med optimus (altså at den hele tiden bruker nVidia-kortet i stedet for å deaktivere det og spare strøm når det ikke trengs).

Hvordan er batterilevetiden? Så på en test av fjorårets modell at den lå rundt 4 timer (noe jeg vil være fornøyd med), men så har jeg hørt andre steder at G-sync gir elendig batteritid på grunn av det overnevnte.

Til slutt lurer jeg på: er det slik at bare fordi den støtter G-sync, så er det på hele tiden, eller er det noe man må installere og aktivere i software?

Lenke til kommentar

G-Sync fungerer ikke sammen med Optimus, det er riktig. Du må velge (i BIOS, eller i Clevo Control Center app'en), om du vil kjøre med automatisk veksling mellom Intel integrert grafikkort og Nvidia-kortet (MSHybrid mode) - du får da Optimus, men ikke G-Sync -- eller du vil kjøre fast på Nvidia-kortet (Discreet mode), du får da G-Sync, men ikke Optimus. Uansett hva du velger, og enten du gjør det i BIOS eller i app'en, så må det en omstart til.

Batteritiden har jeg ennå ikke prøvd ut, jeg har hatt maskinen konstant plugget i strømnettet bortsett fra et par korte avbrekk. Du skjønner kansje at dette ikke er noe avgjørende punkt for meg. Jeg har forstått at du kan fint gjøre vanlige ting på laptopen i omtrent 3-5 timer på batteri så lenge du er i såkalt MSHybrid Mode, altså med veksling mellom grafikkortene og med Optimus, og avhengig av hva slags bruk og de strømsparingsinnstillingene du bruker. Hvis man spiller blir det selvfølgelig mye kortere, og også hvis man er i såkalt Discreet modus, altså med Nvidia-kortet koblet inn konstant. Det er såpass enkelt å koble om mellom disse modusene at jeg ikke ser det som noe problem. Men det er nødvendig med en omstart av maskinen hver gang du skifter, som sagt. G-Sync i seg selv har vel svært lite å bety for strømforbruket, men det er det at G-Sync fungerer bare når Nvidia-kortet er i bruk som er avgjørende. Det er egentlig så enkelt at når man er hjemme (og påkoblet strømnettet) så kjører man i Discreet modus; når man har med seg maskinen på tur og ser for seg at man vil bruke maskinen på batteri i timesvis, så skifter man til MSHybrid modus.

G-Sync aktiveres/de-aktiviseres i Nvidia-kontrollvinduet, så du ikke bruke det. Du kan også velge om du vil ha G-Sync bare når spillene er i helskjerm (full screen), eller om du også vil ha G-Sync når du spiller i et vindu (Windowed).

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for svar! :)

Godt å høre at man kan velge å ha den i hybrid-modus - da får man jo faktisk det beste fra begge verdener... :D

Hvis det ikke er for mye stress, gidder du å teste litt hvor lenge den lever med Discreet aktivert? Gjerne både typisk skrivebordsbruk og spilling.

Det er naturligvis mest normalt å bruke hybrid til vanlig, og Discreet når man skal ha en skikkelig spille-session med laderen i, men det hadde vært kjekt å vite hvor mye batteritid man ofrer ved å la det være aktivert likevel.

Lenke til kommentar

Det blir i så fall ikke en av de første dagene. Har ikke tid. I mellomtiden, her er Notebookcheck's test av P651RE6. Står vel noe om batteritid der også. Eneste forskjellen på denne maskinen og min, er skjermen som kommer fra en annen produsent, og SSD'en som er et annet produkt enn den jeg har.

Lenke til kommentar

Det er greit, har egentlig fått høre nok til å vite at jeg sannsynligvis vil gå for en sånn laptop. :)

Bare en liten ting - hvor lett er det å oppgradere eller bytte komponenter? F.eks. har jeg en SSD på 512GB som jeg gjerne kan fortsette å bruke, og så tenker jeg på å kjøpe en rimelig modell og oppgradere den med mer RAM osv i stedet for å betale mye mer...

Så i testen du linket at den har plass til to m.2 og to 2.5" SATA - det høres veldig mye ut til en 15" laptop, er det ikke noe "enten eller" her?

Lenke til kommentar

Det er plass til to 2,5" Sata disker, men bare dersom begge to er av typen som er 7mm tykk. Er en eller begge diskene av 9,5 mm typen, blir det ikke plass til begge. Man skal huske at denne laptop'en er svært tynn i forhold til den kraftige innmaten. For å få plass til både snurredisken og min 2,5" SSD, måtte jeg "strippe" SSD'en, dvs. fjerne selve kassen den sitter i. Da fikk jeg plass til begge. Intet problem egentlig, SSD'en sitter godt fast kun med et par tynne pappbiter og litt tape. Jeg kjøpte versjonen uten medfølgende SSD, nettopp fordi jeg har SSD fra før. Hvis du vil ha framgangsmåten for dette, går du til youtube og leter opp htwingnut - han har en video der han viser hvordan det gjøres i en lignende Clevo-maskin. Jeg skal prøve å finne lenken senere. Men obs - det kan være at du klusser med SSD-garantien ved å gjøre dette. Selv om du tar vare på kassen og skruene, kan det være at de kan se at kassen har vært åpnet ....

Det er plass til to m.2 enheter, men bare en av dem har det nyeste PCIe NVM-grensesnittet. Det betyr intet RAID oppsett med to NVM-enheter, men det går fint med to med "vanlig" PCIe.

Edit: lenken til youtube-videoen.

Som alltid er det forholdsvis lett å komme til de forskjellige enhetene inni en Clevo maskin, men bunnplaten er skrudd sammen med mange små skruer. Og i motsetning til de fleste andre Clevo-maskiner, er det ikke umiddelbart mulig å bytte/oppgradere CPU/GPU i disse tynne modellene; de er loddet fast til hovedkortet. RAM er lett å bytte, men to av de fire plassene for RAM sitter under tastaturet, og du må løsne en (eller to - husker ikke) skruer på undersiden, stikke noe smalt og tynt inn i et lite hull beregnet for nettop dette, og deretter fjerne tastaturet for å komme til.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm ... det var et godt spørsmål. Jeg vet ikke. Men den temmelig tynn ut ...

En kjapp mail eller telefon til Multicom, er mitt forslag, dersom du ikke finner fysiske mål på disken noe sted på sidene deres.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Fikk svar fra dem i dag, det er en 9.5mm tykk disk som følger med (finnes ikke 1TB med 7200 RPM som er så tynn).

Får se om jeg enten tar meg råd til å kjøpe en "pinne-SSD" i tillegg eller går for den modellen som kommer med det likevel da (selv om jeg hadde tenkt å spare et par tusen der).

Uansett, tusen takk skal du ha for all hjelp og raske svar thomit, og beklager at jeg kuppet tråden din Aetius - håper svarene var nyttige for deg også. :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke gjøre som meg, og strippe SSD'en slik at den får plass? Fremgangsmåten er så enkel at en 10-åring kan gjøre det. Hvis det er garantien du er redd for, så husk at en SSD har ingen bevegelige deler, og sannsynlighteten for at den bare plutselig skulle slutte å virke, er meget liten. Og skulle den mot formodning ryke innenfor garantien (og forhandleren faktisk ser at du har åpnet SSD'en og nekter deg garanti pga det - noe jeg også finner lite sannsynlig), javel så må du kjøpe en ny, og så sparte du ikke de pengene likevel da. Men hvis den ikke ryker, som er mye mer sannsynlig, så har du spart pengene. Egentlig ikke noen taps-situasjon uansett hvordan du vender på det. Hvis du tenker på at en ny SSD er raskere og alt det der, ja så er ikke det noe som en "vanlig" pc-bruker vil merke noe til egentlig, det er mest i servere for lasting/skriving av store filer at man vil merke noen fartsøkning i forhold til eldre SSD'er.

(Min SSD er 7 år gammel, og derfor er ikke garanti noe tema for meg. Men den virker stadig like godt som da den var ny, og har fremdeles 97% av antatt levetid igjen.)

En ting til: BIOS støtter foreløpig ikke Samsung 950 Pro SSD'en, hvis man er i tanker om å kjøpe en slik. Egentlig fører det bare til at SSD'en ikke vises i BIOS, men det er visstnok likevel fullt mulig å installere Windows på den - Win 10 installasjonen oppdager den. Så den virker altså, men synes ikke i BIOS. Det betyr vel at det blir vanskelig å forandre på boot-prioritet mellom de ulike boot-bare enhetene og slikt. For alt jeg vet er det allerede kommet en BIOS-oppgradering for nedlasting ... forumet hos NotebookReview er stedet for å følge med på slikt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Går vel sikkert ann å kjøpe: OCZ Trion 100 Series 240 GB SSD om man har lefdal\Elkjøp like i nærheten.

Koster ikke mye, eneste den ikke er raskest på markedet, så er nok mere riktig å si det er en sata 300 SSD.

Hvis det blir for tykt:

Mini pcie PCI-E mSATA SSD to 2.5" SATA3 adapter card with case 7 mm thickness

SAMSUNG SSD 850 EVO 250GBmSATA

Problemet er nok sata adapteret gir opptil 300 MB\S så beste ville nok vært å finne laptop med m.2 Pci-E eller msata port istedenfor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hvorfor ikke gjøre som meg, og strippe SSD'en slik at den får plass?

...

(og forhandleren faktisk ser at du har åpnet SSD'en og nekter deg garanti pga det - noe jeg også finner lite sannsynlig).

Dessverre var det noen smartinger som fant ut at det var gøy med garantiklistremerke midt på den ene skruen som holder kabinettet sammen...

Edit: Fortsatt ca. 18 måneder igjen på garantien også, så jeg må nesten tenke litt på hva jeg vil gjøre. Eventuelt kan jeg bytte den med Intel-SSDen fra min stasjonære og strippe den siden det virket relativt greit med tanke på klistremerker. :)

post-397457-1155425_thumb.jpg

Endret av ToVine
Lenke til kommentar

Desverre er det vanlig ja, med Msata slipper du det eller m.2 SSD.

Lite sansynlig statisk eleksitet ødlegger SSD disken, men produsentene vil helst ikke folk skal åpne enhetene.

Finnes også SSD disker med trekantet skruer slik apple har, eller gjort det umulig å åpne SSD disk platen typtisk intel å gjøre.

Lenke til kommentar

Beklager mer hijacking av denne tråden, men lurer på om noen har sett på/testet skjermen på Xishan W650R? Ser den bare er på 1366x768, noe som virker litt lite når man først skal spytte litt penger i en ny maskin. Jeg skal riktignok ikke game så mange krevende/nye spill, men det vil jo være fint når jeg innimellom skal glane på en film.

Ellers er Talisa U731 et alternativ, men vil denne holde til å bruke f.eks. AutoCAD og/eller mer krevende program på?

Lenke til kommentar

Beklager mer hijacking av denne tråden, men lurer på om noen har sett på/testet skjermen på Xishan W650R? Ser den bare er på 1366x768, noe som virker litt lite når man først skal spytte litt penger i en ny maskin.

Ellers er Talisa U731 et alternativ, men vil denne holde til å bruke f.eks. AutoCAD og/eller mer krevende program på?

Først av alt: 1366x768 - ikke gjør det, spesielt ikke hvis du skal bruke den til CAD og lignende ting.

Jeg har hatt en laptop med den oppløsningen i 5 år nå, og det gir rett og slett for lite plass til å jobbe. Føles ekstremt upraktisk å designe ting (f.eks. PCB med Altium Designer o.l.) uten å bruke ekstern skjerm, da brukergrensesnittet fort bruker over halvparten av skjermarealet.

Talisa U731 ser fin ut ja, oppfyller kravene til AutoCAD 2016 hvertfall. Tror ikke det skal være noe problem at den bare har 2 fysiske kjerner, da CAD-programmer typisk er dårlige til å utnytte multithreading (gjerne dårligere jo dyrere de er *skuler stygt på Altium*).

Skal du jobbe med ekstremt store/detaljerte modeller eller ønsker å sikre deg litt for fremtiden kan du vurdere å oppgradere til 16GB RAM.

EDIT: Bare integrert intel-grafikk kan bli en ulempe, men tror det burde gå fint likevel (vet ikke hvor heftig AutoCAD er på GPUen med 3D-rendering)

Endret av ToVine
Lenke til kommentar

Beklager mer hijacking av denne tråden, men lurer på om noen har sett på/testet skjermen på Xishan W650R? Ser den bare er på 1366x768, noe som virker litt lite når man først skal spytte litt penger i en ny maskin.

Først av alt: 1366x768 - ikke gjør det, spesielt ikke hvis du skal bruke den til CAD og lignende ting.

Jeg har hatt en laptop med den oppløsningen i 5 år nå, og det gir rett og slett for lite plass til å jobbe. Føles ekstremt upraktisk å designe ting (f.eks. PCB med Altium Designer o.l.) uten å bruke ekstern skjerm, da brukergrensesnittet fort bruker over halvparten av skjermarealet.

Talisa U731 ser fin ut ja, oppfyller kravene til AutoCAD 2016 hvertfall. Tror ikke det skal være noe problem at den bare har 2 fysiske kjerner, da CAD-programmer typisk er dårlige til å utnytte multithreading (gjerne dårligere jo dyrere de er *skuler stygt på Altium*).

Skal du jobbe med ekstremt store/detaljerte modeller eller ønsker å sikre deg litt for fremtiden kan du vurdere å oppgradere til 16GB RAM.

EDIT: Bare integrert intel-grafikk kan bli en ulempe, men tror det burde gå fint likevel (vet ikke hvor heftig AutoCAD er på GPUen med 3D-rendering)

Takk for svar, er veldig fristende å gå for en Talisa, såfremt den integrerte grafikken klarer jobben. Optimalt sett burde jeg kanskje gått for en Kunshan N150R, men har blitt litt avhengig av SSD. Vet ikke hvordan de opererer i forhold til å bytte ut harddisk mot tillegg, evt. kan jeg jo kjøpe en ved siden av, men tenkte jeg skulle prøve å holde meg under 10k siden OS er eksklusivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...