Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken sengstørrelse passer best for en 14 åring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har lite å si egentlig så lenge senga er myk og god. Jo bredere den er jo mer kan man rulle rundt. Jeg liker brede senger siden jeg kan ha potetgull og sjokolade ved siden av. Går i bunn og grunn på preferanser og hvor mye plass man har tilgjengelig på soverommet.

homer-sleep1.png

Lenke til kommentar

90x200 er vanlig enkelseng. 150x200 er regnet som dobbelseng og består ofte av to enheter som er 75x200.

120x200 blir en mellomting, men regnes også som enkeltseng. Hvis ikke man er for stor går det fint å være to også i en slik.

Jeg vil anbefale 120 hvis du har plass til det.

Lenke til kommentar

Et praktisk tips: Hvis det stort sett bare er en person som bruker senga og en av langsidene står inntil vegg, er det enkelt å bytte laken på 90 cm bred seng, litt mer plundrete på 120 cm, og begynner å bli vanskelig på dobbeltseng (150 cm eller bredere). Man må stå på kne i senga for å få lakenet på plass i innerste hjørne, og det er litt ekstra arbeid å få lagt det stramt og pent på.

150 cm eller bredere er greit hvis senga stort sett brukes av to personer som ikke alltid vil ligge oppå hverandre, og bør plasseres at de to kan legge seg/stå opp på hver sin side. Og man har tilgang fra begge sider ved sengetøyskift.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for at en 11-åring har en 120-seng. Da har h*n noe å vokse i (en seng har man gjerne i ganske mange år). I mine øyne kjøper man kun mindre enn 120 om man har dårlig plass eller kanskje ikke så god råd (innbiller meg at 90 er noe billigere enn 120 uten at jeg har sjekket det opp).

Jeg hadde selv 120-seng i rundt 8-9 år til jeg flytta ut hjemmefra som 21-åring. Savna aldri noe plass i den. Om du med årene skal dele seng med noen så går det også fint i kortere perioder. Så lenge du bor hjemme hos mor og far er det bortkasta penger og gulvplass å ha noe større enn 120-seng. Om du har normale proporsjoner så er du neppe stort mer enn 50cm bred. Da har du 35cm på hver side. 

Og vær så snill å legg bort tanken om at du ikke vil ha lik seng som lillesøsteren din. Det er jo helt meningsløst. Hadde hun vært baby og skulle ha krybbe eller køyeseng kunne jeg forstått deg, men om det kun dreier seg om at du ikke vil ha samme mål på sengen som en som er yngre enn deg er det i overkant barnslig. Om noen år kommer du til å tenke "herregud så teit tanke det var"...

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Da jeg var 15 var mine foreldre skeptiske til hva jeg skulle med en laptop, så jeg måtte kjøpe en selv for å bruke den på skolen. Ti år etter, da lillebror fikk en laptop til skolebruk som 13-åring falt det meg aldri inn å si noe imot det. Det er jo flott.

Jeg sto ikke der og snakket om at jeg ikke fikk det når jeg var 13. Livet er urettferdig, som L4r5 sier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da får du ta opp den urettferdigheten med dine foreldre. Har du spurt om hvorfor du har briller og hun linser, eller hvorfor hun skal ha TV på rommet?! Det er grunner til at noen ikke kan få linser

120 er nok det beste når du får kjæreste for da har dere en god unnskyldning for å ligge tett i senga

Endret av Dreamfault
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...