Gå til innhold

Kef E305 et bra valg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5.1 blir uansett på sikt. Ikke helt ideelt med bakhøyttalere slik stuen er innredet nå, så tenkte at en senter vil være et greit kompromiss.

Ville du bare styrt helt unna senter da? Skulle få den til 1890 om jeg kjøpte i dag mot 4195 som er vanlig utsalgspris. De har den forøvrig på tilbud på nett også til 2495. 

Var innom hos en kompis som har et ganske bra 3.1 oppsett, synes da at senter hadde en grei rolle under film, men mulig det ikke hadde gjort store forskjellen om han hadde kjørt alt i 2.1 istedet.

Lenke til kommentar

Det er jo en knallpris til 1890, kvaliteten mange hakk over den prisen der. Så det blir jo et spørsmål om hva du gjør mest av, ser film eller hører musikk. 

Med så stramt budsjett som jeg får feelingen av her, hadde jeg nok prioritert høyest mulig kvalitet på 2.0 lyd dersom musikk er mest brukt og bygget ut etter neste lønning osv. Er film mest brukt hadde jeg nok tatt sentern med det samme ja.

Lenke til kommentar

Blir brukt mye til alt. Tv/film/serier på kveldene, eller musikk om der ikke er noe å se på. Mye musikk når jeg er alene hjemme eller på dagtid om noen andre er hjemme. Jeg vil  jo helst ha det beste fra alt, og helst gratis :D

Er der ikke noe som kan kobles i mellom reciver og høyttalere for å få det beste fra musikk i stereo og lyd til film?

Grunnen til at jeg vurderer senter nå er jo fordi jeg kommer under 5500 med 2/6, senter og stativ. 

Neste steg opp var jo 6000 + stativ for å få X14, men det tilbudet går ut i dag og tviler på at jeg klarer å "grine" meg til like bra tilbud en gang til. Hadde en ringerunde til soundgarden rundt om, og ingen ville gå under 6700 på den modellen, så er vel den summen jeg må forholde meg til om jeg skal avvente en måned eller to med å kjøpe.

Men kjenner meg selv så pass, så det jeg ikke kjøper denne helgen blir nok ikke kjøpt på lang tid. 2 ganger i året får jeg akutt lyst til å kjøpe nye høyttalere, men så dør det ut i det stille da jeg gang på gang blir opplyst om at en får ikke god lyd innen summen jeg er villig til å bruke.

Denne gangen var det helt motsatt, men masse alternativer til fin pris, som virker å ha gjort det bra i tester og høster lovord fra brukere.

Nå er jeg ikke sikker på hvor grensen går på hva som er en forsterker/reciver som klarer seg ok på de jeg vurderer, og hva som faller helt igjennom.

Dette er nå uansett den som skal brukes fremover, men tallene som er oppgitt sier meg svært lite :D

http://usa.denon.com/us/product/hometheater/avreceiversht/avrx1100w

Lenke til kommentar

Han som selger Menuet kunne ikke møtes i dag likevel, så fikk ikke sett på de. Venter fortsatt på tilbakemelding på når det skulle passe.

Forøvrig så anbefalte ikke Hifiklubbem å kjøre Menuet på receiveren jeg har i dag.

Soundgarden lot meg låne med hjem et par 2/7 for en ukes tid, så da kan jeg teste de og se hva jeg synes. Liker jeg ikke kombinasjonen så er det greit å levere inn igjen. Er jeg fornøyd kan jeg se frem til enda bedre lyd ved en eventuelt oppgradering av receiver/forsterker i framtiden.

Så nå monterer jeg bananplugger på van damme blue series 2x4mm og gjør ting klart for oppkobling i morgen.

Takk for hjelpen pop :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig, kjekt å prate med andre som er kanskje på vei inn i en artig hobby. :)

Kan ikke huske jeg har hørt 2/7, men 2/6 var ihvertfall imponerende ift størrelse og pris. Og det kan nok stemme at 2/6 har fått bedre tester, uten at det trenger betyr noe særlig for ditt rom.

Om du rekker og ikke allerede har kjøpt, det kom et par Epos ES14 på brukten i Bergen. De bør høres. Grom lyd til latterlig lav pris. http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-121188

Endret av Pop
Lenke til kommentar

De var reservert når jeg kom så langt som å se på linken.

Har nå hatt 2/7 i snart en uke, og jeg er rett og slett meget fornøyd. Har nå fått kalibrert høyttalere og sub opp mot rommet, og har da egne innstillinger for musikk og film lagret i receiveren. Var veldig i tvil på om jeg ville få sub og 2/7 til å spille på lag under musikk, men dette gikk over all forventning.

Slik det er satt opp nå for musikk så hører en ikke at sub er i bruk, men slår jeg denne av så merker jeg straks at noe mangler i lydbildet. Har satt crossover til 80 i receiver som utgangspunkt, så får jeg se om jeg eksperimenterer mer med dette etterhvert.

Til film er sub justert opp noen db i forhold til musikk. Dette gir fin opplevelse under filmer synes jeg, uten at det blir for voldsomt. 

Senter som fulgte med spiller i ring rundt den gamle Magic C4 som jeg hadde, men det skulle også barne mangle med en utsalgspris på over 10x så mye :D

Lydbildet under film er løftet mange hakk. Den kom i tillegg med eget stativ for å vinkles oppover om den plasseres under bildet. Synes denne var et kupp til 1890,-

I morgen blir 2/6 hentet + en kompis sine Dali Mentor, så får jeg se igjennom helgen hva jeg gjør. Føler meg ganske sikker på at jeg beholder 2/7, men kan jo være jeg får en åpenbaring når jeg tester de andre.

Neste steg må tror jeg blir ny receiver eller forsterker for å få enda mer utav høyttalerne, eller to minimalistiske bakhøyttalere for å få full 5.1 lyd på filmer, selv om jeg synes 3.1 er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Du fikk deg nå et utrolig bra kjøp da, virkelig mye for pengene. Husker jeg ikke feil koster det stativet som vinkler Dynaudios høyttalere alene 600kr og det virker som du fikk det med til en allerede lavt priset center.

Blir artig å høre hvordan du sammenligner 2/6, 2/7 og Dali Mentor (regner med det er stativ-utgave av Mentor?). 

Skal jeg gjette vil Mentor føles mer riktig og analytisk, mens Dynaudioene her vil virke noe mer punchy og moro. Men kom med beskrivelsen når dere har fått hørt og sammenlignet.

Lenke til kommentar

Stativet tror jeg nok følger med som standard på den senteren. Var ihvertfall ferdig montert på senter i esken :)

2/6 hadde de ikke fått inn likevel. Det var bare en igjen på hovedlageret når jeg var innom, men de ringte og forsikret meg om at det gikk bra å få de overlevert. Så her har det skjedd noe tull mellom butikk og hovedlager.

Som plaster på såret kunne jeg få 2/7 til 2/6 pris, altså 2890 om jeg nå beholder de. Avgjørelse må bli tatt i helgen.

Dali Mentor Menuet heter de vel egentlig. De får jeg i hus ut på kvelden i dag og skal brukes igjennom helgen :)

Lenke til kommentar

Stativet tror jeg nok følger med som standard på den senteren. Var ihvertfall ferdig montert på senter i esken :)

2/6 hadde de ikke fått inn likevel. Det var bare en igjen på hovedlageret når jeg var innom, men de ringte og forsikret meg om at det gikk bra å få de overlevert. Så her har det skjedd noe tull mellom butikk og hovedlager.

Som plaster på såret kunne jeg få 2/7 til 2/6 pris, altså 2890 om jeg nå beholder de. Avgjørelse må bli tatt i helgen.

Dali Mentor Menuet heter de vel egentlig. De får jeg i hus ut på kvelden i dag og skal brukes igjennom helgen :)

Ble det testing og sammenligning i helgen? Noen vurderinger? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...