ProphetSe7en Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Leter etter noen små høyttalere jeg kan få på vegg/stativ som skal stå i stuen. Det blir for det mest til film/serier og tv, men også litt musikk og radio. Vil Kef E305 være et bra valg? Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 (endret) Jeg er ikke spesielt imponert av lyden kontra pengene man betaler på dette settet, men såklart er det WAF du tar hensyn til så vil det jo sikkert være et ok valg. https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/hjemmekinosystem/denon-avr-x520bt--argon-junior-40-hjemmekinoanlegg/ systemet leverer mye bedre synes jeg, til en rimeligere penge.Edit; du kan også velge hvite høytt. Endret 18. januar 2016 av SKAÐI Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Kompakte gulvhøyttalere fungerer fint også, så har sett litt på Dali Zensor 5. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 E305 har helt ok lyd, om prisen er på bruktmarkedet. Og man tenker seg i hovedsak til film. Til musikk blir det mindre bra, som med alle satelitt-oppsett. Ville ikke betalt 9000 for settet nei. Går du for litt større saker, som Zensor ja, burde det bli noe mer allround. Men har du noe budsjett for kjøpet? Nytt eller brukt? Må du ha flerkanals, eller er stereo greit? Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 18. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2016 Stereo går fint, men må kunne utvide med ihvertfall senter senere om det ikke går innenfor budsjettet. Sub har jeg alt. I grunn ikke satt noen sum, men tenker at 5500 er maks om jeg kjøper nytt, og 3-4000 om jeg kjøper brukt. Kravet er at de spiller bra til film, men selvsagt også musikk. At jeg får ett detaljert lydbilde som gjør at musikk jeg nå er lei av blir som ny. Vet det er vanskelig å få til med mitt budsjett, men nå har jeg vært fornøyd med Dynavoice F5 i 11 år, så det burde være mulig å få noe bedre innenfor mitt budsjett, håper jeg. Jeg vill ikke ha store gulvstående, men kompakte gulvstående som Zensor 5 og lignende går fint. Alternativet er stativhøyttalere, men da går jo halve budsjettet på stativ alene. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Målet med å kjøpe brukt er jo ikke å bruke mindre penger direkte, men å få utstyr i en høyere prisklasse. Stort sett da. Så jeg ville ikke senket budsjettet om det gjelder brukt. Med 5500 kan du på bruktmarkedet få utstyr til 10-11000. Skal du utvide til noe utover 2 kanaler, så må du ha surroundforsterker (med unntak av 2.1 som følger med på en del stereoforsterkere). Det gjør letejobben atskillig kjedeligere, bruktmarkedet flommer av brukt surroundutstyr. Bare å velge så høy pris som du orker, så nærme halv pris av ny som mulig. Og selvsagt så ny som mulig. Du må bestemme deg for om det skal være 4k støtte osv på surroundforsterkeren. For å ta et ekspempel fra januarsalg: Forsterker: http://www.soundgarden.no/januarsalg-2016/pro-ject-maia-stereoforsterker-med-dac-solv.html Høyttaler: http://www.soundgarden.no/januarsalg-2016/dynaudio-dm-2-6-stativhoyttaler-sort.html Herlig lyd, funker til tv og film, glitrer på musikk. NB. Stereo. Men du vil neppe savne flere kanaler med såpass lydkvalitet. Gidder man bruke litt tid i bruktmarkedet, gjerne spesielt på hifisentralen som har mest, så finner man enda lavere pris uten problem. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 Siden jeg egentlig kun vurderte den pakken fra Kef på bruktmarked i det jeg la ut tråden så ble det veldig lite info rundt resten av oppsettet. Jeg har i dag ett 3.1 system bestående av Denon 1100W, samt noen 10-12 år gammle Dynavoice F6 med tilhørende senter og Xtz 10" sub. Problemet er at det er lite engasjerende og direkte kjedelig lydbilde. Jeg har sett litt på finn og tilbud som er nå og vurderer nå følgende: Dali Zenor 5 - 5400,- Tannoy Mercury V4i - 4000,- System Audio SA-1550 - Brukt 3000, eller 3500 med SA510AV AudioPro Image 12, 22, 44 og B1.28 sub brukt til 4000,- Tannoy Mercury MX4, MXR og MXC brukt til 2000. Dali Menuet til 4500 Dynaudio X14 på ryddesalg til 4995. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Kjekt å se du vurderer såpass gode høyttalere som Dynaudio X14. De er definitivt svært engasjerende i lyden. Du vil bli overrasket over bassen i såpass små høyttalere. I tillegg låter de åpent og flott. Etter min mening er de langt over Menuet i lydkvalitet (og det kommer fra gammel Dali-mann). Ingen av de andre alternativene dine her kommer opp til X14. Neste steg ned ville jeg vurdert SA-1550, men de trenger litt drahjelp i bunnen, så en sub i tillegg er en god ting. Utfordringen er jo å få høyttalere og sub til å spille godt sammen. 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 20. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Ja jeg heller mot X14 etter at jeg ble tipset om disse et annet sted. Har lest en del tester av de også og blir bare mer og mer overbevist om at dette er de jeg bør gå for. Problemet er at stativer koster jo en liten formue hos forhandler, og svært mange på finn nekter å sende i posten. Vet du noe om hvordan disse bør plasseres, hvor langt ut fra vegg de bør stå? Vil de klare seg fint uten sub, eller bør jeg beholde den? Ser de har System audio Saxo 50 til 5000 også. Disse er vel enklere å plassere da de ikke trenger så mye luft i bakkant, men går vel ikke helt under kompakte høyttalere. Endret 20. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Utstillingsmodellen hos Majorstua var solgt, så da faller nok X14 utenfor budsjettet mitt dessverre. Litt dumt i grunn da jeg virkelig likte lydbildet de ga fra seg. Så da er jeg tilbake til start i letingen. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Realistiske høyttalere innenfor mitt budsjett er nå de jeg tidligere har nevnt, i tillegg til disse:Dynaudio DM 2/6 - ny til 2900Dali Menuet - brukt til 4000Dali Zensor 3 - ny til 3000Q Acoustics Concept 20 - ny til 4000 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Enkelt å få hørt i det minste, siden alle er hos Soundgarden og HifiKlubben. Innenfor budsjettet ditt tror jeg du blir fornøyd med alle egentlig. Personlig holder jeg en liten knapp på Dynaudio på småhøyttalere. De har stort sett ganske luftig lyd og uten å bli skarpe, slik Dali er iblant. Det ligger dessuten et par DM 2/7 med stativ på finn, til 3 store. Bra kjøp. Men vil tro hentekravet gjør saken vanskeligere. Om du bor i Oslo, ligger det er par Epos ES11 på brukten til 1700. Ukjent merke for mange, godt kjent i mer hifi-relaterte kretser. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Soundgarden hadde ikke DM 2/6 inne, så får ikke lyttet på de i forkant da de må kjøpes via nettbutikken deres. Skal ringe den andre butikken deres her i Bergen i morgen å høre om de har den. Skulle gjerne kjøpt brukt, men i Bergensområdet er det veldig begrenset hva som ligger ute nå. Dali Menuet er tilgjengelig av stativhøyttalere, men det er stort sett det. Av det jeg hørte på i dag så likte jeg lydbildet bedre i stativhøyttalere enn i gulvstående. De går selvsagt ikke like dypt, men hadde et langt mer utfyllende og detaljer lydbilde. Blir det Dynaudio DM 2/6 så kan jeg kjøpe senter i samme serie og fortsatt være innenfor budsjettet, samt noen stativer på brukten. Blir det Dali Menuet så blir det dog ingen senter i denne omgang. Endret 21. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Dali Menuet synes jeg låt kjipt, spilt på en NAD D3020. Men jeg velger litt å tro at jeg var uheldig med opptak, lydvolumet den ansatte i butikken skulle ha, rommet osv. For fint var det ikke, men som sagt vil de nok med litt omtanke spille bedre enn jeg hørte. Uansett virket de overpriset. Dynaudioene var langt mer lettlikt og til prisen de har nå fra butikk på salget er det egentlig en nobrainer for budsjett-utstyr. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Satser på at de har Dynaudio inne på den andre butikken så jeg får hørt på de før jeg bestemmer meg. Kan jo alltids lytte til Menuet SE også, selv om det ikke er helt same høyttaler som Menuet. Litt redd for at de er for tungdrevet for den spinkle Denon 1100W jeg skal drive de med, både 2/6 og Menuet. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Da har jeg tre valg. Håper å få lyttet på hvertfall to av dem i dag. Dali Menuet - 4000 brukt Dynaudio 2/6 - 2900 ny Krix Equinox mk II brukt til 2600 med frakt. Edit: Heller litt mot Dynaudio eller Krix, men har ikke mulighet til å lytte til noen av de dessverre. 2/6 må bestille fra hovedlager, og Krix blir kjøpt brukt. Endret 22. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Du har vel uansett 14 dagers angrefrist om kjøpet skulle føles feil. Beregn litt innspilling av høyttaleren, men føles det feil fra starten blir det ikke bra. Endringen er ikke stor. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Krix har jeg ikke angrerett på, de kjøpes brukt. Dynaudio må bestilles inn til Soundgarden her i Bergen fra en annen butikk, så tviler på at det blir noe angrerett der. Hovedlager ble tomt mens jeg vingler fra modell til modell, så da forsvant muligheten med 14 dagers angrerett. Så et kjøp nå blir det jeg må holde ut med, eller ta tapet med å selge videre brukt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Når det dukker opp gode kjøp kan jeg love at du ikke er alene om å se det, så da gjelder det å være rask på labben (evt visakortet). Ser du får en del tips på hifisentralen også, og der sitter nok en del og refresher nettleseren annenhvert minutt etter gode kjøp. Januarsalg skaper mange gode kjøp, enten i butikkene, eller private som kjøper i butikken og selger brukt. Stativ ligger også på brukten, har sett dem til et par tre hundrelapper og opp. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Ja jeg maser like mye der inne som her når jeg skal kjøpe noe nytt. Stativer har jeg kjøpt, de skal jeg hente senere i dag, så en ting er ihvertfall ute av verden. Menuet tror jeg at jeg står over. De blir de dyreste av dem jeg nå vurderer, samt at selger kunne ikke la meg få høre på de i dag likevel. Så da står jeg igjen med tre valg. I bunn og grunn så tror jeg at jeg vil bli strålende fornøyd med alle tre. Dynaudio 2/6 til 2900, en ukes leverngstid. Dynaudio 2/7 til 3400, kan hentes i dag Krix Equinox mk II brukt til 3600 med nye fronter og frakt. I lyd å bilde sin test så mener de at 2/6 spiller enda bedre enn 2/7, de er lettere å drive og de er billigere. Tror jeg har bestemt meg for 2/6 sammen med DM senter som er på kampanje nå i Bergen. Da er jeg også et godt stykke på vei mot 5.1 lyd med 3.1 på plass, samt min senter til 495,- er ikke akkurat noe å skryte av så den har godt av å bli byttet ut den også. Endret 22. januar 2016 av PhilosopherSe7en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå