Gå til innhold

Religion utsletter sann kultur

Anbefalte innlegg

virker som du insinuerer at kristne "ledere" egentlig "vet" at "Gud er ond", men forsøker å skjule det, for å selge et produkt. For meg blir dette nokså absurd.

Da har du misforstått meg. Virker heller som de er "plaget" av at det er formulert slik i utgangspunktet, derav ymse forsøk på å "forklare" hva det betyr osv.

Forøvrig tror jeg for egen del at meste som skjer av ulykker, undre, flaks, etc. er basert på tilfeldigheter eller sammentreff, osv. og ikke at Gud sitter å har en finger med i alt som skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

virker som du insinuerer at kristne "ledere" egentlig "vet" at "Gud er ond", men forsøker å skjule det, for å selge et produkt. For meg blir dette nokså absurd.

Da har du misforstått meg. Virker heller som de er "plaget" av at det er formulert slik i utgangspunktet, derav ymse forsøk på å "forklare" hva det betyr osv.

Forøvrig tror jeg for egen del at meste som skjer av ulykker, undre, flaks, etc. er basert på tilfeldigheter eller sammentreff, osv. og ikke at Gud sitter å har en finger med i alt som skjer.

Ok, da forstår jeg deg bedre. Kristne vil ha ulike svar på det du hevder her. Noen mener blant annet at Bibelen er ufeilbarlig (biblical inerrancy), altså må alt som står der ha en guddommelig mening. I Norge er det nok mer vanlig å se på Bibelen som feilbarlig, man ser på Bibelen som et vitnesbyrd om jødene (GT) og Jesus (NT). Fra dette siste perspektivet har man ikke behov for å "forklare" alt som står i Bibelen i like høy grad, fordi man anser den for å være skrevet av mennesker like feilbarlige som oss selv. Forskjellen på dem og oss er at de opplevde noe høyst spesielt, det mest spesielle som har skjedd i verden. Den er selvsagt fortsatt fundamentet i kristendommen – og kilde til teologien, sammen med tradisjon/erfaring og filosofi/allmennkunnskap.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

btw, den med (Gud) "er der" bør dem være litt forsiktige med å bruke. Skulle det skje noe fælt et sted, kan jo noen komme til å spørre hvorfor Han ikke grep inn. osv.  :grin2: Sånn sett er den nesten like ille som "vil"

Sikreste (og antageligvis riktige) er "vet". Underforstått, det er mye vi vet men som vi ikke kan gjøre noe med. Det gjenkjenner alle, og det godtas lettere.  :)

Det er vel ingen verb i grunnteksten her, bare "... uten deres Far". Men det blir ingen god setning på norsk, derfor er det føyd til ulike verb, som "vil", "vet" eller "er (der)".

Kanskje det siste også er mest sakssvarende i sammenhengen. Gud er den Gud som er der og som ser. Å tro seg sett av Gud er helt avgjørende for den enkeltes trygghet. Ja, det onde skjer, men ikke uten (at) Gud (er der og ser det hele). Jeg er heller ikke nå utenfor Guds rekkevidde og omsorg.

Det er et kjent norsk munnhell som sier at "Dette var da et gudsforlatt sted". Om vi ser bort fra den dagligdagse betydningem og tar ordene på alvor tenker jeg at et slikt sted faktisk ikke finnes på Jorden. Gud er og Gud ser, midt i alt som skjer - noe jeg tenker dette bibelverset bekrefter - og det kan være langt bedre enn at han overhode ikke var tilstede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Religion utsletter ikke bare kultur, den står også i veien for vitenskapelig utvikling, bare tenk på kloning og rabiate kristne som vil stoppe det.

Religion står også i veien for at vi kan leve som frie mennesker. Religion gjør at butikker ikke har åpent på søndager, det står nok også mye bak de høye alkoholprisene her til lands, forbud mot prostitusjon og cannabis, forbud mot gambling og lignende. Det er jo også de religiøst konservative som har holdt de homosexuelle tilbake.

Kanskje på tide å forby religion i stedet for å forby alt annet?

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å forby religion i stedet for å forby alt annet?

Er ikke for noen forbud jeg, men begrensninger... Ut av skolene som eget fag burde jo vært gjort for lenge siden, så kunne sludderet vært en liten del av samfunnsfag isteden.

Problemet til disse høyst menneske skapte eventyrene er at de i alt for lang tid har ligget som en kvernstein rundt halsen på folk, til folk tror denne kvernsteinen må være der... Men det er ingenting, ikke en eneste dritt, i religiøse skrifter som er noe å respektere, hadde det enda vært det så...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skolene er bare ett sted hvor ungdom blir oppbevart tror jeg. Finnes det noen statistikk for hvor mange troende skolene våre skaper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...