Gå til innhold

Engelske uttrykk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

God jul til alle dere! Jeg sitter og surfer på nettet etter hvilke hunderaser som passer min livsstil. De aller, aller fleste sidene er på engelsk, og der er det noen uttrykk som jeg ikke har vært borti før. Noen som vet hva de betyr?

 

- Shed (shedder) når det er snakk om pels(?)

- Dominant, hva vil det si i praksis at en hund er dominant?

- Agility competition

- Competitive obedience 

- Lure coursing

- Schutzhund

 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dominans er et relativt begrep og kan ikke brukes på generelt grunnlag for å beskrive en rase, de som bruker dette for å beskrive en rase har rett og slett ikke snøring på hva begrepet innebærer.

 

Agility er en slags hinderløype-konkurranse.

Competitive obedience er konkurranse i lydighet.

Lure coursing er vel en sånn greie for mynder der de løper rundt på en bane etter en kunstig kanin mener jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

- Shed (shedder) når det er snakk om pels(?) : Røyter

- Dominant, hva vil det si i praksis at en hund er dominant?: kommer an på sammenhengen ordet står i.

- Agility competition: Agillity konkurranse. Agillity er som Snylter over her sier en slags hinderløype for hunder, finnes i hopp og "vanlig".

- Competitive obedience : Konkurranse lydighet, lydighet som følger et bestemt program

- Lure coursing: Lure coursing er en bane med "hare" (plastremser) på trinse i terreng som mynder løper etter, er en konkurranse form.

- Schutzhund: gammelt navn på det som i dag kalles IPO her i Norge. Schutzhund er tysk modell, IPO er internasjonal modell. En konkurranseform som innebærer brukslydighet, spor og bitearbeid.

 

Virker som du ser på ganske ulike raser. Lure coursing og IPO blir gjerne veldig ulike hunder brukt til. Dog i USA f.eks. gjør de alt mulig med alle typer av hunder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dominans er et relativt begrep og kan ikke brukes på generelt grunnlag for å beskrive en rase, de som bruker dette for å beskrive en rase har rett og slett ikke snøring på hva begrepet innebærer.

 

 

Kan du utdype hva du legger i at folk ikke har snøring på begrepet dominans og hvorfor du mener det ikke finnes hunderaser som har en tendens til å være dominerende ovenfor andre hunder/hunderaser? :huh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...