Gå til innhold

Mistenkelig varmt?

Fallingwater

Anbefalte innlegg

Dette har jeg:

Athlon 1200@1200, AS3, Alpha PAL8045 med enermax @ 2400rpm påmontert, vcore = 1.64 V

Kabinett temperatur er ca 26 grader. (målt med eget termometer)

CPU ligger og idler på 39/40 grader. Load er ca 45 grader. (temp tatt fra bios)

Er ikke dette ganske mye varmere en hva man kan forvente seg av denne kombinasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på om du har skikkelig utlufting av kabinettet. Både cpu og grafikkkort avgir temmelig mye varme, og varme stiger som kjent opp, så cpu-en får jo en del akstravarme derifra. Hvis du ikke har det, vil jeg anbefale en vifte i front av kabinettet (helst med filter, det er utrolig hvor fort kjøleribbene blir skitne og derved dårligere til å avlede varme), og en vifte oppe bak på kabinettet som henter varmen ut. Den kan godt ha litt mindre kapasitet enn den som blåser inn, den får jo hjelp fra psu. vifta. Pass også på ide-kablene så de ikke sperrer veien for luftstrømmen. Håper dette kan være til litt hjelp!

Lenke til kommentar

Takker for det.

Jeg kan fortelle videre at jeg har en vifte som suger inn i front med filter. Alle kablene mine er runde og ryddig plassert for max luftstøm. Utsuging blir gjort av psu og Alphan. Vifta på den er nemlig satt til å suge. Lufta som så komme ut på toppen blir så ducta ut av kabinettet.

Kabinettemperaturen en målt ganske nærme nederste del av alphan der den suger inn lufta som blir brukt til å kjøle....

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra temp jeg... Mye bedre enn jeg fikk på min 1,2 med badass kjøling. Jeg brukte thermal pad da, menmen... Tror jeg hadde rundt 10-12 grader mer enn deg.

Overklokka den faktisk til 1,3Ghz, da ble den SUPERHOT... (snakker om 65 grader osv). Jeg blåste i det siden den tåler det + at jeg skulle selge den før den ble 1 år gammel anyway.

Lenke til kommentar

Jeg kjører med vann nå, men før kjørte jeg med en Taisol, men klarte aldri å komme under 38. Nå kjører min 1.2 TB med 28-29 grader veldig stille! Jeg har ikke klokket, da jeg synes 1.2 holder, jeg har ingen prog. som stresser den da jeg ikke spiller så mye, så vannløsningen er for DB-nivået. Og så er det jo søkkanes artig å mekke!HEHE

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-02-24 19:17 ]

Lenke til kommentar

"CPU ligger og idler på 39/40 grader. Load er ca 45 grader. (temp tatt fra bios) "

Har samme løsningen som deg, og ligger konstant på 38-43 grader avhengig av load. 43 er dag max etter en hel dag med 3d applikasjoner kjørende =)

Jeg har en 120mm vifte i kabinettet, eneste kabinettviften jeg har gående.

Men uansett burde du se deg fornøyd, cpu'n din er bra kjølt, og du trenger ikke bekymre deg =)

Lenke til kommentar

Et lite regnestykke viser at tempen du måler er sånn ca. rett....

Cpu avgir på 1200mhz @ 1.65v ca 60 w

Kjøler har en varmeoverførings koeffisient på 0.3 (dette er litt gjetteverk fordi du kjører på en lavere vifte hastighet enn de testene jeg har sett)

varme avgitt*koeffisient+castemp=cputemp

60 W* 0.3 C/W+ 26 C= 44 C

Er jo egentlig ikke så ille det da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...