Gå til innhold

Ny prosessor - budsjett 2 500,- -> 3 000,-

Laserbeam

Anbefalte innlegg

Hovedkortet jeg har er en ASUS B85M-G, Socket-1150, jeg har 16GB RAM (4x4GB DDR3 1600Mhz) fra før sammen med et GTX 970 4GB, prosessoren jeg har fra før er en Intel i5-4460.

Jeg bruker endel 2D+3D Photoshop, Blender, Unity3D 5, Visual Studio 2015, Sony Movie Studio 13 Platinum. Jeg ripper også endel filmer og serier med MakeMKV (DVD) og konverter dem med Handbrake, og streamer da de filmene / seriene via Plex til mitt nettbrett (kun via lokalnettverket).

Jeg bruker også den samme maskinen til endel spilling. Jeg spiller spill som SWTOR, Guild Wars 2, Star Wars Battlefront, Fallout 4, The Witcher 3 og Metal Gear Solid V.

Jeg liker også å se på diverse "streams" på Twitch samtidig som jeg spiller.

Jeg vurderer å oppgradere til en Intel Core i5-4690K, vil jeg da få nok økt ytelse til at det lønner seg, eller burde jeg øke budsjettet og heller gå for en Intel Core i7-4790K?

Jeg har ikke noe lyst til å kjøpe et nytt hovedkort og gå for en 6gen Intel prosessor, da jeg mener at en i5-4690K eller en i7-4790K vil holde lenge nok, til mitt bruk, til jeg skal kjøpe en ny PC / fullstendig oppgradering om 3-5 år.

Noen forslag?

Bruksområde:

• Multitasking spill (som oftest kjørende samtdig)
    • Spill
    • Firefox + Twitch
    • Skype + Xsplit Broadcaster (streamer spill, eller annet jeg gjør til blant annet brodern når vi snakker og spiller sammen.
    • Spotify
    • Teamspeak 3
  • Multitasking spillutviklingshobby / modding av spill (som oftest kjørende samtdig)
    • Unity3D
    • Blender
    • Photoshop
    • BlendTex
    • Visual Studio 2015
    • Inkscape
    • SourceTree
    • Notepad++
  • Multitasking annet (bytter på utfra hva jeg skal gjøre)
    • Handbrake
    • Sony Movie Studio 2013 Platinum (til redigering av korte og lengre klipp til YouTube (alt fra 5min til 30 min, som oftest 14min), 720p.
    • MakeMKV
  • Programmer som nesten ALLTID kjører (også de i bakgrunnen)
    • Origin
    • Steam
    • Spotify
    • f.lux
    • Logitech Gaming Software
    • Plex Media Server
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å gå fra i5-4460 til i5 4690k er ren sløs med penger, og oppgraderingen er nok minimal. Eneste pluss er at du kan overklokke k-modellen, men fortsatt etter min mening en dyr og lite nødvendig oppgradering. Størst forskjell vil du nok merke om du går for Haswell-E eller Skylake i7, men fortsatt så er en oppgradering til 4790k innafor, spesielt om du har tenkt å overklokke. 

Men for all del ikke gå for 4690k, det er et for lite hopp til å kunne forsvares, med mindre man bader i penger så klart :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...