voffen Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Jeg har tenkt å oppgradere min forholdsvis eldgamle PC og da det er lenge siden jeg har snoket rundt på komponenter hadde det vært fint med noen tips fra dere her på forumet. Dagens PC har begynt å krangle med oppstart; finner bare CPU 1 og jeg må restarte for få den igang. Den går også varm ved bruk av flere programmer (piper gjentatte ganger fra HK) Dagens PC: Kabinett: Aopen H600B PSU: Corsair HX750W HK: Abit IP35 Pro Skjermkort: NVIDIA GeForce GTX 460 CPU: Intel Core2 Duo CPU E6850, 3.00GHz 3-4 HDD Sata snurredisker + 2-3 WD MyBook Jeg håper å gjenbruke kabinettet, PSU og skjermkortet. Jeg spiller ikke (kun FM) og har W7 og Lightroom som jeg redigerer bilder med. Vil også gjerne oppgradere innmaten før jeg installerer W10. Jeg håper «noen der ute» kan gi meg noen råd på HK, CPU, RAM brikker og en SSD disk til fornuftige priser. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Jeg vil IKKE anbefale deg å beholde PSU og skjermkort, i alle fall. PSUer mistet effekt ettersom tiden går, og makter kanskje pr idag bare 40% av det den kunne da du kjøpte den. Mange sparer inn penger på PSU, men det er egentlig der man aldri bør spare inn (mener nå jeg i alle fall). Siden du bruker Lightroom, vil jeg anbefale deg et nyere skjermkort, siden LR og en del andre Adobe-produkter nå bruker GPUen for å hjelpe CPUen under grafikkarbeid. Du trenger selvfølgelig ikke dagens kjappeste kort, men hva som helst av nyere grafikkort hjelper. Anbefaler minst 16GB minne til LR. Skal du slå sammen større panoramaer og sånn, så brukes det enda mer minne, men sånn til daglig klarer LR seg med 16GB. HK, CPU og SSD får andre komme med anbefaling, for jeg har ikke oversikten pr idag. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Vanskelig å anbefale noe uten å vite hva du legger i fornuftige priser, og hvilke behov du har. Det beste på markedet til Multitasking, redigering og rendering er nok intels ekstrem prosessorer, hvor 5820k er den rimeligste på pris. Slike CPUer har ikke integrert grafikk, så da blir du mer avhengig av GPU igjen. Du sier du ønsker å beholde GPU, men dersom du driver med noe form for video redigering så vil jeg på det strekeste anbefalle skifte av GPU, da 460 er både treg og utdatert, selv GTX 960 (som er ett "billig"kort) vil knuse 460 i videoredigering og rendering. En bra prosessor vil i slike oppgaver hjelpe lite dersom grafikkort holder igjen. Om du kunne gitt en pris/budsjett, samt hvilke type programmer du liker å bruke så vil det være lettere å gi tips, ettersom de finnes en jungel av produkter som er tilpasset ulike målgrupper Lenke til kommentar
voffen Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) PC'n skal ikke brukes til noe som helst "ekstremt" kun vanlig familiebruk "Pluss" Jeg bruker som sagt LR men ikke til noe videoredigering, kun lettere bildebehandling. I tillegg brukes Office, nettbruk bl.a Youtube osv og Football manager (Steam), ikke spilling da vi har PS4 i huset. Hadde sett for meg å sy sammen en pakke (HK, CPU og 16gb RAM) for 2-4000,- Vil prioritere disse tre komponentene og beholde PSU og skjermkort litt lengre. Disse kan kjøpes enkeltvis ved en senere anledning... SSD vil nok bli en Samsung 850 EVO 250gb Endret 25. desember 2015 av voffen Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) For det bruksområdet vi nok et skjermkort være en unødvendig oppgrader For 2-4000 tusen så vil du antageligvis få mer på bruktmarkedet, om jeg ikke tar alvorlig feil så bør det fint la seg gjøre å få en intel i7 2600k med hovedkort og RAM i denne prisklassen. Om du kjøper nytt så vil du nok aldri få ytelse på nivå med i7 2600k, som jeg tror vil passe utmerket til bilderedigering, i tillegg til at nytt er dyrere. Men verdt å nevne at en nyere i5 prosessor ikke er og forrakte Dersom du velger å kjøpe nytt har jeg noen råd, vil fraråde AMD CPU, med mindre disse er på salg, da vil en billigere i3/ eller i5 fra intel være mye bedre. Denne pakken her fra komplett vil jeg si har en megen fin pris om du skal kjøpe nytt: https://www.komplett.no/product/801040/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-midrange# Den har i5, og 8GB ram, som jeg tror vil takle de oppgavene du nevner med veldig god margin. Et billigere alternativ er denne med pentium prosessor: https://www.komplett.no/product/818518/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-anniversary-editon Personlig vil jeg fraråde alt som er lavere enn i3, og heller kalle i5/i7 det idelle for ditt bruk, det er nesten 1500 kroner forskjell på disse pakkene fra komplett, men på den positive siden så har de gratis frakt. Anbefaler deg virkelig den første pakken med intel-4460, hovedkort og 8GB RAM for 3595,- dersom du skal ha nytt, og ikke har tenkt å overklokke. Et alternativ er å kjøpe alle delene seperat hos komplett, og bytte ut i5 4460 med i5-4460k om du ønsker å overklokke, men dette krever en bedre kjøling enn standardvifta, og vil nok koste litt ekstra. Du får bare spørre om noe var uklart, så hjelper jeg gjerne videre Endret 25. desember 2015 av 93MiChr Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Om du vil ha det til denne prisen, bør du kikke på bruktmarkedet: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=68882433&searchclickthrough=true&searchQuery=core%20i5%203570k Denne her er for eksempel ganske fin. Du kan også finne Radeon R9 280X til cirka en tusenlapp. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 [...] PSUer mistet effekt ettersom tiden går, og makter kanskje pr idag bare 40% av det den kunne da du kjøpte den. Mange sparer inn penger på PSU, men det er egentlig der man aldri bør spare inn (mener nå jeg i alle fall). [...] I call bullshit. Har du noen troverdige kilder? 4 Lenke til kommentar
voffen Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 Takker for utfyllende svar 93 MiChr! Har sett på den pakken du viser til på Komplett, men lurer på om hvordan Asus Z97P er opp mot det kortet som følger med i pakken? Jeg har ikke planer om OC, har ikke tid Med det kortet får jeg Inter i5-4460 og Crucial Ballistix Sport 16GB for tilnærmet samme pris. Er litt skeptisk til å kjøpe HK og CPU brukt... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Everything You Need to Know About The Motherboard Voltage Regulator Circuit Så det betyr under overklokking trenger ikke PSU å betyr alt men er enig man burde styre unna Pixmania de billigste psuene der Så har man f.eks Consair TX 650 eller høyere eventuelt Coolermaster PSU trenger den ikke være helt elendig. Edit i5-4460 er noe utdatert men er sikkert brukbar. Cooler Master Hyper 212 Evo er bedre kjøler. Noctua Noctua NH-L9i (NH-L9I) skal minimalt å finne noe bedre en intel kjøleren. Endret 25. desember 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
voffen Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Everything You Need to Know About The Motherboard Voltage Regulator Circuit Så det betyr under overklokking trenger ikke PSU å betyr alt men er enig man burde styre unna Pixmania de billigste psuene der Så har man f.eks Consair TX 650 eller høyere eventuelt Coolermaster PSU trenger den ikke være helt elendig. Edit i5-4460 er noe utdatert men er sikkert brukbar. Cooler Master Hyper 212 Evo er bedre kjøler. Noctua Noctua NH-L9i (NH-L9I) skal minimalt å finne noe bedre en intel kjøleren. Hvilken CPU vil du anbefale da? Vil det si at boxed viften ikke er nok for mitt bruk? Edit: og eventuelt hvilket hovedkort er "godt nok" til nye socket 1151? Endret 25. desember 2015 av voffen Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Cooler Master Evo 212 er en billig og rimelig kjøler om man skal overclocker, men på stock (uklokket) vil alt annet enn standard intel vifte være unødvendig og derfor "sløs" med penger, ettersom at disse følger gratis med (og gjør samme nytta om man ikke overklokker). Det om at PSU mister effekten er ren bullshit, hadde en Bronze 600W på gamle PCen, og klarte selv 5 år senere å dra intel i7 og GTX 780 ti, så tror nok ikke PSU mister effekten, iværtfall ikke så drastisk. Så bare behold nåværende PSU Største forskjellen på Asus Z97P og MSI Z97S er antall PCIe 2.0/3.0 innganger og hvor mye allokert RAM hovedkortet støtter. MSI Z97S er bedre på begge områder. Med MSI Z97S får du 1 ekstra PCIe 2.0 og 1 ekstra PCIe 3.0. I tillegg støtter Asus kortet kun 0.5GB allokert RAM, mens MSI kortet i den pakken støtter opptil 1.7GB allokert RAM. Allokert RAM er en fordel om grafikkortet går tom for RAM, 460 kortet ditt har relativt lite RAM (0.7GB), og dersom skjermkortet går tom for RAM så vil den låne fra system-RAMen (det er de 8GB DDR3 som er i den pakka). Velger du MSI kortet kan grafikkortet med andre ord "låne" opptil 1.7GB om det skal være behov, VS Asus som kun kan låne 0.5GB til skjermkortet. Dette er ikke all verdens forskjeller, men ville nok heller godt for MSI kortet som er i den pakka da det er hakket vassere Endret 25. desember 2015 av 93MiChr Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Jo, box viften vil være mer enn nok for en uclocket prosessor Og hovedkort har lite å si om du ikke skal overclocke eller er avhengig av diverse koblinger og tilleggsutstyr. Til vanlig bruk så er alle hovedkortene sertifiserte til kjøre CPUen på stock, så hovedkort vil ikke spille den største rollen i ditt tilfelle Endret 25. desember 2015 av 93MiChr Lenke til kommentar
voffen Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 Da høres det ut som en flott plan! Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 Tenkte bare dele litt erfaring. Har bygget servere med konsument Intel stock-vifter i 15 år. De har hvert pålitelige. Når PSU begynner å bli dårlig, så merker man det. Det blir svart eller lager lyd. For din del er både hovedkort, ram og cpu ukurant og må byttes. Som nevnt over er pakkene fine. Satt selv lenge å knuget angående oppgradering fra Win 7 til 10, men fikk høre at en retail Win 7 oppgraderes til retail Win 10. Dvs at man kan bytte komponenter. Oppgraderte derfor selv om jeg satt på gammal HW som garantert skal byttes snart, og ble da kvitt endel "personlighetstrekk" jeg tidligere har hatt. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) Jeg vil IKKE anbefale deg å beholde PSU og skjermkort, i alle fall. PSUer mistet effekt ettersom tiden går, og makter kanskje pr idag bare 40% av det den kunne da du kjøpte den. Mange sparer inn penger på PSU, men det er egentlig der man aldri bør spare inn (mener nå jeg i alle fall). Siden du bruker Lightroom, vil jeg anbefale deg et nyere skjermkort, siden LR og en del andre Adobe-produkter nå bruker GPUen for å hjelpe CPUen under grafikkarbeid. Du trenger selvfølgelig ikke dagens kjappeste kort, men hva som helst av nyere grafikkort hjelper. Anbefaler minst 16GB minne til LR. Skal du slå sammen større panoramaer og sånn, så brukes det enda mer minne, men sånn til daglig klarer LR seg med 16GB. HK, CPU og SSD får andre komme med anbefaling, for jeg har ikke oversikten pr idag. En psu mister litt effekt i tiden som går. Alt kommer jo ann på hvor mye og hardt den er brukt. 40% av av 750w nå, er nok bare sludder og vas. Skulle gjerne sett en test på at en psu degraderer seg så mye Edit: så nå at det var en før meg som reagerte på dette latterlige utsagnet. Endret 26. desember 2015 av Nizzen 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) Jo, box viften vil være mer enn nok for en uclocket prosessor Og hovedkort har lite å si om du ikke skal overclocke eller er avhengig av diverse koblinger og tilleggsutstyr. Til vanlig bruk så er alle hovedkortene sertifiserte til kjøre CPUen på stock, så hovedkort vil ikke spille den største rollen i ditt tilfelle Dette er vanlig feil på intel sine kjølere og skjer dette eller plasten ryker så vil ikke cpuen sitte. Har man skuer\muttter burde ikke dette skje. Asus Z170-A + eventuelt i5-6500 men prisen er vel noe stiv da må du ha DDR4 ram istedenfor. Eneste intel kjølere som er noe i dag: INTEL Thermal Solution for LGA1156 Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC Begge er veldig stiv priset. Da det finnes billigere. Endret 26. desember 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå