Gå til innhold

Hvilken kjøkkenmaskin?

Brattus

Anbefalte innlegg

Hei,

ønsket meg en kjøkkenmaskin til julegave, men fikk istedet penger til å kjøpe den da jeg er litt usikker på hvilken jeg skulle ha.
Valget har sålangt stått mellom Kenwood Major Premier og Kenwood Major Titanium da jeg ønsker å ha en litt kraftigere type en den Classic typen som har 900W og samt bedre byggekvalitet.

Dette er en maskin jeg har tenkt skal vare 15år ++, så det er det viktigeste. Bruken kommer til å vere litt av hvert, blant annet deiger til brød, pizza (4-6 ganger i mnd tipper jeg, så er ikke noen stor baker), kaker, lage raspeball (med kvernen) ++. Kort sagt skal den brukes til alt mulig :)

Hva er det som er forskjellen på de forskjellige typene utenom effekt? Premier har 1200w og Titanium har 1500w (men likevel koster den mindre). 
Hvilken type har du? Andre forslag til kjøkkenmaskiner som er brukendes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en annen modell med samme utstyrspakke. Jeg hadde nok ikke kjøpt den igjen, men gått for en rimeligere utgave uten alt ekstrautstyret og heller kjøpt det jeg trengte av utstyr løst.

K-vispen er bare irriterende, den tar ikke ut i kanten og en må manuelt gå over med slikkepott for å få alt med. Det selges k-visp og andre visper som har slik ekstra kant som gjør dette for deg, men de er ikke med i pakkene og det er grunnen til at jeg ikke ville valgt med utstyrspakken som er nevnt.

Mskinen står også veldig ustødig når en skal elte deiger. Jeg må ofte stoppe maskinen, frem med slikkepott for å skrape løs deigen som har surret seg langt oppover eltekroken og lar mye av det tørre ligge igjen i bollen.

Skulle jeg kjøpt på nytt hadde jeg vurdert Ankarsrum Assistent Original. 

Her er en med masse ekstrautstyr, se listen litt ned på linken.

https://bakerenogkokken.no/kj%C3%B8kkenmaskiner/ankarsrum-assistent-original/ankarsrum-assistent-original-akm6290-mineralhvit-(med-stor-tilbeh%C3%B8rspakke)/?gclid=CjwKEAiAkvmzBRDQpozmt-uluCQSJACvCd1lLAJ-RxK1mARR-dDRKQAX_3GMIO6eNJfi3G3abbiXpBoC4RTw_wcB

Der slipper du unna problemet jeg nevnte over, måten den elter deiger på osv er helt supert da den tar helt ut i kanten. Tar også deiger opp til 5 KG, dobbeltvisp osv.

Kommer selvsagt i pakker uten alt ekstrautstyret også.

Lenke til kommentar

Hvis K-spaden og eltekroken på en Major ikke får med alt, så skyldes det etter all sansynlighet at de ikke er (korrekt) justert. Gamle gode Assistent er kanskje den beste til å elte gjærdeig, men det betinger også på denne maskinen at høyden på eltekroken er korrekt justert.

Major og Assistent er begge veldig gode maskiner, men hvem som er best er litt subjektivt og kommer an på bruksområdet og ønsker om tilleggsutstyr. Fordelen til Kenwood er et større utvalg av utstyr.

Hvis man vil ha en Kenwood Major, så får man se på pris, design og utstyr og finne hva men selv ønsker. Personlig mener jeg det har blitt et "watt-hysteri" hvor alle skal ha kraftigst mulig motor. Men ser man på de gode gamle utgavene (A707 og A907) så hadde de motorer på 450W og de var jo kraftige nok...

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Ønsker 1200w eller 1400w fordi jeg har hørt fra flere at 900w er for lite til større gjærdeiger, men kan hende jeg går for den Anti LFC nevner her oppe. Den har 1200w og er med endel utstyr, og det e flott :)

Må si jeg er litt skeptisk til andre merker, da alle jeg kjenner og alle anbefaler Kenwood (tror de har tatt en god jafs av markedet over lang tid)

Tv2 hjelper deg hadde også en test av kjøkkenmaskiner. Urettferdig test i mine øyne, da de sammenligner Titanium med noe som koster 10% av dette, og denne kom da selvfølgelig best ut

http://www.tv2.no/a/7526245

Lenke til kommentar

Kan meg bekjent ikke justere hvor langt ut i kant de skal ta, men kun hvor langt i bunn de skal ta. Er altså ut i kant som er problemet for min del.

Visperedskapene har samme buefasong som bollen. Når man justerer høyden slik at den kommer lengre ned i bollen vil derfor også avstanden mot siden minke.

De hadde vel ikke solgt k-visp og slikt med silikonkant dersom dette ikke er ett problem og irritasjonsmoment hos folk?

Nå har disse maskinene vært produsert siden 50-tallet med samme konstruksjon uten at det har vært noe stort problem. Det tok vel nesten 60 år før de lanserte denne flexivispen. Tror det like mye er et forsøk på å finne på noe nytt som å løse et stort problem. Har hørt noen som har etterlyst redskap mellom ballongvispen og K-spaden, men uten å kalle det et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er den justert som det står i bruksanvisningen. Legg ark under visp, juster høyde til den tar i arket i bunn.

Dette hjelper ikke det spor mot hvor langt den tar i kantene. Mel og diverse sitter alltid igjen i kantene og må skuffes nedi med slikkepott for å få blandet alt.

Dette er forøvrig noe andre bemerker også, så det er nok ikke bare hos meg problemet ligger. Samme gjelder problemet med elting.

Håper uansett TS blir fornøyd med sitt kjøp :)

Lenke til kommentar

Jeg har null greie på dette, men da kona skulle ha en slik så sjekket jeg litt rundt. Snakka blant annet med en kompis av meg som har overraskende god peiling på dette og valget var visst enkelt.

Man "måtte" kjøpe Kenwood Major Titanium 1500W. Så det ble den og den gjør jobben.

900W er visstnok ikke nok for disse maskinene.

Så du gjorde det godt der tror jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...