Bezerker Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Hei. Har bygd meg en ny pc. Har bare et spørsmål. Vær gang jeg slår på den så finner den ikke windows . Har justert så den skal boote fra SSD men vil ikke. Så vær gang jeg slår på må jeg gå inn på boot menu og boote fra den selv eller står det : cant find boot avaible device, noe i den duren der. Har 1 ssd og 1 harddisk. og asus z170-a hovedkortet. takk Endret 25. desember 2015 av Bezerker Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Problemet er at du har installert Windows på SSD mens HDD var koblet til. Og siden HDD var en boot disk, så er den det fremdeles. Lenke til kommentar
Bezerker Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 Vær gang jeg booter fra hdd så starter windows da også.. men kan hende det startet etter jeg koblet til en litt eldre hdd som jeg hadde noen filer på som jeg overførte. Tror nok det var den som gjorde det. Men har koblet denne ut så den forsetter og holde på sånn. hvordan fikse dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Det er ikke mulig at noen forandring kommer av å koble til en annen disk. Det eneste som skjer er at BIOS ikke vet hvilken disk du ønsker å boote fra, det må du selv holde styr på. Du kan fikse det ved å koble fra alle HDD, boote Windows DVD og kjøre Startup Repair. Og det må du gjøre to ganger. http://www.dell.com/support/article/us/en/04/SLN151680/en?c=us&l=en&s=bsd&cs=04 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Husk at det er (som regel) to steder i BIOS du kan velge boot device. En som kun gjelder for neste oppstart og en som er permanent. Lenke til kommentar
Bezerker Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 har sjekket igjennom hele bios boot menyen og alt står riktig. skal prøve og koble ut harddisken og starte bare ssd. Vis ikke så formatere jeg hele shiten. irreterer meg haha Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Og jeg vet at noen hovedkort resetter eller klusser med boot-lista hvis man tar vekk eller legger til enheter til maskinen. Lenke til kommentar
Bezerker Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 er asus z170-a så er relativit nytt hovedkort så har egentlig ikke peiling , har prøvd en del men skal prøve og ta ut alt også sette inn igjen se om det fungere bedre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Sett boot-disken (SSD-en?) på en port med lavest tall. (F:eks. SATA_0). Da vil den som standard få prioritert boot. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 har sjekket igjennom hele bios boot menyen og alt står riktig. Men hva er "riktig" i dine øyne? Hvis du forventer at Windows partisjonen skal boote fra BIOS, så er ikke det riktig. Lenke til kommentar
Bezerker Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2015 fikset det. Tok ut sata kabelene og inn igjen så fungerte det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå