Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Leie av leilighet - henge opp ting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare til å skru/ spikre spiker i veggen.. Huseier kan ikke nekte deg å henge opp ting i leiligheten. En kan ikke forvente at leietaker skal bo sterilt når en leier ut leilighet/hus. Event. kan du henge opp selvklebende fester til bilder og diverse om utleier stiller seg på bakbeina..

Lenke til kommentar

Snakk med utleier, hva han/hun synes det er OK at du kan bruke.

Rimeligvis må du kunne henge opp ting, men ikke gjøre forårsake unødvendigig skade. Å bruke en diger skrue for å henge opp et bilde som kunne hengt i en liten stift, er unødvendig. Hva du bruker kommer selvsagt også an på hva som skal henges opp (vekt) og materiale i veggen - du trenger andre opphengsmidler i gips enn i trepanel og sponplate og i mur. f.eks.

Du bør også være mer forsiktig dersom leiligheten er nyoppusset og du skal bo der en kort periode, om den allerede er litt slitt med huller eter tidligere oppheng, eller om du skal bo der flere år og det er naturlig at du eller utleier sparkler og maler før neste leieboer flytter inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En grunn til å bruke skruer i stedet for stifter: Skruer kan vanligvis fjernes med godt resultat hver gang, mens man ved bruk av stifter risikerer at disse tar med seg ekstra materiale når og hvis de trekkes ut igjen...

(Dette fenomenet vil variere noe, bla med hva slags materialer som er brukt - men forholdet går alltid den veien, til fordel for skruer...)

Lenke til kommentar

Hei,

Leier en leilighet og jeg lurer på hva jeg kan gjøre hvis jeg skal henge opp ting? Tenker på skruer o.l. Finnes det en metode å gjøre dette på, uten å ødelegge/lage hull i veggen?

Jeg bor i en leilighet der jeg har blitt bedt om å ikke lage hull i veggen. Det har gått fint fordi jeg fikk lov til å henge opp bildehyller. Veldig fine hvite hyller som ser elegante ut. Kanskje dette kunne vært noe å ta opp med huseier? De må nødvendigvis skrus fast, men da bare henger de der til neste leietaker også. Funker bra og ser fint ut. :)

18f57f7ba7142b962d1981ed47dd56fb.jpg

Lenke til kommentar

En grunn til å bruke skruer i stedet for stifter: Skruer kan vanligvis fjernes med godt resultat hver gang, mens man ved bruk av stifter risikerer at disse tar med seg ekstra materiale når og hvis de trekkes ut igjen...

(Dette fenomenet vil variere noe, bla med hva slags materialer som er brukt - men forholdet går alltid den veien, til fordel for skruer...)

Ikke iht min erfaring.  Små tynne stifter kan enkelt fjernes fra veggen og hullet er knapt synlig.  Skruer "graver" seg inn I veggen og etterlater et stort hull når de fjernes.

Dette gjelder spesielt på gipsvegger.

Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...