Gå til innhold

Benro C3570T Carbon m / Benro HD2. Greit førstegangsstativ til D90?

Anbefalte innlegg

1. juledagsribba står i ovnen. Nissen kom med kontanter. Jeg koser meg med en IPA og surfer bruktmarked for fotoutstyr.

Jeg har kommet over Benro C3570T Carbon m / Benro HD2 til 2.400,- brukt og lurer på om dette er noe å gå for eller bør jeg ha litt is i magen og vente på noe annet?

Jeg var i utgangspunktet ute etter et makrostativ, så da utgår dette, men ved nærmere ettertanke har jeg jo ikke enda investert i makroobjektiv og har mest lyst til å prioritere annen fotografering i første omgang. Nattfoto, naturfoto osv.

Behovet for påvirkning er stort her nå  :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. juledagsribba står i ovnen. Nissen kom med kontanter. Jeg koser meg med en IPA og surfer bruktmarked for fotoutstyr.

Jeg har kommet over Benro C3570T Carbon m / Benro HD2 til 2.400,- brukt og lurer på om dette er noe å gå for eller bør jeg ha litt is i magen og vente på noe annet?

Jeg var i utgangspunktet ute etter et makrostativ, så da utgår dette, men ved nærmere ettertanke har jeg jo ikke enda investert i makroobjektiv og har mest lyst til å prioritere annen fotografering i første omgang. Nattfoto, naturfoto osv.

C3570 finner jeg ikke i noen prislister, men C3580 som har nesten samme spesifikasjoner koster knappe 3700 nytt, HD2 koster nytt knappe tusenlappen. Så 2400 synes i utgangspunktet å være en relativ grei bruktpris, så om du må ha is i magen vet jeg ikke.

Det som er spørsmålet er om det finnes noe nytt som er bra som ikke overstiger (vesentlig) den prisen som det brukte utstyret selges for.

Jeg har hatt Benro i mange år og med unntak av et reisestativ der skrulåsen på det ene benet ikke låste lenger så er jeg fornøyd.

Grunnen til at jeg vil komme med et forslag på et alternativt Benrostativ er at du nevner makro og da kan det være greit med et stativ som har sine "fordeler" når det gjelder makrofotografering.

Jeg har et Benro A2980T Flexpod (Alu)  (kr 1795 uten hode) der den sentrale søylen som normalt står vertikalt også kan legger horisontalt, dette medfører at man også i ulendt terreng kan få kamera svært så nær objektet.

Det finnes helt sikkert bedre dedikerte macrostativ, men for meg så er dette et godt allroundstativ som jeg også kan bruke til makrofotografering (for meg helst i hagen).

Når det gjelder stativhode så finnes det mye som er bra (av diverse merker) som gjør at du ikke trenger å overstige 2400 totalt ved kjøp av godt og nytt utstyr.

Slike store stativ er av en såpass størrelse/tyngde at jeg ikke ville brydd meg så mye om det er aluminium eller Karbon. Hvilken bæreevne du har behov for vet jeg heller ikke, i disse to alternativene er det 18 kg v 10 kg, der begge normalt bør være mer enn nok.

Lenke til kommentar

Jeg har et Benro C-358 som er en del år gammelt. Antar det er en tidligere generasjon. Ingenting å klage på, men som polljen også påpeker er det et stort stativ og ikke noe jeg drar mye rundt på. For turbruk har jeg et mindre og lettere stativ. Sikker på at det er denne størrelsen du trenger?

Er det det og alt er i god stand virker prisen OK, men kjenner ikke noe til hodet HD2.

Lenke til kommentar

C3570 finner jeg ikke i noen prislister, men C3580 som har nesten samme spesifikasjoner koster knappe 3700 nytt, HD2 koster nytt knappe tusenlappen. Så 2400 synes i utgangspunktet å være en relativ grei bruktpris, så om du må ha is i magen vet jeg ikke.

Det som er spørsmålet er om det finnes noe nytt som er bra som ikke overstiger (vesentlig) den prisen som det brukte utstyret selges for.

Jeg har hatt Benro i mange år og med unntak av et reisestativ der skrulåsen på det ene benet ikke låste lenger så er jeg fornøyd.

Grunnen til at jeg vil komme med et forslag på et alternativt Benrostativ er at du nevner makro og da kan det være greit med et stativ som har sine "fordeler" når det gjelder makrofotografering.

Jeg har et Benro A2980T Flexpod (Alu)  (kr 1795 uten hode) der den sentrale søylen som normalt står vertikalt også kan legger horisontalt, dette medfører at man også i ulendt terreng kan få kamera svært så nær objektet.

Det finnes helt sikkert bedre dedikerte macrostativ, men for meg så er dette et godt allroundstativ som jeg også kan bruke til makrofotografering (for meg helst i hagen).

Når det gjelder stativhode så finnes det mye som er bra (av diverse merker) som gjør at du ikke trenger å overstige 2400 totalt ved kjøp av godt og nytt utstyr.

Slike store stativ er av en såpass størrelse/tyngde at jeg ikke ville brydd meg så mye om det er aluminium eller Karbon. Hvilken bæreevne du har behov for vet jeg heller ikke, i disse to alternativene er det 18 kg v 10 kg, der begge normalt bør være mer enn nok.

Se det ja. Av å spørre blir man klok.

Jeg har sett meg litt blind på brukte produkter, og ikke tenkt på at det kan finnes nye produkter som passer meg utmerket. Det er jo en jungel av utstyr der ute.

Takker for anbefalingen.

Jeg har et Benro C-358 som er en del år gammelt. Antar det er en tidligere generasjon. Ingenting å klage på, men som polljen også påpeker er det et stort stativ og ikke noe jeg drar mye rundt på. For turbruk har jeg et mindre og lettere stativ. Sikker på at det er denne størrelsen du trenger?

Er det det og alt er i god stand virker prisen OK, men kjenner ikke noe til hodet HD2.

Har forstått det slik at Benro er mye for pengene, størrelse har jeg kanskje ikke tenkt så mye på. Det lønner seg ofte mer å spørre kyndige folk enn å hoppe på bruktmarkedet i blinde ;)

Lenke til kommentar

Har forstått det slik at Benro er mye for pengene, størrelse har jeg kanskje ikke tenkt så mye på.

Enig, Benro gir mye for pengene. Et par ting jeg legger vekt på ved valg av stativ er "arbeidshøyde" og størrelse/vekt på stativet. For lavt stativ er kjedelig å jobbe med, særlig hvis du skal se gjennom søkeren på et speilrefleks. Bruker du LCD-skjermen som søker kan du klare deg med litt lavere stativ. Størrelse (sammenpakket) og vekt trekker dessverre i motstatt retning av arbeidshøyde. Dvs at desto mindre og lettere du vil ha stativet, desto vanskeligere er det å få det høyt nok (og stabilt nok).

Hva som er den ideelle kombinasjonen av høyde, vekt og størrelse vil variere fra person til person. Personlig er jeg villig til å ofre litt arbeidshøyde og stabilitet for å få et stativ som er lett å ha med seg på tur. Skal stativet stå på verandaen hjemme, i et studio, eller vesentlig bare bæres noen meter fra bilen spiller størrelse/vekt mye mindre rolle og da er et stativ slik du så på et godt alternativ. Samme gjelder hvis du skal bruke det mye med tungt utstyr. Da må du ha noe som er kraftig uansett om det går ut over vekt. Hvis vekt først er mindre viktig kan du som polljen skrev også vurdere andre materialer enn karbon, da aluminum gir lavere priser. 

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ideelt sett så er en kombinasjon av et vanlig "tungt og solid" stativ kombinert med et reisestativ kanskje det beste valget (på sikt).

Som se# skriver så er det mange faktorer som spiller inn når du skal velge et stativ, så tenk deg om og vurder i hvilke situasjoner du kommer til å bruke stativet mest. Du bør også vurdere om et stativ først og fremst blir brukt hjemme eller i situasjoner der transporten i hovedsak skjer med en bil eller om bruken er i sammenheng med lengre vandringer eller på reiser der det kan være viktig å ha et minimum av vekt/størrelse (f.eks. fly-bagasje).

For noen så er det også viktig å ha et tredje valg som en monopod. Personlig så har jeg gått for et relativt solid stativ til normal bruk og ett lettere reisestativ når jeg drar på turer utenlands. Monopod har for meg fungert heller dårlig til min type fotografering.

Men jeg vil presisere at min "samling" av stativ har bygd seg opp over tid så i denne omgang bør du kun fokusere på hva du tror er ditt "hovedbruksområde" og gå for ett godt men ikke nødvendigvis kostbart stativ.

Når det gjelder Benro så er det mye for pengene og hvis du ikke har hastverk så har Scandinavian Photo av og til gode rabatter på sine Benroprodukter (problemet er bare at jeg har ingen peiling på om når neste kampanje er, selv om de bruker å ha bra tilbud på høsten).

Det eneste ankepunktet jeg har, men her har jeg kanskje vært uheldig siden jeg ikke har lest om liknende problemer (eller at det er brukerfeil fra min side), er at Benro bruker skrulås på sine ben og jeg har klart å ødelegge slike låser på et reisestativ og en monopod. Så da jeg (på reise i utlandet) måtte erstatte mitt Benro reisestativ, så valgte jeg å gå for et Manfrotto (som heldigvis var på tilbud) som har en annen låsemekanisme. Men som sagt så er mitt hovedstativ av merket Benro og det viser ingen tegn til problemer med låsen på det stativet.

Jeg skal ikke anbefale konkrete stativer, men i utgangspunktet så ville jeg valgt et stativ av den solide litt tyngre typen som har litt bæreevne. Reisestativ er flotte saker, men de er som regel mer spinkle og har mindre bæreevne, og i tillegg så er de relativt dyre hvis du skal ha ett som kombinerer lav vekt med "soliditet".

PS!! Hvis du ikke kjøper et kit som har både stativ og hode så husk at det som regel går greit å "mikse" merker når det gjelder ett stativmerke og eventuelt et annet merke når det gjelder stativhode (hvis det skulle være ønskelig). 

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar begge to.

Jeg rager drøyt 1.90m over bakken, så jeg må nok være litt obs på høyde har jeg forstått. Med en slik arbeidshøyde må jeg nok gå for et litt tyngre og stabilt stativ. Den evt ekstra vekten får bli en investering i fysisk helse når jeg tramper innover fjellet.

Takk igjen for informative tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg saumfart den store vide interwebben og endte opp med Benro 2980T Flexpod (som anbefalt ;) ), Benro B0 kulehode og et rengjørings-kit til kameraet og objektivene. Alt sammen bestilt fra scandinavianfoto.no.

Da får man bare sitte som ungene på julaften og smøre seg med tålmodighet.

Takk for hjelpa!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...