Gå til innhold

Bachelor på 2 år?

KingWeirdo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg som skriver dette har bestemt meg for å avbryte et lengre studium før tiden. Jeg leker med tanken på å sveise sammen en bachelorgrad og bygge på med 1 år praktisk pedagogikk for å bli lærer. Slik jeg forstår det vil jeg kunne benytte meg av mine tidligere emner som valgfrie studiepoeng. Mitt spørsmål er om det dermed er mulig å fullføre en bachelorgrad på 2 år eller kortere tid? Har noen erfaring med dette eller har hørt om andre som har gjort det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på to ting:

- Hvor strukturert du er

- Hvor fleksibelt valg av fag er (slik at det går opp rent praktisk). Vil tro dette typisk er lettere på et universitet enn en høyskole.

Utover det, så er det bare å melde seg opp til ett eller to ekstra fag per semester (kommer an på hvor mange tidligere emner du får godkjent).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Ja det er fint mulig, men det krever litt planlegging. Fyrst og fremst med tanke på at du ikkje får sammenfallande eksamensdatoer. I tillegg må du passe på at du får nok studiepoeng innan dei rette fagretninga. Du kan bruke oppigjen studiepoenga men mange bachelorgrader har krav til ein bestemt mengde studiepoeng innan relevante fag, så graden kan ikkje byggast opp av kun valgfag.

Så snakk med studieveiledaren slik at du får hjelp til å sette opp ein plan.

Lenke til kommentar

Avhenger av skole og studieløp. Når jeg tok bachelor på høgskolen så hadde vi bare et valgfag det siste semesteret. Mens nå som jeg går på universitet så har vi et eller flere valgfag i løpet av 1 og 3 semester. Snakk med veileder på skolen får å se hvilke muligheter du har.       

Lenke til kommentar

Du har i alle fall to scenarioer: 

1.

Du har ingen grad eller studiepoeng fra før. 

I dette tilfellet må du fordele de 60 siste studiepoengene over 4 semestre, altså 15 pr. semester. Dette kan gå om skolen har 7.5 stp fag, eller blanding av 5, 10, 15. 

Du må nok gjøre ting litt strategisk her. Dvs. ta mest mulig lette fag om gangen. 

Noen studier har det slik at du må ta fag A for å ta fag B, og noen ganger må du ha fag B for å kunne skrive oppgave (om det er er krav). Det igjen betyr at noen fagkombinasjoner ikke lar seg gjøre i samme skoleår. 

2. 

Du har en Bachelor eller Master fra før. Jeg mener at du da bare må ta 90 nye studiepoeng, som skal la seg gjøre på 3 semester. 

Jeg personlig gjorde det slik: 

Hadde tjent opp 360 studiepoeng over 5 år (1 mastergrad + 1 år "verdt" relevante studiepoeng). Av dem fikk jeg godkjent 90 studiepoeng fra Mastergraden, samt de 60 ekstra studiepoengene jeg hadde tatt underveis. Da trengte jeg bare 60 studiepoeng, som jeg tok over et normalt skoleår, slik at jeg endte opp med en Master og en Bachelor etter 6 år. Videre søkte jeg meg inn på Master med den siste Bachelorgraden. 

I ettertid hadde jeg sikkert greid å tatt et ekstra fag hver semester under Master, altså 10 fag / 100 studiepoeng tot. over 5 år, og kunne følgelig ha gjort unna den siste Mastergraden på 1.5 år, men men. 

Om noen lurer på hvorfor: Var alltid interessert i de ekstra fagene jeg tok, og gikk rett og slett lei av hovedstudiet rundt 4 år. Men tenkte at det uansett ville se greit ut med graden på CV, og så langt så har det gjort det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...