SunnyCloud Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Skal brukes til gaming med GTX 960. Hvilke spesifikasjoner er det som teller i dette prissjiktet? Endret 25. desember 2015 av byredyre Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Det er sikkert for sent å gjøre noe med nå, men i dette prissjiktet skulle du valgt et AMD R9 380 skjermkort. Da kunne du ha fått 144Hz skjerm med FreeSync for ~2500Kr. Den billigste 144Hz skjermen man ellers får tak i koster ~2300Kr. Så det er bare 200Kr å spare på å ikke velge det. Men FreeSync skjermen vil altså ikke gi adaptive sync med et Nvidia skjermkort. Da må du ut med ~3300Kr for denne G-Sync skjermen. Og da er man jo langt utenfor ditt budsjett. Men til ditt skjermkort er det absolutt et veldig godt valg. Når det er sagt, trenger du strengt tatt ikke 144Hz skjerm til ditt skjermkort siden det kun vil klare 144fps i enkle og eldre spill. Høy frekvens på skjermen er ønskelig, men bare om du kan utnytte det, eller med G/FreeSync. Et alternativ for din lommebok blir da denne skjermen. I din prisklasse er det den perfekte skjermen for R9 380, der du ville fått FreeSync funksjonen på kjøpet. Men for ditt skjermkort, er den heller ikke dum, siden den går til 75Hz. Det vil si du kan få litt raskere oppdaterings hastighet enn de vanlige 60Hz skjermene. Det er bedre enn ingenting, og testere påstår at disse 15Hz ekstra gir ganske mye bedre opplevelse enn med bare 60Hz. Skjermkortet ditt er også kraftig nok til å klare over 75fps i en god del også nyere spill, bare kanskje ikke på "ultra". 3 Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2015 Supert svar! Skulle gitt deg mer poeng hvis jeg kunne. Hvordan er denne sammenlignet med den til 1 486 kr?: https://www.komplett.no/product/635503/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-24-led-gl2450hm Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 26. desember 2015 Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) Supert svar! Skulle gitt deg mer poeng hvis jeg kunne. Hvordan er denne sammenlignet med den til 1 486 kr?: https://www.komplett.no/product/635503/datautstyr/skjermer/skjermer/benq-24-led-gl2450hm Det ser ut som en dårligere skjerm. Responstiden er oppgitt til 2ms, det gir mer "etterslep" enn med 1ms som det er på skjermen jeg linker til. Den er også oppgitt å ha dårligere dynamisk kontrast, om det er 12M:1 som det står en plass, har det ikke noe å si. Men i produktbeskrivelsen står det 40K:1, og det er jo mye lavere. Om skjermen på Komplett kan overklokkes til 75Hz er en mulighet, men på ingen måte veldig sannsynlig. Om det stod mellom de 2 for min del så hadde det åpenbart blitt den til 1486Kr hos Elkjøp. Edit: La til litt Endret 26. desember 2015 av Gabri3L Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 29. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Er det noe som er bedre enn HDMI for å koble skjerm og PC? Tenker da sammenlignet med den DisplayPort-kabelen som følger med skjermen. Endret 29. desember 2015 av byredyre Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Dersom du hadde hatt et AMD skjermkort som støtter FreeSync, så hadde du måttet bruke DisplayPort kabelen for å få benyttet FreeSync funksjonen. Siden du har Nvidia skjermkort har det ikke noe å si. Du kan bruke HDMI kabel og sette skjermen til 75Hz om du ønsker det, så sant skjermen støtter 75Hz via HDMI (det tror jeg den gjør). Men om dette er hardware du regner med å ha noen år, ville jeg absolutt brukt DisplayPort kabelen. Nvidia støtter ikke FreeSync i dag. Men om de ved et mirakel skulle bestemme seg for å støtte det senere, så kan de det ganske enkelt med en driveroppdatering. Da er det greit å ha benyttet kabelen som kreves for å få FreeSync.. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 (endret) Er det noe som er bedre enn HDMI for å koble skjerm og PC? Tenker da sammenlignet med den DisplayPort-kabelen som følger med skjermen.DisplayPort støtter høyere oppløsninger og oppdateringsfrekvenser og er som regel et hestehode foran HDMI. Men i 1080p så har det ikke så mye å si, fordi det klarer HDMI også. Jeg vil anbefale mot å kjøpa AOC, da det er en del rapporter om dårlig kvalitet. Selv Komplett har rådet folk mot å kjøpe dem. BenQ lager gode skjermer, både på ytelse, byggekvalitet osv. Asus hadde i begynnelsen dårlig byggekvalitet, noe som etter min lesning skal ha blitt bedre. Begge disse lager gode skjermer. Det er også viktig å ikke legge for mye vekt i spesifikasjonene som produsent angir - disse er bare en indikasjon. Anbefaler deg å se på tester hos tftcentral.co.uk. Så bør du også ta stilling til om du vil kjøpe IPS eller TN. Jeg erstattet min Asus VG278HR 144 Hz skjerm med en Dell U2414H 60 Hz skjerm, der sistnevnte er IPS. Jeg har sagt det før, og ønsker ikke å komme frem som en "advocate", men Dell U2414H er en fantastisk skjerm. God til gaming er den også (jeg spiller alt ifra CS:GO til diverse singleplayers til simracing). En perfekt allrounder-skjerm med god funksjonalitet. Du betaler en "premium" for U2414H, så jeg lar dette være en generell anbefaling fremfor en spesifik en. Dvs., en skjerm fra Dell, Samsung, BenQ eller Asus med IPS. U2414H har også hatt noen prishopp (jeg kjøpte den for 1890,-). Selvsagt vil jo en 144 Hz TN være raskere, og du har godt nok skjermkort til å få den FPS-en i f.eks. CS. Men iforhold til IPS så er pikselresponsen og oppdateringsfrekvens den eneste fordelen den har. Endret 29. desember 2015 av AdNauseam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå