Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

endring av bredde på felger

maxiix3

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå virker jeg sikkert veldig dum for dere, men har prøvd å lese meg opp på dette med felger osv.

Har en golf 5 som originialt har 195/65/15 6.5x15 ET 47. Skulle sette på nye dekk på sommerfelgene som er 215/50/17 7.5x17 ET 54. Personen i butikken påstod at dette ikke gikk selv om jeg hadde kjørt med dette i over et år nå fra jeg tok over bilen.

Jeg mener at siden ET endringen bare er 7, så er det godkjent selv om dekket blir breiere, siden bilen er designet for ET 47. Har bredden noe å si på dette i det hele tatt? eller er personen på bærtur og tar feil?

Isåfall hva har bredden og si ? rulleomrkretsen er jo bare +2% så skjønner på en måte ikke hvorfor han ikke ville la meg ha de på. Prøvde han bare å tjene penger ved å få meg til å bestille nye felger eller hva skjer her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke ha dekk og felg som kommer utenfor hjulbrønnen. Du kan heller ikke endre innpress (ET) med mer enn 15mm totalt. altså 7.5mm på hver side, som du sier du holder deg innenfor.

Begge deler kan omgås, hjulbrønnen med sideskjørt (må godkjennes hos vegvesen) og nytt innpress kan godkjennes hos vegvesenet. Jo lengre ut dekket kommer, jo svakere blir støtdemperen din, og opphenget er kanskje ikke konstruert for det ellers.

EDIT: altså: selv om innpress er innenfor "endringen som er tillatt," så er det ikke nødvendigvis det, dersom det medfører at hjulet stikker utfor bilen.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...