Gå til innhold

Skattefradrag gaver til frivillige organisasjoner

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aha!Man kan trekke det fra skattegrunnlaget, ikke fra skatten. Alltid lurt på det der. Det er så elemtært at det aldri står forklart når en leser om fradrag antar jeg. Men det fører også til at mange ikke skjønner det der, eller bare tror de skjønner det. Hørt mange misforståelser der.

Men hvorfor 27%? Varierer ikke det med tabelltrekket eller hvordan man nå trekker individuelt? Dvs etter inntekt?

Lenke til kommentar

Aha!Man kan trekke det fra skattegrunnlaget, ikke fra skatten. Alltid lurt på det der. Det er så elemtært at det aldri står forklart når en leser om fradrag antar jeg. Men det fører også til at mange ikke skjønner det der, eller bare tror de skjønner det. Hørt mange misforståelser der.

Men hvorfor 27%? Varierer ikke det med tabelltrekket eller hvordan man nå trekker individuelt? Dvs etter inntekt?

I Norge er det vedtatt en skattesats på 27 % som gjelder alle enkeltpersoner. Tabelltrekket er kun lagt opp for at du skal få en jevnest mulig inntekt i løpet av året (høy lønn=høy skatt, lav lønn=lav skatt, hvor tanken er at dette jevner seg ut).

Samtidig er det ikke slik at man ender opp med å skatte nøyaktig 27 %. Dette for at de med lav inntekt skal få et minimum å leve av, mens de med veldig høy skatt skal få en toppskatt som da subsidierer resten ("de har råd til det"). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det sant? Det er da faktisk innført flat skatt i Norge med kun noen mindre justeringer? Utrolig hvor dum jeg klarer å høres ut og hvor lite jeg faktisk får med meg da...

Mener dette var noe det var heftige debatter rundt for en del år siden, om man skulle ha flat skatt eller ikke? Jeg har rett i det? Før dette så var det slik at man betalte også en høyere prosent om man hadde høyere inntekt?

Lenke til kommentar

Husker ikke helt debatten, men det er slik skattesystemet i bunn og grunn fungerer. Også har du noen bestemt former for fradrag som kommer i inntekten, som rentefradrag, minstefradrag, BSU, etc. Så er mer til det enn at alle betaler likt, men på inntekt, så er det denne alminnelige skattesatsen som fungerer.

Nettobeløpet, som er inntekt over et minimumsnivå, fratrukket alle fradrag, betaler vi 27% av. Videre er det også en skatt på 7,8% på all bruttoinntekt, samt toppskatten jeg nevnte over det visst nivå. Derfor, hvis du tjener rundt 500 tusen og oppover, kan du fort ende på rundt 50% skatt totalt sett, hvis du ikke har ekstremt mye fradrag.

Lenke til kommentar

Skatten på inntekt består fra og med 2016 av flat skatt på alminnelig inntekt på 25%, samt skatt på 8,2% (trygdeavgift) på brutto inntekt pluss varierende (progressiv) trinnskatt på brutto inntekt over 160000, mellom 0,44% (ja, helt sant) og ca 13%. Fradrag gis stort sett bare i alminnelig inntekt, mens de andre satsene er på brutto skattbar inntekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...