Trancton Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Jeg har en leieboer som jeg har sagt skal få internett inkludert i husleien. Jeg ønsker å gi han tilgang til min internettilgang ved å enten ha et eget wifi-nett til han, eller egen pålogging. Det viktigste er at jeg kan bestemme hvor mye av kapasiteten han skal kunne bruke, og at det ikke påvirker pingtiden min. I tillegg kommer jeg til å bruke mitt wifi-nett til gaming, og ønsker da å oprettholde lave pingtider. Hva er beste oppsett og ruter(e) for å få dette til? Hvordan styrer jeg hvem som får tilgang til hvor mye av båndbredden, og hvordan sikrer jeg gode pingtider til mitt nett/login? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 ASUSWRT QoS Introduction and settings Belkin Intellistream QoS Netgear QoS Bandwidth Control Godt mulig manage switch kan settes f.eks til 100 mbit istedenfor 1 gigabit\s. Sikreste er å bruke gammelt utstyr. Men hvor ikke betale litt mere for mere kapasitet? Dere er jo 2 så hvis dere kun har ADSL\VDSL. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Hva mener du med "Sikreste er å bruke gammelt utstyr" ? Kjøpe mer kapasitet vil heller ikke hjelpe trådstarter i å garantere brukbar tjeneste for seg selv. Jeg vil nok anbefale at trådstarter ser på hvilket utstyr han har allerede i første omgang, ta ett søk på utstyret med "rate limit" og "guest" så burde det nok komme opp noen mulige løsninger. Hvis ikke, så kanskje si noe om prisklasse på en eventuell ny løsning. Lenke til kommentar
Aeyoun Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) Sjekk kontrakten du har med din internettleverandør. De fleste leverandørene nekter deg å selge eller dele tjenesten med personer utenfor din egen husholdning. Du slipper også en fremmed inn på ditt eget nettverk, så du må skru av all form for fil- og annen nettverkdeling for å hindre tilgang. Brannmurer må også opp på alle enhetene dine. Har du noen spillkonsoller og andre litt «dummere» enheter vil du få problemer med å redusere tilgangen. Det du bør gjøre er å investere i en router som har gjestenett og gi leieboer tilgang til gjestenettet. Da vil han ikke ha tilgang til andre trådløse eller kablede enheter på hovednettet. Velg en router hvor du kan sette gjestenettet til å kun tilby et trådløst nettverk med 802.11b. Dette gir kompatibilitet med alle WiFi enheter og standarden går kun opp til 11 Mbp/s. Har du mindre hastighet fra leverandøren enn dette må du opp i mer komplekse løsninger. En router med støtte for QoS (Quality of Service) vil dynamisk justere opp og ned hastigheter på alle enheter slik at de får en like stor del av kaka avhengig av etterspørsel. Viktigst av alt vil QoS sørge for å reservere litt opplastningshastighet til kritiske utgående pakker, som DNS oppslag og andre ting som er kritisk for at nettet skal oppleves responsivt. Uansett hvilken løsning du velger krever det litt ekspertise. Å invitere fremmede med redusert hastighet inn på nettet ditt er ikke noe routere egentlig er laget for å støtte. En Apple AirPort Express gir deg gjestenettverk, men ikke støtte for å regulere hastigheter eller QoS. Den er derimot enkel å bruke. En billigere ASUS RT-N12 11n-boks gir deg QoS og gjestenettverk (med ikke QoS på gjestenettverket!) ASUS er notorisk dårlige på WiFi og tar tålmodighet å sette opp. Jeg finner i grunnen ingen bokser jeg kan direkte anbefale som løser problemer ditt, men jeg håper iallfall jeg har hjulpet deg med å identifisere hva du skal se etter. OBS: Veldig billige routere og routere som er på salg om dagen støtter gjerne ikke IPv6. Det vil ikke gi deg veldig problemer helt med engang, men uten IPv6 må du bytte boksen innen alt for lang tid. Ta en titt på bloggen min om du satte pris på dette innlegget. Endret 25. desember 2015 av Aeyoun Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Hva mener du med "Sikreste er å bruke gammelt utstyr" ? Det kan være hull med QOS f.eks hvis leieboeren bruker torrent. Det kan fremdeles belaste nettverket selv om hastigheten er redusert. Har man penger er det alltid best å ha to internetforbindelser, en som man har selv, og en leierboer har. Dermed risikerer man ikke fildeling og ulovligheter man kan jo sette opp pfSense men kanskje ikke et sted å starte for en nybegynner. 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Dette må være ett av de dummeste rådene jeg har hørt på lenge...Kjøpe gammelt utstyr, som ikke blir vedlikeholdt lenger, sier seg selv at det er en dårlig idé. 1 Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 (endret) ASUS er notorisk dårlige på WiFi og tar tålmodighet å sette opp. Jeg deler ikke denne erfaringen i det hele tatt. Har satt opp flere N66, AC66 og AC3200, alle har gått rett opp uten problemer med wifi i det hele tatt. Er muligens noe jeg ikke har fått med meg. Men jeg deler oppfatningen om at det ikke er en "easy fix". Hva slags linje/hastighet har du? Jeg har ingen god erfaring med innebygd QoS. Jeg ville heller ikke tvunget leietaker over på b-nettverk. Det er å be om problemer. Vil anta at løsningen er en wrt-firmware, pfsense eller KOMMUNIKASJON. Et annet godt råd i denne tråden er separate linjer (hvor dere betaler hver sin), men det avhenger selvfølgelig av at det er praktisk gjennomførbart og at det er tilstrekkelig kapasitet. Endret 25. desember 2015 av WonderStivi Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 26. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2015 (endret) Takk for svar, noen bedre enn andre Båndbredden er ikke problemet her, det er 300/300 Mbit (fiber). "Bekymringen" min er responstid, at den ikke skal påvirke f.eks. pingtider/latency i online spilling. I tillegg ønsker jeg også å kunne legge en limit på hvor mye av båndbredden leieboeren skal kunne legge beslag på. Per i dag har jeg en Asus N666U ruter, samt Asus RP-AC52 (repeatere) for å styrke signalene ytterligere. Kan jeg bruke dette sammen på en måte for å ha to nettverk, evt to logins hvorav det ene har begrensinger og lavere prioritet eller noe? Er ellers åpen for å investere i ny ruter også, og har ikke noe spesielt budsjett. Om en ruter kan løse "utfordringen" min på en god måte så er det ikke noe stress å legge ut et par tusen for det. EDIT: Som en liten oppdatering, har nå satt N66U til å sette opp et gjestenettverk som ikke har tilgang til "intranett". Derimot trenger jeg å begrense båndbredde og påse at leieboers bruk av nettet ikke påvirker ping/latency, eller at hans bruk er nedprioritert. Endret 26. desember 2015 av Trancton 1 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Vell med 300/300 så er ikke forbruket av båndbredden din verste fiende her nå. Det du må passe på siden du insisterer på å game over WiFi er naturligvis at ikke leieboernes enheter er på en lignende kanal, for med WiFi kan bare 1 enhet sende data av gangen, og da blir du satt på vent og ping tiden din går opp. Deretter kan du shape tilkoblingen til leieboeren om han går berserk, men min erfaring så langt er at flaskehalsen er serverne her til lands og utlandet hvor du er ekstremt heldig om du får 50Mbit toppfart, ofte ligger du langt under dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå