Helsebror Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Trenger råd om følgende: Har en PC i dag som er selvbygget, men opplever etterhvert at den er blitt for bråkete for mine ører. Sitter mye fremfor den i jobbsammenheng hjemme (Internettbasert), og spiller også litt Også i spill er den etterhvert litt svak, i alle fall når det er snakk om de nyeste, mer krevende spillene. Ønsker derfor råd om støysvake (viktigst!) og gode spill-komponenter, siden jeg regner med at da skulle også webarbeidet kunne gå glatt nok... Jeg tenker spesielt på anbefaling ang.: - PSU, min 350 W (har i dag en Enermax) - CPU med kjøling (har i dag en AMD XP 2000+ m/Silent Twin) - Graf.kort (har i dag en bråkete Geforce Ti4400, og ikke 4200 som sign. sier) - 80 mm. kabinettvifter. Max plass til 2 stk i dagens kabinett. Mitt HK MSI KT3 Ultra2 er uten vifte på bridge, så der er det vel ikke stort å tjene. Men hvis jeg bør gå opp i CPU må kanskje HK skiftes, hvis ikke mitt gamle HK/Bios støtter det? Budsjettet er på max. 4-5000 kr. Jeg vil også gjerne ha råd om støydempningsplater, er det noe vits i det? Vil jo ikke ha alt for mye temp. i maskinen heller... Håper på gode svar fra dere som har erfaring ang. dette. På forhånd takk! Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) PSU: Fortron/Source 350W gir visst mye for pengene og er støysvak. Skal visstnok yte endel mer enn 350 også faktisk... 595 kr. microplex CPU: AMD Athlon XP 2500+ "Barton", 775 kr. på komplett.no nå, løp og kjøp! 775 kr. komplett.no Skjermkort: Da gjenstår skjermkort, som du max ifølge budsjett kan få en Hercules R9800PRO 3.635kr. komplett.no Det gikk visst litt over budsjett, men du kan velge: PowerColor til 2.800kr. på komplett.no (merk, svak vifte og RAM...) Da har du igjen ca. 900kr. til vifter, da du kjøper 2 stk. Papst 19db på microplex.no ca. 320kr. TOTALT: 4.490 (PowerColor Skjermkort) men er du redd for poor vifte på den, kjøp en heatpipe på microplex! Bli nok nice dette, like deler som mitt nye vidunder (snart) LYKKE TIL! EDIT: Spm er da, holder HK mål da? dette vet ikke jeg, da jeg ikke kjenner til HK'et, gi gjerne litt specs! Endret 17. november 2003 av P@yNe Lenke til kommentar
|SeVen| Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 PowerColor til 2.800kr. på komplett.no (merk, svak vifte og RAM...) Hvor har du fått dette fra ? Powercolor har lik ram som alle andre som er som er BUILDT by ATI. Så det så Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 For å få en stillegående PC, så bør du først se på kildene til støy, deretter finne tiltak som kan dempe dem ytterligere. Hele tiden må man være klar over prioritering kjøling/støy. Først til stillegående komponenter: - PSU. Dette kan ofte være den største synderen. Men det er sjelden at selve innmaten lager særlig støy..., det er vel heller viften(e) som bråker for mye. Noen vifter er temperaturstyrt også. Hvis du liker og skru og lodde, kan du selv 7V modde viftene eller koble dem til en viftekontroller. Alternativt kan du selvsagt kjøpe en ny PSU med en stillegående 12cm vifte ala Fortron/Source som er blitt nevnt. - Kabinettvifter. På full blås, så kan disse lage mye leven. Det er absolutt ikke sikkert at man trenger to foran og to bak. I ditt tilfelle, så ville jeg foreslå kun en bak, rett under PSU hvis du har plass. Du må sørge for at tilstrekkelig luft kan komme inn, ideelt kappe et passende hull i bunnen av kabinettet og sørge for at føttene er høye nok. En viftekontroller kan brukes til å justere viften til passende kjøling/støy forhold. - CPU vifte. Mist Silent Twin har jeg selv hatt. Du får neppe noe særlig mer stillegående enn denne. - Harddisk. Noen harddisker bråker mer og mer ettersom lagrene blir slitte. De gamle Seagate Barracuda V var de mest stillegående. De nye 7200.7 har fått delte kritikker, se andre tråder på forumet. - Grafikkortvifter. Er du nevenyttig, kan du jo selv montere en stor passiv kjøler fra Zalman eller lignende. Men som nevnt i andre poster, så finnes det også ferdige modeller å få kjøpt. - Demping: Hvis alle disse momentene ovenfor er jobbet med, så kan ytterligere demping med dempematter hjelpe noe. Spesielt i i front foran harddisdken kan man plassere noe. Jeg har selv en dB måler, og dette demper gviningen fra harddisken. Har du luftåpning i bunnen av kabinettet, så kan du med fordel tette igjen "støyåpninger" i fronten av kabinettet. Sidedøren(e) kan også dempes. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 PowerColor Radeon 9800pro suger og er treigt og har dårlig minne. Hva er det du snakker om?... De har akkurat like go minne som de andre produsentenes. Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 LOL da, ha det gøy du Lenke til kommentar
Helsebror Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Takk for innspill på innlegget mitt. Noen oppklarende spørsmål: Hva vil jeg tjene mest på i forhold til spill: - oppgradere CPU? (Og i så fall: holder da min silent twin?) - nytt grafikk-kort? Jeg er litt usikker på om flaskehalsen mest er min XP2000+ eller om det er min GTi4400... I dag har jeg 59 grader på CPU og 41,5 i kabinettet når maskinen jobber litt i bakgrunn med et beregningsprogram, og da har jeg 2 vifter gående, en inn og en ut. Stopper jeg viftene går temp opp til henholdsvis 68 og 46. Jeg har sikkert ikke de mest optimale viftene verken når det gjelder effektivitet og støy, så akkurat det blir nok bedre hvis jeg kjøper to nye. Kanskje kunne noen fanducts også hjelpe, samt at jeg tenker å fjerne en HD (har tre). Men hva vil passiv kjøling på GPU bety ang. temp i kabinettet? Og er det noe problem at CPU har den høye temperaturen? Og ang. vifter: Jeg mener å ha lest et sted at det bør være flere vifter som blåser inn enn ut, slik at det bygger seg opp et overtrykk som holder støv ute. Stemmer dette med deres erfaringer? Og siden jeg bare har plass til to vifter i kabinettet, er det da en ide å lage et hull i sideveggen og sette inn en ekstra vifte? Et av forslagene var å kutte et hull i bunnen og sette vifte der, men hva da med støv? Bør man ha et filter, eller vil det ødelegge for mye av effekten? Viftekontroller har jeg, kan styre 4 vifter, så det skulle gå bra. Når det gjelder GPU: Bør jeg kjøpe et nytt og bedre graf.kort med passiv kjøling (er det ikke noen produsenter som har det tro?), eller er det like godt å beholde mitt Ti4400 og bruke Zalman? Lenke til kommentar
unwill Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Om du trenger nytt grafikkkort må du nesten spørre deg selv om. Hakker de spillene du spiller? Hvis ja, så kan oppgradering av grafikkort være tingen, men hvis du ikke kjører alt på fylt så vil jeg tro at Ti4400 holder en stund til. Kjøp Zalman Heatpipe, og bruk det. Garantien på ditt gamle grafikkort har sikkert gått ut, og da er det jo greit å tukle med det. Hvis du absolutt vil ha passiv kjølte grafikkkort kan jeg anbefale Radeon 9x00 Ultimate Edition. Jeg selv bruker en 9600 pro. Vel, hvis jeg hadde vært deg ville jeg spart mesteparten av pengene, og heller få ned støy og temp på systemet for lite penger. Har du "rengjort" inni i kabinnettet i det siste? Det kan ligge mye støv i CPU ribben og det kan føre til høy temp. Jeg bruker selv ingen kabinettvifte, passivkjølte brikksett og gpu. Og de eneste støykilden er PSU (frotron source), cpu vifte (iglo silent breeze) og harddisken (seagate). Tempen er på rundt 40-50 grader, så den er grei. Trenger du virkelig kabinettvifte? De bråker. Støydempingmatter, nei takk, de øker temp og koster penger. PSU, nei takk, koster en del kroner og EnerMax er jo ikke akkurat støyende heller. Kjøp heller; - Zalman Heatpipe til grafikkort - Artic Silver 5 til CPU - Viftestyring til PSU vifte - Og nøds en 12 db kabinettvifte (blåse inn) Alt sammen bør ikke koste deg toppen 500 lappen. Og vips så har du spart et par tusen kroner som du kan bruke til senere oppgradering eller en annen fin julegave til deg selv. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 du kan også ta ut ledningene til harddisken og starte maskinen uten at denne er med. Kan være den som lager mye av den mest irriterende støyen. Jeg har selv en enermax 350w strømforsyning og der var temperaturmåleren glidd på feil sted og det førte til at viftene gikk konstant på max hastighet. Har hovedkortet en vifte på northbridgen kan denne og gjøre mye fra seg. Erstatt gjerne denne med en zalman ribbe: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB47J generelt så er det lurt å bytte ut slike 40mm vifter så raskt som mulig. De ligger gjerne på en rundt 30db som blir mye om resten av systemet er stille. Samme støyninvå er det nok på skjermkortvifta di. Den kan du bytte ut med zalman http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80CHP Kabinettviftene du har i dag kan du sette på 7 volt slik at støyen minsker mye selv om kjøleeffekten ikke minsker like mye. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Med det budsjettet så kunne du jo ha kjøpt deg vannkjøling. Waterchill sitt kan kjøle ned CPU, GPU og Chipsettet i samme slengen, og er i tillegg ganske rimelig. Da er du kvitt en god del støy. Deretter så kunne du sett på strømforsyningen. Har hørt mye positivt om Fortron, men har ikke prøvd den selv. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Og ang. vifter: Jeg mener å ha lest et sted at det bør være flere vifter som blåser inn enn ut, slik at det bygger seg opp et overtrykk som holder støv ute. Stemmer dette med deres erfaringer? Og siden jeg bare har plass til to vifter i kabinettet, er det da en ide å lage et hull i sideveggen og sette inn en ekstra vifte? Et av forslagene var å kutte et hull i bunnen og sette vifte der, men hva da med støv? Bør man ha et filter, eller vil det ødelegge for mye av effekten? Viftekontroller har jeg, kan styre 4 vifter, så det skulle gå bra. Det er jo ikke noe poeng å skape overtrykk i kabinettet for å unngå å få inn støv fra alle kriker og kroker hvis ikke alle vifter som blåser inn har filter! Min erfaring er at hvis du gidder å blåse rent kabinettet et par ganger i året, så trenger du ikke støvfilter. Men det er avhengig av hvilket miljø PCen befinner seg i. Så hvis vi ser bort fra støvproblemet, så les min første post en gang til: En kabinettvifte som blåser ut bak er som regel nok. Denne kan du gjerne kjøre på 7V eller styre med en viftekontroller. Endret 18. november 2003 av hn66 Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Ville satset på 1 stk 120mm vifte som blåser inn gjennom sidedekselet rett inn på hovedkortet - med Zalman Fanmate kan du regulere hastigheten til den blir praktisk talt lydløs, og den vil allikevel ventilere mer enn all verdens 80mm vifter. Det sitter også en temperaturstyrt 120mm vifte på Fortron Source PSU'et som er anbefalt tidligere i tråden her (blåser ut), tilsammen gir disse viftene all sirkulasjonen du trenger i kabinettet! Husk at med høyere kabinetttemperatur trenger du kraftigere CPU vifte = mer støy! Har selv isolert kabinettet innvendig og tettet alle åpninger med 13mm neoprengummimatter og de hjelper MYE på støy! Dessuten hjelper det mye å ha harddisken(e) i en eller annen form for gummioppheng, strikker, braketter o.a. (Microplex har noen slike, men kan lett mekkes selv). Neste del av mitt eget prosjekt for å redusere støy vil være å bygge en liten boks/kanal med dempematter rundt utblåsningen til Fortron Source'en, det reflekteres nemlig en del støy fra bakkant av PCen og utblåsningen til strømforsyningen. timtowtdi Lenke til kommentar
sheriff Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Mitt HK MSI KT3 Ultra2 er uten vifte på bridge, så der er det vel ikke stort å tjene. Men hvis jeg bør gå opp i CPU må kanskje HK skiftes, hvis ikke mitt gamle HK/Bios støtter det? Ditt HK støtter alle barton med 166/333 MHz fsb, dvs opptil 3000+: http://www.msi.com.tw/program/products/mai...1&NAME=MS-6380E Lenke til kommentar
Helsebror Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Ditt HK støtter alle barton med 166/333 MHz fsb, dvs opptil 3000+: Men hva med viften min, Silent Twin? Er den god nok for en slik CPU? Og vil det være noe mindre støy med annen vifte?------------- Hva slags vifte styring bør jeg kjøpe til PSU? Jeg finner ikke at Microplex har ferdige sett for vannkjøling, kun enkeltkomponenter. Hva bør jeg kjøpe av komponenter for å ha et sikkert, billig, støysvakt og godt nok kjølingssett? Det bør ev. kunne bygges ut til å omfatte kjøling av minne, HD og ev. chipset. Kjøing av GPU og CPU er selvsagt, mens jeg er mer usikker om PSU lar seg kjøle, kan ikke huske å ha sett tråder om det på forumet. Endret 18. november 2003 av Helsebror Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå