Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd (26MBits mulig i Norge)?

Anbefalte innlegg

Telenor fakturerer andre selskaper for å bruke deres linjer, ja vel.

Men dette linjenettet er egentlig vår felles eiendom, bygd opp av det statlige

Televerket, betalt av forbrukerne for så og bli gitt bort til telenor av høyresida.

Kobberet tilhører folket, og selskapene skulle bare svart for vedlikehold og innovasjon, og dette trenger ikke engang å bli administrert av telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men dette linjenettet er egentlig vår felles eiendom, bygd opp av det statlige

Televerket, betalt av forbrukerne for så og bli gitt bort til telenor av høyresida.

Da regner du AP på høyresiden i norsk politikk, skyld heller på inkompetanse og mangel på forståelse hos de som stemte for dette på stortinget.

Lenke til kommentar
...men hadde ikke telenor hatt monopol å staten ikke bestemt alt så hadde faktisk Norge vert det billigste landet i Verden når det gjelder telefoni/bredbånd.

Det e dette som iriterer meg at Norge har muligheten til å bli 70-80% billigere å til å med billigere enn svergie vist vi "DUMME NORDMENN" Hadde satt oss på bak bena å sagt HALLO NÅ GIDDER VI IKKE MER så hadde de forandret det.

Eg skulle likt å vita kva grunngjeving du har for å koma med slike påstandar? Kva er det me kan gjera for å senka prisane på telefoni og breiband med 70-80 %?

Telenor har dessutan slett ikkje monopol på ADSL-tenester, og staten har vel heller lite å gjera med ADSL-prisar. Riktignok eig eit Telenor-selskap kobbartrådane, noko som eigentleg er heilt idiotisk, men Telenor Online på leiga linjer av dette selskapet på lik linje med andre leverandørar. Og det einaste statem har med saka og gjera er at dei ikkje har subsidiert breibandsutbyggjing på same måten som i Sverige, men så vidt eg veit, har Sverige teke opp store lån for å klara dette. Difor kan det diskuterast om det var særleg lurt.

I tillegg har ein i Sverige ein distriktspolitikk som ligg langt frå den me har i Noreg. Her i landet har me gått inn for å ta vare på bygdene rundt om, og gjera det mogleg for folk å bu også utanfor dei store byane. Det har dei ikkje gjort i Sverige. I staden har det vore eit mål at flest mogleg skal flytta inn i byar og til sentrale strøk. Dette gjer sjølvsagt at breibandsutbyggjing blir langt enklare, i og med at mange menneske bur konsentrert i eit lite område.

Redigert: La til litt ekstra.

Endret av Haaland
Lenke til kommentar
Hva vil ganske sentralt si?

Det vil si Jessheim. 30 min unna oslo og 5 min unna hovedflyplassen. Nesten alle felt rundt her har dsl. Mitt og et annet felt får ikke :grumpy:

Og Firstmile har kansellert utbyggingen flere steder fordi Telenor skulle bygge ut. Så bruker Telenor flere år på å finne ut at de må bygge ut sentralen. De har visst at den har vært for liten i over et år nå..

Snakk om uflaks !

Lenke til kommentar

Excellent throughput performance,

with aggregate (up + down) rates

of 58 Mb/s over 350 m, 29 Mb/s

over 1000 m and 14.5 Mb/s over

1500 m

Så du må bo 350m fra sentralen for å få inntil 26Mbps inn til dslam, legg til bra kobber, lite støy i nærliggende trådpar i bundlen osv.

Dette er da 4 bånds VDSL det er snakk om.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det er billigere bredbånd i Sverige, men så har jo sten gått inn med mange millioner også...

Det er jo også enklere å bygge ut der også

E kamerat av meg i Sverige har internett fra bostream og er veldig fornøyd med det, selv om det er den billigste oppkoblingen deres...

For å få Bostream Scream så skal du bo veldig sentral i Sverige helst i Stockholm eller området rundt eller liknende.. Hvis man bor i bydelen Søder i Stockholm er det bare å bestille Bostream Scream 26 Mbps linje til 398 SEK pr måned

Ellers så en hel bråte selskaper i Sverige som bygger ut bredbånd, enten som fiber, trådløst, radio osv....

I Stockholm så kan man jo også surfe gratis via Wlan mange plasser, cafeer, offentlige plasser osv...

Større konkuranse fører til at prisene presses nedover selvsagt..

Hvis fa.. er det mulig i norge også, men selskapene i norge skal jo tjene så enormt før de gidder i helte att å bygge ut, derfor går utviklingen også sent og aktørerene bestemmer prisene sine helt som som de vil.. Og selskapene tar seg godt betalt - Typisk norsk..

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Svergie vil det beste for folket økonomi. Norge vil det beste får å tjene mest penger ut av ting. Lev med det :(

Så lenge det varer, du må vel til nesten til Sør-Amerika for å finne et land med større utenlandsgjeld enn Sverige, så de som bor i Sverige nå tilhører på en måte dessert-generasjonen alle sammen, de som kommer etter vil tilhøre oppvask-generasjonen og må slite med den gjelda landet har opparbeidet seg.

Da hadde det vel bedre at man heller betalte litt mer, så kanskje det ble igjen litt til de som kommer etter også.

Lenke til kommentar
Hvis fa.. er det mulig i norge også, men selskapene i norge skal jo tjene så enormt før de gidder i helte att å bygge ut, derfor går utviklingen også sent og aktørerene bestemmer prisene sine helt som som de vil.. Og selskapene tar seg godt betalt - Typisk norsk..

Nå har jo Svenskene et visst talent for butikk så jeg tviler sterkt på at de gir vekk godene.

Og bygge ut i norge er dyrt, det er ikke og komme unna det.

Og hvis det fantes penger og tjene er jeg ganske sikker på at noen hadde byggd ut, du sier jo selv norske firmaer er griske.

Lenke til kommentar

Det er lurt å si når NGT først nå tjener penger. Frem til nå har de tapt penger hver eneste dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...