Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bredbånd (26MBits mulig i Norge)?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
joa, men nå må vi huske på at telenor må ha endel penger til å bygge fancy HK og mobilnett i Russland og India......

De har da tjent meget bra med penger på mange av disse utenlandsprosjektene så hvorfor ikke?

Det er jo ingenting og klage på at de har inntekter, tross alt satses det da endel i norge.

De har brukt store penger på sin ADSL-utbygging og jeg tviler sterkt på at de andre hadde giddet og investert like mye i et slikt prosjekt.

Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ikke hva det koster lenger, men det kostet ca 8 kr/h + 200 pr/mnd og jeg tror ikke det er sunket noe særlig. (jeg snakker telenor her)

Etablering i bolig uten tilkoblet ISDN-linje * kr 1490,- 

montering av ISDN-boks, i tillegg kr 1100,- 

Abonnement pr. mnd kr 239,- 

startavgift (59 øre per anrop).

Online Trafikk - 12øre/min = 7.20,- pr/h

Det betyr at det koster deg ca 1200,- mnd for å holde deg online ca 4 timer til dagen. På den tiden kan du laste ned 3.5 GB dersom du får full hastighet. På en NGT adsl linje kan du få ned 2 000 000 (to terrabyte) for 1500,- mnd. Hva gir mest for pengene?

Lenke til kommentar

Et viktig element her er jo hvordan nettet forøvrig er dimensjonert: Man kan se for seg et tenkt scenario hvor (bare) 10000 mennesker kontinuerlig laster ned 10Mpbs. Da snakker vi om en båndbredde på 100Gbps! Hvis man tar seg bryet å sjekke specs på NIX http://www.uio.no/nix/nix-info.html så ser man at man må oppgradere littegrann!

Jeg har ikke priser på HW foran meg i skrivende stund (dvs. gidder ikke å lete) ... men man snakker om noen millioner kroner bare i GBIC kort til switchen! Hva det ville koste å legge 100Gbps fiber tør jeg ikke tenke på...

Og stakkars den ISPen som selger f.eks. 10Mbps tilknytning og ikke klarer å levere det!

Men det er klart at alt skal være gratis og være raskest mulig. Man får skylde på politikerne og ISPene, de kan jo lastes for det meste ... eller så får man kanskje rette pekefingeren andre veien (dvs. mot seg selv) og vurdere om man ikke kan være fornøyd med å laste ned mange GB gratis film/musikk/programvare til en latterlig lav sum/mnd og med en som regel høy tilgjengelighet/oppetid!

timtowtdi

Lenke til kommentar
Jeg vet egentlig ikke hva det koster lenger, men det kostet ca 8 kr/h + 200 pr/mnd og jeg tror ikke det er sunket noe særlig. (jeg snakker telenor her)

Vel, nå regner jeg som så gammeldags at jeg regner fasttelefon som en selvfølge uansett så jeg regner ikke slik som du gjør.

Samt det finnes f.eks Online150 og Tiscali sitt tilbud som reduserer prisen en god del. på surfing.

Lenke til kommentar

se nå her dere må huske når det gjelder bredbånd på PRIVAT merkedet e det svergie som e best på pris å ytelse i verden kontra inntekten å norge e ikke dyrt i det hele tatt vist du ser på verdensbasis i forhold til lønningene å ytelsen e ikke noe dårligt heller så det e ikke rigtig å måle seg med svergie i det hele tatt

DE E MASSE BEDRE. å vist du ser eks på spania koster 256k linja 349kr måneden

å finnes ikke 10mbit. Norge ligger ikke så langt vekk fra de andre landa men hadde ikke telenor hatt monopol å staten ikke bestemt alt så hadde faktisk Norge vert det billigste landet i Verden når det gjelder telefoni/bredbånd.

Det e dette som iriterer meg at Norge har muligheten til å bli 70-80% billigere å til å med billigere enn svergie vist vi "DUMME NORDMENN" Hadde satt oss på bak bena å sagt HALLO NÅ GIDDER VI IKKE MER så hadde de forandret det.

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat super OT, men jeg vil gjerne bryte inn og si hvor flott det er at ISDN fortsatt koster det samme som det gjorde for 8 år siden.

Hva i all verden er det med ISDN som koster det samme i dag som for 8 år siden?

Fastavgiften og oppkoblingsprisen pr samtale har økt dramatisk i den perioden!

Det er kun minuttprisen som har sunket p.g.a. konkurranse, noe den også har gjort i de fleste andre land.

Telenor har økt prisene på alle de områdene de fortsatt har monopol for å være i stand til å presse prisene på de andre områdene.

Jeg er helt enig i at Telenor ble privatisert, men kobberet og sentralene burde vært skilt ut i et eget selskap som staten fortsatt skulle eie.

Lenke til kommentar
Vel, nå regner jeg som så gammeldags at jeg regner fasttelefon som en selvfølge uansett så jeg regner ikke slik som du gjør.

Samt det finnes f.eks Online150 og Tiscali sitt tilbud som reduserer prisen en god del. på surfing.

Jo, hvertfall prisen for analog fasttelefon bør jo egentlig trekkes fra i denne utregningen (150+ mnd) for det "må" du jo ha utenom uansett.

At det finnes diverse ting som gjør det billigere endrer ikke saken at prisense på ISDN er helt forferdelige. Hvorfor kan ikke noen komme med ISDN 24/7 til et par hundrelapper pr.mnd? Alt utstyr som brukes til ISDN er nedbetalt for mange år siden, så de vil ikke gå i underskudd dersom de kutter ned prisene med 70%.

Lenke til kommentar
At det finnes diverse ting som gjør det billigere endrer ikke saken at prisense på ISDN er helt forferdelige. Hvorfor kan ikke noen komme med ISDN 24/7 til et par hundrelapper pr.mnd?

Dette har nesten alle gått i mot og i hverfall til den prisen.

Dette ville ha ødelagt mye av grunnlaget for utbygging av ADSL o.l i og med mange hadde syntes det hadde hvert helt greit tilbud i steden for og kjøpe noe dyrere og raskere.

Mange vil sikker si at dette er bull men jeg er ganske trygg på at et slikt tilbud til 200,- hadde hvert ødeleggende for en rask utbygging av alternativer.

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke 200,- men 24/7 for noe ala 1000-1500.

Dette er priser som ADSL lett kan konkurere med.

24/7 isdn koster jo 5200,- for øyeblikket...

Vel, dette har Post og Teletilsynet faktisk snakket om og pålegge TN og aktørene.

Det ble med snakket i denne omgangen men selvsagt er det jo en ide som mange har lekt med.

Lenke til kommentar
Sist jeg så på Rikets tilstand kostet det 160~ for et firma å leie 1 kunde inn på telenor sitt nett. Mot 68,- for et svensk firma å leie en svensk kunde inn på telia sitt nett.

Men det har jo vært enklere å bygge ut bredbånd i sverige da (geografi).

NextGentel har sin egen løsningen, med egen switch i sentralene, og (tror jeg) betaler noe mindre, kanskje rundt hundrelappen. Linjeavstand vil normalt også virke inn på prisen.

Lenke til kommentar
NextGentel har sin egen løsningen, med egen switch i sentralene, og (tror jeg) betaler noe mindre, kanskje rundt hundrelappen. Linjeavstand vil normalt også virke inn på prisen.

For og pirke litt, NGT har egne DSLAM-er i sentralen, det er DSLAM-en som ADSL/SHDSL-modemene snakker med og deretter gå det via stamnett til NGT sitt eget nett.

Dette er likt for alle med unntak av at de fleste inkl Online ADSL leier plass å¨DSLAM-en som er eiet av Telenor Networks.

Lenke til kommentar
Kan vi klare oss uten å handle med utlandet?

Eh... Nå er det vel strengt tatt ikke et eneste land i verden som ikke driver handel med andre land, og det er heller ikke det EU-medlemskap går ut på. Analogt - Du får da vel handle på Coopen selv om du ikke er medlem! ;)

Edit: Personlig ser jeg på bredbånd-, tele-, radio/tv-nett osv som infrastruktur som staten burde finansiert, og heller lyst ut konsesjon på driften av nettene. My 2 cents :)

Endret av bergangster
Lenke til kommentar

Jeg bor 321 m unna sentralen. Sentralen skulle bygges ut 31 okt, men den var for liten. Og å bygge ut en sentral tar litt tid med tanke på å få tillatelse fra telenor/kommunen osv. Så jeg regner med at jeg ikke har no dsl før om minst et år. Fikk regning på 56k nå .. den var på 769,-

Nesten en 2048/448 linje fra kvalito. Så ikke klag dere som har xdsl!

Og jeg bor ganske så sentralt....

Lenke til kommentar
Jeg bor 321 m unna sentralen. Sentralen skulle bygges ut 31 okt, men den var for liten. Og å bygge ut en sentral tar litt tid med tanke på å få tillatelse fra telenor/kommunen osv. Så jeg regner med at jeg ikke har no dsl før om minst et år. Fikk regning på 56k nå .. den var på 769,-

Nesten en 2048/448 linje fra kvalito. Så ikke klag dere som har xdsl!

Og jeg bor ganske så sentralt....

Hva vil ganske sentralt si?

Lenke til kommentar

Nei, ikke rot EU inn i detta. Hvis vi ser på sverige så svømmer de i raske, billige bredbåndstilkoblinger, men det er få andre steder hvor de gjør det - EU eller ikke. Sverige er nok helt på toppen, og alle andre europeere misunner dem :)

Norge er bare tregt, slik som det er med alt. Se på prosjektet i Reykjavik, hvor alle inbyggere skal kunne få optisk tilkobling. Det er noe med insattsvilje tror jeg.

Men som Tim kom med; det er nok mye vår egen feil. Ikke lenge siden folk brukte modem. Husk det!

Jeg synes nordmenn er fryktelige gjerrige. Vil ikke betale noenting. Jeg betaler 500kr/m for 1024/256 kabel. Dyrt nok i forhold til BBB, men jeg ville også gjerne betalt meget mer enn 300kr/m for 10Mbit. Synd de bare sluttet å bygge ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...