A!1 Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Først, kan dere se på denne linken: Bostream - scream Sett sånnt, dette er en vanlig DSL tilkobling, som faktisk bruker det samme DSL-modemet for telenor leverer/leverte til sine kunder ved 384/128kBits, Alcatel SpeedTouch 610. Forskjellen er at linja er 26Mbits både opp og ned. Viss en ser på prisen er den også nesten utrolig, 398:- svenske kroner, som tilsvarer ca. 340,- norske. HEIA NORGE!!! Hva er i veien med landet vårt, der alt skal være dyrt og avlegs?! Hva er det ved oss som er så mye bedre enn ved alle andre? Vet vi mye bedre enn alle andre Européere? Hvorfor er ikke vi medlemmer av EU, slik at vi også kan få kjappere og bedre tilgang til teknologi og varer? Hva er feil med EU, som er mye bedre i Norge? Tror du vi egentlig bestemmer over oss selv når vi står utenfor? I såfall, hva er det egentlig vi selv bestemmer? Hva skjer med Norge som handelspartner når varene våre bare blir dyrere og dyrere og mindre og mindre attraktive for våre naboland i Europa? Kan vi klare oss uten å handle med utlandet? Det siste spørsmålet er egentlig det du svarer på når du stemmer om EU-medlemskap. Tror du vi klarer oss uten å ha noe med utlandet å gjøre, bør du stemme nei til EU. Dersom du tror vi trenger eller kan nyte godt av å handle med andre land (både selge og kjøpe varer) SKAL DU stemme JA! (Det kommer nok et EU-valg snart, skal du se). Beklager avsporingen, men det er egentlig indirekte dette, slike spørsmål som DSL priser og tilgjengelighet handler om. Et EU-medlemskap betyr økt konkurranse og skjerpede aktører som gjør ALT det de kan for å beholde kundene sine. Det er dette som er grunnen til at "alt" (også bredbånd og telefoni) er billigere i utlandet enn i Norge. :!: Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Er ikke bredbånds utbygging i sverige delsubsidiert ? Mens den her er markedsstyrt ? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Helt korrekt! Hadde ikke staten solgt seg ut av Telenor på det tidspunkte de gjorde ville vi hatt en mye bedre utbygning enn den vi er vitne til i dag! Heia FRP, Høyre, Norge og kapitalisme! Jeg er, og vil alltid være sosialist:) Lenke til kommentar
knut Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 En annen stor forskjell er at dette tilbudet i sverige er svært begrenset til de største byene i sverige. Og som vi alle vet er det også høyere befolkningstettet i disse byene enn de aller fleste byer i Norge. Men vi har jo f.eks. bredbåndsfabrikken i norge som leverer 10 Mbps i 300-400 kr måneden, men den er ganske begrenset til områder med svært høy befolkningstetthet. Det har også vært ganske klare regler i Norge om at telefoni og ADSL ikke skal være differensiert i pris for å fremme distriktspolitikken. Såvidt jeg vet har dette blitt delevis endret den siste tiden, men jeg vet ikke helt til hvilken grad. Firstmile prøver seg med VDSL linjer med en jevn pris over hele landet (selvfølgelig der de har bygd ut). De kunne garantert hatt rimeligere priser i f.eks. Oslo, men da hadde prisene i distriktene blitt høyere enn det er i dag. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Helt korrekt! Hadde ikke staten solgt seg ut av Telenor på det tidspunkte de gjorde ville vi hatt en mye bedre utbygning enn den vi er vitne til i dag! Heia FRP, Høyre, Norge og kapitalisme! Jeg er, og vil alltid være sosialist:) Du vil altså at jeg og alle andre skal subsidiere din linje? Hva med de som ikke får eller har mulighet til å få en bredbåndslinje innen uoverskuelig framtid? Nei, la markedet styre dette. Ja, det stemmer at jeg er Frp-mann Lenke til kommentar
Rim Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Hva har EU med bredbåndsutbyggingen å gjøre? Problemet med å tilby VDSL i Norge har med kobberkvalitet, geografi og potensiale å gjøre. Det er ikke mange i Norge som bor under 1000m fra en sentral det lønner seg å bygge ut... VDSL kommer aldri til å bli utbredt i Norge. ADSL2+ kommer til å ta VDSL sin plass, og det er nok noe som vil komme til neste år men antagelig ikke før på slutten av året. Edit: btw, det er ikke samme modem som Telenor bruker. Endret 17. november 2003 av Rim Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Det har også vært ganske klare regler i Norge om at telefoni og ADSL ikke skal være differensiert i pris for å fremme distriktspolitikken. Såvidt jeg vet har dette blitt delevis endret den siste tiden, men jeg vet ikke helt til hvilken grad. Jeg tror aldri ADSL har hatt slike regler, ADSL er ikke så ille dyrt i norge sammenlignet med andre land. I løpet av to år så skal vi jo ha en dekning på 85% eller mer og det er ikke så ille tatt geografien i betrakning, Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 At bredbånd er markedstyrt ødlegger en del for den teknologiske utviklingen i landet. Telenor (televerket) skulle aldri blitt privatisert. Bredbånd burde ha vært statens oppgave i å bygge ut. Lenke til kommentar
Plex! Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Men vi har jo f.eks. bredbåndsfabrikken i norge som leverer 10 Mbps i 300-400 kr måneden, men den er ganske begrenset til områder med svært høy befolkningstetthet. Bredbåndsfabrikken har sluttet med tilbud til nye kunder. Bare de som tegnet abonnement før de sluttet i norge kan ha det. De satser mer på sverige i stedet de også :grine: Lenke til kommentar
Pukerud Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Dårlig gjordt :grine: At de ikke heller satt opp prisen på sin norske del... Ville betalt mye mere for en 10mb linje Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 At bredbånd er markedstyrt ødlegger en del for den teknologiske utviklingen i landet. Telenor (televerket) skulle aldri blitt privatisert. Bredbånd burde ha vært statens oppgave i å bygge ut. Vel, man kunne jo gjort som man angivelig gjør i Sverige, at staten subsidierte utbygging til steder der det ikke ville lønnet seg for en privat aktør å bygge ut ellers. Og når det gjelder privatiseringen av Telenor så var det vel heller monopoliseringen av linjene som er problemet her. Man burde selvsagt skilt denne delen ut i et eget selskap, gjerne statlig, slik at Telenor ikke fikk monopol på dette, og på den måten et enormt konkurransefortrinn. Da kunne alle teleoperatører konkurrert på like premisser. Det er dette som er det tragiske i denne saken. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Kor mye er det egentlig NGT og de andre bredbånds firmaer må betale telernor for å "låne" kobberet deres? Edit: Pr. kunde mener eg. Noen som vet dette? Endret 17. november 2003 av SnowDOG_ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Kor mye er det egentlig NGT og de andre bredbånds firmaer må betale telernor for å "låne" kobberet deres? Edit: Pr. kunde mener eg. Noen som vet dette? litt over 100,- pr mnd svjv. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Pr. kunde? Helsiken. Så bredbånd kunne ha kostet 100kr mindre om det ikke var for telenor. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Pr. kunde? Helsiken. Så bredbånd kunne ha kostet 100kr mindre om det ikke var for telenor. Nei, tror du virkelig at noen bygger ut og vedlikeholder kablene gratis samt som veldedighet til brukerne gir vekk investeringene?!?! 1200,- i året må da sies og være rimelig synes jeg , det er jo kostnader med og drive et nett. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Pr. kunde? Helsiken. Så bredbånd kunne ha kostet 100kr mindre om det ikke var for telenor. Det er ikke sikkert det er jo tross alt driftskostnader knyttet til å drive et slikt nett, nå vet ikke jeg hvor mye det er, men det kunne vel blitt litt billigere. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg tror ikke det ville kostet 100kr mindre uten telenor. De måtte jo brukt penger for å gjøre det samme som de nå betaler telenor. Jeg trodde NGT ikke brukte Telenor sine linjer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg tror ikke det ville kostet 100kr mindre uten telenor. De måtte jo brukt penger for å gjøre det samme som de nå betaler telenor. Jeg trodde NGT ikke brukte Telenor sine linjer. Det her er snakk om leie mellom sentral og kunde, NGT må jo selvsagt bruke TNN sine linjer, det finnes ytterst få alternativer. Mellom sentral og ISP kan de i mange tilfeller bruke andre aktører enn Telenor Networks. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Det er ikke akkurat super OT, men jeg vil gjerne bryte inn og si hvor flott det er at ISDN fortsatt koster det samme som det gjorde for 8 år siden. Virkelig genialt å ta skammelig mye betalt (f.eks 2000 mnd for 200MB nedlastet) for en tjeneste hvor utstyret var nedbetalt for mange år siden, og som nå bare er en pengenmaskin. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Sist jeg så på Rikets tilstand kostet det 160~ for et firma å leie 1 kunde inn på telenor sitt nett. Mot 68,- for et svensk firma å leie en svensk kunde inn på telia sitt nett. Men det har jo vært enklere å bygge ut bredbånd i sverige da (geografi). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå