Gå til innhold

Ekkel lukt fra vasken

tss141

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke hvor denne posten skal så la den her.

Vi har fått en ekkel lukt som kommer i fra vasken og jeg vet ikke hvordan jeg blir kvitt det.
Det er en sur lukt som kan minne om noe råttent.

Vi prøvde flytende plumbo for å se om det fjernet det, men det hjalp ikke.

Andre ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Salmiak først, hell på ca 5dl. La det ligge 10-15 min så skyller du med varmt vann fra springen.

Har funket hos oss :)

Edit: SØRG for at det ikke er plumbo i rørene, skyll godt FØRST. Plumbo inneholder klor (om jeg ikke tar feil).

Klor og salmiak sammen skaper en gass som er veldig helseskadelig.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Salmiak først, hell på ca 5dl. La det ligge 10-15 min så skyller du med varmt vann fra springen.

Har funket hos oss :)

Edit: SØRG for at det ikke er plumbo i rørene, skyll godt FØRST. Plumbo inneholder klor (om jeg ikke tar feil).

Klor og salmiak sammen skaper en gass som er veldig helseskadelig.

Skal jeg blande ut salmiakken i vann? Skal jeg bare helle salmiakken rett i sluken?

Takk for svar =)

EDIT: Hvordan kan jeg vite at rørene ikke har mer plumbo i seg?

Endret av tss141
Lenke til kommentar

For å bli kvitt Plumbo eller noe annet du har hatt i sluket og kanskje ligger igjen i vannlåsen under vasken, så er det å skylle leeeenge og vell med mye vann som gjelder i første omgang.

Når det gjelder vond lukt, så er det (som regel) fordi det har samlet seg litt forskjellig rester av såpe/mat/fett/hår, etc og andre ting som kan avgi lukt i vannlåsen under vasken. En annen ting som kan avgi lukt, er om det ikke er nok vann i vannlåsen, slik at ‹‹luft›› fra kloakkrøret kommer forbi vannlåsen og ut i rommet, da hjelper det i første omgang å fylle på mer vann.

Men dette har som oftest med sluk i gulvet som det er varmekabler i nærheten av, og om sluket ikke er så ofte bruk så vil vannet fordampe og det kan forekomme vond lukt.

Noe jeg selv gjør for å fjerne den vonde lukten er å demontere vannlåsen under vasken og vaske/rense den for hånd. Dvs ta fra hverandre rørdelene under vasken og vask/rens dem med såpe og vann i en annen vask/dusj e.l.

Det gjør jeg selv flere ganger i året for håndvaskene på badene våre, dette er noe som gjør at vannet renner dårlig ut av sluket i vasken, og kan avgi vond lukt.

Men er du ikke sikker eller trygg på hvordan du gjør dette, så ikke gjør dette selv, og kontakt en rørlegger for å få dette utført. Det kan bli store og kostbare vannlekkasjer om dette ikke blir riktig satt sammen igjen.

Jeg har alltid en bøtte under vannlåsen, inntil at jeg ser at det ikke er en lekkasje i vannlåsen/rørdelene etter at jeg har montert det sammen igjen.  

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Har du brukt Plumbo eller annet dritt man aldri bør bruke, så la vannet renne iallfall 10-15 minutter ned i vasken før du stenger av og skrur av vannlås. Hvis ikke kan du risikere at du får noe av det etsende dritten dryppende ut...

På de fleste vasker er dette noe som er gjort på minutter.

Ha en bøtte eller kar under når du tar denne ut i tilfelle det renner.

Begynn med å skru av festet opp mot vasken , lefty loosy, righty tighty.

Når den er fri skrur du av neste ledd, du blir da sannsynligvis sittende igjen med et ledd som går inn i veggen.

Ta dette ut også. sjekk forøvrig om dette er satt opp riktig, du skal ha en liten "helling" inn mot veggen, hvis ikke vil vann alltid renne tilbake og ligge i røret, slik at man til slutt vil få veldig dårlig lukt.

Skyll godt ut av de, legg de gjerne i en balje med vann med såpe i (ta av gummi ringene og lagre de trygt).

Når alt er pent, rent og tørt, sett alt tilbake i motsatt rekkefølge.

Stort sett veldig enkelt, og 80% sikkert at du ikke trenger noe verktøy , iallfall i Norge da rør stort sett er i plast :)

Lenke til kommentar

om du er veldig lat så er det et enkelt triks man kan bruke på vannlåser som har dårlig lukt, og det er å tømme litt matolje oppi. det hindrer vannlåsen i å tørke ut.

men det er mest brukt på plasser som det er lite bruk av vann og dermed dårlig utskifting av vannet i vannlåsen.

og så vil jeg bare legge til at plumbo skal man ikke bruke i sluk som har vannlås, resultatet blir som oftest at plumboen blir til betong.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...